چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 33 نظر
حسن قُلی 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : سلام عزیزان من شاهین جی فروش فوق‌العاده ۲۸ آذر هستم دیروز عصر تبدیل زدم به جی ال امروز عصر نگاه کردم فاکتورشده جهت اطلاع ازطریق سایت سایپاپانل کاربری
شاهین جی : سلام دوستان من فروش فوق‌العاده ۲۸ آذر هستم دیگه راستش خسته‌ شدم ازانتظار دیروزعصریکشنبه تبدیل زدم به جی ال امروزعصردیدم فاکتورشده جهت اطلاع دوستان منتظر
tvop : سلام آقا سعید قراردادشما زمان تحویلش کی هست
شاهین G : شاهین G تیرماه منتطر پیام
سامی : سلام چه وری طرح فروش جدید گذاشته هنوز که خودروها قبلی رو‌تحویل نداد ما ۱۸ بهمن واریز کردیم
ابراهیم شاهین جی اهواز : سلام شنبه ساعت چند و کجا بیاییم ۱۴۰۴/۰۶/۱۵
علی : افزایش بده تحویل بده خیلی بهتر از ابنکه افزایش نده تحویلم نده
داریوش : درسته پولمون بی زبون بود ولی شاخ داشت چون اگه نداشت ما را مجبور نمی کرد بریم اونو بریزیم تو حساب این شرکت قلابی و دزد
داریوش : تکمیل وجه دوم اردیبهشت هستم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پژو 207پانا با رینگ تحویل شهریور : چک کنین احتمالا الان فاکتور شدین بعد 4 ساعت واریزی برای من فاکتور شد
سمند سورن : تحویلی 31تیر فاکتور شد انشالله قسمت همه
محمد : سلام.من سفیدمشکی.تکمیل وجه 15 اسفند1403 هستم.شمار6 پذیرشم هم11715500هست .هنوزهیچ خبری نیست چرا
کوییک اس : من تکمیل 17 تیر بودم الان یک هفته هست فاکتور شده
تحویل 31 تیرماه : امروز فقط تکمیل وجه 4/4 فاکتور کردن یا 4/5 و....بوده؟
دنا تیر : دوستان تیر ماهی که فاکتور شدین تا چه قسمتی تیک خورده من صدور اسناد تیک نخورده هنوز
محسن : سلام از کدام سایت با شما تماس گرفتن؟ میشه اعلام کنید تا ما هم با ایشون تماس بگیریم. من با این قیمت هایی که گفتین فروشنده هستم. ممنون میشم پاسخ بدهید.
جواد : سلام من 11811376هستم قضیه چی میشه ؟؟؟
فرشیددنا31مردادالومینیونی : اشتباه گفتم اولی374 دومی 450
سورن دوگانه تحویل فوری : سلام بنده 28 ام پول رو واریز کردم ولی خبری از فاکتور نیست فعلا تو سامانه هم زده موعد تحویل های ماه جاری در حال فاکتور ٫ برای بنده مخزن بزرگه ولی برای رفیقم مخزن کوچیک بوده 10 روز پیش تحویل گرفته کسی هست مثل من باشه ممنونم