نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

همه چیز از سال 1956 شروع شد، زمانی که تونی پاراوانو (Tony Parravano)، تاجر ثروتمند آمریکایی، در کمپانی ایتالیایی مازراتی سرمایه گذاری کرد تا با استفاده از پلت فرم خودرو مسابقه ای Kurtis Indy ، یک خودرو جدید هشت سیلندر تولید کند. از طرفی کمپانی مازراتی هم فرصت را مناسب دید تا پروژه قدیمی Tipo 54 را احیاء و یک موتور قوی تولید کند که مال خودش باشد. در ابتدای امر و به دنبال سفارش تاجر آمریکایی، یک موتور 6 سیلندر با استفاده از پلت فرم شماره 3501 مورد آزمایش قرار گرفت. خودرو مازراتی 450S برای اولین بار در آگوست سال 1956 در مسابقات گرند پری سوئد رونمایی شد و با سرعت و شتاب شگفت آورش همه را انگشت به دهان گذاشت. این محصول خاص از کمپانی مازراتی، هنگام زمان گیری توانست رتبه سوم را به دست بیاورد ولی این خودروی نارس به علت ضعف در سیستم برق رسانی به شمع ها نتوانست عملکرد زیاد خوبی از خودش به نمایش بگذارد.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

پس از مدتی، مازراتی 450S به کارخانه Mondena رفت و پلت فرم جدیدی به دست آورد. ارتقاء این خودرو همچنان ادامه پیدا کرد تا در سال 1957، مازراتی 450S با چهره ای جدید وارد میدان شد تا در مسابقات 1000 کیلومتری بوینس آیرس شرکت کند ولی هنگام زمان گیری با اختلاف 10 ثانیه از خودرو مسابقه ای فراری عقب افتاد. گیربکس خوب عمل نکرد و این خودرو از دور مسابقات کنار رفت. به هر حال، این خودرو به ارتقاء ادامه داد تا در سال 1957 در مسابقات گرند پری سوئد نسخه نهایی خودش را به نمایش بگذارد. از بد حادثه، سال بعد فدراسیون اتومبیل رانی مقررات را تغییرات داد و باعث شد مازراتی 450S نتواند مجوز شرکت در مسابقات را به دست بیاورد. این خودرو بلافاصله خودش را برای مسابقات 1000 مایلی Mille Miglia آماده کرد که در سال 1956 برگزار شد. راننده افسانه ای استرلینگ ماس (Stirling Moss) در کنار دنیس جنکینسون (Denis Jenkinson) به عنوان نقشه خوان، ترمز بریدند و خودرو پس از برخورد به درخت آرام گرفت. راننده و نقشه خوان بدون این که خراشی بردارند پیاده شدند ولی خودرو مجبور شد برای تعمیر و ارتقاء سیستم دوباره به کارخانه برگردانده شود. کمپانی مازراتی تصمیم گرفت پلت فرم بهینه سازی شده 3501/4501 را زیر این خودرو بیندازد تا نسخه نهایی آن را روانه بازار کند.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

به منظور این که مازراتی 450S در جاده حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد، یک موتور 8 سیلندر شورولت کوروت روی آن نصب شد که در کنار گیربکس پنج سرعته Tipo 510 ساخت کمپانی فراری قرار می‌گرفت. شیشه جلو نیز از کروک فراری 250 GT قرض گرفته شده بود؛ سپس این خودرو به ایالات متحده رفت و به فردی به نام جرالد سترفیلد (Gerald satterfield) فروخته شد. در سال 1981، یک کلکسیونر ایتالیایی از ماجرای مازراتی 450S با خبر شد و آن را خریداری کرد و به ایتالیا بازگرداند. در سال 1978 این تغییر و تحول ها خاتمه یافت و پس از این که این خودرو چند بار در خیابان ها جولان داد، به یکی از با ارزش ترین خودروهای تاریخی تبدیل شد.

 

طراحی بدنه

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

خطوط منحی و مواج به وفور روی بدنه دیده می‌شوند و به سختی می‌توان یک خط صاف روی آن پیدا کرد. این خودرو فراتر از محدودیت های زمانی است و می‌تواند بسیاری از خودروهای امروزی را سرافکنده کند. روی جلو پنجره یک لوگوی بزرگ مازراتی به چشم می‌خورد، دو طرف جلو پنجره نیز هواکش هایی گرد تعبیه شده اند. چراغ های بزرگ روی گلگیر ورم کرده ای قرار گرفته اند که به نظر می‌رسد تا انتهای خودرو ادامه پیدا می‌کنند. یک هواکش بزرگ هم وسط کاپوت قرار گرفته است. گلگیر عقب نیز با چهار شکاف روی آن بسیار زیبا به نظر می‌رسد.

 

طراحی داخلی

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

در مورد طراحی داخلی می‌توان گفت همه چیز بی عیب و نقص است. وسط غربیلک فرمان سه پره ای، شش پرچ وجود دارد که وسط آن ها لوگوی مازراتی خودنمایی می‌کند. سه عقربه شمار با حاشیه هایی از جنس کروم جلوی غربیلک فرمان قرار گرفته اند و بسیار با شکوه هستند.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956
نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956 نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

صندلی های سرخ رنگ نیز قدرت بالای خودرو را به نمایش می‌گذارند. شاسی را به آسانی می‌توان دید، دسته دنده هیچ روکشی ندارد، پدال های فلزی سوراخ دار نیز از زیبایی خاصی برخوردارند.

 

قدرت و عملکرد موتور

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نیروی پیشران مازراتی 450S را یک موتور 8 سیلندر تأمین می‌کند که 5,657 سی سی حجم دارد. این موتور تنفس طبیعی قادر است 520 اسب بخار نیرو تولید کند، سوخت را هم یک کاربراتور Weber 45 IDM در اختیار موتور قرار می‌دهد و نیروی موتور به یک گیربکس پنج سرعته منتقل می‌شود. فاصله بین محورها 2,360 میلی متر (حدود 92 اینچ) است که باعث می‌شود خودرو هنگام شتاب گیری از ثبات و پایداری خوبی برخوردار باشد. با این که این خودرو نادر و کمیاب است، نمایشگاه داران تخمین می‌زنند قیمت آن چیزی بین 5.5 تا 8 میلیون دلار باشد. تصاحب کردن این قطعه منحصر به فرد از تاریخ واقعاً پول و شهامت زیادی می‌خواهد. 

رقبا

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

با در نظر گرفتن این واقعیت که فقط چهار دستگاه از چنین خودروهایی در طول تاریخ تولید شده اند، می‌توان فراری 335S را سرسخت ترین رقیب مازراتی 450S محسوب می‌شود. فراری 335S به یک موتور 12 سیلندر مجهز است که 4,023 سی سی حجم دارد و قادر است 390 اسب بخار نیرو تولید کند. این خودرو طعم برنده شدن در مسابقات گرند پری ونزوئلا را نیز چشیده است. فراری 335S زیبا و جذاب است و زیاد به جزییات پرداخته است، تاریخچه معتبری هم پشت سرش دارد.

 

نتیجه گیری

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

مازراتی 450S در تاریخ تکامل موتورهای 8 سیلندر مازراتی از جایگاه خاصی برخوردار است. این خودرو زیباست و به همه ریزه کاری ها توجه کرده است. هنوز موتور اصلی ساخت کمپانی مازراتی روی آن نصب است و دست نخورده باقی مانده است؛ گویی یک نفر با ماشین زمان آن را از گذشته به امروز آورده است. خریدن این خودرو به پول زیادی احتیاج دارد، علاوه براین، مراقبت و نگهداری زیادی هم می‌طلبد؛ از طرفی، برای مالکش افتخار و شهرت به ارمغان خواهد آورد چون صاحب بخشی از تاریخ خواهد بود.

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956

نگاهی به مازراتی 450S مدل 1956


منبع

TopSpeed

برچسب : مازراتی , مازراتی 450S , شورولت کوروت , فراری 250 GT , فراری 335S , تونی پاراوانو , Kurtis Indy






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ایران خودرو : حدود 350 میلیون
حمید33 : سلام 33اتومات قرارداد 2/29 وام و ریختن مدارک اومده.تاریخ تحویل سیستمی 16 مهر بود.که فعلا خبری نیست
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده