نیسان Juke مدل 2015 در قسمت جلو پنجره، چراغها و عقب خودرو دستخوش تغییراتی شده است. تجهیزات استاندارد نیز اضافه شدهاند و سیستم تفریحات و سرگرمی نیز به روز شده است. در مدل 2015 برنامه شخصیسازی رنگ Juke Color Studio نیز ارائه شده است. این برنامه به خریداران اجازه میدهد رنگ بدنه، رینگ، آینههای جانبی، دستگیره درب، رکاب و بادشکن عقب را به سلیقه خودشان انتخاب کنند. این مدل از نیسان به صورت استاندارد از توربوشارژر و سیستم تعلیق اسپرت بهره میبرد. سیستم چهار چرخ محرک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. از طرفی، فضای سرنشیتان عقب و فضای بار محدود و فشرده است با فضای کراس اوورهای رقیب قابل مقایسه نیست. اگر فضای کابین برایتان اهمیت زیادی دارد باید به فکر یک هاچبک یا کراس اوور دیگر مانند مزدا 3 یا سوبارو XV Crosstrek باشید. کیا سول مدل 2015 نیز شخصیت خاصی دارد و از نیسان Juke کاربردیتر به نظر میرسد ولی به سیستم چهار چرخ متحرک مجهز نیست. اگر سیستم چهار چرخ متحرک برایتان اهمیت دارد، بهتر است به جیپ Renegade، هوندا HR-V، فیات X500 و مزدا CX-3 نیز نگاهی بیندازید. با همه این حرفها، اگر به دنبال یک هاچبک یا کراس اوو جمع و جور میگردید، همچنان نیسان Juke با ویژگیهای اسپرتش توصیه میشود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
نیسان Juke در پنج تیپ به بازار عرضه میشود که عبارتند از: تیپ پایه S، تیپ SV، تیپ SL، تیپ Nismo و تیپ Nismo RS. تجهیزات استاندارد تیپ پایه S عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، دوربین دید عقب، تهویه مطبوع، دسترسی و استارت بدون کلید، لوازم تمام برقی، کروز کنترل، غربیلک فرمان با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، روکش پارچهای، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 40/60، کامپیوتر سفری، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و شش بلندگو، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، درگاه USB/iPod و امکان تایپ پیامک بدون استفاده از دست و از طریق صدا. تجهیزات تیپ SV عبارتند از: سانروف، شیشه عقب دودی، کنترل آب و هوای اتوماتیک، روکش اعلا، روکش چرمی غربیلک فرمان، رادیوی ماهوارهای، سیستم I-Con که به راننده این امکان را میدهد میزان واکنش گاز، فرمان و گیربکس را به صورت شخصی تنظیم کند.
|
|
اگر پکیج Tech را خریداری کنید این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: GPS به همراه نمایشگر لمسی 5.8 اینچی، اپلیکیشن Nissan Connect ویژه تلفنهای هوشمند، دوربین با دید 360 درجه و سیستم صوتی Rockford Fosgate به همراه سابووفر. تیپ SL همه تجهیزات فوق را دارد و این موارد را نیز به آنها اضافه میکند: چراغهای اتوماتیک، چراغهای مهشکن و روکش چرمی. تیپ Nismo نیز همه تجهزات فوق را دارد و این موارد را به آنها اضافه دمیکند: سیستم تعلیق قرص و محکمتر، رینگهای 18 اینچی، تایرهای تابستانی، دیفرانسیل ضد لغزش، تزیینات خاص روی بدنه و کابین داخلی، صندلیهای اسپرت جلو و روکش چرم و جیر غربیلک فرمان. تجهیزات تیپ Nismo RS عبارتند از: موتور قویتر، دیسک ترمزهای بزرگتر، سیستم تعلیق و فرمانی تهاجمیتر، صندلیهای اسپرت Recaro در جلو به همراه روکش چرم و جیر و تزیناتی از جنس فیبرکربن بر روی داشبورد. این تجهیزات نیز به صورت تکی قابل خریداری هستند: رینگهایی با اندازههای مختلف، تکیهگاه دست وسط صندلیهای جلو، نورپردازی روی رکاب و Juke Color Studio که اجازه میدهد خریدار به سلیقه خودش رنگ بدنه، رینگها، آینههای جانبی، دستگیرههای درب، رکابها و بادشکن عقب را با یکدیگر هماهنگ کند.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشران نیسان Juke مدل 2015 را یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تأمین میکند که به توربوشارژر مجهز است و قادر است 188 اسببخار نیرو و حدود 240 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ Nismo نیز به همین موتور مجهز است ولی تیپ Nismo RS از موتور ارتقا یافتهای بهره میبرد که میتواند با دیفرانسیل جلو 215 اسببخار نیرو و حدود 285 و با چهار چرخ متحرک 211 اسببخار نیرو و حدود 249 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپهای S و SL به صورت استاندارد به گیربکس متغیر پیوسته (CVT) مجهز هستند ولی در تیپهای SV، Nismo و Nismo RC امکان انتخاب گیربکس شش سرعته دستی یا گیربکس CVT وجود دارد. دیفرانسیل استاندارد، دیفرانسیل جلو است ولی تیپهای مجهز به گیربکس CVT میتوانند به سیستم چهار چرخ متحرک نیز مجهز بشوند. در تست سرعت، نیسان Juke مجهز به گیربکس CVT و دیفرانسیل جلو توانست ظرف 7.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها زمان بسیار کمی است. تیپهای مجهز به چهار چرخ متحرک نیز به همین اندازه پر شتاب هستند. میزان مصرف این خودرو با دیفرانسیل جلو و گیربکس CVT، در سیکل ترکیبی 9.12 لیتر (9.78 لیتر در شهر و 8.55 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ متحرک 9.78 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 8.83 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی نیسان Juke مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، دوربین دید عقب، پشت سریهای برقی برای صندلیهای جلو، کیسه هوای صندلیهای جلو و کیسه هوای پردهای. در تست سرعت، نیسان Juke پس از ترمزگیری، مسافتی معادل 37.49 متر را پیمود، سپس متوقف شد که برای یک خودرو جمع و جور مسافتی عادی محسوب میشود. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، مقاومت طرفین و مقاومت سقف، به این خودرو بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را داده است. طراحی صندلیها و پشت سریها هنگام وارد شدن ضربه از پشت نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی نیسان Juke مدل 2015 نیز مانند طراحی بدنه آن جسورانه است. سطوح منحنی و همرنگ بدنه زیادی به چشم میخورند و تزییناتی به رنگ بدنه نیز فضای شاد کابین را تشدید میکنند. سطوحی که از پلاستیک فشرده ساخته شدهاند نیز به وفور به چشم میخورند. از طرفی، دکمههای کنترلی بزرگ هستند و استفاده از آنها آسان است، محفظههای زیادی نیز برای قرار دادن اسباب و اثاثیه به چشم میخورند.
صندلیهای جلو راحت هستند، بالشتکهای جانبی نیز کمک میکنند هنگامی که تهاجمی رانندگی میکنید، خوب از کمر سرنشینان حمایت میکنند. با این حال، فرمان تلسکوپی نیست و فقط به بالا و پایین خم میشود و همین امر باعث میشود بعضی رانندهها پشت فرمان احساس راحتی نکنند. فضای سر برای صندلیهای عقب کم است و باعث میشود بیشتر برای افراد قد کوتاه و یا خردسالان مناسب باشند. فضای بار پشت صندلیهای عقب 0.28 متر مکعب است و چنانچه صندلیها خوابانده شوند، این فضا به 1.02 افزایش پیدا میکند. گفتنی است فضای بار خودروهای هاچبکی نظیر مزدا 3، فولکس واگن گلف یا حتی کیا سول، به مراتب بیشتر از این مقدار است.
تجربه رانندگی
وقتی صحبت از عملکرد به میان میآید، باید گفت نیسان Juke از عهده همه وظایفی که بر عهدهاش گذاشته میشود بر میآید. اگر حالت Eco سیستم I-Con را فعال کنید، شتاب بالا میرود، در عین حال مصرف سوخت کاهش پیدا میکند. فعال کردن حالت Sport باعث میشود، سواری سر زندهتری را تجربه کنید ولی مصرف سوخت. فرمان خوشدست و سیستم تعلیق قرص و محکم دست به دست هم میدهند و هندلینگی بینظیر خلق میکنند. کیفیت سواری در مسیرهای هموار خوب است ولی هنگام عبور از دستاندازها کمی خشک به نظر میرسد. در سرعتهای بالا صدای باد و تایرها به گوش میرسند ولی با توجه به اسپرت بودن خودرو، این موارد برای بیشتر خریداران قابل تحمل به نظر میرسد.
از آن جایی که تیپ Nismo از موتوری مشابه موتور تیپ پایه بهره میبرد، نباید انتظار شتاب و سرعت بیشتری از آن داشته باشید و چون سیستم تعلیق آن اسپرت است و از تایرهای تابستانی با چسبندگی زیاد نیز بهره میبرد، هنگام عبور از پیچهای تند سواری لذتبخشتری دارد. گفتنی است تیپ Nismo RS عملکرد را به همان حدی میرساند که از نیسان Juke انتظار داریم. این تیپ 215 اسببخار نیرو دارد و میتواند این خودرو را به خودرو عملکرد بالا تبدیل کند که رقبا را به مبارزه دعوت میکند.