نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

همه چیز از سال 1956 شروع شد، زمانی که تونی پاراوانو (Tony Parravano)، تاجر ثروتمند آمریکایی، در کمپانی ایتالیایی مازراتی سرمایه گذاری کرد تا با استفاده از پلت فرم خودرو مسابقه ای Kurtis Indy ، یک خودرو جدید هشت سیلندر تولید کند. از طرفی کمپانی مازراتی هم فرصت را مناسب دید تا پروژه قدیمی Tipo 54 را احیاء و یک موتور قوی تولید کند که مال خودش باشد. در ابتدای امر و به دنبال سفارش تاجر آمریکایی، یک موتور 6 سیلندر با استفاده از پلت فرم شماره 3501 مورد آزمایش قرار گرفت. خودرو مازراتی 450S برای اولین بار در آگوست سال 1956 در مسابقات گرند پری سوئد رونمایی شد و با سرعت و شتاب شگفت آورش همه را انگشت به دهان گذاشت. این محصول خاص از کمپانی مازراتی، هنگام زمان گیری توانست رتبه سوم را به دست بیاورد ولی این خودروی نارس به علت ضعف در سیستم برق رسانی به شمع ها نتوانست عملکرد زیاد خوبی از خودش به نمایش بگذارد.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

پس از مدتی، مازراتی 450S به کارخانه Mondena رفت و پلت فرم جدیدی به دست آورد. ارتقاء این خودرو همچنان ادامه پیدا کرد تا در سال 1957، مازراتی 450S با چهره ای جدید وارد میدان شد تا در مسابقات 1000 کیلومتری بوینس آیرس شرکت کند ولی هنگام زمان گیری با اختلاف 10 ثانیه از خودرو مسابقه ای فراری عقب افتاد. گیربکس خوب عمل نکرد و این خودرو از دور مسابقات کنار رفت. به هر حال، این خودرو به ارتقاء ادامه داد تا در سال 1957 در مسابقات گرند پری سوئد نسخه نهایی خودش را به نمایش بگذارد. از بد حادثه، سال بعد فدراسیون اتومبیل رانی مقررات را تغییرات داد و باعث شد مازراتی 450S نتواند مجوز شرکت در مسابقات را به دست بیاورد. این خودرو بلافاصله خودش را برای مسابقات 1000 مایلی Mille Miglia آماده کرد که در سال 1956 برگزار شد. راننده افسانه ای استرلینگ ماس (Stirling Moss) در کنار دنیس جنکینسون (Denis Jenkinson) به عنوان نقشه خوان، ترمز بریدند و خودرو پس از برخورد به درخت آرام گرفت. راننده و نقشه خوان بدون این که خراشی بردارند پیاده شدند ولی خودرو مجبور شد برای تعمیر و ارتقاء سیستم دوباره به کارخانه برگردانده شود. کمپانی مازراتی تصمیم گرفت پلت فرم بهینه سازی شده 3501/4501 را زیر این خودرو بیندازد تا نسخه نهایی آن را روانه بازار کند.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

به منظور این که مازراتی 450S در جاده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد، یک موتور 8 سیلندر شورولت کوروت روی آن نصب شد که در کنار گیربکس پنج سرعته Tipo 510 ساخت کمپانی فراری قرار می‌گرفت. شیشه جلو نیز از کروک فراری 250 GT قرض گرفته شده بود؛ سپس این خودرو به ایالات متحده رفت و به فردی به نام جرالد سترفیلد (Gerald satterfield) فروخته شد. در سال 1981، یک کلکسیونر ایتالیایی از ماجرای مازراتی 450S با خبر شد و آن را خریداری کرد و به ایتالیا بازگرداند. در سال 1978 این تغییر و تحول ها خاتمه یافت و پس از این که این خودرو چند بار در خیابان ها جولان داد، به یکی از با ارزش ترین خودروهای تاریخی تبدیل شد.

 

طراحی بدنه

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

خطوط منحی و مواج به وفور روی بدنه دیده می‌شوند و به سختی می‌توان یک خط صاف روی آن پیدا کرد. این خودرو فراتر از محدودیت های زمانی است و می‌تواند بسیاری از خودروهای امروزی را سرافکنده کند. روی جلو پنجره یک لوگوی بزرگ مازراتی به چشم می‌خورد، دو طرف جلو پنجره نیز هواکش هایی گرد تعبیه شده اند. چراغ های بزرگ روی گلگیر ورم کرده ای قرار گرفته اند که به نظر می‌رسد تا انتهای خودرو ادامه پیدا می‌کنند. یک هواکش بزرگ هم وسط کاپوت قرار گرفته است. گلگیر عقب نیز با چهار شکاف روی آن بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

 

طراحی داخلی

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

در مورد طراحی داخلی می‌توان گفت همه چیز بی عیب و نقص است. وسط غربیلک فرمان سه پره ای، شش پرچ وجود دارد که وسط آن ها لوگوی مازراتی خودنمایی می‌کند. سه عقربه شمار با حاشیه هایی از جنس کروم جلوی غربیلک فرمان قرار گرفته اند و بسیار با شکوه هستند.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956
نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

صندلی های سرخ رنگ نیز قدرت بالای خودرو را به نمایش می‌گذارند. شاسی را به آسانی می‌توان دید، دسته دنده هیچ روکشی ندارد، پدال های فلزی سوراخ دار نیز از زیبایی خاصی برخوردارند.

 

قدرت و عملکرد موتور

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نیروی پیشران مازراتی 450S را یک موتور 8 سیلندر تأمین می‌کند که 5,657 سی سی حجم دارد. این موتور تنفس طبیعی قادر است 520 اسب بخار نیرو تولید کند، سوخت را هم یک کاربراتور Weber 45 IDM در اختیار موتور قرار می‌دهد و نیروی موتور به یک گیربکس پنج سرعته منتقل می‌شود. فاصله بین محورها 2,360 میلی متر (حدود 92 اینچ) است که باعث می‌شود خودرو هنگام شتاب گیری از ثبات و پایداری خوبی برخوردار باشد. با این که این خودرو نادر و کمیاب است، نمایشگاه داران تخمین می‌زنند قیمت آن چیزی بین 5.5 تا 8 میلیون دلار باشد. تصاحب کردن این قطعه منحصر به فرد از تاریخ واقعاً پول و شهامت زیادی می‌خواهد. 

رقبا

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

با در نظر گرفتن این واقعیت که فقط چهار دستگاه از چنین خودروهایی در طول تاریخ تولید شده اند، می‌توان فراری 335S را سرسخت ترین رقیب مازراتی 450S محسوب می‌شود. فراری 335S به یک موتور 12 سیلندر مجهز است که 4,023 سی سی حجم دارد و قادر است 390 اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو طعم برنده شدن در مسابقات گرند پری ونزوئلا را نیز چشیده است. فراری 335S زیبا و جذاب است و زیاد به جزییات پرداخته است، تاریخچه معتبری هم پشت سرش دارد.

 

نتیجه گیری

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

مازراتی 450S در تاریخ تکامل موتورهای 8 سیلندر مازراتی از جایگاه خاصی برخوردار است. این خودرو زیباست و به همه ریزه کاری ها توجه کرده است. هنوز موتور اصلی ساخت کمپانی مازراتی روی آن نصب است و دست نخورده باقی مانده است؛ گویی یک نفر با ماشین زمان آن را از گذشته به امروز آورده است. خریدن این خودرو به پول زیادی احتیاج دارد، علاوه براین، مراقبت و نگهداری زیادی هم می‌طلبد؛ از طرفی، برای مالکش افتخار و شهرت به ارمغان خواهد آورد چون صاحب بخشی از تاریخ خواهد بود.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956


منبع

TopSpeed

برچسب : مازراتی , مازراتی 450S , شورولت کوروت , فراری 250 GT , فراری 335S , تونی پاراوانو , Kurtis Indy






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
ساینا دوگانه : چرابهمن ماهی هافاکتور نمیشن بنده ۵اردبهشت تکمیل وجه کردم هنوز خبری از فاکتور شدن نیس چرا اینقدر سایپا اذییت میکنه
آریسان2 : نمیدونم چرا حس میکنم اینجا همه پیرمرد هست هیشکس حال فعالیت نداره صفحه ماشینای دیگه مثل 151کلی فعال هستن
آریسان2 : ما که پیر شدیم اما فاکتور نشدیم بیست فروردین انتظار سخته
شاهین اتومات : 6 خرداد 402 ثبت نام برای شاهین 20مهر 402 پیامک اومد برای شاهین اتوماتیک 290میلیون تکمیل وجه کنین دیگه نزدیک یکسال بشه خرداد 403 هنوز از دعوتنامه خبری نیست ارسال نشده ک چقدر دیگه باید بریزم واسه شاهین اتومات پذیرش 24 مهر 402
اسفندماهی : سلام روحسابی ک دعوت نامه پیشنهاد ی ساینا یگانه اومده بود واریزی 141میلیونی باید زیر120تومن تکمیل وجه بشه
امیر : از کدوم سامانه باید برسی کرد وضعیت رو ممنون میشم راهنمایی کنید
S5 23 مهر : سلام ثبت نام اقساط ۲۳مهر سفید امروز شاسی شد اصفهان
محمد : دوستان ماشینهای خوبی توی سامانه گذاشته اگه انصراف از چانگان بدیم میشه از اینا بدن
S3 : خب شما چه تاریخی فاکتور شدین امروز انگاری فاکتور های ۲۱ اسفند رو زنگ زدن بابت تحویل تاریخ فاکتور و رنگ رو میگین بی زحمت ؟
S5٢٦ مهر : هيچ خبري فعلا از شاسي نيست ثبت نام ٢٦ مهر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
دی‌دوگانه : سلام‌من‌موندم‌30ام‌تکمیل‌وجه‌کردم
تحویل تا سه ماه آینده : سلام حواله پراید وانت رو کجا میخرند? و حدود چه قیمتی? ثبت نام بهمن ماه 1402و تحویل هفته چهارم مرداد 1403 128 تومان هم پرداخت شده و از خرید منصرف شدم. ممنون از راهنمایی دوستان.
ایکس 33 اتومات اسماعیل : فاکتور کردن حل کن شرمندتم
کدخدا : حتما اضافه واریزی داشتین
مریم دوگانه بهمن : سلام 30 تومن سود میدن باز 114تومن 14 ماه همین میشه
رانا 30 بهمن : من تکمیل وجه 12 دی 5 اردیبهش تبدیل زدم هنوز فاکتور نشدم
فردین موسوی : سلام اون رنگ مشکی بوده بخاطر اون زود فاکتور شده
حسینی : از بهمن فعلا کسی فاکتور نشده شما هم حتما شماره درخواست برگه تکمیل وجه رو میزنی باید شماره درخواست برگه پیش پرداخت رو وارد کنی همون برگه قرارداد
خرم سلطان : چه فرقی میکنه خانوم،ما بهمنی ها با تاخیر سه ماهه 141500 دادیم خوب اسفند هم دقیقا با تاخیر سه ماهه خرداد تکمیل کنن باید141500 پررداخت کنند
207اتومات سقف فلزی الویت تابستان 1403 : سلام دوستان من 207اتومات سقف فلزی انتخاب کرده بودم در سامانه الویت تابستان1403 هستم پیامک یا فراخوان کی میاد اگر کسی می دونه لطفا بفرمایید.