ورود خودروهای نو با تکنولوژی کهنه به کشور

ورود خودروهای نو با تکنولوژی کهنه به کشور

 
فرآیند انتقال تکنولوژی در ۱۳سال تکمیل خواهد شد،اما مدل های تولیدشده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را صادر کرد.
حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در اولین سفر خارجی خود بعد از اجرایی شدن برجام، به پاریس سفر کرد و قراردادهای مهمی را با شرکت های ایرباس، پژو سیتروئن و رنو منعقد کرد. هدف از قراردادهای منعقده با شرکت های خودروسازی، احیای خودروسازان ایرانی بوده است.
 
صنعت خودروی ایران بزرگترین بخش اقتصادی این کشور بعد از نفت و گاز است و 10 درصد کل تولید ناخالص داخلی کشور را تشکیل می دهد. این صنعت در طی سال های اخیر به دلیل تحریم ها و افت ارزش ریال همواره افت کرده است. بر اساس گزارشی که در سال 2015 از سوی بانک جهانی منتشر شد، تولید سالانه خودرو در ایران از 1.6 میلیون دستگاه در دوره پیش از تحریم ها به 700 هزار دستگاه در سال 2012 رسید. کاهش تولید خودرو موجب بیکار شدن بسیاری از افرادی شد که در این صنعت اشتغال داشتند.
 
صنعت خودرو 4 درصد نیروی کار ایران را به خود اختصاص داده است. بانک جهانی پیش بینی کرده که اگر مدیران صنعت خودروسازی بتوانند تولید کنندگان جهانی را متقاعد به از سرگیری سریع فعالیت هایشان در ایران کنند، تولید خودروی این کشور در طی 2 سال آینده تقریبا به سطح قبل از تحریم ها خواهد رسید.
 
در واقع، رشد صنعت خودروسازی می تواند همزمان چند مشکل را حل کند. مسعود نیلی، مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور ایران معتقد است، تقاضای پایدار پیش شرط رشد پایدار است. از این رو وی از مسئولان اقتصادی می خواهد تا احیای احیای صنعت خودرو را به عنوان یک راه حل فوری برای مشکلات اقتصادی کشور در دستور کار قرار دهند.
 
نیلی اواخر سال گذشته در کنفرانسی در تهران از دولت خواست تا سرمایه گذاری در تکنولوژی کاهش مصرف سوخت در کشور را آغاز کند، موضوعی که برای سرمایه گذاران بین المللی جذابیت دارد و در نهایت به کاهش آلودگی هوا کمک خواهد کرد، زیرا 80 درصد آلودگی تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور را خودروها تولید می کنند. اظهارات نیلی، راه را برای اینکه دولت بعد از لغو تحریم ها با یک تیر چند نشان بزند هموار می کند.
 
این تکنولوژی جدید اگر در یک بازه زمانی معقول به نتیجه برسد، و در خودروهای جدید به کار گرفته شود، می تواند به مقابله دولت با آلودگی هوا کمک کند و در عین حال هزاران فرصت شغلی جدید ایجاد نماید.
 
نیلی تاکید می‌کند که دولت برای رسیدن به این هدف ابتدا باید یارانه سوخت را هر چه بیشتر کاهش دهد و سپس در مرحله دوم با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا که می توانند تولید را افزایش دهند و خودروهای فرسوده و غیراستاندارد را با خودروهای جدید جایگزین نماید، شراکت کند.
 
اما ایده جایگزینی خودروهای قیمتی ظاهرا از سوی برخی مسئولان اشتباه درک شده است. در 23 ژانویه، محمد باقر نوبخت، رئیس سامان مدیریت و برنامه ریزی ایران از طرحی برای جایگزینی 90 هزار تاکسی فرسوده در سال آینده شمسی با خودروها سمند و پژو 405 خبر داد که هر دو از خودروهای قدیمی ایران خودرو هستند. هرچند این طرح در نگاه اول قابل دفاع به نظر می رسد، اما به نظر می رسد که در این طرح هیچ توجهی به مصرف سوخت بالای خودروها نشده است.
 
حمید آذرمند، محقق اقتصادی و معاون سابق رئیس سازمان بهره وری ایران گفت، انتخاب خودروهای سمند و 405، با تکنولوژی قدیمی نشان می دهد که سیاستگذاران به جای بهینه سازی مصرف سوخت و مقابله با آلودگی هوا، به دنبال حمایت از خودروسازان داخلی هستند.
 
دولت از این بحث ها به خوبی آگاه است و در مذاکرات خود با پژو سیتروئن و رنو خاطر نشان کرده که این شرکت ها اگر میخواهند سهمی مناسب از بازار ایران را داشته باشند، باید تکنولوژی خود را به داخلی کشور انتقال دهند. اما بسیاری در تهران شک دارند که پژو و رنو شرکای قابل اعتمادی باشند. برخی این انتقاد را مطرح می کنند که فرآیند انتقال تکنولوژی در 13 سال تکمیل خواهد شد، اما مدل های تولید شده تا آن موقع آنقدر قدیمی خواهند شد که دیگر نمی توان آنها را به کشورهای منطقه صادر کرد.
 
بر اساس توافق ایران خودرو با شرکت پژو قرار است سه خودروی این شرکت در ایران تولید و به تدریج داخلی سازی شود.
 
 
 
ورود خودروهای نو با تکنولوژی کهنه به کشور
 
حرفه‎ای های صنعت خودرو کانال وان‎کار را از دست نمی‎دهند.
 

منبع

تسنیم

 

برچسب : خودرو , برجام , سفر روحانی به فرانسه , قرارداد با پژو , تکنولوژه کهنه






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

22 نظر

کاربر: نوید جهرمی
1

ینی تو کشورما قحط الرجل شده که اینام که نمیدونن ماشین چیه و بازار خودرو چیه هم نظر میدن. درسته کارشون برنامه و بودجه مملکته اما کاش از ماشین چیزی بشتر از اتاق و 4 تا چرخ و فرمون سردر میاوردن.
با احترام ب دوستان ک میگن باید با ژاپن و آلمان قرارداد ببندیم تا درست شه. اولا که اونا هم باید مایل ب همکاری با ما باشن و تا حالا فقط در حد حرف بوده ب جز بنز. دوم این که ما سیستممون مشکل داره. با هر کس همکاری کنیم خروجیمون همینیه که الان شاهدش هستیم.
ب نظر بنده باید بازار رو آزاد کنن و این خودروسازی هم بدنش دست جوانان متخصصمون تا مثل صنایع هوافضا و هسته ای و نانو که متحول شد با تکیه بر عظم و اراده ایرانی این صنعت سرطان گرفته رو هم متحول کنیم و نجات بدیم.
ب عقیده ی بنده ب جز رهبر هیچ کس توی این مملکت ب جوانان خودمون اعتماد نداره و بها نمیده.نمیزارن کسی خارج از دایره ی مافیاییشون واردعرصه بشه.
کاش اندازه ی همون حرفی که میزدن برای ظاهرسازی هم ک شده عمل میکردن.
14:44  1394/11/24
پاسخ دادن
بهنام
14

المان و ایتالیا و انگلیس و ژاپن و امریکا تکنولوژی خودروسازی بروز دارن و جدید
مدل های لکسوس ادم لذت میبره نگاه میکنه.ژاپن هم تویوتا خودروساز توپی
مدل های بنتلی و مک لارن انگلیس چقدر طرح هاش زیباست
المان هم خودشو ثابت کرده و نیاز به مثال زدن نیست
ایتالیا خودروهای اسپرت نازنین تولید میکنه مانند وونو و لافراری و 458 و پاگانی و انزو و کواتروپورته و گرن توریسمو و گرن کابریو
امریکا هم خودرو میسازه عین فولاد محکم و صحرایی
جدیدا هم کره جنوبی داره خودشو نشون میده
فقط فرانسه پیشرفت چندانی نداشته توخودروسازی البته غیر بوگاتی خوف
همه میگن خوب رنج قیمت های پژو و رنو پایین ولی من در جواب میگم
ژاپن هم خودروهای رنج قیمت پایین تولید میکنه مانند مزدا و میتسوپیشی پس چرا بهتر از رنو و پژو تولید میکنن.
فرانسه فقط یاد گرفته قالب کنه و بس و دیگه راه توجیحی نداره
15:55  1394/11/21
پاسخ دادن
سعید
7

ایران فقط زمانی می تونه از وضع بحرانی فعلی در زمینه ی خودرو رهایی
پیدا بکنه که به جای قرارداد بستن با کشورهای عقب افتاده ی این صنعت ،
با ژاپن یا آلمان قرارداد ببنده و قطعات خودروهاش رو این دو کشور تامین کنند.
البـته تنها دلیلی که می توان برای عدم انجام این کار از جانـب ایران دانست
تنها یک چیزه : ارزان تمام شدن قیمت نهایی قطعات .
ژاپن و آلمـان هم که همیشه قطعات باکیفیت می سازن .
پس حالا چه می شود را فقط خدا داند ...
15:18  1394/11/21
پاسخ دادن
بهنام
1

سعید دمت گرم دقیقا درست گفتی
15:38  1394/11/21

سعید
2

آقا بهنام نظر لطف شماست.
فقط یک سوال از خدمتت داشتم لطفا راهنماییم کن :
لکسوس RX 350 صفر کیلومتر مدل 2013 ، الان تو بازار کشور پیدا میشه یا
نه ؟؟؟
اگه پیدا میشه ، آیا تا شش یا 7 ماه دیگه هم میشه پیداش کرد؟؟
15:55  1394/11/21

بهنام
1

درود بر سعید عزیز
سوال سختی پرسیدی ولی میشه جواب داد
به سختی پیدا میشه ولی خود من پیداکنم میخرم
چطور میخوای خریداری کنی؟؟؟؟؟؟
16:20  1394/11/21

بهنام
1

لکسوس مدل LX570 خیلی عالیه.این خودرو هم خوبه خواستی تحقیق کن برو دنبالش برای خرید
16:27  1394/11/21

سعید
2

لکسوس lx خیلی گرونه پولم بهش نمیرسه وگرنه شک نمی کردم توش ..
لکسوس rx صفر کیلومتر حدودا 540 تومنه که میخوام برای خریدش برم تهران
چون اونجا بهتر میشه گیر آورد.
به نظرت از نمایشگاه ها بخرم چطوره؟؟
ضمنا یه خبرهایی به گوشم رسیده که قراره قانون مسخره واردات زیر 2500
سی سی لغو بشه. اگر این خبر صحت داشته باشه صبر میکنم تا تویوتا
لندکروزر 2016 بیاد اونو میخرم. به نظرت این خبر صحت داره؟؟؟
17:30  1394/11/21

بهنام
1

اقا سعید شایعات زیاد باید خبر از منبع موثق شنید تا اعتماد کرد
اقا سعید شما کجا سکونت داری؟؟؟؟
از نمایشگاه نگیر
شما کی و چه زمانی میخوای خریداری کنی؟؟؟؟
19:31  1394/11/21

بهنام
1

حالا تصمیم شما جدی برای خرید لکسوس RX 350 ؟؟؟
بنز و بی ام و هم میتونی بگیری
BMW 528 خیلی خوب
بنز E 350 هم عالیه
19:37  1394/11/21

بهنام
1

سعید بنز C200 2016 خیلی عروس و نازنین و حرفه ای طراحی داخلی
BMW X4 عالی انگار با ادم حرف میزنه
لکسوس هم ES 250 و ES 350 هم قیمتش خوبه
لندکروز V8 انگار هواپیما
قیمت هرماشینی خواستی بگو بفرستم برات
20:42  1394/11/21

سعید
4

حقیقتش آقا بهنام من دنبال ماشینی ام که سیستم تعلیق بسیار نرمی
داشته باشه و حداقل صدا و تکان رو در داخل ماشین احساس کنم.
با توجه به این امر و تحقیقات فراوان ، تنها ماشینی که چنین سیستم نعلیقی داشته باشه و آرامش کامل رو در اتاق برای سرنشینان فراهم بکنه ،
لکسوس rx 350 هستش. نظر شما چیه؟؟
چه ماشین دیگه ای می شناسی که در این رنج قیمت همچین سواری
بی نظیری ارائه بده ؟؟
21:20  1394/11/21

بهنام
1

اقا سعید دست روماشین خوبی گذاشتی لکسوس RX 350 عالیه
ولی اگه غیر شاسی بلند دوس داری بنز C200 2016 عالیه
بنز E 250 و E350 خیلی خوب.
BMW 528I و 520I هم خوب
پورشه ماکان هم خوب.
خودت بین کدوم خودروها لکسوس انتخاب کردی؟؟؟؟که مقایسه کنیم
23:04  1394/11/21

بهنام
1

تا رنج قیمت 600 میلیون خودروهای خوب هست ولی بیشتر سدان و شاسی بلند کم
23:20  1394/11/21

سعید
2

شما خودت سانتافه داری و قطعا به این قضیه واقف هستی که تعلیق سانتافه در ناهمواری ها یه کم تکون هاش زیاده و ممکنه اذیت کنه.
من دنبال ماشینی ام که هم نرمی خوبی داشته باشه و هم تکون هاش
خیلی کم باشه تا در اتاقش احساس آرامش کنم
به نظر شما چه ماشینی با این ویژگی وجود داره؟؟
23:43  1394/11/21

بهنام
1

سعیدجان سانتافه مطلقا خودرو مالی نیست ولی درکل راضیم
این خصوصیاتی که شما گفتی
لندکروز و BMW X3 و لکسوس RX 350 خداییش خیلی خوبن
سدان هم بنز E350 عالیه سوار شدم خیلی راحتی منحصر به فردی داره
البته خودروهایی دیگه هم هست که قیمت بالا هستن مانند
پورشه پانامرا و کاین توربو و 911 و بنز S500 و بی ام و 760LI و 650 گرند
شما لکسوس پسندیدی؟؟؟؟؟
00:28  1394/11/22

بهنام
1

سعید جان ساکن تهران نیستی؟؟؟؟؟؟/
00:39  1394/11/22

بهنام
0

کدوم دوس داری بدونی سعیدجان؟؟؟؟؟
00:04  1394/11/23

سعید
0

لکسوس rx و بنز c200
01:11  1394/11/23

بهنام
0

جفتشون عالیه
لکسوس دوس داری بگیر خوب
15:54  1394/11/23

بهنام
0

اقا سعید عزیز بازم بگو اگه میدونستم کمکت کنم
اگه شاسی دوس داری خوب لکسوس خوب
02:01  1394/11/24

بهنام
6

کلی تکنولوژی خودروسازی فرانسه کهنه است
خودروهای فرانسه در اصل هیچی تغییر نمیکنه فقط دوتا چراغ عوض کردن 206 شد 207 این تکنولوژی نیست که
مرسدس بنز میری بررسی میکنی لذت میبری.SL 600 با SL 500 هم بدنه تغییر میکنه و هم موتور و اپشن و غیره.تکنولوژی پورشه ماکان و کاین توربو و پانامرا و باکستر با هم فرق دارن و این میشه خودروسازی مدرن و لوکس
فراری میری مشاهده میکنی مدل انزو با لافراری فرق و خیلی تغییرات قابل مشاهده است.لامبورگینی مدل اونتادور با گالاردو ببینید چقدر تغییر داشته.
ولی فرانسه خودروهاش همه اش با تکنولوژی قدیمی و تکراری داره انجام میشه و این قابل مشاهده است و دیگه جای توضیحی نیست
13:59  1394/11/21
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
مجتبی : شاهین G پذیرش 11 آذر کی فاکتور میشه؟؟
J4 سفید تهران : سلام . ۳۱ خردا j4 سفید تهران نوشتم . ۲۶ آبان شاسی شده . بیمه هم شده ولی هنوز پلاک نشده .
A : شنبه حتما تجمع (معاونت فروش وبازار یابی شرکت سایپا کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج) فردا باید اینجا باشید  نه نمایندگی  حتما حتما بیایید خواهشا پارس های ۴۰۲ با همین تجمع به حق شون رسیدن خواهشا همه تا ساعت ۱۰ اونجا باشید
اطلسعلی : روند فاکتور اطلس به شرح زیر است سفیدمشکی تا ۱ شهریور مشکی تا ۵ شهریور نوک مدادی تا ۹ شهریور نقره ای تا ۳۰ خرداد
محمد : سلام من شاهین نوشتم اون موقع زد زمستان ۱۴۰۳ هنوز برا شاهین پیام نیومده چی میشه کی پیام میدن امروز ۲۳..۹
رضوان : تکمیل ۳۱ مرداد رنگ سفید
داریا : سفید قرمز تکمیل ۱۹ مهر فاکتور
فری : نمیدونم موقع تحویل سال چیکار داشتم میکردم از فروردین دارم پروفایل چک میکنم گمونم تا فروردین هم باید چک بکنم🤨
کوروش : تو دگ خیلی خوش شانسی اگه حقیقت گفته باشی که بعید میدونم من
شاهین : احسنت دوست عزیز انشالا همگی میایم
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
یاسین : مال من 22 آذر فاکتور شد
آریزو 6 پرو : پاسخ به آریزو 6 پرو منم خرید نقدی و تکمیل وجه 30 مرداد با تحویل سیستمی 11 دی هستم. اوایل مهر پلاک شد و کل مدارک چند زور بعد اومد. ولی خبری از خودرو نیست
صمد : با سلام وعرض ادب خدمت دوستان منتظر من سورن دوگانه تحویل 30آذر هستم ولی هنوز خبری از فاکتور شدن ماشین نیست از دوستان کسی سورن دوگانه تحویل آذر فاکتور شده یا نه
علی : پنج رقم اول مهمه
محمد بوشهر رانا پلاس : سلام خوبی مرد امروز هم مثل روزای قبل فقط تاریخ ارسال پلاک به ناجا پلاک شده همین نمیدونم چرا مال بقیه پلاک میشه به راحتی اما مال ما اینجوری دارن اذیت میکنن
سورن پلاس : 925رنگ سفید
علی : شماره قراردادت چنده چه رنگ
207 ارتقاع یافته اسفند : نهایتا 15 روز طول می کشه نگران نباش
علی : شماره قراردادت و رنگ ماشین چی بود
فاطمه : سلام دوستان دی ماه طرح اخیر کسی فاکتور شده اعلام کنه .ممنون