چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

جابجا کردن تایرها اهمیت زیادی دارد و علاوه بر این که عمر آن‌ها را افزایش می‌دهد، ایمنی را نیز بالا می‌برد. در این مقاله خواهیم دید چگونه می‌توانیم این کار ساده اما تأثیرگذار را درست انجام بدهیم. چه تصمیم داشته باشید این کار را خودتان انجام بدهید و چه بخواهید آن را به دست یک مکانیک با تجربه بسپارید، بهتر است بدانید چرا این کار را انجام می‌دهیم.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

تایرهای جلو و عقب یکسان فرسوده نمی‌شوند. درباره‌اش فکر کنید. هنگام پارک دوبل، هنگام عبور از پیچ‌ها و با هر چرخش فرمان، فشار زیادی به تایرهای جلو وارد می‌شود. این فرسایش در مورد خودروهای دیفرانسیل جلو بیشتر است چون تایرهای جلو نیروی پیشران خودرو را تأمین می‌کنند، اصطکاک تایر با سطح جاده نیز باعث تولید گرما می‌شود و همه این عوامل دست به دست هم می‌دهند تا تایرهای جلو زودتر از تایرهای عقب فرسوده بشوند و به همین خاطر است که لازم است در طول مدتی که تایرها عمر می‌کنند، چندین بار جای تایرهای جلو و عقب را عوض کرد تا هم میزان فرسودگی تایرها با هم برابر باشد و هم عمر آن‌ها افزایش پیدا کند. بهتر است بدانید وقتی گفته می‌شود "جابجا کردن تایرها" منظور انجام کارهایی است که در بالا گفته شد و جابجا کردن تایرهای یک محور با هم (مثلاً جابجایی تایرهای عقب با یکدیگر و یا جابجا کردن تایر سمت راننده با سمت شاگرد) کار درستی نیست. برای این کار دلایل خوبی وجود دارد. آج تایرها با گذر زمان ساییده می‌شوند و الگویشان تغییر می‌کند. بسیاری از این سایید‌گی‌ها به سیستم تعلیق و بالانس بودن یا نبودن تایرها ربط پیدا می‌کند و به همین خاطر است که بهتر است تایرهای سمت راست را در سمت راست و تایرهای سمت چپ را در سمت چپ نگه داشت.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

در صورتی که اندازه رینگ‌های جلو و عقب خودرو شما متفاوت است (مانند کرایسلر Crossfire) می‌توانید تایرهای چپ و راست یک محور را با هم عوض کنید. اگر الگوی آج تایرها نا متقارن است، یعنی از داخل به سمت خارج فرق می‌کند، باید آن‌ها را جلو و عقب کنید (و نه چپ و راست). ولی هر چند وقت یکبار باید تایرها را جابجا کنید؟ در پاسخ باید گفت بستگی دارد. برای اطلاعات دقیق‌تر می‌توانید به دفترچه راهنمای خودرو نگاهی بیندازید ولی بیشتر خودروسازان توصیه می‌کنند بعد از هر 5,000 تا 10,000 مایل (8,000 تا 16,000 کیلومتر) تایرها را جابجا کنید. یکی از ابزارهای مهم برای انجام این کار، آچار بکس است. آچار بکس‌ها قیمت‌های متفاوتی دارند ولی می‌توانید یک دست آچار ارزان قیمت خریداری کنید.  در خودروهای مدرن امروزی که از رینگ‌های آلومینیومی بهره می‌برند، داشتن آچار بکس یکی از ضروریات به شمار می‌رود. البته بهترین نوع آچار بکسی که برای خودرو شما مناسب است را می‌توانید در دفترچه راهنمای خودروتان پیدا کنید. حال که اطلاعاتی کلی در این مورد به دست آوردیم، بیایید وارد جزییات بشویم.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

خودروتان را در محلی صاف و بدون شیب پارک کنید. اگر خودروتان دنده اتوماتیک است دنده را در حالت Park و اگر دارای گیربکس دستی است آن را توی دنده بگذارید و ترمز دستی را بکشید سپس موتور را خاموش کنید. مشخص کنید که ابتدا تصمیم دارید روی تایرهای کدام طرف از خودرو کار کنید. حال به سمت مقابل بروید و یک سنگ یا مانعی دیگر جلو یا پشت تایرهای جلو و عقب بگذارید. این کار برای محکم کاری است و باعث می‌شود وقتی مشغول کارید، خودرو حرکت نکند. جک‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانید برای بلند کردن خودرو از آن‌ها استفاده کنید، ولی مطمئن‌ترین جک، همان جکی است که خودروساز روی خودرو گذاشته است. از طرفی این جک فقط برای استفاده‌های کوتاه مدت طراحی شده است، به همین خاطر توصیه می‌شود از دو خرک استفاده کنید و آن‌ها را زیر شاسی‌های جلو و عقب بگذارید. پس از این که جک خودرو را بالا برد، خرک‌ها را زیر شاسی و پشت هر چرخ قرار بدهید، سپس به آرامی جک را پایین بیاورید تا وزن خودرو روی خرک‌ها بیفتد. البته استفاده از جک‌های هیدرولیک کوچک یا جک سوسماری نیز می‌تواند مناسب باشد.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

جک را در محلی که توسط خودروساز توصیه شده است قرار بدهید. این محل در بیشتر خودروهای که موتور آن‌ها در قسمت جلو قرار دارد، حدود 30 تا 60 سانتی‌متر پشت چرخ‌های جلو است. به یاد داشته باشید، پیش از این که جک را بالا ببرید، باید با آچار چرخ همه پیچ‌های چرخ‌های جلو و عقب را شل کنید. این کار باعث می‌شود وقتی جک را بالا می‌برید و می‌خواهید پیچ‌ها را باز کنید، چرخ‌ها نچرخند. وقتی پیچ‌ها را شل کردید، زیر خودرو جک بزنید . اگر خرک دارید، آن‌ها را سر جایشان قرار بدهید. ابتدا چرخ‌های جلو را بیرون بیاورید، بعد چرخ‌های عقب، سپس جای آن‌ها را با هم عوض کنید، یعنی تایر جلو را در قسمت عقب و تایر عقب را در قسمت جلو بیندازید. به یاد داشته باشید پیش از این که تایرها را در جای جدیدشان نصب کنید، آج آن‌ها را وارسی کنید. تایرها دارای شاخص‌هایی هستند که  اگر آن‌ها را وارسی کنید، متوجه خواهید شد چه وقت باید به فکر خرید تایرهای نو باشید. این شاخص‌ها لا به لای طرح آج و به ویژه در لبه ‌های آن مشاهده می‌شوند. اگر یکی از این شاخص‌ها را پیدا کردید، ارتفاع آن را با ارتفاع آج‌های اطرافش مقایسه کنید. اگر آج به اندازه‌ای خورده شده است که ارتفاع آن به ارتفاع شاخص نزدیک شده است، باید هرچه زودتر یک تایر نو بخرید.

چگونه تایرها را جابجا کنیم؟

حالا نوبت جا به جا کردن تایرهاست. اگر یکی از دوستان‌تان در این کار به شما کمک می‌کند، بهتر است تایرها را در دست بگیرد تا شما پیچ‌ها را ببندید. وقتی با دست همه پیچ‌ها را سفت کردید، وقت آن است که آچار بکس را بردارید و آن‌ها را بیشتر سفت کنید. پس از این مرحله می‌توانید جک را پایین بیاورید و پیچ‌ها را به اندازه‌ای که توصیه شده است سفت کنید. به یاد داشته باشید، باید پیچ‌ها به صورت ضربدری سفت کنید، یعنی به شکل یک ستاره. وقتی کارتان در یک طرف خودرو تمام شد، وقت آن است که به سراغ طرف دیگر بروید و همین مراحل را تکرار کنید. به یاد داشته باشید، همین کار ساده می‌تواند عمر تایرها را بسیار بالا ببرد، علاوه بر این چسبندگی خودرو به سطح جاده را نیز بالا می‌برد. این کار باید هر 5,000 تا 10,000 مایل (8,000 تا 16,000 کیلومتر) تکرار بشود. همانطور که دیدید این کار نیاز به یک مکانیک مجرب با ابزارآلاتی گران و پیچیده نیاز ندارد و خودتان هم می‌توانید آن را انجام بدهید.


منبع

Edmunds

 

برچسب : تایر , آج , آج تایر , عمر تایرها






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

5 نظر

رضا خان
0

به لاستیک هم بستگی داره
اگر لاستیک دارای جهت باشه باید برای هر سمت، همون سمت بمونه و فقط جلو و عقب بشه
یعنی راننده جلو با راننده عقب جابجا بشه و شاگرد جلو با شاگرد عقب
در غیر این صورت مثلا اگر هرکدام از چرخهای سمت شاگرد با چرخهای سمت راننده جابجا شود، جهت لاستیک برعکس شده و هم زودتر ساییده میشود و هم کارایی مطلوب در زمان ترمز گرفتن ندارد
در شرایط خاص برای جابجایی به این صورت (ضربدری) باید لاستیک از رینگ خارج شده و برعکس شود.
22:43  1399/01/19
پاسخ دادن
علی
0

سایتهای ایرانی فقط متن رو کپی میکنن بدون اینکه بخونن یا کمی اطلاعات داشته باشن. آقای مهندس یه جا میگی چرخهای سمت راست رو باید سمت راست نگه داشت و یه جا هم میگی چرخهای عقب و جلو جابجا بشن و بعد ضربدری تعویض بشن، مثل عکس. بالاخره چرخها باید سمت خودشون بمونن یا میشه چپ و راست( ضربدری) تعویض کرد!
19:27  1397/07/06
پاسخ دادن
مصطفی
16

سلام،اصلا متوجه نشدم لاستیکارو چطور باید جابه جا کرد،لتستیک کدوم طرفو با کدوم طرف باید عوض کرد؟
19:32  1395/10/07
پاسخ دادن
کاربر: تیباران
12

برای ماشین های دف جلو،مث پراید پژو تندر،لاستیک جلو سمت راننده را رو چرخ عقب راننده بندازید.بعدش لاستیک عقب شاگرد را جای جلو راننده بندازید.
23:33  1395/10/07

کاربر: علی ا
12

FWD alternative با FWD چه فرقی داره؟
14:07  1394/04/29
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
بهمن ماه : بله.. واسه اسفند ماه هم اواخر ماه دعوتنامه دوگانه میاد
رضا T8 : سلام تی 8 ها رو به موقع تحویل میدن؟ مرحله ارسال مدارکم ، تحویل سیستمی هم 9 ، 2 هستش. این مرحله هم باید سبز بشه؟
شهابj7 : 1402/08/09ثبت نام وتکمیل وجه 1402/11/29زمان تحویل خودروبوده (90روزکاری) 1402/12/21ارسال پیامک صدور شاسی 1402/12/22 صدور بیمه نامه (استعلام ازبیمه مرکزی) 1402/12/26 صدور پلاک (استعلام ازپلیس من) 1402/12/27 ارسال مدارک وتولید بارکد پستی 1403/01/16 پیامک تحویل مدارک به پست 1403/01/26 دریافت کارت خودرو ازاداره پست 1403/02/05 دریافت برگ سبز خودرو ازاداره پست متاسفانه تاالان خبری ازتحویل خودرو نیست به شرکت هم که زنگ میزنم میگن درانتظار بارگیری الان بیشتر از یکماه این حرف رو به من میگویند آخرین حرفش هم گفتن یه تعدادی این ماه بارگیری میشه الباقی تحویلی ها میمونه خرداد باتوجه به علاقه ای که نسبت به محصولات کرمان موتور داشتم ولی کلا دید من نسبت به این شرکت عوض شده محال دیگه برای خرید خودرو سراغ این شرکت برم امیدوارم که خداوند متعال باخاک یکسانش کند الان شش ماه تمام سرکارم گذاشته نمایندگی هم که هیچی حرفی برای گفتن ندارد هردفعه هم که زنگ میزنم شرکت هی میگن حق باشماست صبوری کنید بخدا اعصابم خراب شده کم کم دارم میرم سراغ قرص های آرام بخش نمیدونم چکار کنم
J7 : باسلام دراخبار وقوع سیل دربم خسارت به پارکینگ خودروسازهاواردشده کسی اطلاع داره کرمان خودروهم اسیب دیده؟
بهنام : آقا همایون داداش نزن این حرفو . من که الکی یه حرفی بدون تحقیق که نمیزنم . شما که در جواب من داری میگی تا اونجا که من یادمه قیمت کوییک از تیبا بیشتر بوده همین حالا برو توی سایت دیوار توی قسمت فیلترش ماشین (تیبا 2 و کوییک دنده ایی) مدلهای 1401 و با کارکرد صفر انتخاب کن بعد میبینی که ماشینهایی که آگهی شده قیمت کوییک و تیبا 2 یکیه و به نسبت امکانات و طراحی و آپشن بخواییم حساب کنیم قیمت تیبا 2 بیشتر از کوییک هست چون امکانات تیبا 2 مثل پراید 111 هست فقط آیینه و شیشه عقب برقی اضافه داره تازه تیبا2 دیگه تولید نمیشه ولی کوییک دنده ایی مدل 1403 هم هست و هنوز پر قدرت داره تولید میشه . میانگین بخواییم حساب کنیم تیبا2 و کوییک مدل 1401 صفر خشک از 403 میلیون هست تا 425 میلیون .
مسلم S3 : کسانی که موعد اصلی تحویلشون سال 1403 بوده (نه تاخیری ها) طبق قرارداد تمامی هزینه های جاری اعم از بیمه، مالیات ها و... چون طبق تعرفه 1402 محاسبه شده،پرداخت مابالتفاوت آن بر عهده مشتری میباشد. این مابالتفاوت شامل کسانی که موعد تحویلشان سال ۱۴۰۲ بوده ولی هنوز تحویل نگرفته اند، نمیشود. ______________________________
ابراهیم : اطلس و کوییک برای استفاده شهری ماشینهای خوبیه و بنظر من فقط با قیمت کارخانه اگه خریداری بشه ارزش خرید داره و با این قیمت نجومی غیر منطقی بازار آزاد بخصوص اطلس خریدش کار عاقلانه ایی نیست ! بنده خودم یه کوییک اس تیپ DA دارم ( تحویل مردادماه 1402 ) و برام 235 میلیون در اومد و الان قیمت بازار را زده چهارصد و چهل پنجاه میلیون و واقعا برای این ماشین نمی ارزه ! من خودم با وجود اینکه از ماشینم راضیم و خداییش کارم را برای استفاده روزمره در شهر بدون مشکل راه انداخته ولی اگه بخوام همچین ماشینی را با قیمت بازار بخرم این کار را نمیکنه و یه مقدار میذارم روش یه پارس موتور XU7P یا رانا ( اینا فعلا ارزانترین توی ایرانخودرو هست ) میگیرم که حداقل با خانواده بتونم یه مسافرت باهاش برم . من داشتم کامنتها را میخوندم و دیدم بعضی عزیزان پرسیده بودن اطلس بگیریم یا کوییک نظر منو بخوایید اگه از بازار بخوایید بخرید این کار را نکنید بدلیل توضیحاتی که دادم مگر اینکه برای استفاده شهری بخوایید اونم یه تیبا 2 مدل دوست دوم تر و تمیز با قیمت مناسب .
تارااتومات : ماشین من تارا v2 فروش فوق العاده تاریخ تحویلش سه ماهه بوده مهر ماه کل پول رو واریز کردم تاریخ تحویل هم دی ماه بوده ولی متاسفانه هنوز فاکتور نشده با ایران خودرو تماس گرفتم میگن ۳۶ درصد سالانه سود تاخیری تعلق میگیره ولی من به ماشین بیشتر احتیاج دارم چون ماشین ندارم و تمام زندگیم لنگ ماشین مونده
افشین جی۷ : خیلی جالبه😁پیامک اومده فورا یک میلیون و هفصد از بابت مابتفاوت هزینه بیمه ثالث سریعا از سایت واریز کن تا بتونیم بهت شاسی بدیم.۵ اردیبهشت همون روز واریز کردم تو سایت نوشته زمان واریز ۳۰ اردیبهشت😁 زمان ثبت نام نقدا کل مبلغ ۳ بهمن بود. من سردرنمیارم اینا یا ما رو مسخره کردن یا خودشون خرن
علیxu7p : سلام چرا دیگه کسی حرفی نمیزنه . الان تا چندم فاکتور شدن؟ هنوز توی دی ماه هستش یا بهمن شروع شده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
آقا پرهام خبر جدید چی داری : پرهام جان از دعوت نامه اسفند دوگانه خبر جدید چی داری
جعفر : فکر نکنم به تابستان پارس بدهند الانشم سورن قسطی گذاشتند که بیشتری ها به سمت سورن بروند
محمود : سلام از دوستانی که ساینا دوگانه تکمیل وجه کردید کسی جدیدا فاکتور شده ؟ میخوام بدونم تا چه تاریخی فاکتور شده دوگانه ممنون میشم جواب بدید
دی بویین زهرا : اوکی سلام درست میگی ❤❤❤
دی : ن❤❤❤
صابر : یعنی میشه بیای ساینا جونم
ارتقا تحویل 31 خرداد : سلام من 31 خرداد بودم دیروز دعوتنامه اومد
کوییک زمستان : قیمت اصلاح شده که کوییک زمستان 400 میلیون بود و پارس که این همه خاطر خواه داره نباید از کوییک کمتر باشه مطمین باشید عوض نمیشه
بیتا : درود،شنیه یایکشنبه پلاک میشه بعد از4الی 5روزازموعدثبت پلاک تحویل نمایندگی میشه،یعنی درواقع خودروشماطی 5روزآینده به سلامتی تحویلتون میشه
میثم : نه نیومده