بعد از طراحی مجدد و کامل سال قبل، که نتیجه آن هوندا آکوردی شیکتر، کم مصرف تر و با فضای عقب جادارتری بود، شما شاید فکر کنید ماشینی که روزی حدود 1000 دستگاه میفروشد، خط تولیدش حاضر به قبول تغییر نباشد. اما هنوز چیزی در خط تولید کم است: یک آکورد هیبریدی. بنابراین خانواده آکورد در سال 2014 قوی تر رشد خواهد کرد، آن هم با دو مدل هیبریدی. یک مدل به صورت شارژی و مدل دیگر، یک هیبرید استاندارد با مصرف سوخت ترکیبی معادل 6 لیتر در 100 کیلومتر. آکوردها همیشه ماشین های شکیلی بوده اند، یک ویژگی که به همراه پیشینه خوبشان به عنوان خودروهای بی دردسر، باعث این محبوبیت عظیم هوندا شده است. آخرین نسخه آکورد این رسم دیرینه را ادامه داده است. حتی مدل های پر فروش با یک موتور 4 سیلندر و گیربکس اتوماتیک، ترکیب شکست ناپذیری از عملکرد و مصرف سوخت را ارائه میکنند. برای اثبات این مسئله، نگاهی به شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت 7.8 ثانیه ای، به همراه مصرف سوخت ترکیبی 9 لیتر در 100کیلومتر آن بیندازید. این اطلاعات برای یک خودروی جمع وجور چشمگیر است چه برسد برای یک سدان متوسط جادار.
با عملکرد قوی خود،مصرف سوخت فوق العاده مناسب، هندلینگ دقیق، کابین جادار و خوشنامی کلی که دارد، آکورد 2014 یکی از رده بالا های لیست به شدت رقابتی سدان های سایز متوسط است. البته هنوز عالی ترین انتخاب نیست. نیسان آلتیمای 2014 یکی دیگر از انتخاب های ما در این کلاس است، و هندلینگ اسپرت تر و مصرف سوخت بهتری با موتور پایه 4 سیلندرش دارد به علاوه کابین شیک و لوکس تر. انتخاب های بعدی شامل مزدا 6، که عضلانی ترین ماشین در بین سدان های خانوادگی است، به همراه تویوتا کمری 2014 و فولکس واگن پاسات 2014، که از نظر فضای داخلی با هوندا برابری میکنند، اما سواری نرم تری دارند. در این میان کیا اپتیما با قیمت مناسبش و فورد فیوژن نیز حضور دارند (هوندا آکورد کوپه، تنها کوپه متوسط در بازار است چون رقیبش یعنی نیسان آلتیمای کوپه برای سال 2014 دیگر تولید نمیشود). کم کردن انتخابها در این گروه قوی واقعا مشکل است، اما اگر به دنبال یک سدان اندازه متوسط که تقریبا همه چیز داشته باشد هستید، آکورد را باید در لیست خود قرار بدهید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هوندا آکورد 2014 در دو مدل سدان اندازه متوسط و کوپه عرضه شده است. سدان 4 سیلندر در 5 تیپ به بازار آمده است: LX, sport, EX,EX-l و EX-L with navi . برای مدل آکورد 6 سیلندر باموتور 3.5 لیتری سه تیپ عرضه شده اند: EX-L ,EX-L with Navi & Touring . آکورد کوپه با موتور 4 سیلندر در تیپ هایLX-S , EX, EX-L و EX-l with Navi و مدل 6 سیلندر فقط در تیپ های EX-L و EX-L with Navi عرضه میشود. مدل پایه چهار سیلندر LX مجهز به رینگ های 16 اینچی آلومینیومی، سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، تجهیزات تمام برقی، کروز کنترل، و فرمان تلسکوپیک با قابلیت حرکت به سمت بالا و پایین، نمایشگر ویدیویی 8 اینچی، صندلی راننده باقابلیت تنظیم ارتفاع به صورت دستی، دوربین دید عقب، ارتباط بلوتوثی برای تلفن و سیستم صوتی، صندلی عقب تاشو و سیستم صوتی با 4 بلند گو و پخش کننده CD، ورودی اضافی صوتی ، رابط کاربری برای iPod/USB با قابلیت استفاده از اپلیکیشن Pandora میباشد.
|
|
انتخاب تیپ اسپرت کمی قدرت بیشتر برای شما به همراه دارد، رینگ های 18 اینچی ، اسپویلر عقب، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در 8 جهت و فرمان با روکش چرمی به همراه پدال های تعویض دنده برای گیربکس های متغیر پیوسته. در مقایسه با LX، هوندا آکورد EX با رینگ های 17 اینچی، آینه های مجهز به گرم کن، سانروف، سیستم دسترسی و استارت بدون کلید، صندلی برقی راننده، فرمان با روکش چرمی، سیستم کنترل نقاط کور هوندا و سیستم صوتی با شش بلند گو عرضه میشود. در تیپ EX-L تودوزی چرم، حافظه برای صندلی راننده، صندلی برقی برای سرنشین جلو با قابلیت حرکت در 4 جهت، صندلی های جلو مجهز به گرمکن، سیستم اخطار برخورد از جلو و انحراف از مسیر حرکت، سیستم پیچیده تر دوربین دید عقب، آینه الکتروکرومیک و سیستم صوتی با کیفیت بالا با 7 بلند گو و صفخه نمایش لمسی، رادیو ماهواره ای و سیستم ویژه تلفن های هوشمند موسوم به HondaLink نیز، در اختیار سرنشینان قرار میگیرد.
تیپ EX-L with Navy، همانطور که از نامش می توان حدس زد یک سیستم مسیریابی با قابلیت شخیص صدا را عرضه میکند. تیپ EX شش سیلندر همان تجهیزات و امکانات تیپ EX چهار سیلندر را عرضه ارائه میکند. تیپ Touring V6-exclusive بالاترین سطح امکانات را دارد، که شامل چراغهای جلوی LED و کروز کنترل به همراه تجهیزات تیپ EX-L with Navy میباشد. برای مدل کوپه هوندا آکورد 2014،مدل پایه LX-S مشابه تیپ LX سدان است اما با رینگ های 17 اینچی به جای 16 اینچی، در ضمن سیستم صوتی آن به جای 4 بلندگو مجهز به 6 بلندگو است. تیپ EX کوپه از نظر تجهیزات و امکانات با مدل شش سیلندر EX-L قابل قیاس است.
سیستم انتقال قدرت و عملکرد
مدل های 2014 هوندا آکورد دیفرانسیل جلو هستند و بیشتر با موتور چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری چه در مدل سدان چه در مدل کوپه عرضه میشوند. قدرت این موتور 185 اسب بخار و گشتاور تولیدی آن 245 نیوتن متر است. تیپ اسپورت با اگزوز دوبل نیروی معادل 189 اسب بخار و گشتاور 246 نیوتن متر را تولید میکند. سیستم انتقال قدرت استاندارد برای تمام مدل های چهار سیلندر، به جز تیپ EX-L یک گیربکس شش سرعته دستی است. برای تیپ های فوق و استاندارد برای تیپ EX-L گیربکس CVT، که جایگزین گیربکس اتوماتیک معمول قبلی شده است، عرضه میشود. با گیربکسCVT، تمام آکورد ها به جز تیپ اسپرت مصرف سوخت ترکیبی معادل 9 لیتر در 100کیلومتر (10لیتر در شهر و 7.6 لیتر در بزرگراه به ازای 100کیلومتر مسافت) را نشان دادند. تیپ اسپرت مجهز به گیربکسCVT مصرف سوخت ترکیبی 9.5 لیتر در 100 کیلومتر را دارد (10.5 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه به ازای 100کیلومتر مسافت). با گیربکس دستی این مقادیر به 9.8 لیتر در 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، 11 لیتر در شهر و 8 لیتر در بزرگراه در 100 کیلومتر میرسد. موتور 6 سیلندر خورجینی به حجم 3.5 لیتر، قدرتی برابر 278 اسب بخار و گشتاوری معادل 341 نیوتن متر تولید میکند. با کمک یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی، موتور 6 سیلندر همچنان از نظر مصرف سوخت تحسین برانگیز است، که شامل 10.5 لیتر در 100کیلومتر در سیکل ترکیبی، 13 لیتر در شهر و 8 لیتر در اتوبان در 100 کیلومتر میشود. در مدل کوپه، موتور شش سیلندر خورجینی با گیربکس دستی نیز قابل سفارش است، که البته مصرف سوخت را در سیکل ترکیبی به مقدار 12.5 لیتر در 100 کیلومتر افزایش میدهد. حتی با موتور پایه چهار سیلندر و گیربکس CVT، محبوب ترین انتخاب موتور و انتفال قدرت برای خریداران آکورد عملکرد تقریبا قابل توجه است. در آزمون های انجام شده، یک هوندا آکورد سدان چهار سیلندر تیپ EX با گیربکس CVT شتاب صفر تا 100 کیلومتر معادل 7.8 ثانیه را ثبت کرد که زمانی بسیار خوب برای خودرویی در این کلاس است. مدل 6 سیلندر نیز سریع است، در آزمون آنجام شده یک EX-L با موتور 6 سیلندر شتاب صفر تا 100 معادل 6.1 ثانیه ای ثبت کرد.
ایمنی
تمامی مدل های هوندا آکورد 2014 مجهز به ترمزهای ضد قفل دیسکی، کنترل کشش و پایداری، محافظ فعال سر برای صندلی های جلو، کیسه های هوای جانبی برای صندلی های جلو و کیسه های هوای پرده ای میباشند. دوربین دید عقب، کنترل نقاط کور، سیستم اخطار برخورد از جلو و انحراف از مسیر نیز در تیپ های بالا استاندارد هستند. مورد قابل توجه سیستم کنترل مسیر حرکت و نقاط کور است که در تیپ های EX و بالاتر قابل سفارش میباشند، در این سیستم با فعال شدن چراغ راهنمای سمت راست بلافاصله صفحه نمایش 8 اینچی فعال شده و تصویری عریض و از ارتفاع پایین از سمت سرنشین را در اختیار راننده قرار میدهد. دوربینی که این تصاویر را میگیرد بر روی آینه سمت راست نصب شده و تصاویر طبیعی و به موقع از آنچه که در سمت راست خودرو رخ میدهد را در نمایشگر مرکزی به تصویر در میآورد.
در آزمون های انجام شده سدان های آکورد، در هر دو مدل 4 و 6 سیلندر برای توقف از سرعت 100 کیلومتر تا 0 به 39 متر مسافت نیاز دارند که کمی بیش از میزان متوسط برای یک سدان متوسط است. در آزمون های تصادف انجام شده توسط مراجع رسمی، آکورد موفق به کسب 5 ستاره ایمنی برای حفاظت کلی از سرنشینان شد، با 4 ستاره ایمنی برای برخورد از روبرو و 5 ستاره برای برخورد جانبی. مدل کوپه نیز، موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی شده است. انستیتو بیمه برای ایمنی بزرگراه ها برای هر دو مدل اتاق، بهترین امتیاز ممکن یعنی "خوب" را داده است که برای آزمونهای برخورد کناری، استحکام سقف و برخورد از جلو از یک سمت میباشد. این در حالی است که مدل کوپه امتیاز "قابل قبول" را در یافت کرده است . این موضوع از این نظر ارزش توجه دارد که بسیاری از خودروهای این کلاس در این آزمون جدید نتایج ضعیفی بدست آوردند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
به جز چند مورد استثنا، مواد به کار رفته در هوندا آکورد 2014 دارای کیفیت بالا و ظاهر مناسب هستند. طراحی کلی کابین لوکس است، و ساختار محکم کابین احساس یک خودرو لوکس را به شما میدهد تا یک خودروی خانوادگی برای کابرد های روزانه. طراحی داشبورد چیدمانی سه لایه دارد، در بالاترین قسمت صفحه نمایش 8 اینچی قرار دارد که اطلاعات متعددی را عرضه میکند، و بسته به تیپ و سطح امکانات صفحه نمایش سیستم ناوبری و سیستم صوتی را نیز شامل میشود.
در همین حین نمایشگر اطلاعات اصلی، اطلاعات کافی را بدون شلوغ کاری در اختیار شما قرار میدهد. هم سرنشینان جلو هم عقب فضای کافی برای پا و شانه خود خواهند داشت، صندلی عقب مدل سدان بهترین در کلاس خود است با ترکیبی که از فضا و راحتی در اختیار قرار میدهد. صدای جاده و تایر که در نسل قبلی آکورد آزار دهنده بودند، در نسل جدید به لطف سیستم های صداگیر جدید به طور قابل توجهی کاهش یافته اند. دید بیرونی خودرو نیز بسیار خوب است که دلیل آن طراحی باریک ستون های جلو و شیشه های بزرگ آن است.
به عنوان یک نکته منفی، صندلی های جلوی آکورد به اندازه کافی در مسافرت های طولانی برای این کلاس راحت نیست. با 450 لیتر حجم، صندوق بار آکورد سدان تقریبا متوسط است، در حالی که برای مدل کوپه این مقدار 380 لیتر است که مقداری قابل توجهی برای خودرویی کوپه در این کلاس است. اگرچه صندلی عقب آن قابلیت دوتکه شدن را ندارد.
تجربه رانندگی
اکثر خریداران هوندا آکورد نهایتا مدل های با موتور چهار سیلندر را انتخاب میکنند، و از انتخابشان نیز پشیمان نمیشوند، چون به نرمی کار میکند و قدرتش را به صورت رضایت بخشی در اختیار راننده قرار میدهد. اگرچه گیربکس CVT پیشینه خوبی ندارد اما سیستم انتخابی هوندا جزء بهترین ها است، به نحوی که برای مانور ها و سبقت های سریع به سرعت پاسخ میدهد و به موتور اجازه میدهد که به آرامی دورش پایین بیایید وقتی که نیاز به شتابگیری سریع دیگر رفع شده است. اگر شما به گیربکس CVT علاقه ای ندارید، میتوانید موتور شش سیلندر خورجینی را انتخاب کنید که همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک معمولی عرضه میشود. هوندا آکورد با موتور 6 سیلندر خورجینی حسابی سریع است.
هوندا آکورد 2014 موفق شده است که بین یک سواری راحت و هندلینگ تقریبا اسپرت توازن کاملی ایجاد کند. اگرچه آکورد هیچگاه یک خودروی کاملا اسپرت نبوده است، این مدل اخیر تعادل خوبی از خود در پیچها نشان میدهد. فرمان برقی آکورد در صورتی که برای اولین بار آن را بچرخانید بسیار نرم و سبک به نظر میآید، اما دقیق است و واکنشهای به موقعی از خود نشان میدهد که باعث افزایش لذت رانندگی میشود. یک مورد منفی بالقوه، این است که کیفیت سواری آکورد بیشتر جنبه سفت و محکم دارد. اگر شما به یک سواری نرم عادت دارید، کمری یا پاسات از این لحاظ بیشتر مناسب شما هستند.