عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: خودروسازان به دلیل کیفیت پایین و عدم تناسب قیمت با کیفیت محصولاتشان به مردم بدهکار هستند.
امرالله امینی در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: کیفیت حلقه مفقوده صنعت خودروی ایران در تاریخ فعالیت این صنعت است.
[1394/06/29 8:00]
تسنیم به نقل از آرش محبی نژاد، دبیر انجمن تخصصی صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان خودرو کشور نوشت: سرمایههای داخلی را از صنعت خودرو فراری ندهیم، سرمایه خارجی پیشکش
موج ورشکستگی قطعه سازان و بحران خودرو سازان شروع شده و موج سواران مشغولند. مسوولان هم فعلا منفعل عمل میکنند تا '' ضرورت '' ایجاب کند.
در شرایطی که از یک طرف تعرفه اسمی واردات خودرو از 90 به 40 و تعرفه واقعی موثر به حدود 30 درصد کاهش یافته است و از طرف دیگر تعرفه اسمی واردات قطعات از 25 به 12 و تعرفه موثر واقعی به کمتر از 10 درصد رسیده و از طرف دیگر تثبیت نسبی نرخ ارز و حتی کاهش آن باعث کاهش قیمت محصولات وارداتی در بازار داخلی گردیده است و به نظر میرسد این قضیه تا خوردن کفگیر ارزی کشور به ته دیگ ادامه داشته باشد، عکس العمل طبیعی و منطقی سرمایه دار ، سرمایه گذاری در صنعت خودرو داخلی نیست. وانگهی فضای ملتهب هیجانی علیه صنعت خودرو داخلی انگیزه خروج سرمایه را تشدید میکند.
چه دلیلی وجود دارد سرمایه دار داخلی یا خارجی در کشوری سرمایه گذاری نماید که نرخ بهره بیش از 24 درصد و تورم بیش از 20 درصد است و در شرایط تحریم داخلی و خارجی ( که فراموش نکنیم هنوز پا برجاست ) قیمت محصولش باید با وارداتی رقابت کند که تولید کننده اش بهره مالی 2 درصدی میپردازد و تورم کشورش تک رقمی است؟!
دولتمردان و سیاستگذاران صنعت خودرو در این شرایط به فکر دعوت جهت توسعه صنعت خودرو داخلی نباشند چرا که اگر سرمایه گذاران به دعوت ایشان لبیک بگویند، فقط سرمایه خود را هدر داده و بخت خود را کور میکنند!
با محاسبه ای ساده سرمایه گذاری در یکی از کشورهای همجوار با بهره بانکی 5 درصد و تورم تک رقمی و متعاقبا صادرات خودرو و قطعه به کشور بسیار با صرفه تر است. اگر محل تولید نزدیک مرز ایران باشد که چه بهتر! حداقل سود تولید به جیب هموطنان میرود.
موج ورشکستگی قطعه سازان و بحران خودرو سازان شروع شده و موج سواران مشغولند. مسوولان هم فعلا منفعل عمل میکنند تا '' ضرورت '' ایجاب کند. ولی متاسفانه خیلی زود دیر میشود. باید کاری کرد..
[1394/06/30 11:00]
در 10 سال گذشته مسئولیت قیمتگذاری خودرو چندین بار بین ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت رد و بدل شد و به تازگی دوباره این ...
[1402/10/16 11:00]
فاصله مجموع بدهی خودروسازان با مجموع داراییهای آنان به كمترین میزان خود طی سالهای گذشته رسیده است.
[1393/05/13 9:30]
صنعت خودرو ایران با سابقه نیم قرن فعالیت با کدام خودروسازی جهان قابل مقایسه است؟ هر چند با توجه به سابقه فعالیت خودروسازی کره، بیشتر این کشور را قابل قیاس با صنعت خودرو ایران میخوانند، اما آنچه هماکنون در شرکتهای تولیدی خودرو در دو کشور مذکور در حال وقوع است...
[1393/05/14 8:34]
یک برنامه تلویزیونی به طرح نظرسنجی درباره صنعت خودرو در ایران پرداخت که پاسخهای داده شده از سوی خبرگان اقتصادی و نمایندگان مجلس تفاوت معناداری با هم داشتند.
[1393/05/14 9:30]
با اجرایی شدن یک قانون جدید، خودروسازان و واردکنندگان خودرو تنها در صورتی مجاز به فروش محصولات خود به روش فروش فوری خواهند بود که تعهدات عقب افتادهای در آن خودروها نداشته باشند.
یکی از دلایل نارضایتی مصرفکنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندگان خودرو، تاخیر در تحویل خودروهای فروخته شده است.
[1394/10/05 12:00]