با نگاهی به جدول میزان فروش خودروهای مختلف در استرالیا متوجه میشویم که اپل آسترا با فروش 250,000 دستگاه توانست پس از Commodore در جایگاه دوم قرار بگیرد. به همین دلیل، کمپانی جنرال موتورز به عنوان سهامدار اصلی کمپانی اپل تصمیم دارد به منظور افزایش فروش محصولات خود از مدل جدید این خودرو به عنوان برگ برنده استفاده کند. این خودرو که در چهار مدل سدان، هاچ بک پنج درب، هاچ بک سه درب با نام GTC و استیشن Sports Tourer به خریداران عرضه میشود، با فراهم آوردن تجهیزات مناسب میتواند بار دیگر نام و آوازه خود را بر سر زبان ها بیندازد. در قاره اروپا نیز، اپل توانسته با ایجاد تغییرات اساسی و افزایش فاصله میان خود و شورولت، با رقبایی چون فولکس واگن و ولوو به رقابت بپردازد. گفتنی است، این خودرو با قیمت پایه 23,990 دلار استرالیا برای تیپ هاچ بک پنج درب و 28,990 دلار استرالیا برای تیپ GTC در اختیار خریداران قرار میگیرد که اگرچه نسبت به قیمت پایه رقبا کمی بیشتر است، اما با در نظر گرفتن تجهیزات ارائه شده چندان نامناسب به نظر نمیرسد. مدل دیزل این خودرو نیز، با قیمت 31,990 دلار استرالیا عرضه میشود که تقریبا هم قیمت مدل های بنزینی مزدا 3، رنو مگان، شورولت کروز، فورد فوکوس و فولکس واگن گلف است. شایان ذکر است، در مقایسه با خودوهایی چون فورد فوکوس، شورولت کروز و پژو 308، این آلمانی زیبا با تولید قدرتی در حدود 165 اسب بخار از قوی ترین موتور دیزلی در کلاس خودروهای کوچک برخوردار است. گشتاور 350 نیوتن متری پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری دیزلی مجهز به توربوشارژر آسترا، اگرچه در مقایسه با گشتاور 360 نیوتن متری رقبا کمتر به نظر میرسد، اما باز هم بیش از حد نیاز بوده و عملکرد خوبی از خودرو به نمایش میگذارد.
امکان سفارش گیربکس شش سرعته اتوماتیک به جای شش سرعته دستی یکی از مزیت های آسترا نسبت به مزدا به شمار میرود. عملکرد خوب خودرو حتی در دور پایین که راننده را از تعویض دنده های مداوم معاف میکند، یکی دیگر از مزایای آسترا میباشد. عدم استفاده از سیستم Start-Stop که به صورت استاندارد بر روی مدل مجهز به گیربکس دستی عرضه میشود، مصرف سوخت 6.3 لیتر را برای آسترا در سیکل ترکیبی به ارمغان میآورد.
صدای موتور بسیار کم بوده و تنها در دور 1,750 و هنگام رانندگی با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت کمی صدا میکند. با این وجود، صدای باد در کنار صدای تایرها به خصوص در سرعت های بالا کمی آزاردهنده میباشد. هندلینگ خودرو اگرچه به خوبی و تیزی فوکوس و مزدا 3 نیست، اما در مجموع و با وجود چسبندگی مناسب تایرها به سطح جاده میتواند رضایت راننده را جلب کند.
عملکرد ضعیف فرمان آسترا که توجه مداوم راننده را برای حرکت در مسیر مستقیم طلب میکند، بزرگترین نقطه ضعف این آلمانی کوچک محسوب میشود. اگرچه اپل آسترا از پلت فرم و سیستم تعلیق شورولت کروز بهره میبرد، اما در مقایسه با فولکس واگن گلف و هیوندای i30 کیفیت رانندگی آن پایین تر است.
این خودرو با برخورداری از 4,419 میلی متر طول، یکی از بزرگترین هاچ بک ها میباشد که با در نظر گرفتن صندوق عقب جادار و صندلی های راحت چه در جلو و چه در عقب، میتوان گفت میلی متری از آن به هدر نرفته است؛ صندلی عقب تاشوی آن به قدری جادار است که سه سرنشین بزرگسال را به راحتی در خود جای میدهد.
با نصب پکیج Leather Sports Seat به ارزش 2,500 دلار میتوانید از تجهیزاتی چون صندلی راننده با طراحی ارگونومیک، گرمکن و بالشتک های جانبی قابل تنظیم برای صندلی های جلو، تودوزی چرم و زیرآرنجی مرکزی صندلی عقب مجهز به پورت اسکی استفاده کنید. تمامی این تجهیزات به علاوه چراغ های جلوی زنون قابل تنظیم و چراغ های حرکت در روز LED مواردی هستند که در پکیج Prestige و با قیمت 4,500 دلار به خریداران عرضه میگردند.
با پرداخت مبلغ 1,250 دلار و خرید پکیج Navigation امکاناتی چون مسیریاب ماهواره ای مجهز به نمایشگر رنگی 7 اینچی و ست بلندگوی هفت تایی در اختیار شما قرار میگیرد. تمامی تیپ های اپل آسترا به صورت استاندارد مجهز به شش کیسه هوا، پشت سری های فعال برای محافظت از گردن و سیستم کنترل پایداری هستند که همین اوامر منجر به کسب پنج ستاره ایمنی از موسسه NCAP شده است.
در تیپ Select شما میتوانید با پرداخت 4,000 دلار بیشتر، یک پیشرانه 1.6 لیتری بنزینی مجهز به توربوشارژر با قدرت حدود 180 اسب بخار را جایگزین پیشرانه 2 لیتری دیزلی کنید. رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، چراغ های جلو اتوماتیک، برف پاک کن اتوماتیک، سنسورهای پارک در جلو و عقب، چراغ های مه شکن، روکش های مرغوب تر برای صندلی ها، دریچه تهویه مطبوع مخصوص راننده و سرنشین جلو، ترمز دستی الکترونیکی و روکش چرم برای فرمان از جمله تجهیزاتی هستند که به صورت سفارشی برای آسترا عرضه میشوند. تیپ Sport که در صدر مدل هاچ بک قرار دارد، در تلاش است با استفاده از سیستم تعلیق خشک تر و کوتاه تر و کمک فنرهای قابل تنظیم به صورت سفارشی به قیمت 2,000 دلار شایستگی خود را برای نام اسپرت حفظ کند.
طراحی داخل کابین نیز، صرف نظر از تعداد و نوع تجهیزات سفارشی انتخاب شده، نسبت به مدل های قدیمی آسترا یک پله جهش داشته و بهتر شده است. استفاده از پلاستیک نرم و با کیفیت برای داشبورد و درب ها و کنسول مرکزی حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند. از دیگر ویژگی های بارز این خودرو میتوان به وجود محفظه نگهداری وسایل، فرمان قابل تنظیم در چهار جهت به همراه دکمه های کنترلی روی آن، و کامپیوتر سفری حاوی سرعت سنج دیجیتال اشاره کرد. نورپردازی قرمز رنگ زیر دسته دنده که هماهنگی خاصی با نورپردازی دکمه های کنترلی روی داشبورد و صفحه کیلومتر دارد، جلوه خاصی به کابین آسترا بخشیده است. با در نظر گرفتن تمامی این موارد میتوان گفت، آسترا نامی است که شایستگی حضور در بازار را دارد.