شکست رکود؟ نسخه نهایی

شکست رکود؟ نسخه نهایی

 
در حالی به گفته وزیر صنعت و معدن و تجارت، صنعت خودرو در شرایط فعلی با بحران تقاضا دست و پنجه نرم می‌کند که برخی کارشناسان سیاست تامین مالی از طریق «عقد خرید دین » را بهترین راهکار برای تحریک تقاضا، تحرک بخشی به تولید و افزایش سرعت گردش فعالیت واحدهای تولیدی می‌خوانند.
 
عقد «خرید دین»، در سال 90 طی بخشنامه‌ای به نظام بانکی کشور ابلاغ شده بود، حال با تصمیم دو هفته پیش شورای پول و اعتبار، این ابزار برای تحریک تقاضا در بسیاری از بازارهایی که هم‌اکنون به مرز بحران تقاضا رسیدند، احیا شده است. پیش‌تر سیاست‌گذاران، با توجه به رکود کنونی و بحران تقاضا در بسیاری از بازارها، رویکرد تحریک تقاضا براساس وام‌های بانکی را تجویز می‌کردند حال طراحی فروش اقساطی در قالب «عقد خرید دین»، گامی دیگر برای تنوع بخشی سیاست‌های سمت تقاضا خواهد بود، اما «عقد خرید دین» چیست و این ابزار به چه کار صنعت خودرو می‌آید؟ عقد «خرید دین» قراردادی است که به موجب آن شخص ثالثی (بانک‌ها) دین مدت دار بدهکاران را به کمتر از مبلغ اسمی آن به‌صورت نقدی از داین (متقاضی) خریداری می‌کند. براساس این مصوبه بانک‌ها می‌توانند به‌منظور ایجاد تسهیلات لازم برای خودروسازان، دیون موضوع اسناد و اوراق تجاری مدت دار متقاضیان را خریداری کنند تا ضمن تامین نقدینگی بنگاه‌های اقتصادی از جمله شرکت‌های خودروساز، قدرت خرید مشتریان را نیز افزایش دهند. دولت قصد دارد در این رویکرد جدید به جای تمرکز بر وام‌دهی مستقیم بانک‌ها، برای تحریک تقاضا بر فروش اقساطی صنعت خودرو تمرکز کند تا از این طریق مشکل هر دو طرف معامله برطرف شود و طرف سوم که بانک‌ها هستند نیز از این راه منتفع شوند تا در پرداخت تسهیلات خرد به مشتریان تعلل نکنند. بنابراین «عقد خرید دین» یکی از ابزارهای تازه مسوولان کشور برای تحرک بخشی به صنعت از جمله صنعت خودرو است، اما اینکه عقد«خرید دین» تا چه اندازه می‌تواند موجب تحریک تقاضا در صنعت خودرو شود و اهداف تدوین‌کنندگان این مصوبه را تحقق ببخشد، مشخص نیست. با این حال کارشناسان نظرات موافق و مخالفی نسبت به این ابزار دارند. برخی کارشناسان بر این عقیده‌اند که عقد «خرید دین» طرح موفقی در آینده خواهد بود؛ زیرا بازار فروش اقساطی خودرو را از یکسو رونق می‌دهد و از سوی دیگر مشکل کمبود نقدینگی خودروسازان را حل می‌کند. ابزاری که هر دو طرف معامله را به‌خوبی هدف گرفته و به افزایش توان آنها کمک می‌کند؛ بنابراین به نظر می‌رسد هر اقدامی از سوی دولت که منجر به گشایش نقدینگی در بنگاه‌های اقتصادی شود به خودی خود می‌تواند حرکتی برای رکودزدایی از بازارهای بحران زده کنونی باشد. بر این اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند صنعت خودرو که به‌شدت با مشکل کمبود نقدینگی و تقاضا مواجه است می‌تواند از طریق عقد خرید دین وضعیت خود را به سامان کند و از سوی دیگر مشتریان نیز با خرید اقساطی خودرو می‌توانند از هزینه‌های آتی خود برای خرید یک کالا استفاده کنند. در این زمینه محمود دودانگه، مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» «عقد خرید دین» را یکی از ابزارهای مثبت برای تزریق نقدینگی به بنگاه‌های تولیدی می‌داند، و می‌گوید: این ابزار ضمن رفع چالش نقدینگی با تسویه دیون، کمک بسیاری به بنگاه‌های اقتصادی می‌کند. وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بازار خودرو با افت تقاضا مواجه شده است که یکی از ابزارهای اصلی آن برای خروج از این وضعیت فروش اقساطی است، می‌گوید: در شرایطی که مشتریان دچار مشکل نقدینگی هستند و قدرت خرید آنها افزایش نیافته فروش اقساطی یا لیزینگی بهترین شکل معامله است؛ بنابراین با رونق فروش اقساطی خودروسازان در ارتباط با شبکه بانکی می‌توانند دیون مشتریان را به بانک‌ها واگذار کنند و با دریافت نقدینگی مشکل فعلی خود را برای افزایش تولید حل کنند. با وجود اینکه اکثریت کارشناسان بر این عقیده اند که این ابزار در شرایطی به صنعت خودرو کشور کمک می‌کند که خودروسازان فروش اقساطی محصولات خود را بیشتر کنند تا با ارائه اسناد تجاری (چک، سفته) بتوانند نقدینگی موردنیاز خود را جذب کنند، اما برخی از کارشناسان به یک مشکل جدی اشاره می‌کنند، اینکه اسناد تجاری که بانک‌ها در قالب عقد «خرید دین» از بنگاه‌ها به‌عنوان طرف معامله می‌پذیرند باید در مدت زمان یکسال بازپرداخت شود. موضوعی که در فروش اقساطی خودرو از سوی خودروسازان، جذابیتی برای مشتریان ندارد؛ بنابراین این موضوع در شرایط خاصی می‌تواند به بنگاه‌ها و بازار تقاضا کمک کند. یکی از کارشناسان مالی در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» عنوان می‌کند که مشکل کنونی صنعت خودرو در بخش تقاضاست. 
 
بنابراین این نوع از معامله به دلیل افزایش طرح‌های فروش اقساطی می‌تواند رغبت مشتری به خرید را افزایش دهد و از سوی دیگر نقدینگی موردنیاز خودروسازان را تامین کند، اما بهره‌گیری از این ابزار به دلیل شرایطی که دارد، دشوار است. وی با اشاره به اینکه عقد «خرید دین» شیوه ای از معامله است که چند سالی است، مصوب شده اما به دلیل ناکارآمدی اجرا نشده است، می‌گوید: خرید دین زمانی انجام می‌گیرد که فروش به‌صورت اقساطی انجام شود و از موعد اسناد تجاری - عموما بانک‌ها چک را قبول دارند - بیش از یکسال باقی نمانده باشد. در این صورت بانک براساس نرخ سود در نظر گرفته شده میزان سود خود را کسر می‌کند و مابه‌ازای آن پول به داین (طرف قرارداد که بنگاه‌ها هستند) پرداخت می‌کند. وی می‌افزاید: از آنجا که طول مدت بازپرداخت اقساط خودروها بیشتر 24 ماهه است و در عقد «خرید دین» مدت زمان بازپرداخت یکساله در نظر گرفته شده است، تامین نقدینگی از این طریق برای بنگاه تولیدی ممکن نیست، چون شرایط اش را ندارد. وی معتقد است در صورتی که خودروسازان نیز بازپرداخت اقساط را یکساله در نظر بگیرند، مشتریان استقبال چندانی از طرح‌های فروش اقساطی نخواهند داشت. با توجه به رویکرد جدید دولت و بودجه 34هزار میلیاردی که برای این ابزار در نظر گرفته، شیوه ضمانت اسناد تجاری نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. بر این اساس مسوولان بانک مرکزی دو روش برای تضمین اسناد تجاری برگزیده‌اند. روش نخست آن است که بنگاه‌ها و شرکت‌های تولیدی، براساس ابزار خود، اسناد تجاری مشتری‌ها را برای بانک‌ها تضمین می‌کنند. همچنین در روش دوم، بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی، تضمینی در قبال اسناد تجاری مشتری نخواهند داشت که در نتیجه به علت افزایش ریسک، نرخ سود تعیین شده در این روش بالاتر از 24 درصد خواهد بود. یکی دیگر از کارشناسان از ایرادات عقد «خرید دین» را بحث ضمانت آن می‌داند و می‌گوید: از آنجا که ریسک بازپرداخت اسناد تجاری بالاست به همین دلیل بانک‌ها برای آنکه ضمانت برگشت پولشان را بالا ببرند معمولا از روش نخست بهره می‌برند که این موضوع نیز دردسرهای بسیاری برای خودروسازان خواهند داشت به همین دلیل در طول چند سال گذشته بسیاری از بنگاه‌ها از این ابزار استفاده نکرده‌اند.
 
 
 
 
شکست رکود؟ نسخه نهایی
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : شکست رکود خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

امیر
15

شما هر کاری بکنید تا کیفیت با بروز کردن ماشینو انجام ندید هیچ فرجی تو کارتون انجام نمیشه . الکی تو باتلاق دست و پا نزنید
18:27  1394/07/18
پاسخ دادن
کاربر: silvershadow
12

باز هم ربا و باز هم کلاه شرعی دیگر.
17:59  1394/07/18
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین هفته چهارم دی : سلام شما امروز تماس گرفتید؟ من امروز تماس گرفتم گفت هنوز اوایل آذر هست
شاهین جی : سلام پذیرش ۱۴ آذر هستم فعلا هیچ خبری نیست
یوسف پور : سلام وقت بخیر . مبلغ 546 میلیون تومان پیش پرداختم بود . سه ماه تاخیر تا تاریخ فاکتورم هست. چقدر سود تاخیر تحویل می گیرم ؟ ممنون میشم کسی که سود تاخیر دریافت کرده توضیح بده
شهاب ایکس 5 آذر : مگه ما مسخرشونیم که می‌خندن؟
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام تماس گرفتم امور مشتریان گفت cvt تکمیل وجه شده های یکم اسفند شروع شده به فاکتور و میره جلو همینطور اولین خودروی تکمیل وجه شده یکم اسفند فاکتور شده.
رضا : چرا دروغ میگی اول پیام میاد باید واریز کنی بعد فاکتور میشه وبعد پلاک چرا دروغ؟
بهنام : داداش گلم ما که جی فور هستیم و بیشترین تولید شرکت هست موعد تحویل خودرو مون 15اسفند بود اومدن 7اردیبهشت فاکتور کردند بیمه 8 ام و صدور پلاک هم 13 از اون زمان هنوز تحویل ندادن ، کاریشم نمیشه کرد شما که ایکس فایو هستی تا شهریور اصلا فک رشو نکن تو باز شهریور مهر رو تحویل خودرو حساب کن فک نکن بهش اذیت میشی ایشالله زودتر تحویل بگیرید ما نقدی بودیم الان تازه جی فور اذر ماه رو شاسی میزنن اونایی که قسطی ان، می‌خوان بیشتر چک ها پاس بشه، اصلا نیا پیام بخون اعصابت بهم میرزه، مملکت نیستدیوونه خونس، نه اعتمادی نه حرف راستی میزنن متاسفانه مملکت ما درست نمیشه
اریزو6 پرو : خودرو من مدل 403 ,قیمت نقدی ،فروش قطعی ،یهو میشه 404؟؟؟؟؟ یزیدان زمانه ،صدامون به جایی نمیرسه
بهنام : بیشترین تاخیر رو x5 داره شده که بعد پلاک سه ماه تو انبار بوده و بعد تحویل دادن، بعد از x5 خودرو جی سون هستش که تاخیرش بیشتره و کمترین تاخیر خودروی g4 هستش خودروی A5 که کلا شاسی زدنش بیچاره میکنه، چه برسه تحویل، اینا همش برا کنترل بازار هستش
Mx5 : من شنیدم که میگن خودرو X5 بعد از صدور پلاک ی هفته بعد ماشین و تحویل میدن آیا این خبر واقعیت داره
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس بهمن : شنبه 3 خرداد باید بریم
دنا شش دنده : 6 دنده تحویل فروردین که ما به التفاوت ریختین فاکتور شد تکمیل وجه تون کی بود؟
اطلس azar : ❌ انباشت خودروهای ناقص در سایپا ▫️خودروهای ناقص بار دیگر به خط تولید شرکت های خودروساز بزرگ کشور بازگشته اند، اتفاقی که گفته می شود ناشی از کمبود نقدینگی ارزی و ریالی آنهاست. ▫️لقب "ناقص" برای خودروهایی به کار می رود که به دلیل کسری قطعه امکان تجاری سازی ندارند، بنابراین باید تا زمان تامین قطعات در پارکینگ خودروسازان بمانند. ▫️بیوک علیمرادلو کارشناس و از مدیران پیشین خودروسازی کشور، در گفت و گو با اکوایران، بروز این پدیده را ناشی از حضور دولت در خودروسازی می‌داند. ▫️وی برای اثبات این ادعا، اوضاع ایران خودرو –به عنوان شرکتی که مدیریت آن از حدودا سه ماه پیش به بخش خصوصی واگذار شده- را با سایپا که هنوز مدیریت دولتی دارد، مقایسه می کند. ###(اینا به بهانه خصوصی سازی میخوان مردم اذیت کنن و ماشین تولید نکن تا ارزش سهام سایپا رو بیارن پایین و خودشون ارزون بخرن)###
احمد : دوستانی ک دم از افزایش قیمت می‌زنید ساینا از 280 تومن سال گذشته‌ یهو شده 450 میلیون دیگه چقد میخوان افزایش بدن؟؟ آقا لطفا شایعه هارو پیگیری نکنید. نباید هرگز این اتفاق بیفته چون ساینا همون450 تومن زیادشه
تحصن : درود خدمت شما...عزیزان فکر کنم دیگه تا این جای ماجرا همتون به این نتیجه رسیدید که با تو خونه نشستن وبهانه آوردن تابستونم از ماشین خبری نیست..من با یه نفر رفیقم که کارشناس واستاد قوانین انواع تحصن وتجمع وراه پیمایی واعتراض هست..تو تجمع وعلمین ایشونا برده بودن جواب گرفتن..تو تجمع کارمندای بانکهای دولتی وکارمندای قوه قضاییه.وبازنشستگان تامین اجتماعی هم ایشونا برده بودن..همشون به نتیجه رسیدن..تحصن تجمع،اعتراض،.،،،خیلی قانون ها داره تا ثابت بشه حق با محصنین است.واگه یه سری موارد رعایت نشه برداشتهای دیگه ای میشه وطبق قانون ضابطین قضایی حق برخورد وجمع کردن تجمع رادارن..بخدا من باهاش صحبت کردم.گفت باید101خانواده بشید زن وبچه .همتون هم باید چادر مسافرتی همراهتون ببرید،وبرید تو حیاط اصلی مجلس چادر بزنید.وبگید فقط رییس مجلس ومسولان کمیسیون خودرو سازی مجلس باید بیان..گفتم چرا101چادر،گفت طبق قانون اگه زیر100باشه تحصن وخواسته برحق حساب نمیشه..وباید همه پلاکارت داشته باشید.. گفت اگه این کار را کنید وزود شونه خالی نکنید سایپا مکلف میشه طبق قانون ظرف72ساعت همه را فاکتور کنه
احمد : معلوم نیس خرداد صادر شده یا نه
منتظر پلاک : از پشتیبانی و نمایندگی هم پیگیری کردم ولی همشون میکن باید صبر کنی دست پلیس راهور سخا هم درست بوده پیگیری کردم چون کفت اگه سخا درست نبود فاکتور نمی کردن
کوئیک آذر : سلام برای ماهم قبل عید همبن طور بود رفتیم جاده مخصوص نمایندگی سایپا راهور همون جا نشستند همون روز کار ما درست شد اشتباه شده بود بود منطقه انشالله برای شما هم درست بشه
امیر : فکر کنم خردادیا دعوتنامه هاشون صادر شده
25مهر znj : من همین الان زنگ زدم پشتیبانی میگفت که کمبود تولید داشتیم از هفته قبل حل شده این کمبود 19مهر که فاکتور شدن اعلام شده به ما ولی ی عده23مهر هم فاکتور داریم نمیدونم به چه شکل فاکتور میکنن یا کلا دروغ میگن اقا محمد 19مهر شما تاریخ تحویل سخا تون کیه؟