از زمان معرفی تویوتا کرولا در سال 1968 تا کنون و با وجود اعمال تغییرات بیشمار طی این سال ها، این خودرو همواره به عنوان یکی از معتبرترین و قابل اعتمادترین محصولات در کلاس سدان های جمع و جور شناخته میشود. در سال 1997 تویوتا کرولا رکورد فروش فولکس واگن بیتل را شکست و عنوان پرفروش ترین خودروی جهان را از آن خود کرد؛ گفتنی است، این روند تا کنون نیز ادامه داشته است. در این مقاله قصد داریم به بررسی تویوتا کرولا LE Eco بپردازیم؛ این خودرو به عنوان کم مصرف ترین تیپ کرولا با موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری، فرمان برقی، تایرهای باریک، و گیربکس متغیر پیوسته (CVT) موفق شد در ارزیابی های EPA رکورد مصرف سوخت 9 لیتر در شهر، 7 لیتر در بزرگراه و 8 لیتر در سیکل ترکیبی را برای خود ثبت کند.
طراحی بدنه
کمپانی تویوتا مدل 2014 این سدان ژاپنی را با طراحی بدنه کاملا جدید روانه بازار کرده است. طراحی جدید جلوپنجره و چراغ ها به همراه کاهش ارتفاع دماغه از سطح زمین و استفاده از خطوط برجسته تر ظاهر زیبایی به کرولا بخشیده اند. جلوپنجره کوچکتر و ورودی های هوای بزرگتر آیرودینامیک خودرو را بهبود بخشیدهاند.
خطوط برجسته زیر شیشه ها که تا صندوق عقب امتداد یافتهاند، همچنین فلاپ دور خودرو نیز، در مجموع سبب جذابیت هر چه بیشتر این ژاپنی کوچک شدهاند. در قسمت عقب خودرو نیز، شاهد حذف نوار کرومی روی درب صندوق و برچسب های شبرنگ روی سپر هستیم. طراحی مجدد چراغ های عقب و نصب قطعه سیاه روی سپر عقب، در راستای ایجاد هماهنگی با دیگر قسمت ها انجام شده است.
در مجموع میتوان گفت، تویوتا کرولا 2014 در مقایسه با دیگر مدل های این خودرو از ظاهر زیباتر و جذاب تری برخوردار است.
طراحی داخلی
طراحی داخلی مدل 2014 تویوتا کرولا نیز، همانند بدنه آن کاملا تغییر کرده است. استفاده از قطعات مشکی براق در اطراف نمایشگر 6.1 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی Entune و دسته دنده زیبایی خاصی به کابین این سدان ژاپنی بخشیده است. در صفحه کیلومترشمار علاوه بر سرعت سنج، دورسنج و آمپر سوخت، نمایشگر کوچک دیگری نیز وجود دارد که اطلاعاتی از قبیل مصرف سوخت خودرو، وضعیت دنده، و دمای هوا را در اختیار راننده قرار میدهد.
رعایت اصول ارگونومی در کابین کرولا به همراه فرمان تلسکوپی قابل خم شدن به چپ و راست، موقعیت بسیار خوبی را برای نشستن راننده فراهم میکنند.
صندلی ها نیز، اگرچه به صورت دستی تنظیم میشوند، اما با فراهم آوردن فضای مناسب رضایت سرنشینان را جلب میکنند. با وجود زیرآرنجی های تعبیه شده روی درب ها، فقدان زیرآرنجی مرکزی در صندلی عقب چندان محسوس نیست؛ قابلیت خم شدن صندلی عقب به نسبت 40/60، حمل اجسام بزرگ را امکان پذیر میسازد. از نمایشگر لمسی 6.1 اینچی سیستم Entune میتوان علاوه بر کنترل رادیو و اتصال بلوتوث به عنوان نمایشگر دوربین دید عقب نیز، استفاده کرد.
سیستم انتقال قدرت
تمامی تیپ های تویوتا کرولا 2014 از پیشرانه چهار سیلندر خطی 1.8 لیتری آلومینیومی مجهز به سیستم تنفس طبیعی بهره میبرند؛ گفتنی است، استفاده از سیستم Valvematic جدید کمپانی تویوتا در تیپ Eco با بهبود عملکرد سوپاپ های ورودی و افزایش ضریب کمپرس، سبب کاهش مصرف سوخت و افزایش 5 درصدی قدرت موتور شده است. بدین ترتیب، قدرت موتور از 132 به 140 اسب بخار افزایش و در مقابل، گشتاور از 174 به 171 نیوتن متر کاهش پیدا کرده است؛ گفتنی است، با وجود افزایش قدرت موتور این کاهش گشتاور چندان مشکل ساز نیست. گیربکس CVTi-S این قدرت را به چرخ ها منتقل میکند؛ شایان ذکر است، به گفته کمپانی سازنده i در اینجا بیانگر هوشمند بودن و S به معنای تغییر دنده است و اگرچه عملکرد این گیربکس مشابه گیربکس های متغیر پیوسته معمولی میباشد، اما به لطف نرم افزار نصب شده بر روی آن و امکان برنامه ریزی، حس یک گیربکس اتوماتیک را به راننده منتقل میکند. این گیربکس با پایین نگه داشتن دور موتور، سبب کاهش مصرف سوخت میشود؛ این امر اگرچه ممکن است به مذاق افرادی که عادت به تعویض دنده های سریع دارند، خوش نیاید اما مصرف سوخت 7 لیتر در بزرگراه چیزی نیست که بتوان به سادگی از آن عبور کرد.
تجربه رانندگی
بزرگترین نقطه ضعف کرولا هنگام رانندگی این است که همانند یک خودروی سبک وزن مدام از این سو به آن سو حرکت میکند که با در نظر گرفتن وزن 1,315 کیلوگرمی خودرو در مقابل قدرت 140 اسب بخاری آن، این عدم تعادل کمی غیر معقول به نظر میرسد. تایرهای باریک این سدان ژاپنی نیز، اگرچه هنگام دور زدن جیغ و فریاد میکنند، اما تحمل وزن خودرو را دارند و عملکرد خوبی از خود به نمایش میگذارند. در چنین شرایطی، اگر با سرعت مناسب رانندگی کنید، هرگز دچار کم فرمانی نخواهید شد. سیستم فرمان برقی سبب میشود ناهمواری های جاده به غربیلک فرمان منتقل نشود و همین امر، رضایت راننده را در پی دارد. در سرعت های بالا، موتور سروصدای زیادی از خود تولید میکند که با کاهش سرعت، این سروصدا کاهش مییابد. اگرچه برای بهرهبرداری از قدرت اضافی تولید شده، گیربکس دستی گزینه بهتری به شمار میرفت، اما با هر بار پر کردن باک متوجه مزایای گیربکس CVT میشوید.
قیمت گذاری
قیمت گذاری تویوتا کرولا 2014 از 16,800 دلار برای تیپ پایه L شروع میشود و در تیپ LE به دلیل وجود امکاناتی چون سیستم Entune مجهز به دوربین دید عقب، دسترسی بدون کلید و کروز کنترل این قیمت به 18,300 دلار میرسد. با پرداخت 400 دلار بیشتر میتوانید تیپ LE Eco را که از امکاناتی چون سیستم Valvematic و بادشکن عقب برخوردار است، خریداری کنید. در صدر این جدول نیز کرولا S قرار دارد که با امکاناتی چون جلوپنجره مشکی رنگ براق، بادشکن عقب، چراغ های مه شکن، لوله اگزوز کروم، فرمان با روکش چرم، و نمایشگر 3.5 اینچی TFT تعبیه شده در صفحه کیلومتر به خریداران عرضه میشود.
نظر نهایی
تویوتا کرولا LE Eco خودرویی است که بدون استفاده از سیستم های گران قیمت هیبریدی و افزایش وزن، مصرف سوخت فوق العاده ای را برای شما به ارمغان میآورد و با فراهم آوردن قدرت کافی رضایت بسیاری از خریداران را جلب میکند. طراحی این سدان چهار درب کوچک نیز، چه در خارج و چه در داخل، زیبا و چشم نواز میباشد و اگرچه ممکن است فضای کافی برای حمل پنج سرنشین و حجم زیادی وسیله در اختیار شما قرار ندهد، اما مصرف سوخت 7 لیتر در بزرگراه و قیمت مناسب، ارزش خرید این ژاپنی کوچک را بالا میبرد. در پایان، از فورد فوکوس SFE مدل 2014 و شورولت کروز ECO مدل 2014 به عنوان رقبای کرولا میتوان نام برد.