کمپانی بی ام و در سال 2014 تغییرات اندکی در طراحی جلو و عقب سری 5 گرن توریزمو ایجاد کرده است. در مدل امسال، درب صندوق عقب تغییر شکل یافته است که باعث شده فضای بار کمی افزایش پیدا کند. سیستم مسیریاب هم به صورت استاندارد روی همه مدل ها نصب شده است و سیستم iDrive نیز، به یک صفحه لمسی جدید مجهز شده است. در نهایت هم این که کمپانی سازنده، بازنگری هایی در پکیج GT که به صورت سفارشی قابل خریداری است، انجام داده است که عبارتند از: ارائه خطوطی جدید روی بدنه و توقف تغییر چیدمان صندلی های عقب.
گاهی اوقات هنگام خرید یک خودرو جدید به نظر میرسد گزینه های زیادی وجود دارند که مشتری را سردرگم میکنند، در مورد محصولات بی ام و نیز همینطور است. در کنار سدان ها و شاسی بلندهای متنوع، بی ام و سری 5 گرن توریزمو هم وجود دارد. این هاچبک بزرگ که مبتنی بر سدان سری 7 است، ویژگی های یک سدان، یک شاسی بلند و یک استیشن را در هم میآمیزد. به طور قطع، ترکیب جالبی است ولی این ترکیب به چه میزان شما را جذب میکند بستگی به نیازهای خاص شما دارد. برگ برنده بی ام و سری 5 گرن توریزمو، درب صندوق عقب دو کاره آن است که میتواند در دو جهت مختلف باز بشود. همانطور که انتظار میرود، کل درب به صورت یکجا و یکپارچه بالا میرود ولی میتوانید قسمت پایین زیر پنجره عقب را هم باز کنید.
در این آلمانی زیبا میتوانید طراحی داخلی بسیار شکیل و صندلی های بسیار جادار عقب را ببینید. سیستم چهار چرخ محرک نیز ارائه شده است. این خودرو میتواند بیشتر از یک سدان روی سطوح ناهموار حرکت کند و هنگام خرید میتوان از بین موتور قوی و کم مصرف شش سیلندر مجهز به توربوشارژر و موتور هشت سیلندر مجهز به توربوشارژر قویتر، یکی را انتخاب کرد. با تجزیه و تحلیلی سختگیرانه، میتوان گفت که به سختی میتوان عاشق سری 5 GT شد. کراس اوورهای این خودورساز، یعنی خودورهای بی ام و X3 2014 و بی ام و X5 2014 با قیمتی پایینتر، تجمل و عملکرد بالاتری ارائه میکنند. با این که گرن توریزمو نسبت به سدان هایی چون آئودی A7 2014 یا بی ام و سری 6 گرن کوپه فضای بار بیشتری در اختیار میگذارد، ولی رانندگی با آن به اندازه رانندگی با این خودروهای اسپرت لذتبخش نیست. اگر هم دنبال یک خودور اسپرت و لوکس میگردید، شاید بخواهید نگاهی هم به کادیلاک CTS Sport Wagon 2014 بیندازید. در مجموع، بی ام و سری 5 گرن توریزمو مشتری هایی را راضی میکند که به دنبال خودرویی میگردند که از پس هر کاری بر بیاید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
بی ام و سری 5 گرن توریزمو 2014 یک هاچبک لوکس، مرتفع و پنج درب است که پنج سرنشین را در خودش جای میدهد. درب عقب به دو بخش تقسیم شده که هم میتواند مثل درب یک هاچبک و هم مثل صندوق عقب یک خودرو معمولی باز بشود. تیپ های 535i و 550i موتورهای متفاوتی دارند ولی نیروی هر دو موتور به صورت استاندارد به چرخ های جلو منتقل میشود. سیستم چهار چرخ محرک (xDrive) را میتوان به صورت سفارشی خریداری کرد. تجهیزات استاندارد تیپ 535i عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 18 اینچی، چراغ های جلوی تطبیقی از جنس زنون، چراغ مهشکن، آیینه بغل های الکتروکرومیک مجهز به گرمکن، سقف پانوراما، حسگرهای پارک در جلو و عقب، برفپاککن اتوماتیک، روکش چرمی، فرمان تلسکوپی برقی با قابلیت خم شدن به چپ و راست، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در 10 جهت، حافظه تنظیمات صندلی راننده و صندلی های تاشو عقب.
این موارد نیز به صورت استاندارد نصب شدهاند: اتصال بلوتوث، سیستم الکترونیکی iDrive، سیستم مسیریاب، سیستم یکپارچهسازی تلفن هوشمند با سیستم صوتی مجهز به 12 بلندگو، رادیو HD، پخش کننده سی دی و جک ورودی iPod و USB. در تیپ 550i، موتور 8 سیلندر به روز شده است. صندلی های برقی جلو هم در 20 جهت حرکت میکنند و دوربین دید عقب هم نصب شده است. آپشن های گرن توریزمو در قالب سه پکیج اصلی ارائه میشوند که عبارتند از: پکیج Luxury، پکیج Modern و پکیج M Sport. پکیج های Luxury و Modern رینگ های 19 یا 20 اینچی، چراغ های مهشکن LED، روکش چرمی و تزیینات داخلی خاص به شما ارائه میکنند. امکانات پکیج M Sport نیز مشابه است ولی این موارد را هم اضافه میکند: تایرهای تابستانی (تایرهای چهار فصل به صورت استاندارد روی همه مدل ها عرضه میشوند)، طراحی آیرودینامیک خاص بدنه و فرمان اسپرت. در تیپ 535i پکیج Premium، سیستم ورود و استارت بدون کلید، دربهای نرم و رادیو ماهوارهای را به امکانات فوق اضافه میکند. پکیج Driver Assistance هم دوربین دید عقب و نمایشگر مجازی به مشتریان ارائه میکند.
در تیپ 550i پکیج Executive اجزاء دو پکیج فوق را با هم ترکیب میکند و علاوه بر آن ها دکمه های کنترلی را با سرامیک تزیین میکند. پکیج Lighting برای همه تیپ های گرن توریزمو ارائه میشود که شامل این موارد است: چراغ های LED و کنترل اتوماتیک نور بالا. پکیج Dynamic Handling هم، سیستم تعلیق قابل تنظیم را در اختیار مشتریان قرار میدهد. پکیج Driver Assistance Plus این موارد را عرضه میکند: سیستم هشدار نقاط کور، سیستم کنترل حرکت در جاده های باریک، دوربین پارک در جلو و طرفین و سیستم هشدار برخورد در جلو. پکیج Cold Weather مجهز به گرمکن فرمان و صندلی های جلو و عقب است و سرنشینان را گرم و راحت نگه میدارد. پکیج Luxury Seating برای صندلی های جلو مجاری هوا ارائه میکند. بسیاری از آپشن های بالا به صورت تکی نیز عرضه میشوند. عللاوه بر آن، آپشن های زیر را هم میتوان به صورت تکی خریداری کرد: کروز کنترل قابل تنظیم، سیستم اتوماتیک پارک دوبل، سیستم صوتی به همراه 16 بلندگو (سیستم صوتی Harman Kardon یا سیستم گرانقیمتتر Bang & Olufsen)، آفتابگیر برقی شیشه عقب، نمایشگر صندلی های عقب و سیستم دید در شب.
قدرت و عملکرد موتور
نیروی پیشرانه بی ام و سری 5 گرن توریزمو را یک موتور شش سیلندر 3 لیتری مجهز به توربوشارژر تأمین میکند که 300 اسببخار نیرو و حدود 406 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. در تیپ 550i یک موتور هشت سیلندر وظیفه تأمین نیرو را بر عهده دارد که 445 اسببخار نیرو و حدود 650 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. گیربکس هشت سرعته اتوماتیک و دیفرانسیل عقب به صورت استاندارد عرضه میشوند ولی خریداران میتوانند سیستم چهار چرخ محرک (که به اسم xDrive شناخته میشود) را با هر دو موتور سفارش بدهند. سیستم stop-start اتوماتیک هم برای هر دو تیپ قابل خریداری است. مصرف سوخت 535i در سیکل ترکیبی برابر است با 12 لیتر (14 لیتر در شهر و 10 لیتر در بزرگراه)، این در حالی است که مصرف 535i xDrive به 13 لیتر در سیکل ترکیبی (15 لیتر در شهر و 11 لیتر در بزرگراه) افزایش پیدا میکند. مصرف تیپ 550i در سیکل ترکیبی 14 لیتر (17در شهر و 11 در بزرگراه برای دیفرانسیل جلو و 17.5 در شهر و 11در بزرگراه برای چهار چرخ محرک) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد برای تمام تیپ های این آلمانی زیبا عبارت است از: ترمز دیسکی ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه هوای پردهای در طرفین و محافظ گردن برقی برای صندلی های جلو. سیستم ترمز نیز مجهز به ترمز کمکی در صورت بریدن ترمز، سیستم کنترل در سربالایی و سراشیبی و خشک کننده لنت است. دوربین دید عقب نیز برای 550i GT به صورت استاندارد و برای 535i GT به صورت سفارشی ارائه میشود. سیستم اضطراری BMW Assist هم به صورت استاندارد روی همه مدل ها نصب میشود. این سیستم شامل این موارد است: هشدار تصادف اتوماتیک، دکمه مواقع اضطراری، قفل کردن خودور با کنترل از راه دور و سیستم پیدا کردن خودور مسروقه. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: سیستم هشدار نقاط کور، نمایشگر مجازی، سیستم کنترل حرکت در جاده های باریک، چراغ های اتوماتیک، سیستم هشدار دهنده تصادف از جلو و سیستم کاهش ضربات ناشی از تصادف، ترمز اتوماتیک، دوربین پارک در جلو و طرفین و دوربین دید در شب. در تست تصادف، بی ام و سری 5 گرن توریزمو رتبه کل پنج ستاره را به دست آورد که رتبه بالایی است. این خودرو برای حفاظت از ضربات جلو، پنج ستاره و برای حفاظت از ضربات جانبی نیز پنج ستاره کسب کرد.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین این خودرو دارای همان استانداردهای سری 7 است، به علاوه این که در این کابین تقریباً همه سطوح با چرم انعطافپذیر، تزیینات چوبی و پلاستیک خوش ترکیب آراسته شدهاند. صندلی های راحت جلو، بزرگسالان درشت هیکل را به راحتی در خودش جا میدهد و تنظیمات زیادی دارد. صندلی های جادار عقب هم بسیار راحت هستند. داشبورد به لطف سیستم استاندارد iDrive ظاهری شسته رفته دارد چون این سیستم نیاز به دکمه های زیاد را برطرف میکند. سیستم iDrive شامل یک نمایشگر عریض در وسط داشبورد و کنترلگر در وسط کنسول است. کمپانی بی ام و در سال 2014 یک صفحه لمسی به بالای کنترلگر اضافه کرده است که میتوان با استفاده از انگشت به آن فرمان های نوشتاری داد.
در مجموع، استفاده از سیستم iDrive به لطف استفاده از منوها و گرافیک ساده، بسیار راحت است. زمان پردازش اطلاعات هم در آن بسیار کوتاه است، ولی این سیستم در مقایسه با سیستم های رقیب، گاهی به ور رفتن بیشتری نیاز دارد تا آن کاری که میخواهید را انجام بدهد. درب عقب منحصر به فرد این آلمانی زیبا در کنار زیبایی، عملکرد خاصی هم دارد. درب عقب از دو بخش تشکیل شده است که میتواند به شکل یک صندوق عقب سنتی یا به طور کامل باز شود. کلک جالب ولی پیچیدهای است، این طور نیست؟ کمپانی بی ام و مدعی است این کار کمک میکند سرنشینان خودرو هنگام بارگیری اجناس کوچکتر در آب و هوای نامساعد محفوظ بمانند، هر وقت هم لازم باشد راننده میتواند اجناس بزرگتری حمل بکند.
بخش کوچکتر صندوق عقب 0.50 متر مکعب گنجایش دارد. یک سینی قابل حمل، کابین را از صندوق عقب جدا میکند و وقتی از آن استفادهای نمیشود، میتوان آن را روی کف صندوق عقب قرار داد. اگر صندلی های عقب تا بشوند و سینی هم کف صندوق قرار بگیرد، GT میتواند ضمن برخورداری از فضای بار 1.76 متر مکعبی، بارهای حجیمتر را هم حمل بکند.
تجربه رانندگی
این سو و آن سوی شهر، بی ام و سری 5 گرن توریزمو مثل همه سدان های لوکس بی ام و روی دست اندازها آرام و خونسرد باقی میماند و سرنشینانش را از قیل و قال دنیا جدا میکند. صدای باد و سر و صدای خیابان ابداً شنیده نمیشود. GT به لطف سیستم تعلیق پیشرفته و ابزارهای الکترونیکی اصولی، هنگام عبور از جاده های پر پیچ و خم کوهستانی بسیار ایمن و با ثبات احساس میشود. وقتی به این هاچبک بلند قامت بیش از حد فشار وارد میشود، مرکز ثقل بالا و وزن زیاد آن (در مقایسه با یک سدان معمولی) بیشتر به چشم میآیند. در مجموع این خودرو بیشتر شبیه یک شاسی بلند حجیم به نظر میرسد تا یک سدان فرز و چالاک از کمپانی بی ام و.