نسل ششم مرسدس بنز S – Class به عنوان سدان برتر کمپانی بنز اکنون به بازار خودرو عرضه شده است. مرسدس بنز S – Class چهره های متفاوتی از خودش نشان میدهد، از خودروی رام و مطیع S550 گرفته تا مدل آتشین دم S65 AMG. مرسدس بنز S-Class همواره به عنوان بستری برای محک زدن فناوری های جدید مورد استفاده کمپانی بنز قرار گرفته است و آخرین نسخه از این لیموزین لوکس نیز از این قاعده مستثنی نیست.
به جرات میتوان گفت برخی تجهیزاتی که در مدل 2014 این خودرو مورد استفاده قرار گرفتهاند، تا همین چند سال پیش بخشی از یک داستان علمی تخیلی تلقی میشدند. رقبای اصلی این زیبای آلمانی عبارتند از : جگوار XJ، بی ام و سری 7 و آئودی A8. مرسدس بنز S-Class از تجمل و فناوری بالایی بهره میبرد و به راحتی میتوان تصور کرد که فروش رولزرویس Ghost نیز تحت الشعاع عرضه این خودرو قرار بگیرد. برای خودروی S-Class AMG با عملکرد بالا میتوان رقبای اسپرتی همانند پورشه پانامرا و مازراتی Quattroporte را در نظر گرفت. طراحی این خودرو به نوعی انقلابی محسوب میشود و مدل 2014 آن با سبک و سیاق جدیدی به بازار عرضه شده است؛ ابعاد آن کوچکتر شدهاند و زوایای تند سابق به چشم نمیخورند.
در مدل جدید، شاهد جلو پنجره ای برجسته با لبه هایی از جنس کروم هستیم که به منظور پوشاندن سنسورها به کار گرفته شدهاند. چراغ های LED نیز، بخشی از تجهیزات جدید در مدل 2014 به شمار میروند. با این که این خودرو آن قدرها کوچک نیست که بتوان برچسب یک کوپه چهار درب را به آن زد، اما این زیبای آلمانی به لطف وجود کاپوت کشیده، ستون C ضخیم و صندوق عقب کوتاه، ظاهری کاملا اسپرت پیدا کرده است. انتهای مخروطی شکل S-Class، این تصور را در بیننده به وجود میآورد که خودرو کوچکتر از آنچه هست به نظر میرسد. چراغ ترمزهای LED در امتداد خطوط بدنه قرار گرفتهاند؛ این در حالی است که خروجی های اگزوز دوتایی تا پایین ترین قسمت سپر کشیده شده است. همانگونه که از یک خودروی لوکس برمیآید، داخل کابین این زیبای آلمانی نیز، بسیار لوکس است. زمانی که پشت فرمان این خودرو بنشینید، نبود کیلومترشمار آنالوگ اولین چیزی است که توجه شما را به خود جلب میکند.
در حقیقت، مرسدس بنز S-Class آن قدر آینده نگر است که به فناوری های قدیمی اکتفا نمیکند. به جای صفحه کیلومتر شمار متداول، بنز S-Class از یک نمایشگر 12.3 اینچی LCD استفاده کرده است. یک نمایشگر مشابه نیز، در بالای کنسول مرکزی برای کنترل سیستم سرگرمی و HVAC تعبیه شده است. هر دو این نمایشگرها روی داشبورد قرار گرفتهاند. شاید همگی ما به تماشای تلویزیونی که روی دیوار نصب شده باشد، عادت کرده باشیم. کلیدهای کنترلی HVAC (سیستم سرمایشی و گرمایشی) این خودرو درست زیر دریچه های هوا قرار گرفته اند. سادگی و استفاده آسان نیز، از خصوصیات این کلیدها محسوب میشود؛ اما جای شگفتی دارد که چرا سایر خودروسازان از طراحی کلیدهای مرسدس بنز استفاده نمیکنند؟ برای این که بیشتر به توانایی های مرسدس بنز S-Class پی ببرید، شاید لازم باشد کمی با جوی استیک نصب شده بر روی کنسول ور بروید. با این اهرم امکان انجام هر کاری از تغییر رنگ نور داخل کابین تا میزان تهویه داخلی با انتخاب شش پیام عملکردی را دارید. علی رغم وجود خصوصیات فراوان، استفاده از نمایشگر لمسی چندان هم آسان نیست. منوها به صورت منطقی دسته بندی شدهاند ولی چیدمان آن ها هنوز برای ارتقای بیشتر جا دارد. به عنوان مثال، از پیغام های متعددی برای هر حالت رانندگی استفاده میکنیم، اما باید آنها را در میان چندین منوی دیگر بیابیم. در حقیقت، کاربر نمیتواند از یک روش برای تنظیم منو به سلیقه خود استفاده کند.
یکی از خصوصیات مثبت این زیبای آلمانی، وجود سیستم کنترل صدا در S-Class است. در این خودرو با بیش از یک خودرو با ابزارهای تکنولوژیکی روبرو هستیم؛ گفتنی است که خودروی S-Class مدل 2014 تمامی مشخصه های یک خودروی لوکس سنتی را در خود دارد. تقریبا تمامی سطوح این زیبای آلمانی با چرم کرم رنگ یا چوب پوشیده شده که موجب زیبایی بیشتر آن شده است. در ابتدا ممکن است طراحی چوبی Metallizard Ash که جزو تجهیزات سفارشی این خودرو محسوب میشود، شما را تحت تاثیر قرار ندهد و پس از یک هفته رانندگی با آن، تحت تاثیر زیبایی آن قرار خواهید گرفت. همانگونه که از خودرویی مجهز به ماساژور شخصی انتظار میرود، مرسدس بنز S-Class از راحتی فراوانی برای سرنشینان خود برخوردار است. صندلی های جلوی آن دارای تنظیمات برقی فراوانی است و همین موضوع موجب قرارگیری سرنشینان در بهترین حالت شده است. صندلی های عقب نیز، برقی و قابل تنظیم هستند و کاملا راحتند. اگرچه گرمکن صندلی ها به ندرت در تابستان استفاده میشود، ولی فعال کردن آن، گرمکن تکیه گاه دست را نیز، فعال میکند؛ امید میرود که این خصوصیات در صنعت خودروسازی رواج پیدا کند.
داخل کابین این زیبای آلمانی نیز، در ترافیک شهری یا در سرعت بزرگراه کاملا ساکت و بی سر و صدا است. با این که مرسدس بنز S-Class خودروی زیبایی است و تجهیزات پیشرفته زیادی هم دارد، ولی همگی این خصوصیات در برابر کیفیت سواری آن رنگ میبازند. به عنوان یک خودروی لوکس، سدان S-Class یک خودروی بی نظیر است. شما میتوانید با داشتن مبلغ بیشتر خودروی دیگری را برای خود خریداری کنید، اما غیر ممکن است که بتوانید خودرویی با این کیفیت سواری در بازار پیدا کنید. این کیفیت سواری عالی مدیون وجود سیستم تعلیق بادی AIRMATIC است که در کنار سیستم MAGIC BODY CONTROL قرار میگیرد. به طور خلاصه میتوان گفت، MAGIC BODY CONTROL از دوربین های استریو برای بررسی ناهمواری های موجود در جاده پیش رو استفاده میکند و سپس این اطلاعات را به سیستم تعلیق منتقل میکند تا تنظیمات لازم را انجام بدهد. مسلم است که این موضوع موجب رانندگی نرم و روان در سطح جاده میشود؛ به گونه ای که حسی همانند شناور بودن در جاده را به راننده خود منتقل میکند. اما نمیتوان گفت که شناور بودن آن در جاده به یک کادیلاک قدیمی شباهت دارد.
تیپ S550 به هنگام عبور از پیچ ها کاملا توانمند است اما اندازه یزرگ آن، لذت سواری اش را محدود میکند. ترمز نیز یکی از نکات قوت این خودرو محسوب میشود. ترمزهای هر چهار چرخ دیسکی هستند و میتوانند یک سدان 2,165 کیلوگرمی را به حالت توقف کامل در بیاورند. مرسدس بنز S-Class میتواند به کروز کنترل تطبیقی DISTRONIC PLUS و سیستم کمکی فرمان مجهز شود که از جمله تجهیزات ضروری یک خودروی امروزی محسوب میشوند. به محض این که کروز کنترل سدان S550 را فعال کنید به صورت اتوماتیک فاصله شما با خودرو جلویی را تنظیم میکند، میزان این فاصله را نیز میتوانید از قبل مشخص کنید. اگر راننده ناخواسته از خط خود تغییر مسیر دهد، سدان S550 خودش را به صورت خودکار به مسیر برمیگرداند. این سیستم از نظر فنی تعاملی با راننده ندارد اما در صورتی که تشخیص بدهد راننده کنترل فرمان را از دست داده است، هشدارهایی دیداری و شنیداری به راننده میدهد.
برخلاف سایر سیستم های موجود در بازار، سیستم موجود در S550 بسیار خوب خودرو را در مسیر خودش نگه میدارد. البته این سیستم نیز، دارای محدودیت هایی است همانند ضعف مسیریابی در پیچ های تند است اما به ندرت با این موضوع مواجه میشوید. متاسفانه سدان S550 آن میزان چسبندگی که از یک مرسدس بنز انتظار میرود را ندارد. سیستم پیشگیری از تصادف COLLISION PREVENTION PLUS مرسدس بنز S550 در صورتی که تشخیص بدهد وقوع تصادف حتمی است، این توانایی را دارد که خودرو را به حالت توقف کامل در بیاورد. گفتنی است که وجود سیستم Night View Assistant PLUS که برای تشخیص عابر پیاده به کار میرود – موجب کاهش تصادفات به هنگام شب میشود، اما به نظر میرسد که بیشتر به یک نوآوری شباهت دارد تا به یک سیستم ایمنی واقعی و کاربردی.
شاید سدان S550 با موتور 8 سیلندرش، عضو کوچکی از خانواده مرسدس بنز S-Class باشد، اما مسلما از نظر قدرت چیزی کم ندارد. این پیشرانه 4.6 لیتری به لطف مجهز بودن به توربوشارژر دوگانه، توانایی تولید قدرتی معادل 449 اسب بخار و 700 نیوتن متر گشتاور را دارد. شاید این خودرو شتابی همانند یک خودروی اسپرت نداشته باشد، اما سرعت خوبی دارد؛ کمپانی مرسدس بنز مدعی است این خودروی زیبا در 4.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. مصرف سوخت این زیبای آلمانی با 17 لیتر در شهر و 10 لیتر در یزرگراه، برای خودرویی با این قابلیت نسبتا مناسب است.
این خودروی زیبا از گیربکس هفت سرعته اتوماتیک بهره میبرد که به نظر میرسد زیاد با استانداردهای امروزی مطابقت نداشته باشد اما این گیربکس از تغویض دنده های نرم و نامحسوسی برخوردار است. همچنین امکان سفارش پدل شیفتر بر روی غربیلک فرمان نیز، وجود دارد ولی به نظر میرسد پدل شیفتر زیاد با شخصیت مرسدس بنز S550 جور در نمیآید. زمانی که اولین بار شنیدیم که کمپانی مرسدس بنز خودروی S-Class خود را به عنوان خودرویی برتر به بازار عرضه کرده است، خبری غیر قابل باور بود؛ اما زمانی که این خودرو مورد آزمایش قرار گرفت، همه چیز قابل باور شد. بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف آن، امکان در نظر گرفتن آن به عنوان خودرویی برتر در بازار خودرو وجود دارد.