میتسوبیشی ASX مدل 2015 مدلی به روز شده است و راحتی آن نیز بالا رفته است. این به روزشدگی در همه تیپها از جمله تیپ پایه LS نیز به چشم میخورد که به رینگهای 17 اینچی، سنسورهای عقب و دوربین دید عقب مجهز شده است. از میان رقبای سرسخت میتسوبیشی ASX میتوان به هیوندای ix35، مزدا CX-5، کیا اسپورتیج، اشکودا Yeti و نیسان قشقایی نام برد. شاید منصفانه باشد که بگوییم وقت آن است میتسوبیشی ASX انگیزههای بیشتری برای مشتریان ایجاد کند، در غیر این صورت ممکن است از قافله عقب بماند. پیشرانه مدل 2015 میتسوبیشی ASX دست نخورده باقی مانده است و یک موتور چهار سیلندر 2 لیتری است که میتواند 149 اسببخار نیرو و 197 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. تیپ پایه LS با یک گیربکس پنج سرعته دستی به بازار عرضه میشود، گیربکس متغیر پیوسته (CVT) نیز به صورت سفارشی در اختیار مشتریان قرار میگیرد.
کمپانی میتسوبیشی مدعی است این کراس اوور با گیربکس دستی حدود 7.6 لیتر در هر 100 کیلومتر بنزین مصرف میکند و میزان مصرف با گیربکس CVT نیز به 7.4 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد ولی در دنیای واقعی ممکن است میزان مصرف به 9.1 لیتر نیز برسد. موتور در دورهای پایین قدرت چندانی ندارد و گشتاور در دورهای بین 4200 تا 6000 بالا میرود. گفتنی است صدای موتور در دورهای بالای 4000 قدری بالا میرود. وقتی صحبت از ابعاد به میان میآید باید گفت طول میتسوبیشی ASX به 4.29 متر و عرض و ارتفاع آن به ترتیب به 1.77 و 1.61 متر میرسند که از رقبایی نظیر پژو 2008 کوچکتر است. فاصله محورها نیز به 2.67 متر میرسد که نسبت به فاصله محورهای نسل قبلی میتسوبیشی Outlander کمتر است.
کمپانی میتسوبیشی مدعی است در سیستم تعلیق نیز تغییراتی داده است تا آن را پایدارتر و باثباتتر بکند و واضح است که این کار بی تأثیر نیز نبوده است. به نظر میرسد بهرهمندی از فاصله محور بیشتر، باعث شده است کیفیت سواری به نسبت بهتر بشود و برای رفت و آمدهای روزمره بسیار مناسب باشد. سیستم تعلیق دست اندازهای بزرگ را به خوبی جذب میکند ولی چنانچه ناهمواریها سطح جاده تداوم داشته باشند، اتاق قدری تکان خواهد داشت ولی با همه این حرفها، آرامش و متانت این خودرو بهتر از قبل است. میتسوبیشی ASX هنگام عبور از جادههای پر پیچ و خم نشان میدهد که واقعاً ارتقاء یافته است. رینگهای 17 اینچی مجهز به تایرهای دانلوپ SP Sport چسبندگی بسیار خوبی ایجاد میکنند. فرمان نیز بیشتر برای رفت و آمدهای روزانه مناسب است تا عبور از جادههای کوهستانی.
در واقع، فرمان سبک است و به راحتی میتوان با آن پارک کرد. وقتی صحبت از قیافه ظاهری به میان بیاید، باید گفت میتسوبیشی ASX به اندازه رقبایش جدید و تر و تازه به نظر نمیرسد، البته در مورد تزیینات و مواد مصرف بازنگریهایی صورت گرفته است، روکشها نیز جنس خوبی دارند. تیپ پایه از روکش چرمی غربیلک فرمان و پدل شیفتر و نمایشگر لمسی 6.1 اینچی بهره میبرد. تزیینات سیاه رنگ نیز در داخل کابین به چشم میخورند. کار با نمایشگر لمسی بسیار آسان است و تجهیزاتی نظیر درگاه USB، کنترل صوتی و اتصال سیستم صوتی با تلفن همراه از طریق بلوتوث نیز در کنار آن قرار میگیرند.
|
|
چیدمان عناصر در داخل کابین، نمیتواند از مد افتادگی این خودرو را پنهان کند، اجزائی مانند کلیدهای کنترلی دایره شکل نیز دیگر چیزی نیست که در خودروهای امروزی دیده بشود. دریچه سیستم تهویه مطبوع برای صندلیهای عقب نیز ارائه نشده است. صندلیهای جلو راحت هستند ولی صندلی عقب مانند نیمکت تخت و کوتاه است که فضای مناسبی در اختیار افراد قوی جثه قرار میدهد. صندلی کودک به راحتی روی صندلی عقب نصب میشود و فضای پای مناسبی نیز در اختیار بزرگسالان قرار میگیرد و بر خلاف تیپهای بالاتر که از سانروف بهره میبرند، تیپ پایه فضای سر مناسبی در اختیار افراد بلند قد قرار میدهد. گنجایش فضای بار میتسوبیشی ASX در برابر رقبایش کوچک به نظر میرسد.
در داخل کابین نیز جا لیوانی، پاکتهایی بر روی دربها، و جای بطری به چشم میخورند. در قسمت عقب، به جز یک جا نقشهای، محفظهای روی دربها وجود ندارد، وقتی تکیهگاه دست وسط صندلی باز بشود نیز چند جالیوانی در اختیار سرنشینان عقب قرار خواهد گرفت. گنجایش فضای بار به 416 لیتر میرسد که چنانچه صندلیهای عقب خوابانده شوند این فضا به 1,109 لیتر افزایش پیدا میکند. درب صندوق عقب با زاویه زیادی باز میشود و بار زدن اشیاء بزرگ و حجیم را امکانپذیر میکند. میتسوبیشی ASX مدل 2015 از هفت کیسه هوا (دو کیسه هوا در جلو، دو کیسه هوای جانبی در جلو، کیسه هوای پردهای در دو طرف و یک کیسه هوای زانوی راننده) بهره میبرد و به این میبالد که در زمینه ایمنی موفق به کسب پنج ستاره شده است.
در مجموع میتوان گفت تغییراتی که بر روی مدل 2015 این کراس اوور صورت گرفته است بسیار خوب و ایدهآل است ولی همچنان به پای رقبای جدیدش نمیرسد ولی اگر یک کراس اوور جمع و جور با قیمت نسبتاٌ مناسب میخواهید؛ ارزش آن را دارد که نگاهی به آن بیندازید.