گفته میشود که خودروهای استیشن واگن ولوو حس خاصی دارند و مشتریان را به سوی خودشان جذب میکنند. استیشن واگن ولوو 850R در اواسط دهه 90 میلادی به بازار عرضه شد و نواده آن یعنی ولوو V60 Polestar نیز قصد دارد راه آن را ادامه بدهد. این خودرو جدید اواخر سال 2014 وارد بازار استرالیا شده است و شاید به اندازه جدش زاویهدار نباشد ولی به طور قطع در زمینه عملکرد هیچ کم و کسری نسبت به آن ندارد. تأمین نیروی پیشران این خودرو جدید بر عهده یک موتور شش سیلندر 3 لیتری گذاشته شده است که به توربوشارژر مجهز است و میتواند حداکثر 350 اسببخار نیرو و 500 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیرو و گشتاوری که توسط این موتور قوی تولید میشود، از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک Adaptive Geartronic به هر چهار چرخ منتقل میشود. این گیربکس به همراه پدل شیفتر دستی بر روی پایه فرمان عرضه میشود. حالت رانندگی Sport نیز وجود دارد.
کمپانی ولوو مدعی است این موتور قوی قادر است استیشن واگن V60 Polestar را ظرف 5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برساند، حداکثر سرعت آن نیز به 250 کیلومتر بر ساعت بالغ میشود. این خودرو از سیستم اگزوزی بهره میبرد که صدای بسیار کمی تولید میکند ولی اگر حالت Sport را انتخاب کنید صدای موتور به صدایی هیجانآور تبدیل میشود، البته هیجانآورترین جنبه موتور عملکرد بسیار عالی آن است. هنگامی که دور موتور به بالای 3000 دور بر دقیقه میرسد، موتور همچنان گاز میخورد و شما را به سرعت دلخواهتان میرساند. پدال ترمز نیز بسیار نرم است. این خودرو به کالیپرهای شش پیستونی و بزرگ برمبو مجهز است که نیروی متوقف کننده زیادی تولید میکنند. گیربکس نیز عملکرد خوبی دارد. پدل شیفترها را میتوان با نوک انگشت به راحتی کنترل کرد، با این حال هنگامی که حالت اسپرت را انتخاب میکنید، متوجه کمی سر و صدا خواهید شد، دندهها خشک عوض میشوند و ممکن است گیربکس سرکش بشود و دنده را بالا ببرد. البته برای خودرویی که از چنین گشتاور بالایی برخوردار است ، زیاد جالب نیست که گیربکس این قدر درگیر تعویض دنده باشد.
|
|
با همه این تفاسیر، میتوان گفت ولوو V6 Polestar با این که خودرو سبکی نیست (1766 کیلوگرم) ولی بسیار فرز و چالاک است. این استیشن واگن چالاک به تایرهای میشلن Pilot Sport مجهز است که چسبندگی بسیار بینظیری در اختیار آن میگذارند، سیستم چهار چرخ متحرک نیز به کمک تایرها میآید و چسبندگی را به کمال میرساند. سیستم تعلیق تطبیقی این خودرو از نظر فنی برتری زیادی بر سیستم تعلیق رقبا ندارد. بهتر است بدانید در داخل کابین هیچ دکمهای برای تنظیم کمکفنرها وجود ندارد و برای این کار مجبورید زیر خودرو بروید و به طور دستی کمکفنرهای Ohlins را تنظیم کنید، از طرفی 20 حالت برای تنظیم وجود دارد و به راحتی میتوانید میزان خشکی یا نرمی مورد نظرتان را پیدا کنید.
فرمان سفت ولی دقیق است و در سرعتهای بالا بسیار خوب واکنش نشان میدهد و به راننده این اطمینان را میدهد تا با خیال راحت از جادههای پر پیچ و خم عبور کند. کمپانی ولوو مدعی است میزان مصرف سوخت این خودرو 10.3 لیتر در هر 100 کیلومتر است ولی در تست جاده صورت گرفته که شامل حرکت در بزرگراه، شهر و جادههای خارج شهری بود، این استیشن واگن حدو.د 12.4 لیتر بنزین مصرف کرد. کابین داخلی ولوو V6 Polestar بسیار راحت و جادار است و تزیینات و پرداختها نیز کاملاً بی عیب و نقص هستند. کیفیت مواد مصرفی در کابین بالاست ولی صندلی راننده آنقدرها که از یک خودرو 100,000 دلاری (دلار استرالیا) انتظار میرود جادار نیست.
تجهیزات زیادی در داخل کابین به چشم میخورند که از میان آنها میتوان به این موارد اشاره کرد: سیستم صوتی Harman Kardon به همراه 12 بلندگو، نمایشگر 7 اینچی، GPS و اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث. صندلیهای جلو بسیار راحت و جادار هستند و از نشیمنگاه و تکیهگاه راحتی بهره میبرند. صندلیهای عقب نیز راحت هستند ولی ممکن است فضای سر برای سرنشینان قدبلند کم باشد. گنجایش صندوق عقب به 430 لیتر میرسد که میتوان اسباب و اثاثیه یک خانواده را در ان جا داد تا آخر هفته خوبی را پشت سر بگذرانند.
|
|
تجهیزات ایمنی این استیشن واگن عبارتند از: کروز کنترل تطبیقی، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم تشخیص عابر پیاده و موتورسوار، دوربین دید عقب، سنسور پارک عقب، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار نقاط کور و شش کیسه هوا (دو کیسه هوا در جلو، دو کیسه هوا در طرفین جلو و دو کیسه هوای سراسری در طرفین). البته خریدارانی که فضای بار بیشتری میخواهند بهتر است نگاهی هم به مرسدس بنز GLA45 AMG یا آئودی S4 بیندازند. در مجموع میتوان گفت ولوو V60 Polestar یک استیشن واگن تمام عیار است که مزایایش بر معایبش میچربند و افسون خودروهای سوئدی را در خودش حفظ کرده است.