چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 76 نظر
X33 Cross cvt 16 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
فرناز : کدومشهر بودی شما که دیپی
محمد : شاهین اتوماتیک ۷۳۹ واریزی داشتم تا کی فاکتور شد
علیرضا x5 شهریور : سلام دوستان دیروز نمایندگی بودم، دو دستگاه A5 ,چهار دستگاه J7 و بقیه J4 تحویل می‌دادند
محسن : داش بیخیال هر ه‍فته حدس میزنی هیچ
ایکس 5 : من هستم بخدا راهی نداریم بشیم 10نفر کافیه
هادی x5 : دوستان کسی از دی ماه فاکتور شده ؟اگه شده لطفاً بگید چه رنگی و تحویل چند روزه بوده؟
علی x5 دی 403 : برای اینک ساعت هشت شروع شد ساعت نه و پنجاه دقیقه کانال عاکف اعلام کرد تکمیل ظرفیت شد
Mandana : میشه بگین ماشین x5 هایی که پلاک شدند و شاسی چه رنگی هستند؟
چاره : نمیان برادر خیلی از تهرانیا تو این سایت نیستن افرادی هم که ابنجان از هر شهری دو سه نفر پایه ثابتن که این سایتو میشناسن فکر چاره ی دیگه باشیم
بکx3 : بنده ثبت نام اقساطی ۱۷اذر بودم ۳اردبهشت تحویل گرفتم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
سمندسورن 13اسفند : والله سنسورنمیدونم چندذوزقبل ازم نزدیک 11ملیون پول گرفتن باید11خردادماشین بهم تحویل میدادن ولی فعلادرحال فاکتورشدن میچرخه
اطلس : در مورد گزارش دادن زود قضاوت کردی و تهمت زدی. من اصلا چنین کاری نکردم. برای اینکه حرفتو ثابت کنی حاضری راحت هر تهمتی را بزنی... در حالیکه من گفتم نظرم را میگم هر کسی میتونه قبول کنه یا نکنه. نظر شمام برای خودت محترمه نه به من ضرری میرسونه نه سودی.
یگانه : کاربر اطلس، این سینی زیر موتور کجاست؟ ببین احیانا دانشمندان عزیز کشورت سینی زیر موتور ماشین ما رو به عنوان آپشن روی موشک ها نبستن؟
ساینا جی ایکس دوگانه تیرماه : جدی ساینادوگانه خردادماه دعوتنامه نامه واست اومده؟ مگه چه موقع ثبت نام کردین؟ برای تیرماه چرا دعوتنامه نمیاد
کوییک آر اس : تحویل بارگیری شده
جعفر : اطلس جان شما که تفکراتت رو غالب نمیکنی چرا پیام دیگری رو گزارش میزنی تا پاکش کنی؟چرا نوع نگاه دیگری رو سرکوب میکنی؟ برادر زیاد حرص نخور. ادای روشن فکری، از خامی اندیشه ست.
خسارت دیده از سایپا : عزیزم وقتی مدیر یک مدرسه فاسد باشه شکاست دانش اموز از معلم به جایی نمیرسه
اطلس تکمیل وجه 29مهر403 : شماکه میتونی موشک بسازی و با دنیا دشمنی کنی و به موشکت بنازی توروخدا سانروف درست کن بزار ما امرار معاشمون لنگ نمونه. وقتی دلری ب موشک فک میکنی یکمم به زندگیت برس
الی جون : سلام دقیقا منم مثل شماهستم نگف تاکی بایدصبرکنیم
مویسون : زاپاس زیرپایی پخش