به دنبال موفقیت کمپانی فولکس واگن در استرالیا، کمپانی اپل نیز تصمیم گرفت نسل چهارم اپل کورسا را که رقیب هولدن بارینا یا همان شورولت سونیک به شمار میرود، با نام و نشان اصلی خود در بازارهای این کشور به فروش برساند؛ آرزویی که خودروساز آلمانی از مدت ها پیش به دنبال آن بود. کمپانی سازنده در اولین قدم به دنبال اصلاح قیمت اپل کورسا رفت؛ چراکه این خودرو در کلاس خود با قیمتی بالاتر از بسیاری از رقبا عرضه میشود. لازم به ذکر است، تیپ سه درب این هاچ بک زیبا با قیمت پایه 16,490 دلار استرالیا در اختیار خریداران قرار میگیرد و در تیپ Colour Edition این قیمت به 18,490 دلار و در تیپ پنج درب با نام Enjoy قیمت به 18,990 دلار میرسد که در مقایسه با هولدن بارینا حدود 3,000 دلار و در مقایسه با تیپ های پنج درب فولکس واگن پولو، فورد فیستا، مزدا 2، هیوندای i20، کیا ریو و تویوتا یاریس بین 2,000 تا 3,000 دلار بیشتر است. کمپانی اپل علت این قیمت زیاد را برابری تیپ پایه کورسا با مجهزترین تیپ های رقبا عنوان میکند!
برای درک بهتر شرایط لازم است بدانید که رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، شش کیسه هوا، کنترل پایداری، ترمز ضدقفل، چراغ های مه شکن، فرمان مجهز به کنترل سیستم صوتی و قابل تنظیم در چهار جهت با روکش چرم، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، آینه های جانبی برقی، شیشه های برقی در جلو و دستی در عقب، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، و سیستم بلوتوث با قابلیت کنترل صوتی بخشی از تجهیزات استاندارد تیپ پنج درب Enjoy به شمار میروند.
با نصب پکیج Technology به ارزش 1,250 دلار میتوانید از تجهیزاتی چون برف پاک کن های مجهز به حسگر باران، چراغ های جلوی خودکار، آینه الکتروکرومیک، سنسورهای پارک عقب، و چراغ های پروژکتور که برای روشن کردن کناره های جاده در شب بسیار سودمند است و به گفته کمپانی اپل در نوع خود بینظیر میباشد، بهرهمند شوید.
تمامی تیپ های این خودرو در استرالیا مجهز به پیشرانه چهار سیلندر 1.4 لیتری با قدرت حدود 100 اسب بخار و گشتاوری معادل 130 نیوتن متر میباشند. در آزمایش انجام شده، اپل کورسا مجهز به گیربکس دستی توانست طی 11.9 ثانیه از سرعت 0 به 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد که همین امر کورسا را در زمره تنبل ترین خودروهای شهری قرار میدهد. گفتنی است، این زمان برای گیربکس چهار سرعته اتوماتیک حدود 2 ثانیه بیشتر است.
اگرچه موتور عملکرد خوبی از خود نشان میدهد، اما سروصدای بیش از حد آن در دور بیش از 4,000 که سبب آزار گوش سرنشینان میشود، راننده را از افزایش دور موتور منصرف میکند. با این وجود، مصرف سوخت 5.9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر مسافت طی شده یکی از بزرگترین مزایای کورسا محسوب میشود. مدل جدید این هاچ بک شهری با همان دینامیک مدل های قبلی خود و بدون هیچ گونه تغییری، رانندگی لذتبخش و مطلوبی را برای شما به ارمغان میآورد.
کورسا در پیچ ها نیز، عملکرد خوبی از خود به نمایش میگذارد و از تعادل خوبی برخوردار است؛ چسبندگی تایرها به جاده در حد مطلوب بوده و فرمان نیز، ثابت و پایدار میباشد. همچنین، رانندگی با این هاچ بک آلمانی در جاده های شهری، کوهستانی و بزرگراهی راحت و مطلوب میباشد.
اگرچه کورسا برای رانندگی در مسافت های کوتاه در نظر گرفته شده است، اما طراحی خوب صندلی های جلوی آن، رانندگی با این خودرو را حتی در مسافت های طولانی امکان پذیر میسازد. عدم وجود محفظه هایی برای قرار دادن تلفن همراه یا دیگر وسایل در صندلی های جلو و زیرآرنجی مرکزی و شیشه های دستی در صندلی عقب، کمی سرنشینان را دچار مشکل میکند. از دیگر نقاط ضعف این خودرو میتوان به نامناسب بودن قسمت وسط صندلی عقب برای نشستن بزرگسالان اشاره کرد.
صندوق عقب کورسا به حجم 285 لیتر برای خودرویی در این کلاس بزرگ است و طبقه ای تاشویی که در آن قرار دارد، این امکان را برای شما فراهم میآورد که در صورت نیاز آن را تا کرده و صندوق را به صورت یکپارچه درآورید؛ شایان ذکر است، با تا کردن صندلی عقب که به نسبت 40/60 طراحی شده است، حجم مخزن به 700 لیتر افزایش پیدا میکند. طراحی داخلی خودرو به خوبی بیانگر قدمت کورسا میباشد؛ طراحی کنسول مرکزی بی روح بوده و هیچ همخوانی با کابین های هوشمند و زیبای آسترا و اینسیگنیا ندارد.
با وجود تمام مواردی که سبب برتری اپل کورسا بر هیوندای i20 و هولدن بارینا میشود، نمیتوان از طراحی زیبا و عملکرد بهتر فورد فیستا و فولکس واگن پولو 77TSI که با قیمت مشابهی عرضه میشوند، به آسانی چشم پوشید! حال انتخاب با شماست!