یکی از جدیدترین اتفاقات در خصوص نسل جدید فورد موستانگ GT مدل 2015، از میان برداشتن اکسل قدیمی خشک عقب برای داشتن سیستم تعلیق مستقل عقب است. در این مدل جدید شاهد کیفیت سواری نرم تر هستیم و خودرو به راحتی و با آرامش بیشتری از دست اندازها و جاده های پر پیچ و خم عبور میکند. در طراحی بدنه آن نیز، شاهد تغییرات چشمگیری هستیم، اگر چه این خودرو هنوز به تاریخچه کمپانی فورد وفادار میماند.
در مدل جدید، پنجره های عقب خودرو بیشتر به سوی عقب، یعنی نزدیک درب صندوق عقب کشیده شده است. نتیجه آن ایجاد دنباله ای است که یادآور فست بک دهه 1960 است که با بازی استیو مک کوئین (Steve McQueen) در فیلم اکشن Bullit، این خودرو به شهرت فراوانی دست یافت. ارتفاع این خودرو نسبت به قبل کمتر شده است، اما به نسبت میتوان گفت که تغییرات صورت گرفته در آن قابل اغماض هستند. تست رانندگی با این آمریکایی زیبا روی پیشرانه قدرتمند هشت سیلندر خورجینی موستانگ GT تمرکز داشته است، اما از سایر ویژگی های مدل 2015، میتوان از موتور چهار سیلندر خورجینی EcoBoost مجهز به توربوشارژر نام برد که قدرت بیشتری نسبت به مدل پایه مجهز به پیشرانه شش سیلندر خورجینی تولید میکند و 20 درصد مصرف سوخت مناسبتری دارد.
قیمت تیپ پایه شش سیلندر خورجینی موستانگ از 24,425 دلار آغاز میشود، در حالی که خریدن تیپ مجهز به پیشرانه چهار سیلندر خورجینی EcoBoost و توربوشارژر هزینه ای معادل 25,995 دلار برای خریدار در بر دارد. این قیمت برای تیپ های مجهز به پیشرانه هشت سیلندر خورجینی حدود 32,925 دلار خواهد بود. تیپ GT 4,000 دلار گرانتر است. با پرداخت مبالغی اضافه تر، میتوانید سیستم صوتی ارتقایافته، روکش چرم، حالت های مختلف رانندگی، و صندلی های مجهز به گرمکن و سیستم خنک کننده را برای خودروی خود داشته باشید.
تیپ موستانگ GT Premium را میتوان به پکیج های زیر مجهز کرد: پکیج 401A Equipment (شامل سیستم صوتی، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک)؛ پکیج GT Performance (شامل رینگ های 19 اینچی با تایرهای تابستانی، ترمزهای برمبو، سیستم تعلیق اسپرت، ضریب اکسل عقب 3.73، استفاده از قطعات آلومینیومی در داخل خودرو، نشانگرهای اضافه به کار رفته بر روی صفحه کیلومترشمار و صندلی اسپرت Recaro)؛ پکیج Enhanced Security ( شامل کروز کنترل تطبیقی؛ سنسورهای پارک عقب؛ مسیریاب ماهواره ای؛ و امکان سفارش طراحی های مختلف با رنگ های متعدد برای داخل خودرو).
قیمت فورد موستانگ مجهز به گیربکس شش سرعته دستی نیز، به 45,885 دلار میرسد. با فشار دادن پدال کلاچ و زدن دکمه استارت، پیشرانه هشت سیلندر خورجینی 5.0 لیتری با غرش مافلر شروع به کار میکند. دنده یک خیلی راحت و با یک اشاره کوچک به دسته دنده جا میرود ولی برای تثبیت وضعیتش، دکمه ای وجود ندارد. موتور بی درنگ قدرت دلخواه را برای خودرو فراهم میکند اما شور سرعت با سکوت نسبی رنگ میبازد. صدای باد و تایرها به داخل کابین منتقل نمیشنود و صدای پیشرانه بزرگ هشت سیلندر خورجینی GT کمی نسبت به قبل کمتر شده است. در مسیرهای طولانی، این امر یک مزیت محسوب میشود، اما برای افرادی که گستاخی و تهور مدل های قبلی موستانگ را دوست دارند، کمی دلسرد کننده است. پدال ترمز نیز، به لطف وجود ترمزهای سفارشی برمبو، بسیار حساس هستند. همچنین این زیبای آمریکایی از فرمانپذیری سریع، دقیق و قابل پیش بینی برخوردار میباشد. سه حالت رانندگی (Comfort, Normal, Sport) از طریق دکمه ای که روی کنسول مرکزی قرار دارد قابل انتخاب است. حتی در حالت Sport، فرمان به هنگام مانور دادن در فضاهای تنگ، سنگین نیست. همچنین حالت های رانندگی دیگری نیز وجود دارند که واکنش موتور را بالا میبرند و سیستم کنترل پایداری را خاموش میکنند. در رانندگی شهری، فورد موستانگ وظایف کمی بر عهده راننده اش میگذارد. رانندگی با گیربکس دستی بسیار آسان است، بنابراین این اطمینان را به راننده میدهد که رانندگی با این خودرو در صورت تجهیز آن به گیربکس اتوماتیک بسیار آسانتر خواهد بود. دید عقب این خودرو نیز، در کلاس خودش بسیار عالی است؛ و راننده هنگام پارک دوبل هیچ استرسی نخواهد داشت، دوربین دید عقب نیز احتمال بروز هرگونه خطایی را از بین میبرد.
سیستم تعلیق مستقل عقب، ، حتی اگر پکیج خشک GT Performance را خریداری کرده باشید، عملکرد مناسبی را از خود به نمایش میگذارد و به راحتی و نرمی از مسیرهای ناهموار عبور میکند. موستانگ جدید در جاده های ناهموار به راحتی به حرکت خود ادامه میدهد، چیزی که در خودروهای قبلی با وجود اکسل خشک امکانپذیر نبود. با وجود بازنگری های جدید صورت گرفته در مدل جدید، هنوز شاهد فورد موستانگ با رانندگی دلپذیر هستیم. در تست سرعت، این خودروی زیبا توانست ظرف 4.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. با این که قدرت 15 اسب بخار و گشتاور حدود 14 نیوتن متر افزایش پیدا کرده است (و اکنون به 435 اسب بخار نیرو و 542 نیوتن متر گشتاور رسیده است)، ولی شتاب فورد موستانگ جدید از شتاب مدل قبلی اش که محورهایی خشک داشت، بیشتر نیست. احتمالا وزن اضافی 60 کیلوگرمی و سیستم تعلیق مستقل عقب، در اینجا مقصر هستند. کنترل در سربالایی جزو تجهیزات استاندارد موستانگ GTs با گیربکس دستی میباشد، اما باعث میشود خودرو بیش از حد بکسواد کند. در تست ترمز، این خودرو، پس از ترمزگیری با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، پس از طی 32 متر متوقف شد که نسبت به اجدادش حدود 1 متر کوتاهتر است. در تست هندلینگ، موستانگ جدید توانست با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از میان موانع زیگ زاگی عبور کند و با نیروی چسبندگی معادل با0.92g مسیر دایره ای را بپیماید، بهتر است بدانید این اعداد و ارقام تفاوت چندانی با اعداد مربوط به مدل قبلی فورد موستانگ ندارد. گفتنی است این اعداد و ارقام روی پیست به دست آمده اند و ممکن است با نتایج به دست آمده در جاده های واقعی بسیار متفاوت باشند. شاید برخی افراد به سیستم تعلیق خشک فورد موستانگ عادت کرده باشند ولی سیستم تعلیق عقب جدید امکان استفاده از قدرت اولیه را فراهم میکند و و چسبندگی بیشتری ایجاد و حتی دست اندازهای کوچک را هم جذب میکند.
طراحی داخلی
تغییرات صورت گرفته در موستانگ 2015، تنها به عملکرد یا بدنه خارجی محدود نمیشود. کابین این خودرو با حفظ بسیاری از طراحی های مدل های قبلی، مورد طراحی جدید قرار گرفته است. داشبورد با هواکش دوگانه به حالت قبلی بازگشته است اما برخی از اشکال چهارگوش، به شکل دایره ای درآمده است و از مواد با کیفیت در طراحی استفاده شده است. چنانچه خودرو به صندلی های اسپرت Recaro تجهیز شده باشد، پشتی های جانبی را برای سرنشینان فراهم میکند اما این پشتی ها برای همه افراد با هر فرم بدنی مناسب نیست. قسمت نشیمن گاه نیز زیاد راحت نیست. متاسفانه، صندلی های عقب نیز، برای کودکان مناسب نیستند. از دیدگاه رانندگان، استفاده از فضای راننده در مدل های جدید بسیار بیشتر است.
|
|
عقربه های آنالوگ به راحتی قابل خواندن هستند و اطلاعات را کاملا واضح نشان میدهند. با این حال، این خودرو از نبود سرعت سنج دیجیتال رنج میبرد. دکمه ها، دسته دنده و کلیدها حس مناسبی را به راننده منتقل میکنند و دکمه های مربوط به سیستم کنترل پایداری، فرمانپذیری و حالت های رانندگی نیز، زیبایی خاص خود را دارند. متاسفانه، سیستم سرگرمی MyFord Touch وسیله ای بی فایده در این خودرو محسوب میشود. در کنار واکنش پذیری کند، برخی تجهیزات آن همانند دوربین دید عقب، تنها در برخی مواقع به خوبی کار میکند. به هنگام استفاده از بخش مربوط به پخش موزیک از یک دستگاه جانبی و فعالسازی صدای Sync، کاملا بدون واکنش است و عملکرد مناسبی از خود به نمایش نمیگذارد. در مجموع میتوان گفت که کابین موستانگ جدید همچنان گامی رو به جلو است. دید رو به بیرون این زیبای آمریکایی در مقایسه با بسیاری از رقبایش عالی است و اصلاحات صورت گرفته و سکوت داخل آن بسیاری از خریداران را به سوی خود جلب میکند.
|
|
فضای بار آن نیز، با 38 لیتر قابل قبول است و به بخش های متفاوتی میان رقبای اصلی اش تقسیم میشود. مصرف سوخت موستانگ GT بدون در نظر گرفتن گیربکس دستی یا اتوماتیک، در سیکل ترکیبی، شهر و بزرگراه به ترتیب 14، 18 و 10 لیتر برآورد شده است. برای افرادی که در جستجوی خرید خودرویی با مصرف سوخت کم هستند، موستانگ چهار سیلندر EcoBoost با برآورد سوخت ترکیبی 10 لیتر و یا پیشرانه شش سیلندر خورجینی با مصرف سوخت 12 لیتر میتواند پیشنهاد مناسبی باشد. تمامی مدل های فورد موستانگ 2015 به تجهیزات ایمنی استاندارد همانند کیسه هوای جانبی صندلی جلو، زانویی راننده، کیسه هوای پرده ای (تنها در مدل های کوپه)، کنترل پایداری، سیستم هشدار برخورد از عقب و دوربین دید عقب تجهیز شده است. تجهیزات ایمنی سفارشی عبارتند از : سنسورهای پارک عقب، کروز کنترل تطبیقی با سیستم هشدار برخورد از جلو، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار ترافیک. از جمله رقبای این خودرو میتوان به خودروهای زیر اشاره کرد :
شورولت کامارو : شورولت کامارو رقیب سرسخت فورد موستانگ است، اما در عمل، موستانگ کمی بهتر است. دید و راحتی کامارو تا اندازه ای از طریق بدنه جسورانه اش، محافظه کارانه تر است. طراحی مجدد کامارو ممکن است تا سال آینده در پرده ای از ابهام باقی بماند. متاسفانه، شهرت این برند در اغلب مواقع آن را در بین بهترین انتخاب ها قرار میدهد.
دوج Challenger : اندازه بزرگ، راحتی و مفید بودن، دوج Challenger را به خودرویی تازه نفس برای سال 2015 تبدیل کرده است. این تنها خودروی عضلانی است که میتواند سرنشینان را در قسمت عقب به راحتی در خود جای دهد و فضای بار آن نیز، در مقایسه با رقبا نسبتا بزرگ است. اندازه آن نیز، مانع عملکرد مناسب آن میشود اما رقابت در بزرگراه با دوج چلنجر کار دشواری است. کمتر خودرویی همانند فورد موستانگ جدید ارزش پرداخت هزینه ای مازاد را دارد؛ زیرا شما با این خودرو چیزی بیش از بازنگری بیشتر و متانت در جاده خواهید داشت. اگر سرگرمی و لذت اولویت خرید خودرو برای شما محسوب میشود، موستانگ GT میتواند انتخاب محض شما باشد.
اگر کیفیت سواری برای شما در اولویت قرار دارد، فورد موستانگ انتخاب ضعیفی برای شما محسوب میشود. نبود فضای کافی برای سرنشینان عقب یکی از مهمترین نقاط ضعف این خودرو به حساب میآید. برای افرادی که خواهان خودرویی با عملکرد مناسب هستند، Shelby GT350 انتخاب مناسبی است اما ممکن است حداقل یکسال باید صبر کنید تا بتوانید آن را بخرید.