کیا سراتو هاچ بک در کلاس خودروهای کوچک، ناشناخته و گمنام باقی مانده و آنطور که باید و شاید به آن بها داده نشده است. این کره ای زیبا اگرچه بر روی کاغذ جایگاه خوبی به دست آورده است، اما فروش 6,000 دستگاهی آن در سال جاری که معادل یک-پنجم هیوندای i30 و دو-سوم میتسوبیشی لنسر است، از عدم شهرت این خودرو در میان خریداران خبر میدهد. این هاچ بک زیبا که در تیپ پایه با قیمت 19,990 دلار استرالیا عرضه میشود و در فول ترین حالت به 32,990 دلار استرالیا میرسد، با ارائه گارانتی هفت ساله بدون محدودیت، گزینه بسیار خوبی در مقایسه با رقبایی چون فورد فوکوس تیتانیوم (به قیمت 32,990 دلار)، هیوندای i30 Premium (به قیمت 30,490 دلار)، مزدا 3 SP25GT (به قیمت 30,590 دلار) و فولکس واگن گلف 103TSI Highline (به قیمت 32,290 دلار) به شمار میرود. گفتنی است، در این بازه قیمتی شاسی بلندهای سایز متوسطی چون مزدا CX-5 Maxx Sport اتوماتیک (با قیمت 33,620 دلار) و هوندا CR-V VTi-S (با قیمت 33,290 دلار) نیز وجود دارند که اگرچه فضای بیشتری را در اختیار خریدار قرار میدهند، اما از تجهیزات کمتری برخوردار هستند. تعدد خودروهای موجود در این بازه به حدی زیاد است که خریدار را دچار سردرگمی میکند؛ در این میان، آئودی A3 TFSI Attraction مجهز به موتور 1.4 لیتری و مرسدس بنز A180 که با قیمتی در حدود 35,600 دلار عرضه میشوند، نیز به خودنمایی میپردازند. با در نظر گرفتن چنین رقبایی باید بگوییم اگر تا به حال محصولات کیا را جزو ضعیف ترین خودروها محسوب میکردید، باید بگوییم سخت در اشتباه بودهاید.
تجهیزاتی چون صندلی های برقی با روکش چرمی مجهز به حافظه و گرمکن در قسمت جلو (و تهویه برای صندلی راننده)، روکش چرم مصنوعی برای غربیلک فرمان و اطراف کیلومترشمار TFT رنگی با نمایشگر چند منظوره، پدال های آلومینیومی، تزئینات فیبرکربن مصنوعی و فلزی و وجود دریچه تهویه مطبوع بر روی داشبورد، علاوه بر زیبایی بخشیدن به کابین، راحتی و آسایش راننده و سرنشینان را فراهم میآورند.
از دیگر تجهیزات رفاهی این هاچ بک کره ای میتوان به نمایشگر LCD هفت اینچی لمسی مجهز به سیستم اتصال تلفن همراه و رادیو از طریق بلوتوث، مسیریاب ماهواره ای به همراه سیستم گزارش لحظه ای ترافیک SUNA، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای به همراه دریچه های مخصوص صندلی عقب، DVD Player، استارت دکمه ای، دوربین دید عقب مجهز به راهنما، چراغ های حرکت در روز LED، آینه الکتروکرومیک و سنسورهای پارک همه جانبه اشاره کرد.
رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، جلوپنجره مشکی رنگ با قاب کروم، چراغ های عقب LED، سانروف برقی، و آینه های جانبی مجهز به چراغ های راهنما نیز بر زیبایی بصری سراتو هاچ بک افزودهاند و آن را در مقایسه با i30 به یک خودروی لوکس تبدیل کردهاند. شما با پرداخت 3,000 دلار کمتر میتوانید تیپ Si این خودرو را خریداری کنید که در اینصورت تجهیزاتی چون سانروف، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، صندلی های مجهز به گرمکن و تهویه مطبوع، پدال های آلومینیومی، کیلومترشمار TFT رنگی، حافظه صندلی، چراغ های حرکت در روز و رینگ های 17 اینچی را از دست خواهید داد؛ با در نظر گرفتن این موارد میتوان گفت، SLi ارزش پرداخت هزینه اضافی را دارد. وجود شش کیسه هوا و رعایت استاندارد ISOFIX جهت نصب صندلی کودک در قسمت عقب، پنج ستاره ایمنی موسسه ANCAP را برای تمامی تیپ های سراتو به ارمغان آورده است. شاید برخی افراد بهانه گیر نبود سیستم هایی چون ترمز اضطراری و کروز کنترل فعال را از جمله نقاط ضعف سراتو به شمار آورند، اما باید توجه داشته باشید که این سیستم ها در این کلاس بسیار کمیاب و نادر هستند.
|
|
کابین سراتو هاچ بک از طراحی مدرن و آراسته ای برخوردار است؛ قرار گرفتن نمایشگر بزرگ در بالای دکمه های کنترل سیستم تهویه و وجود یک محفظه بزرگ با درب کشویی در قسمت پایین کنسول، بر زیبایی کابین افزودهاند. استفاده از چرم و پلاستیک نرم، همانند i30، حس خوبی به سرنشینان منتقل میکند؛ با این وجود، حتی استفاده از فیبرکربن مصنوعی نیز نتوانسته است بر سلطه دو رنگ مشکی و خاکستری غلبه کند. از دیگر نقاط قوت کابین سراتو هاچ بک میتوان به صندلی های چرمی نرم و راحت، جالیوانی ها، محفظه های بزرگ روی درب ها، جا عینکی و دیگر محفظه های نگهداری وسایل اشاره کرد که کارایی داخل کابین را افزایش میدهند. علی رغم گرافیک ساده و ابتدایی مسیریاب ماهوارهای، عملکرد خوب این سیستم در کنار سرعت اتصال بلوتوث و دقت سیستم SUNA، رضایت راننده را جلب میکند. از جمله نقاط ضعف داخل کابین این کرهای کوچک میتوان به ساعت دیجیتالی قرمز رنگ و سانروف کشویی آن اشاره کرد که گاهی اوقات نور خورشید تابیده شده داخل کابین، در دید جلوی راننده تداخل ایجاد میکند. پلاستیک نامرغوب به کار رفته در اطراف دسته دنده و پایین درب ها و داشبورد نیز، از دیگر نقاط ضعف این هاچ بک به شمار میروند.
فضای صندلی عقب در حد متعارف این کلاس میباشد و این امر بدان معناست که دو سرنشین بزرگسال با قد متوسط به راحتی و بدون فشار در آن جای میگیرند؛ نشیمنگاه مناسب، محفظه های بزرگ روی درب ها، پورت مخصوص چوب اسکی و دستگیره های سقفی پاسخگوی نیازهای سرنشینان عقب میباشند. گفتنی است، فقط یک جیب در قسمت پشت صندلی سرنشین جلو وجود دارد. صندوق عقب سراتو هاچ بک با حجم 385 لیتر امکان حمل وسایل سرنشینان را فراهم میآورد؛ شایان ذکر است، با خم کردن صندلی های عقب که به نسبت 60:40 طراحی شدهاند، این مقدار به 1,213 لیتر افزایش مییابد.
در زیر کاپوت هر دو تیپ Si و SLi یک پیشرانه چهار سیلندر 2 لیتری تنفس طبیعی مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقیم قرار دارد که با تولید قدرتی در حدود 175 اسب بخار و گشتاوری معادل 209 نیوتن متر این هاچ بک زیبا را به پیش میراند؛ گفتنی است، قدرت تولید شده از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو انتقال مییابد. چنانچه کمپانی کیا این هاچ بک پنج درب را با پیشرانه ای مجهز به توربوشارژر یا دیزلی مشابه هیوندای i30 روانه بازار کند، مطمئنا طرفداران بیشتری را به سوی خود جلب خواهد کرد. اگرچه پیشرانه 2 لیتری GDI در بسیاری از شرایط عملکرد خوبی از خود نشان میدهد، اما در دور موتور پایین کمی کند و تنبل ظاهر میشود. گیربکس شش سرعته اتوماتیک به خوبی گشتاور مناسب را فراهم میآورد و خودرو را به پیش میراند. پدل شیفترهای روی فرمان نیز، اگرچه کارایی چندانی ندارند اما برای برخی افراد جالب و جذاب به نظر میرسند. تعویض دنده ها نیز، اگرچه به نرمی گیربکس دو کلاچه نیست، اما در مجموع رضایت راننده را جلب میکند. با وجودی که در سرعت های بالا موتور کمی سروصدا میکند اما صدای چندانی در داخل کابین شنیده نمیشود. کمپانی سازنده مصرف سوخت هاچ بک زیبای خود را در سیکل ترکیبی 7.4 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رانندگی اعلام کرده است. همانند بسیاری از محصولات کیا و هیوندای، سراتو نیز از سیستم فرمان برقی مجهز به FlexSteer بهره میبرد که بدین ترتیب میتوان میزان مقاومت فرمان را کم و زیاد کرد؛ در حالت Sport، فرمان سنگین بوده و در حالت Normal ترکیب خوبی از سنگینی و سرعت را به نمایش میگذارد. اگرچه گلف، مزدا 3 و فوکوس از نظر عملکرد فرمان و تعادل شاسی، بهتر از سراتو ظاهر شدهاند اما سیستم تعلیق ارائه شده از سوی نمایندگی کیا در استرالیا نیز، یک رانندگی خوب و متعادل را برای شما به ارمغان میآورد. این هاچ بک زیبا به خوبی از پس ناهمواری های جاده برمیآید و تایرهای 45/215 آن از چسبندگی خوبی در سر پیچ ها برخوردارند؛ با این وجود، بهتر است در پیچ ها سرعت خود را کاهش دهید تا از سر خوردن قسمت عقب خودرو جلوگیری کنید. در مجموع میتوان گفت کیا سراتو هاچ بک رانندگی خوب و روانی را ارائه میدهد و با وجود تجهیزات استاندارد مناسب و خدمات پس از فروش عالی، رضایت جمع کثیری از خریداران را جلب میکند.