متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 

متخصصان بازاریابی صنعت خودرو کشور، کمتر از انگشتان یک دست

 
افزایش تیراژ تولید در تناسب مستقیم با افزایش آمار فروش است و این مهم خود در گرو روش و نحوه بازاریابی یا مارکتینگی است که شرکت مادر انجام می دهد.کاملا واضح است که هرچه ابعاد و آمار فروش یک شرکت بیشتر باشد باید از روش بازاریابی متفاوت تری بهره گیرد. تفاوت روش های بازار یابی شرکت های خودروساز ایرانی در مقایسه با خودروسازان مطرح اروپایی چیست؟
بازاریابی یکی از مهمترین فرایندهای فروش محصول است و هرگونه خلل در انجام این فرایند با تغییر در آمار فروش و حتی تغییر تصویر برند در بازار همراه خواهد بود. خودروسازان ایرانی چند سالی است که دم از حضور در بازارهای فروش کشورهای خارجی می زنند اما سهم آن ها از بازارهای خارجی نشان از عدم موفقیت آن ها در عرصه فروش بین الملل دارد.
 
گروه خودروسازی بزرگ فولکس واگن با داشتن زیر مجموعه هایی چون فولکس واگن، بنتلی، آئودی، بوگاتی، پورشه، سئات، اشکودا، MAN، اسکانیا و خودروهای تجاری فولکس واگن از بزرگ ترین خودروسازان جهان به شمار می رود. این برند با در اختیار داشتن چندین برند مختلف در سگمنت های متفاوت فروش، سهم بازار مختص به خود را به دست آورده است. اما این شرکت با اینچنین تنوع گسترده ای در سگمنت های مختلف از چه روش بازاریابی بهره می برد؟ تفاوت روش های بازاریابی خودروسازان بین المللی و خودروسازان ایرانی در چیست؟
 
علی شکوهی، کارشناس صنعت خودرو در رابطه ماهیت بازاریابی در صنعت خودرو ایران به خبرنگار خودروکار می گوید: «مبحث بازاریابی در صنعت خودرو ایران را باید از زاویه ای متفاوت با خودروسازان بین المللی نگاه کرد چرا که نوع و مناسبات بازار خودرو کشور ما بسیار متفاوت است. عدم وجود رقابت در میان خودروسازان داخلی در کنار بازار تقاضایی که همواره از بازار عرضه بزرگ تر است موجب می شود که همیشه و تحت هر شرایطی خودروهای تولیدی مشتری خود را داشته باشند.»
 
او ادامه می دهد: «به همین دلیل تبلیغات خودروسازان داخلی تنها محدود به معرفی محصول و شرایط فروش در راستای عرضه محصول است و هرگز خلاقیتی در کار تبلیغات دیده نمی شود چراکه بازار بدون رقابت نیازی به بازاریابی ندارد. این تفاوت اساسی میان بازاریابی میان بازار خودرو ایران و بازار خودرو بین المللی است.»
 
این کارشناس درباره نحوه بازاریابی شرکت های خودروساز بین المللی می گوید: «شرکت های خودروساز مادر در برنامه بازاریابی شرکت های زیرمجموعه دخالتی نمی کند. هر برند به تناسب محصول تولیدی، بازار فروش و سطح مشتریان که از طریق تحقیق بازار به دست می آید، استراتژی بازاریابی و پیام مربوط به هر محصول را تنظیم کرده و بر اساس آن رسانه مورد نظر برای انجام کار بازاریابی را تعیین می کنند.»
 
شکوهی با اشاره به ناپایداری های اقتصادی کشور می افزاید: «کشورهای خارجی با تکیه بر پایداری اقتصادی به صورت سالیانه برنامه های بازاریابی خود را بر اساس استراتژی های کاری خود چیده و به آن عمل می کنند اما در ایران به دلیل عدم ثبات بازار و اقتصاد، ریسک سرمایه گذاری و تغییرات ناگهانی قوانین در کنار بازی های سیاسی پشت پرده، شرکت ها هرگز نمی توانند در بخش بازاریابی برنامه ریزی بلند مدت کنند و از این رو بازاریابی آن ها به فعالیت های کوتاه مدت و غیر حرفه ای بدل می شود.»
 
این کارشناس خودرو در رابطه با نقش دانش بازاریابی و ناپایداری های اقتصادی در اجرای ناصحیح فعالیت های بازاریابی در صنعت خودرو ایران می گوید: «به جرات می توان گفت بیش از 90 درصد ضعف بازاریابی در صنعت خودرو کشور در گرو نبود دانش تخصصی این رشته است. اگرچه وجود ثبات در بازار به تدوین استراتژی صحیح در بازاریابی می انجامد اما به این معنا نیست که ثبات در ایران نیز می تواند به چیدمان استراتژی صحیح در مارکتینگ ختم شود چرا که دانش آن در کشور وجود ندارد.»
 
او ادامه می دهد: «زمانی بود که پایداری نسبی در بازار برقرار بود اما همچنان روش بازاریابی شرکت های خودرویی کشور بسیار اشتباه بود و حالا که شرایط اقتصادی نامناسب است تقصیر را گردن شرایط ناپایدار می اندازند. اما واقعیت آن جا است که متاسفانه تعداد متخصصان بازاریابی در صنعت خودرو کشور به تعداد انگشتان یک دست هم نمی رسد که همین مهم نشان دهنده کمبود دانش در این زمینه است.»
 
با توجه به نبود دانش مناسب در زمینه بازاریابی در صنعت خودرو شاید بتوان گفت دست یکی از بزرگ ترین عوامل شکست صنعت خودروسازی کشور رو شده است. شایسته است که مسئولان این صنعت در راستای تقویت زیرساخت های علمی صنعت خودرو گام بردارند تا حداقل در سال های آتی شاهد رشد و پیشرفت چشمگیر تر این صنعت در بازارهای جهانی باشیم چراکه بدون داشتن دانش و استراتژی صحیح بازاریابی صنعت خودرو ایران هرگز نمی تواند به بازارهای فروش بین المللی حقیقی وارد شود.
 
 
 

منبع (source)

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

برچسب : خودرو , صنعت خودرو , بازاریابی خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
J7 تیر : منم یه امپول بزرگ دارم خواستی بیا نشونت بدم
امین : حواله داران اطلس امروز تجمع کردند که بهشون گفتن فعلا مولتی مدیا نداریم و تا زمانی نداریم فاکتور نمی‌کنیم . احتمالا فردا به شما هم همین حرف میزنم .
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : سلام یک ماهه می یاد می شه شماره قرارداد و استانتون رو بفرمایید
J7/2 : سلام دوست عزیز شما چندم پلاک شده بودید؟
J4 اقساطی مرداد ماه سفید ۱۳۶۳ : ممنون بله واقعا داریم دنبال اطلاعات می گردم کی دستمون می رسه.
رضاx5 : اگر واقعیه خدا خیرت بده
دکتر سکویی : دوستان گرانقدر و مظلوم من. به هیچ عنوان به حواشی افراد خود فروخته سایپا که در اینجا حضور دارند توجه نکنید. تمرکز و انرژی باید وقف تجمع فردا یک شنبه 23 آذر 1404 شود. با آرزوی احقاق حق برای تمامی هموطنان عزیزم.
فرزاد فرحبخش : من یک اپل آسترا 94 دارم که 140تا کارکرده و پیچ به پیچ مراقبت شده وقتی یک مکانیک با 45سا سابقه دید گفت وای چه ماشینی هرچه بیشتر بازرسی کرد عیبی نتوانست بگیرد و گفت هر چی خریدی 100م بگیر بده به من ولی خدا شاهده که من با انواع خودرو های هم مدل مقایسه کردم و واقعا عاشقش هستم هستم سازه ماشین عالی کابین مرغوبیت ن گفتنی کم مصرف جا دار لوازم فراوان اگه درست رفتار کنی مکانیک گفت پیش ما نمی آیی .وگفت به خدا قسم بهترین ماشینهای فعلی تو این رنج نمی تواند با بد ترین ماشین قدیمی برابری کند ماشین آلمانی یعنی مغز متفکر عامل جدید و قدیم
X5رسول : سلام من هم نود روزه و .لی نه اقساطی دو مرحله آیی تحویل سیستمی 30دی ول تکمیل وجه هنوز نیامده ببخشید شما کی برات دعوت نامه امد
J7 تحویل اذر : سلام بیمه نامه صادر شده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا دوگانا : سلام قربان مشخص نیست. بعضی وقتا سر موقع میاد بعضی مورد هم یک ماه تا دوماه دیر میاد
دنا6دنده : سلام خواهشا بگین از دی ماه کسی فاکتور شده یا نه
علی : سلام دوستان من ثبت نام فروردین ماه هستم و زده ارسال دعوت نامه هفته چهارم دی ماه کی دعوت نامه میاد واسه شما سر وقت اومد ممنون از شما دوستان
مسلم : سلام از کجا یا چطور بفهمیم که ماشین شماره شاسی خورده لطفن راهنمای کنید
مسلم : سلام داداش کد چی گرفتی
دنا6دنده : هیچ دنا ی تحویل دی ماهی هنوز فاکتور نشده صحت نداره
مشکی ابنوس : بچه ها کسی هست فروش فوری باشه تحویل 27 آبان ولی فاکتور نشده باشه؟؟ سورن دوگانه مشکی ، برای من تازه از 12 آذر داره تاخیرش ثبت میشه
تحویل آبان : بهمن تحویل میدن بهت
ساینا تک : بدا و بدا بحال اون بدبختا که تازه پول ریختن یا قراره دعوتنامه بیاد براشون واه واه واه. یعنی اگه الان پولشونا طلا بخرن یا هرچیز دیگه و بزارن آخرین دعوتنامه که تا 4بار میفرسن و میره برا بد عیدهم فرصت دارن بریزن کلی سود میکنن تا اینکه سروقت بریزن تو دهن سایپا و تا بعداز عید منتظر باشن
دنا6دنده : ساده ای داداش بنظرت ماشینی که دوبرابر شده با قیمت قبل میدن بهت