مزدا CX-3 که نخستین بار در نمایشگاه خودرو لس آنجلس از آن رونمایی شد، در شهر هیروشیمای ژاپن تولید میشود و به زودی در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد. شاید کمپانی مزدا خیلی دیر به بازار کراس اوورهای جمع و جور ملحق شده باشد، اما این برند ژاپنی به طور قطع عقب افتادگی اش را جبران خواهد کرد. مزدا CX-3 یک کراس اوور است که جایی بین خودروهای هاچ بک مزدا 2 و مزدا 3 قرار میگیرد و وقتی در پاییز 2015 به بازار عرضه شود، قیمتی بین 22,000 تا 23,000 دلار استرالیا قیمت خواهد داشت. کمپانی مزدا معتقد است شاید این عرضه خودرو، فروش سایر محصولات این کمپانی را تحت الشعاع خودش قرار بدهد و از طرفی همچنان به عرضه آن به بازار پافشاری میکند. طول این خودرو از دماغه جلو تا سپر عقب، به 4.28 متر بالغ میشود که 22 سانتیمتر از مزدا 2 بزرگتر و 40 سانتیمتر از مزدا 3 کوچکتر است. فاصله محورهای این خودرو نیز به فاصله محورهای مزدا 2 شباهت دارد و به 2.57 سانتی متر میرسد.
عرض این کراس اوور 7 سانتی متر از مزدا 2 بیشتر و 10 سانتی متر از مزدا 3 بیشتر است. مزدا CX-3 از نظر ارتفاع نیز از هر دو خودرو مرتفع تر است. بهتر است بدانید ارتفاع آن از مزدا 2 حدود 5.5 سانتیمتر و از مزدا 3 حدود 9.5 سانتیمتر بیشتر است. اما ماجرا به همین جا ختم نمیشود و مزدا CX-3 همچنان ما بین دو محصول دیگر از کمپانی مزدا باقی میماند و موتور بنزینی چهار سیلندر دو لیتری اش را از مزدا 3 قرض میگیرد، البته یک موتور دیگر نیز روی آن نصب میشود که چهار سیلندر توربو دیزلی است و 1.5 لیتر حجم دارد که روی مدل های صادراتی مزدا 2 نصب میشود. آن طور گفته میشود این خودرو هم با گیربکس دستی و هم با گیربکس اتوماتیک روانه بازار خواهد شد. با این که رقبایی نظیر Holden Trax، پژو 2008 و فورد EcoSport فقط با دیفرانسیل جلو در اختیار مشتریان قرار میگیرند، مزدا CX-3 هم با دیفرانسیل جلو و هم با سیستم چهار چرخ محرک به بازار عرضه خواهد شد. انتظار میرود این خودرو در سه تیپ تولید بشود.
|
|
کمپانی مزدا میگوید که تصمیم نداشته نسخه کوچکتری از مزدا CX-5 تولید کند ولی جلو پنجره پنج ضلعی و چراغ های جلو و چراغ ترمزها،ثابت میکنند که اینت دو خودرو شباهت های زیادی به یکدیگر دارند. خطوط مواج بدنه با سقف شیبدار هماهنگی زیادی دارند، ستون انتهایی سیاه رنگ نیز باعث شده است این خودرو در مقایسه با رنج روور Evoque حرف های بیشتری برای گفتن داشته باشد. به جرأت میتوان گفت مزدا CX-3 یک کراس اوور بسیار زیبا و جذاب است و متاسفانه برای به دست آوردن آن باید پول نسبتاً زیادی بپردازید. طراحی داخلی مزدا CX-3 شباهت زیادی به مدل جدید مزدا 2 دارد و با این که کمی سرد و بی روح به نظر میرسد ولی زیاد هم بد نیست. طراح ارشد این کراس اوور نیز تایید کرده است که از ابتدا تصمیم بر آن بوده که داشبورد مزدا CX-3 به داشبورد برادر کوچکترش یعنی مزدا 2 شباهت داشته باشد.
احتمال دارد سیستم تفریحات و سرگرمی MZD-Connect در تیپ پایه این کراس اوور عرضه نشود (هر چند این تیپ به صورت استاندارد از دوربین دید عقب برخوردار است) ولی میتوان اپلیکیشن های Panadora و Aha روی تلفن همراه نصب کرد و بین تلفن و مسیریاب ماهواره ای ارتباط برقرار کرد. فضای پا برای صندلی های عقب به اندازه همین فضا در مزدا 2 است ولی این فضا در مقایسه با رقبایی چون پژو 2008 و Holden Trax از اندازه کمتری برخودار است. سقف شیبدار روی فضای سر تأثیر گذاشته است، صندلی عقب نیز ارتفاع زیادی دارد، به این ترتیب افراد قد بلند زیاد راحت نخواهند بود، البته ناگفته نماند که همین صندلی های بلند باعث شده اند سرنشینان عقب دید خوبی از جاده داشته باشند. صندوق عقب این کراس اوور نیز زیاد بزرگ نیست و به 264 لیتر میرسد، البته صندلی های عقب به نسبت 40/60 خم میشوند و این فضا را افزایش میدهند ولی همچنان در برابر صندوق عقب 350 لیتری Holden Trax و صندوق 410 لیتری پژو 2008 هیچ حرفی برای گفتن ندارد. کمپانی مزدا معتقد است ظاهر زیبا، عملکرد بالا و مصرف سوخت کم از نقاط قوت این خودرو به شمار میروند و خریداران هرگز کوچک بودن کابین را به حساب نخواهند آورد. پژو 2008 از یک موتور 1.6 لیتری و یک گیربکس چهار سرعته اتوماتیک بهره میبرد، Holden Trax نیز به یک موتور غران 1.8 مجهز شده است ولی عملکرد موتور بنزینی مزدا CX-3 بسیار بی نظیر است. موتور 2 لیتری این کراس اوور 146 اسب بخار نیرو و 192 نیوتن متر گشتاور تولید کند. البته این اعداد و ارقام در مقایسه با مزدا 3 پایین تر هستند و علت آن هم چیزی نیست جز پیکربندی سیستم اگزوز، البته وزن کل این خودرو نیز از مزدا 3 کمتر است.
مصرف سوخت موتور بنزینی مزدا CX-3 کمتر از 6 لیتر در هر 100 کیلومتر است و این میزان مصرف در مورد موتور توربو دیزلی به کمتر از 5 لیتر میرسد. موتور توربو دیزلی 103 اسب بخار نیرو و 270 اسب بخار نیرو تولید میکند. رینگ های 18 اینچی این کراس اوور که با تایرهای 50-aspect Toyo همراه هستند، بدون هیچ مشکلی نیروی موتور را به هر چهار چرخ منتقل میکنند. موتور بنزینی قادر است ظرف 8.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند. این مقدار در مورد موتور دیزلی به 12.4 ثانیه میرسد. البته موتور دیزلی کم سر و صداتر است ولی وقتی دور آن به 5000 میرسد کمی غرش میکند. موتور حجیم تر بنزینی، به توربوشارژر مجهز نیست ولی هنگامی که به آن فشار بیاورید، ممکن است خشن و پر سر و صدا بشود. گیربگس اتوماتیک شش سرعته، در کنار موتور بنزینی قرار میگیرد و مانند گیربکس مزدا 2 از حالت Sport برخوردار است. این حالت برای موتور دیزلی وجود ندارد و همین امر باعث میشود این موتور کندتر و تنبل تر احساس بشود.
فرمان پذیری، کیفیت سواری و هندلینگ این کراس اوور نیز عالی است و به سایر خودروهای مزدای نسل جدید شباهت دارد. غربیک فرمان نیز مانند خودروهای مزدا 2، مزدا 3، مزدا 6 و مزدا CX-5 دارای روکشی از چرم است و نسبتاً سبک احساس میشود. مزدا CX-3 توازن خوبی بین راحتی و فرمان پذیری ایجاد میکند، هندلینگ آن نیز عالی است و باعث میشود این کراس اوور جمع و جور چالاک و متعادل باشد. اگر مدل چهار چرخ محرک با تایرهای چسبنده تر را انتخاب کنید، عملکرد بالاتر میرود و رضایت بیشتری به دست خواهید آورد. اگر این موتورهای کم مصرف در کنار گیربکس اتوماتیک قرار بگیرند و تهاجمی نیز رانندگی نکنید، مزدا CX-3 میتواند در صدر جدول خودروهای کلاس خودش قرار بگیرد. این انتظار وجود دارد که این تازه وارد ژاپنی با چندین و چند پکیج مجهز به بازار عرضه شود و از فروش بالایی نیز برخوردار باشد ولی این پرسش همچنان باقی خواهد ماند: مزدا 3 یا مزدا CX-3؟