سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 

سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش

 
گزارش مربوط به رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور در حالی اعلام شد که طی آن، شاخص رضایتمندی در مقایسه با دو گزارش قبلی افزایش یافته است.طبق این گزارش که ازسوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران منتشر شده است و به شش ماه نخست امسال مربوط می‌شود، سه شرکت واردکننده اصلی خودرو به کشور، در صدر جدول رضایتمندی قرار گرفته و اگرچه ایران خودرو توانسته رده پنجم را در اختیار بگیرد، اما سایپا در جایگاه یکی مانده به آخر جدول یعنی رتبه دوازدهم قرار دارد. همچنین شرکت‌های بخش خصوصی نیز رده‌های هفتم به بعد را به خود اختصاص داده‌اند.
 
بازرسان شرکت بازرسی برای تهیه این گزارش با 562 هزار و 328 نفر از مشتریانی که طی 6 ماه نخست امسال به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش 22 شرکت عرضه‌کننده خودرو در کشور مراجعه کرده‌اند، مکاتبه انجام داده و نظرشان را در مورد شاخص‌های مختلف خدمات جویا شده‌اند.شاخص‌هایی که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای سنجش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش خودروهای کشور لحاظ کرده، عبارتند از «زمان صرف‌شده برای انجام تعمیرات»، «برخورد و پاسخگویی»، «هزینه پرداختی و کیفیت خدمات» و «توزیع شبکه خدمات پس از فروش».با در نظر گرفتن جمیع این شاخص‌ها، امتیاز 691 از 1000، برای خدمات پس از فروش عرضه‌کنندگان خودرو کشور به دست آمده که نشان از افزایش رضایتمندی در مقایسه با گزارش‌های قبلی دارد.در شش ماه دوم سال گذشته، شاخص رضایتمندی مشتریان 685 بود و در 6 ماه اول نیز این شاخص روی امتیاز 683 ایستاد و با این حساب، شاخص موردنظر در مقایسه با دو گزارش قبلی، به ترتیب 6 و 8 واحد افزایش را نشان می‌دهد.آن‌طور که در گزارش مربوطه آمده، مشتریان بیش از هر مساله‌ای، از کمبود یا نبود قطعات خودرو شکایت داشته و این موضوع محور اصلی انتقادهای آنها در حوزه خدمات پس از فروش بوده است.
 
مشتریان البته از مساله دیگر نیز گله و شکایت داشته‌اند که عبارتند از: «هزینه تراشی بی‌مورد»، «کمبود تعداد نمایندگی‌های مجاز»، «کیفیت پایین قطعات، خدمات و تعمیرات» و همچنین «عدم انجام کار یا رفع ایراد.» آن‌طور که سعید تاجیک معاون اجرایی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران می‌گوید، کل شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای کشور، دو ایراد اصلی از نظر مشتریان داشته‌اند که اولی به کمبود و نبود قطعات مربوط می‌شود و دومی نیز با عدم عیب یابی دقیق در ارتباط است. وی با بیان اینکه در خدمات پس از فروش واردکنندگان خودرو، یک ایراد دیگر نیز به چشم مشتریان آمده، می‌افزاید: دسترسی (دسترسی ضعیف) به نمایندگی‌های خدمات پس از فروش یکی از ایرادهای اصلی مشتریان به نمایندگی‌های واردکننده خودرو به کشور است که این شاخص در مورد خودروسازان داخلی از سطح رضایتمندی بالاتری برخوردار است. اما گزارش رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش در حالی اعلام شده که طبق آن، رده‌های اول تا چهارم در اختیار واردکنندگان قرار گرفته است. بر این اساس، ایرتویا (عرضه‌کننده محصولات تویوتا در ایران) با 767 امتیاز، اطلس خودرو (عرضه‌کننده محصولات کیا موتورز کره در ایران) با 742 امتیاز، آسان موتور (عرضه‌کننده خودروهای هیوندایی کره در ایران) با 735 امتیاز و آرین موتور (عرضه‌کننده محصولات میتسوبیشی کره در ایران) با 727 امتیاز و همگی با کسب چهار ستاره از مجموع پنج ستاره، رده‌های اول تا چهارم رضایتمندی مشتریان از خدمات پس از فروش را به‌دست آورده‌اند.
 
در رده پنجم اما به ایران خودرو می‌رسیم، بزرگترین خودروساز کشور که با امتیاز 711 توانسته بهترین جایگاه رضایتمندی از خدمات پس از فروش را در بین خودروسازان کشور ازآن خود کند. پس از ایران خودرو در حالی با مدیاموتور (عرضه‌کننده محصولات ام جی چین در ایران) و گروه بهمن (عرضه‌کننده مزدا و بسترن) روبه‌رو می‌شویم که این دو شرکت به ترتیب 711 و 710 امتیاز به دست آورده‌اند. پشت سر این شرکت‌ها اما پارس خودرو قرار دارد که با امتیاز 681 در رده هشتم جدول جا خوش کرده است. همچین رده نهم نیز در حالی به پرستوی آبی ارگ (نمایندگی خدمات پس از فروش خودروسازان راین) رسیده که این شرکت 675 امتیاز را به خود می‌بیند. در رده یازدهم جدول نیز مدیران خودرو با 669 امتیاز جا خوش کرده است، شرکتی که محصول چری چین را در بازار ایران عرضه و پشتیبانی می‌کند. رامک خودرو نیز که عرضه‌کننده خودروهای سانگ یانگ در ایران به‌شمار می‌رود، جایگاهی بهتر از یازدهم به دست نیاورده است. عجیب‌ترین اتفاق رخ داده در گزارش مربوطه اما قرار گرفتن سایپا به‌عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور در رده یکی مانده به آخر جدول است. در رده انتهایی نیز با کرمان موتور روبه‌رو می‌شویم، شرکتی که محصولات جک و لیفان را در ایران عرضه می‌کند.
سطح رضایت مشتریان از خدمات پس‌از فروش
 
 
 

منبع

دنیای اقتصاد

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , خدمات خودرو , تولید خودرو , ایران خودرو , پارس خودرو , سایپا






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حامد : سلام حدودا ۶روز زمان مفید داره یادتون باشه حتما سخا (کدپستی )رو تایید کنید
شقایق : برین کامت ۲۷ مو بخونین که چی نوشتم دوهزاریتون بیفته چی‌گفتم گفتم که مدیر اشنا دارم دوباره بخونین چی نوشتم تا بفهمین شاهین پلاس داستانش چیه
بهی : دوستان دعوت نامه تکمیل وجه بهمن یا اسفند که براتون اومد چندروز مهلت تکمیل وجه داشت
کوروش : سلام ، من سامانه یکپارچه شاهین gاتوات ثبت نام کردم و مهر 1402مبلغ 290واریز کردم ، دعوت نامه برا زمستان 1403بوده ولی هنوز پیامک تکمیل وجه نیومده ، آیا کسی اطلاع داره چرا ؟و کی پیامک میدن؟ممنون
یزدانی : دوستان لطفا از سایت حمایت کنید. این کار وزارت سمت کاملا بی عدالتیه به زور و اجبار میخواستن پیش فروش رو به مردم بندازن الانم که عدم واریز وجه رو واسه ملت ثبت کردن
سهند_دی ماه : دوستان عزیز، من خودم نزدیک بیست سال هست که در خودروسازی کار میکنم، در مورد پارس خودرو یا سایپا بودن و کیفیت کوییک یا ساینا ی این دو شرکت باید خدمتتون عرض کنم که قطعات استفاده شده در این دو شرکت هیچ تفاوتی با هم ندارن و قطعات هر دو شرکت رو یک کارخانه تولید میکنه ، فقط و فقط محل مونتاژشون فرق میکنه.
مجید : باعرض سلام شما کدوم شهر ثبت نام کردین بنده از مشهد مثل شما ۲۰شهریور ثبت نام کردم اساط ۱۲ ماهه یه قسطی ش هم 12/15پرداخت کردم هنوز هیچ خبری نیس بعد تعطیلات بنده که میخوام از نمایندگی شکایت کنم
زهرا سادات : سلام چقدر بهتون پرداخت کردند؟؟؟
X5 ثبت نامی 25شهریور : از نمایندگی شکایت کردین یا خود شرکت مرکزی؟؟؟
منوچهر : سلام آقای محسن من نمیدونم شما دهه چندی هستین . فقط اینو میدونم دوچرخه دماوند تولید ایران حتی به صادرات پیوسته بود
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حمید دی ماه : مرسی تهران هستی؟
ساینا : دقیقا مثله منی انشالله شنبه
،،،،،، : سلام،یه سری به دیوار بزنید قیمت پایه اطلسG با مدل 1403 گذاشتن 620 تا 650 خیالتون راحت قیمت اطلس بامدل 1404 حداقل700 من که شخصه برا مصرف شخصی میخوام قیمت ب ام مهم نیست ولی اگه مدل 404 تحویل میگیرین وقصد فروش دارین عجله نکنید
تبدیل به کوییک اس : سلام من یکشنبه ماشینو از نمایندگی تحویل گرفتم کارکردش 14 کیلومتر بود آیا برای دوستانی که تحویل گرفتن هم اینجور بوده؟
حسین : یه اطلس دارین میخواین بفروشید 1میلیارد حالا شما ماشینتو بگیر دیگه ب فکر فروش باش انگار لاماری داره
سحر : سلام ببخیشد ماشین ما x33دنده ای هستن الان دوماه از بیمه اش میره موعدتحویل 5خرداده ولی نوشته تحویل شده چراغ چشمک میزنه به نظربزرگان چیه اگه اطلاع داری بگید ممنون
ساشا : سلام 5 فروردین فوق العاده نادران واریز وجه کردم ولی وضعیت خودرو رو میزنه پرداخت در حال انجام!چرا؟؟ کسی میدونه!؟
محسن احمدی : سلام آقا توحید خسته نباشید ببخشید اگه تحویل حضوری بزنم چقدر پول میدن اصفهان
کیان : ما که تحویل 30 بهمن هستیم هنوز تحویل نگرفتیم ماشینی....
در جواب میثم نجفی : تا 20 فروردین حتماً خواهد اومد از این پیام من عکس بکیر