فولکس واگن گلف اولین خودرو هاچبکی نیست که ساخته شده است ولی تاریخچه 40 سالهاش نشان میدهد که در این بخش حرفهایی برای گفتن دارد. گلف نیز مانند سایر خودروهای بادوام آلمانی، در گذر زمان تکامل پیدا کرده است. تولید هفت نسل از این هاچبک پرطرفدار باعث شده است فرمول کنونی ساخت این خودرو به دست بیاید. البته تفییرات ظاهری در مدل تکامل یافته گلف 2915 چنان اندک است که بینندگان عادی ممکن است متوجه آنها نشوند. چراغهای جلو و چراغ ترمزها تغییر شکل یافتهاند و خطوط روی بدنه نیز انحنای بیشتری دارند، البته کابین داخلی تغییر چندانی نکرده است. در زیر ساختار بدنه جدید نیز یک موتور قویتر و کم مصرفتر دیزلی تعبیه شده است. موتور پنج سیلندر و 2.5 لیتری قدیمی کنار گذاشته شده و جای آن را یک موتور چهار سیلندر و مجهز به توربوشارژر گرفته است که از شتاب بینظیر و مصرف سوخت کمی برخوردار است. کابین داخلی گلف مدل 2015 شباهت زیادی به کابین اجدادش دارد ولی جادارتر است و فضای بار آن نیز افزایش پیدا کرده است.
کیفیت مواد اولیه بسیار بهتر است، سیستم تفریحات و سرگرمی نیز اندکی ارتقا یافته است ولی گلف همچنان از فقدان برخی تجهیزات مفید که در سایر خودروهای کوچک به چشم میخورد، رنج میبرد. از میان این تجهیزات مفید و کاربردی میتوان به اپلیکیشن تلفن همراه، سیستم هشدار نقاط کور، هشدار ترافیک عقب و آینه الکتروکرومیک اشاره کرد. از طرفی نمیتوان کمپانی فولکس واگن را سرزنش کرد که چرا فرمول خودش را به هم نزده است ولی این مورد یک نقطه ضعف به شمار میرود. برای مثال، میتوان به مزدا 3 هاچبک اشاره کرد که به اندازه گلف جادار نیست ولی کیفت سواری آن بهتر است، موتوری کم مصرف دارد و از تجهیزات پیشرفتهای بهره میبرد که در گلف به چشم نمیخورد. فورد Focus نیز هاچبک دیگری است که بسیار کارآمد است و تجهیزات پیشرفتهای دارد. از طرفی میتوان گفت فولکس واگن گلف گرانترین خودرو در میان خودروهای این کلاس است. اگر گلف را با فورد Focus مقایسه کنیم که بسیار پیشرفته است و قیمت مناسبی نیز دارد، میبینیم که گلف از نظر قیمتی، بازی را میبازد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
فولکس واگن گلف مدل 2015، یک خودرو هاچبک است که به صورت دو درب و چهار درب به بازار عرضه میشود و چهار تیپ دارد. تیپ پایه Launch Edition نام دارد که فقط به صورت دو درب و با گیربکس دستی در اختیار مشتریان قرار میگیرد. تجهیزات استاندارد این تیپ عبارتند از: رینگهای 15 اینچی آلومینیومی، گرمکن آینههای جانبی، تهویه مطبوع، تکیهگاه دست در وسط کنسول، روکش پارچهای، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلیهای تاشوی عقب با نسبت 40/60، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 5.8 اینچی، رادیوی ماهوارهای و درگاه iPod. تیپ S هم به صورت دو درب و هم به صورت چهار درب به بازار عرضه میشود و تجهیزات استاندارد آن عبارتند از: رینگهای آلومینیومی، کروز کنترل، روکش چرمی غربیلک فرمان، روکش صندلی ها از جنس وینیل و سیستم اضطراری Car-Net. صندلیهای جلو نیز برقی هستند، گیربکس اتوماتیک و سانروف نیز به صورت سفارشی قابل خریداری هستند. تیپ SE فقط به صورت چهار درب در دسترس خریداران قرار میگیرد و تجهیزات استاندارد آن عبارتند از: گیربکس اتوماتیک، سانروف و صندلیهای نیمه برقی، رینگهای آلومینیومی 17 اینچی، چراغهای اتوماتیک، چراغهای مه شکن، برف پاککن اتوماتیک، گرمکن صندلیهای جلو، دوربین دید عقب و سیستم صوتی Fender. تجهیزات تیپ فول آپشن SEL عبارتند از: رینگهای 18 اینچی، دسترسی بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، صندلیهای اسپرت جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت حرکت در 10 جهت، GPS، نورپردازی فراگیر داخلی و چراغهای مطالعه LED. مدلهای دیزل گلف TDI نیز فقط به صورت چهار درب و یا با گیربکس دستی یا با گیربکس اتوماتیک تولید میشوند. تیپ S گلف TDI به صورت استاندارد دارای همه تجهیزات تیپ گلف SE است ولی از رینگهای 16 اینچی بهره میبرد. تیپ SE گلف TDI دارای رینگهای 17 اینچی است، تجهیزات تیپ SEL گلف TDI نیز دقیقاً شبیه تیپ SEL دیزل هستند. مشتریان میتوانند دو پکیج را به صورت سفارشی خریداری کنند. تجهیزات پکیج Lighting عبارتند از: چراغهای زنون، چراغهای رانندگی در روز LED، چراغهای مخصوصی که لبه جاده را روشن میکنند، نورپردازی فراگیر داخل کابین، چراغهای مطالعه LED (در صورتی که جزو تجهیزات استاندارد نباشند). تجهیزات پکیج Driver Assistance عبارتند از: سنسورهای پارک در جلو و عقب و سیستم پیشگیری از تصادف.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران فولکس واگن گلف مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری تأمین میکند که به توربوشارژر مجهز است و میتواند 170 اسب بخار نیرو و حدود 271 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ Launch Edition فقط با گیربکس پنج سرعته دستی قابل خریداری است ولی تیپ S را میتوان به صورت سفارشی با گیربکس شش سرعته اتوماتیک خریداری کرد. تیپهای SE و SEL نیز فقط با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه میشوند. مصرف سوخت این موتور در کنار گیربکس اتوماتیک و در سیکل ترکیبی 9.44 لیتر (10.95 لیتر در شهر و 7.60 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مصرف سوخت با گیربکس دستی نیز 9.12 لیتر در سیکل ترکیبی تخمین زده میشود. در تست ترمز تیپ SEL توانست ظرف 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای خودروهای این کلاس، صفر تا صد مناسبی به شمار میرود. گلف مدل TDI دارای یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری است که به توربوشارژر مجهز است و قادر است 150 اسببخار نیرو و حدود 320 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس شش سرعته دستی به صورت استاندارد عرضه میشود ولی گیربکس اتوماتیک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. میزان مصرف سوخت گلف TDI با گیربکس اتوماتیک و در سیکل ترکیبی 7.60 لیتر (8.83 لیتر در شهر و 6.37 لیتر در بزرگراه) و با گیربکس دستی و در سیکل ترکیبی نیز 7.60 لیتر (9.12 لیتر در شهر و 6.08) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی فولکس واگن گلف دیزل مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوا برای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای و کیسه هوای زانوی راننده. سیستم ترمز خودکار نیز جزو تجهیزات استاندارد به شمار میرود. این ترمز در صورت وارد شدن ضربه به خودرو، به صورت اتوماتیک ترمزها را درگیر میکند تا احتمال بروز تصادف را کاهش بدهد. از تیپ S به بالا، سیستم Car-Net نیز جزو تجهیزات استاندارد محسوب میشود و در بردارنده این موارد است: سیستم هشدار برخورد، امداد جادهای، کنترل خودرو از راه دور، یافتن خودرو مسروقه و محدود کننده جغرافیایی (که به والدین اجازه میدهد محدودیتهایی برای نوجوانان وضع کنند). در تست ترمز، هم گلف SEL و هم گلف TDI توانستند پس از ترمزگیری با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت، با پیمودن 36 متر متوقف بشوند که برای خودروهای این کلاس نتایج خوبی است. موسسه ایمنی بزرگراهها، در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو و مقاومت سقف و طرفین، به فولکس واگن گلف بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است. صندلیها و پشت سریها نیز در زمینه ایمنی هنگام بروز تصادف، موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات رفاهی
کابین داخلی فولکس واگن گلف مدل 2015 از مواد بسیار مرغوبی ساخته شده است و طراحی خوبی نیز دارد. صندلیها با این که کمی سفت و سخت هستند ولی راحت به نظر میرسند. کلیدها و دکمههای کنترلی در نزدیکی راننده قرار گرفتهاند و استفاده از آنها بسیار آسان است. نمایشگر 5.8 اینچی در مقایسه با نمایشگر سایر رقبا، کمی کوچک به نظر میرسد، ولی خیلی خوب کار میکند و با یک نگاه میتوان آن را به راحتی خواند. از طرفی، پریز مخصوص اتصال گوشیهای iPhone کمی بزرگ است و شاید گاهی اوقات لازم باشد قاب گوشی را جدا کنید، به خصوص هنگامی که بخواهید از درگاه USB استفاده کنید. صفحه نمایشگر GPS نیز گاهی ناامید کننده است چون نمیتواند اطلاعات ترافیکی را روی نقشه به نمایش بگذارد. صندلیهای جلو حتی هنگام رانندگی طولانی نیز خوب از کمر حمایت میکنند و راحت هستند. گلف جدید از فضای پای بیشتری برخوردار است، هر چند صندلیهای عقب برای سرنشینانی که جثه کوچکتری دارند مناسبتر است. فضای بار پشت صندلیهای عقب به 0.63 متر مکعب میرسد و چنانچه صندلیها به طور کامل خوابانیده شوند، این فضا به 1.49 متر معکب بالغ میشود.
تجربه رانندگی
نیرویی که موتورهای مختلف فولکس واگن گلف تولید میکنند، رضایت بیشتر رانندهها را به دست میآورد. این خودرو با موتور بنزینی نیز تولید میشود که آن هم قوی است و نرم کار میکند و یکی از قویترین موتورهای این کلاس به شمار میرود. موتور دیزلی نیز در سرعتهای کم و و متوسط بسیار قوی است ولی در سرعتهای بالا، توان موتور کاهش پیدا میکند. گیربکس شش سرعته اتوماتیک که در کنار موتور دیزلی قرار میگیرد کمی با درنگ عمل میکند ولی هنگامی که از حالت سکون به حرکت در میآیید شتاب خوبی دارد. هنگام حرکت در جاده نیز تعویض دنده سریع و نرم انجام میگیرد. کیفیت سواری این هاچبک پر طرفدار بسیار عالی است و مسیرهای ناهموار را به راحتی پشت سر میگذارد و به لطف ابعاد کوچک و دید خوب از اطراف، به راحتی میتوان آن را راند و در فضاهای کوچک پارک کرد. هنگام عبور از جادههای پر پیچ و خم کوهستانی، گلف خیلی خوب به جاده میچسبد ولی فرمان بیش از حد سبک به نظر میرسد.از این لحاظ، میتوان گفت فورد Focus و مزدا 3 سواری بهتری دارند.