چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و افزایش عملکرد و ایمنی، پیچیدگی خودروهای مسابقات نسکار نیز روز به روز بیشتر می‌شود. یکی از پیامدهای این امر، افزایش تعداد افرادی است که باید با راننده در ارتباط باشند. اگرچه تعداد افرادی که می‌توانند در Pit Stop حضور داشته باشند همواره ثابت است (هفت نفر در مسابقات عادی و هشت نفر در نیمه دوم مسابقات طولانی)، اما در حقیقت بیش از 30 نفر در پشتیبانی حضور دارند تا یک راننده بتواند مسابقه را به اتمام برساند. در این میان امکان صحبت مدیر گروه، سرپرست تعمیرکاران و مراقب با راننده بسیار حائز اهمیت می‌باشد؛ چراکه این افراد می‌توانند اطلاعات و توصیه های لازم را در اختیار راننده قرار بدهند و او را از شرایط و حوادث مختلفی که در پیست اتفاق می‌افتد، آگاه سازند. بدین ترتیب، راننده می‌تواند مسابقه را هر چه سریعتر و در نهایت ایمنی به اتمام برساند. در طول زمان برگزاری مسابقه، ممکن است لازم باشد هر یک از اعضای تیم تعمیرکاران، مسئول خودرو، مهندسان و متخصصان مختلف جهت بهبود هندلینگ و عملکرد خودرو با راننده صحبت کنند. جالب است بدانید که در مسابقات نسکار طرفداران نیز می‌توانند از روش های مختلف به صحبت های راننده با اعضای تیم گوش فرا دهند که در ادامه مقاله به معرفی این روش ها می‌پردازیم. 

 

نقاط عطف ارتباطات در مسابقات نسکار

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

در نخستین سال های برگزاری مسابقات نسکار، راننده و اعضای تیم از طریق علائم دیداری با یکدیگر در ارتباط بودند. در آن روزگاران، هر یک از اعضای تیم تخته بزرگی داشتند که دستورات و اطلاعات لازم از جمله موقعیت خودرو در مسابقه، تعداد دورهای باقیمانده، مقدار سوخت باقیمانده، زمان تعویض تایرها و غیره را با گچ بر روی آن می‌نوشتند و هنگامی که خودرو به محدوده تعمیرگاه نزدیک می‌شد، سرپرست تعمیرکاران یای یکی از اعضای تیم تابلو را بالا نگه می‌داشتند و بدین ترتیب راننده را مطلع می‌ساختند. راننده نیز، فقط از طریق علائمی که با دست نشان می‌داد می‌توانست با اعضای تیم و مسئوان مسابقه در ارتباط باشد؛ برای مثال، اگر لازم داشت به Pit Stop برود، باید به سمت شیشه جلو خم می‌شد و بر روی کاپوت ضربه می‌زد و اگر سیستم تعلیق خودرو دچار مشکل می‌شد، باید بر روی درب می‌کوبید. مشاهده می‌کنید که در چنین شرایطی راننده نمی‌توانست مشکل خود را تا زمانیکه به جایگاه برود، توضیح دهد. با پیدایش ارتباطات رادیویی دو طرفه، رانندگان توانستند مشکلات و مسائل مختلف را پیش از توقف برای اعضای تیم شرح دهند و آنها را برای حل مشکل آماده سازند.

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

ریموند پارکس (Raymond Parks) که یکی از پیشتازان مسابقات نسکار به شمار می‌رود، نخستین کسی بود که امکان ارتباط رادیویی را در سال 1950 برای راننده و اعضای تیمش فراهم آورد. باز مک کیم (Buz McKim)، تاریخ نویس NASCAR Hall of Fame، معتقد است استفاده از Walkie-Talkie های به جا مانده از جنگ جهانی دوم از سوی پارکس غیرقانونی شناخته و ممنوع اعلام شد. جک اسمیت (Jack Smith) نخستین راننده ای بود که موفق شد با استفاده از ارتباطات رادیویی به مقام قهرمانی دست یابد. اسمیت و باد مور (Bud Moore)، سرپرست تعمیرکاران، از طریق بیسیمی که برای کامیون های حمل بار طراحی شده بود، به تبادل اطلاعات با یکدیگر می‌پرداختند. با پیشرفت وسایل الکترونیکی، استفاده از بیسیم های رادیویی در مسابقات نسکار به امری عادی تبدیل شد. در اواسط دهه 1970 میلادی، هدست ها و بیسیم ها به وفور در تعمیرگاه های مسابقات اتومبیلرانی مشاهده می‌شدند. در دهه 1990 میلادی، تکنولوژی های ارتباطات رادیویی به خودروها و کلاه های ایمنی رانندگان نیز منتقل شد. در حال حاضر، این مسابقات پرشور و پرطرفدار در مرحله گذر از ارتباطات رادیویی و رسیدن به ارتباطات دیجیتال قرار دارد. 

 

سکوت رادیویی

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

جونیور جانسون (Junior Johnson)، افسانه مسابقات نسکار، در سال 1961 و حین برگزاری مسابقه هنگامی که سرپرست تعمیرکاران چندین بار وی را تشویق به کاهش سرعت کرد، رادیوی خود را خاموش و با سرعت هرچه تمام به مسیر خود ادامه داد و عنوان قهرمانی را از آن خود کرد. 

 

تجهیزات ارتباطی

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

اکثر تیم های شرکت کننده در مسابقات نسکار ترجیح می‌دهند از تجهیزات کمپانی Racing Radios برای برقراری ارتباطات رادیویی دوطرفه استفاده کنند. این کمپانی آمریکایی در سال 2005 طی همکاری با Sprint Nextel، اسپانسر مسابقات، سطح جدیدی از ارتباطات رادیویی را به مسابقات اتومبیلرانی عرضه کرد. گفتنی است، در حین برگزاری یک مسابقه بیش از 100 دستگاه رادیویی دارای مجوز در حال کار و فعالیت هستند. دستگاه های Racing Radios برای اعضای هر تیم، همچنین مسئولان نسکار و نیروهای امنیتی فرکانس مجزایی را برنامه‌ریزی می‌کنند. تونی کرناچیا (Tony Cornacchia)، سخنگوی کمپانی Racing Radios، در این خصوص اظهار می‌کند: بیشتر رانندگان و تیم های شرکت کننده در مسابقات نسکار با توجه به نیازها و شرایط خود، تغییراتی در سیستم ها و تجهیزات ارتباطی خود ایجاد می‌کنند؛ برخی تیم ها از سیستم های دیجیتال، برخی از سیستم های آنالوگ و برخی دیگر از بیسیم استفاده می‌کنند. امروزه بیشتر خودروها از دستگاه های رادیویی دوطرفه موتورولا استفاده می‌کنند؛ این دستگاه ها در کیسه های چرمی یا جعبه های مخصوص و در سمت چپ راننده قرار داده شده‌اند. به منظور راحتی هر چه بیشتر راننده، یک میکروفن و یک گوشی نیز درون کلاه ایمنی وی تعبیه شده است؛ دکمه روی غربیلک فرمان و آنتن قرار گرفته روی سقف نیز، از دیگر بخش های این سیستم به شمار می‌روند. گفتنی است، قدرت این سیستم از طریق یک باتری مخصوص تامین می‌شود. بسیاری از تیم ها با استفاده از هدفون ها و دستگاه های رادیویی سفارشی، راحتی و آسایش بیشتری برای رانندگان و اعضای تیم به ارمغان می‌آورند. تیم هایی که از چند خودرو برای شرکت در مسابقه استفاده می‌کنند، مسلما تعداد افراد بیشتری را در حوزه ارتباطی خود دارند. بهره گیری از تکنولوژی حذف صدای اضافی (ANR) کمک شایانی به آرامش اعضا و دریافت بهتر اطلاعات می‌کند. بدین ترتیب، زمان تعویض هر چهار چرخ و سوختگیری مجدد به 13 ثانیه کاهش پیدا کرده است که در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. به گفته مسئولان Racing Radios، سیستم های این کمپانی تحت هر شرایطی عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهند و نقاط کور هیچ گونه تداخلی در کار آنها ایجاد نمی‌کند.

 

سیستم های دیجیتال در اختیار مسئولان

چگونگی ارتباط رانندگان نسکار با اعضای تیم (قسمت اول)

مسئولان و مقامات برگزاری مسابقات نسکار به تازگی از دستگاه های رادیویی دیجیتال MOTOTRBO ساخت کمپانی موتورولا استفاده می‌کنند. به دلیل برگزاری بیش از 1,200 مسابقه در 200 پیست آمریکای شمالی به صورت سالانه، مسئولان باید از سیستم هایی معتبر و قابل انعطاف استفاده کنند که صدای باکیفیتی را در اختیار آنها قرار دهد. یکی دیگر از بزرگترین مزایای سیستم های MOTOTRBO، انطباق پذیری آنها با سیستم های آنالوگ می‌باشد؛ بدین ترتیب، طرفداران و افرادی که از اسکنرهای آنالوگ استفاده می‌کنند نیز، می‌توانند به راحتی به مکالمات افراد مورد نظر خود گوش فرا دهند.


منبع

HowStuffWorks

برچسب : نسکار , اتومبیلرانی , Pit Stop






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
رحیمی : دوستان قرار سه شنبه ساعت ۱۰صبح جلوی شرکت بازرگانی فروش سایپا جاده مخصوص کرج تهران یازده کیلومتری تهران برا اعتراض جمع بشیم دوستان اطلاع رسانی کنید همه بدونن
رحیمی : برادرا.خواهرا.خواهش می‌کنم بیاید سه شنبه ساعت ۱۰ صبح بریم شرکت بسه آه ناله کردن خجالت بکشید.آدرس جاده مخصوص کرج تهران ۱۱کیلومتر تهران بازرگانی فروش سایپا. لطفا بیاید یک دس صدا نداره
سلام : پیام غر بیمه مرکزی میاد
هادی : دوستان اون موقع که ما ثبت نام کردیم ثبت نام خودروهای وارداتی مازاد بود با تحویل سه ماهه یعنی بهار ۴۰۳ پس هم واریزی های اسفند هم ما مردادیها ؛ تحویلمون بهار بوده . این اعتراض شامل ما هم میشود. یه دوستی تو سایپا دارم حدود یکماه پیش گفت که ما ۶۵ تا چانگان ۵۵ معوق داریم که بعد از اونا باید واریزی های مرداد رو بدیم . یک هفته پیش گفت تعداد زیادی چانگان اومده باید بره برای تست و تایید فنی وبعدش میتونیم تحویل بدیم دقیقا هم چند روز بعدش هم برامون پیامک انتخاب نمایندگی اومد . ماشینا که تایید بشن فاکتور میشه و میره برای کارهای شماره گذاری و سند و بعدش هم تحویل انشالله که زیاد طول نمیکشه
شاهین اتومات تحویل زمستان 403 : نام شرکت نام خودرو زمان ثبت سفارش موعد تحویل اولویت انتخابی دلیل عدم احراز وضعیت نوع طرح کد پیگیری عملیات پیگیری مراحل سایپا شاهین 06 خرداد 1402 - ساعت 17:46 زمستان 1403 1 - ارسال به خودروساز طرح عادی - - مشاهده اطلاعات بازگشتی خودروساز مدل خودرو آخرین تاریخ فراخوان آخرین تاریخ واریز آخرین تاریخ مهلت پرداخت تاریخ فاکتور تاریخ تحویل شاهينG اتوماتيك CVT 20 مهر 1402 23 مهر 1402 از 27 مهر 1402 تا 20 مهر 1402 - - این مشخصات خودرو من هست
رویا : نمایندگی میگه اشکال سیستمیه من سخا رو هم بردم اصلاح نشد همچنان نقص پرونده اس
Man : چه ماشینی؟ چه رنگی؟
عزیز ویسی : سلام الان که فریب روباه مکار کرمان موتور خوردیم
حمیدرضا : فعلا نقص پرونده س و یجور سوپاپ هست برای سایپا که بعد بهونه تراشی کنه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امامی ،دنا دستی 30 آذر : سلام به حمید پیش فروش آبان هنوز فاکتور نشدند برای ما تا دو ماه دیگه فکر نمیکنم از فاکتور خبری باشه
دلوین مشهد : سلام، من پذیرش 26 شهریور هستم. متاسفانه هنوز فاکتور نشده.
سلمان : من امروز فاکتور شدم. واریزی پانزده آبان. پنح دنده
X22 اصفهان : سلام دوستان X22 pro دنده‌ای تا چه تاریخی شهریور یا مهر تحویل گرفتید، ممنون میشم کسایی ک تحویل گرفتن پاسخگو باشند🌺
آریزو 5 همدان : دوست عزیز آریزو 5 fl که تحویلت 25 شهریور فردا حتما زنگ بزن نمایندگی بپرس ببین مجوز خوردی یا نه ؟ بیا اینجا هم اطلاع بده مرسی . چون امروز 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خروج خورد
x22 : سود تاخیرو چند وقت بعد تحویل ماشین میدن؟
آریزو 5 همدان : در پاسخ به آریزو 5fl امروز هم 100 دستگاه آریزو 5 مجوز خورد . احتمالا همون تا تاریخ شما مجوز خورده باشه . چون کسایی که تحویلشون شهریور و مهر بودن همه از برنامه فروش 15 یا 20 اسفند به صورت اقساط ثبت نام کردن . که بنظرم 15 اسفندی ها کامل تحویل گرفتن الان برنامه فروش 20 اسفند مونده تحویل بگیره . 15 اسفند کلا 240 دستگاه آریزو5 قسطی ثبت نام کردن 20 اسفند هم حدودا همین تعداد .
آذر ماه : کسی تازگی ها پلاک شده؟ کسایی که 29 آبان به بعد فاکتور شدن ولی پلاک نشدن لایک کنن
کاتبی : متاسفانه در ایران هیچ اهرم فشاری برای شرکت های دولتی وجود نداره، با تشکر از زحمات و تلاش عزیزان در پیگیری و اعلام شکایت از هر طریق
امین فوری اذر : تاریخ پذیرش چندمه؟