حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 

حذف لوکس ها از جدول رقابت ها/ چوب زنی خودرو به بازار دست دوم ها رسید

 
خودروهای لوکس درصد بسیار کمی از آمار خودروهای وارداتی کشور را تشکیل می دادند اما با این وجود به واسطه برتر بودن در بازار جهانی در ایران نیز بسیار مورد توجه قرار دارند.
 
هرچند نمی توان برای خودروهای لوکس در ایران بازه مشخص قیمتی در نظر گرفت اما خودروهای بیش از 200 میلیون تومان را می شد در بازه خودروهای لوکس قرار داد چرا که بیش از 200 میلیون تومان بازه ای است که تقریبا از دست 90 درصد عوام جامعه خارج است.
 
این سگمنت از خودروها به خودی خود گران قیمت و لوکس به حساب می آمدند اما پس از چوب های متنوعی که از سال 2013 به بعد لای چرخ این سگمنت از خودروها گذاشته شد، از منع واردات پیشرانه های فراتر از 2500 سی سی تا ممنوعیت واردات خودروهای فراتر از 40 هزار دلار و حالا هم منع کلی واردات خودروهای خارجی، باعث شده است که این بازه قیمتی این خودروها سر به فلک بکشد.
 
سوا از این افزایش قیمت نکته دردناک آن است که به واسطه این محدودیت ها دگر خودرو لوکس با مدل روز به کشور وارد نخواهد شد و هر آنچه افزایش می یابد قیمت نمونه های موجود دست دوم و تعداد انگشت شمار گزینه های صفر کیلومتر مدل پایین تری است که پیش تر به فروش نرسیده و حالا چون حلوا بر سر لوکس سواران صفر پسند دست به دست می شوند.
 
عقیل مصطفایی، کارشناس صنعت خودرو در وصف این بازار آشفته به خبرنگار خودروکار می گوید: «به هنگام منع واردات خودروهای خاص آن دسته از مصرف کننده های بالادستی که خودروهای لوکس برتر را خریداری می کردند، در صورت بروز مشکل در آن سگمنت به خودرو های سگمنت پایین تر روی می آوردند. اما حالا و در غیاب هر نوع خودر صفر وارداتی دو راه بیشتر پیش رو ندارند. یا خودرویی که در تملک دارند را حفظ کنند یا اینکه اقدام به خرید و فروش و تغییر خودرو در بازار دست دوم خودروهای همان سگمنت کنند.»
 
این کارشناس ادامه می دهد: «نکته مهم آن است که با عدم واردات خودروهای صفر، بالانس عرضه و تقاضا برهم خورده است. با وجود تقاضا و نبود عرضه هر آنچه در بازار موجود باشد دچار افزایش قیمت خواهد شد. حال به این ترکیب باید رکود و تورم را نیز اضافه کرد. در نتیجه مالک که پیشتر با قیمت کمتری خودرو را خریده بود حالا برای اینکه دچار ضرر حاصل از تغییرات بازار نشود، خودرو خود را با افزایش قیمت چشمگیر به فروش می رساند. در نتیجه امروزه نمونه دست دوم خودروهای مدل 2013 حالا هم قیمت نمونه صفر کیلومتر مدل روز قیمت می خورد.»
 
مصطفایی در پاسخ به پرسش خبرنگار  مبنی بر وجود ارتباط میان بازار خودروهای لوکس وارداتی و خودروهای تولید داخل می گوید: «قطعات بسیاری از خودروهای داخلی نیز همچنان از خارج از کشور وارد می شود و همانند سایر خودروها، متاثر از افزایش نرخ ارز دچار افزایش قیمت می شوند. از سوی دیگر عدم واردات خودروهای خارجی بازار سوداگری و رقابت کاذبی میان خودروهای داخلی و وارداتی به راه انداخته که افزایش قیمت خودروهای داخلی را نیز در پی دارد که از کاهش تنوع خودروهای موجود در بازار و محدود شدن گزینه های سبد خرید نشات می گیرد.»
 
به مواردی که در این گفت و گو انجام شد باید کمبود و بعضا نبود قطعات و لوازم یدکی بسیاری از خودروهای لوکس موجود در بازار نیز اشاره کرد. این مهم تنها بر پیچیدگی بازار این دست خودروها می افزاید چراکه این همه افزایش قیمت برای کلاسی از خودرو ها اتفاق افتاده است که حتی قطعات مصرفی آن ها به سادگی به دست نمی آیند. از این رو انتظار می رود در آینده نزدیک تامین قطعات و ارائه خدمات خودروهای لوکس نیز با خطر مواجه شود.
 

source

khodrocar

 

 

 

با کليک بر روي تصوير زير و عضويت در تلگرام 1Car، آخرین اخبار را دنبال کنيد.

تلگرام وان کار

 

برچسب : خودرو , بازار خودرو , سایپا , ایران خودرو






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
Shahin : من پذیرش۱۴ آذر بعد ی هفته امروز فاکتور شدم
Shahin : عزیزم جی ال هم ب زور دارن میدن حالا فوقش تبدیل نزنیم ی سال دوسال دیگ اونم اگ جنگ نشد اگ سانروف بود بهمون بده دیگ ب چ دردمون میخوره
شاهین ۴۰۳ : منم مثل شرایط شما ولی ۱۷ شهریور پول ریختم ۱۰ روزه پلاک شده‌ ولی از تحویل خبری نیست🫠
شاهین پلاس 2 اردیبهشت : آقا طاهریان شکر خورده ؟
شاهین جی ال مهر هستم : اگه اینجوری که بخوان خرداد ۶ماه طول بدن بقیه ماها و پیش‌فروش های جی ال اصلی مثل ما میوفتن ۶ماه سال بعد که
تارا : 17روزه فاکتور شده اما از تحویل خبری نیست فاکتور 1404/06/24 حمل خودرو براي تحويل 1404/06/30 دريافت خودرو توسط نمايندگي در حال انجام
++ : داداش خوبی!؟ خبر 4 شهریور را الان ،بعداز 40 روز میذاری!؟
تحویل شاهین جی ال : طبق یه منبع تقریبا موثق (کارکن سایپا) تبدیل و تکمیل وجهی های جی ال تا ۳۱خرداد ، تا پایان دی ماه فاکتور میشن . بعد از اون نوبت تیرماهی هاست .البته اگه این وسط فروش فوق العاده های شاهین جی که آذر و اسفند و.. تکمیل وجه کردن به جی ال تبدیل نزنن .اگه بزنن تو اولویت هستن و این تاریخ فاکتور که گفتم بازم دورتر میشه
احمد : سلام دوستان از فاکتور تا پلاک شدن معمولا چند روز طول میکشه ؟ ۲۹ شهریور فاکتور شد امروز ۹ مهره خبری از پلاک شدن نیست تبدیل به gl
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فرسوده : دوستان فرسوده پول لاشه رو چند براتون واریز کردن به من گفتن هنوز بخش نامش نیومده چند ماه دیگه میشه
فوق العاده 27 بهمن : سلام دوستان بالاخره ما هم امروز فاکتور شدیم فوق العاده 27 بهمن پذیرش 12183391
6 دنده آلمینیوم تحویل 31شهریور : تحویلی شهریور کسی فاکتور شده اعلام کنه
بهمن 403 : سلام فاکتور شدیم بعد چند روز دیگه پلاک میشیم
اطلس اذر : روز پشت روز هفته پشت هفته ماه پشت ماه سال پشت سال خاک تو سرتون با این ماشین فاکتور کردنتون فقط بلدید ثبت نام بزارید پول مردم و بگیرید دزدی کنید مدیران بی لیاقت خونخوار
وحیدgxl : دوستان سلام هرکسی فاکتور شد بی زحمت اعلام کنه ممنون
سلام : اره 25 شهریور کل مبلغ واریز شد 27 فاکتو ر شد 29 پلاک 3 اسناد و نهایت 112 ماشین رو تحویل دادن
محسن : سلام مشکل استاندارد 85 گانه خورده اساسی فقط خدا کنه زامیاد چک ها رو شروع نکنه برگشت زدن که همه حسابهامون بسته میشه خدا باعث و بانی شو لعنت کنه
24بهمن : سودتاخیر تو سایت معلومه؟
دنا اپشنال : سلام علی شما که دنا آپشنال هستی و موعد تحویلت 30 مهر هستش و هنوز فاکتور نشدی طرح فروشت عادی هست؟و چه رنگی ثبت نام کردی؟