برای کمپانی جیپ فرا رسیدن فصل بهار فقط به یک معناست: سافاری سالیانه با محصولات جیپ. این برند از کمپانی کرایسلر که خودروهای آف رود تولید میکند، همه ساله اسکادران کوچکی از محصولات خود را به شهر موب در ایالت یوتا میآورد. برای امسال هم، علاوه بر چند کانسپ از جیپ رنگلر، چند چروکی و گرند چروکی دیزلی جدید هم، به نمایش گذاشته شدهاند. برای نمایش امسال خودورهای وحشی و سرکشی چون Retro J-12 یا کانسپ Mighty FC از سال 2012 به میدان آورده نشدهاند؛ در عوض بر جیپ Mopar و Performance Parts تمرکز شده است. در ادامه مطلب، به بررسی چند کانسپت جدید از این خودروساز نامی میپردازیم.
جیپ رنگلر Level Red
جیپ رنگلر یکی از قویترین خودروهای حاضر در نمایشگاه بود. قدرت این خودرو، آن را به هیولایی تبدیل میکند که واقعاً شایسته لقب "توانای سرخ" است و به راحتی با جیپ Performance Parts و Mopar رقابت میکند. یک گیربکس دستی که از Performance Parts به ارث رسیده است، نیرو را به چرخ های جلو و عقب منتقل میکند.
این خودرو مجهز به سیستم کاهنده لغزش در مسیرهای سنگلاخی، رکاب، محفظه مخصوص زاپاس و درب باک قفل شونده است. جیپ رنگلر Level Red، یک خزنده واقعی است و تایرهای قوی و بزرگش از پس هر ناهمواری برمیآیند. سپرهای بزرگی که هدیه دهمین جشن تولد Mopar و Rubicon بودند، در جلو و عقب این خزنده سرخ نیز، به چشم میخورند. سایر تجهیزات تزیینی عبارتند از: نوارهای قرمز رنگ و رینگ های HVAC.
جیپ چروکی Adventurer
این خودرو که بر اساس چروکی 4× Trailhawk 4 ساخته شده است، رکاب هایش را از Performance Parts و باربندش را از Mopar قرض گرفته و یک دست رینگ 17 اینچی هم زیر آن است. همین امر باعث میشود خودتان را با یک خودرو کاملاً جدید روبرو ببینید. سینی محافظ دو تکه زیر اتاق، سینی محافظ سیستم تعلیق در جلو و سینی محافظ باک، ایمنی زیر خودرو را بالا میبرند.
سرنشینان آن روی صندلی هایی با روکش چرم مشکی مینشینند که لوگوی جیپ رویشان پانچ شده است. رینگ های HVAC، دستگیره دربها، صفحه کیلومترشمار و غربیلک فرمان، همه و همه به رنگ بدنه خودرو هستند. قلاب های یدککش قرمز رنگ در جلو نیز، به صورت استاندارد روی همه مدل های جیپ چروکی نصب شدهاند.
جیپ چروکی Dakar
کمپانی جیپ معتقد است چروکی Dakar، بهترین جیپ چروکی است که تاکنون به بازار عرضه شده است و همین باعث استقبال خریداران شده است. برای جا دادن تایرهای 33 اینچی، گلگیرها مورد بازنگری قرار گرفتهاند، ولی سوراخ های تزیینی گلگیر هنوز سرجایشان هستند.
رنگ نقرهای بدنه با نوارهای قرمز رنگ در اطراف پنجره ها ترکیب شده است و به نظر میرسد رنگ سقف، جلو پنجره و رینگ ها کمی متفاوت هستند. تجهیزاتی که از جیپ Mopar قرض گرفته شده است، عبارتند از: کفی های چهار فصل، رکاب هایی با لوگوی چروکی و محفظه بار.
جیپ رنگلر MOJO
کمپانی جیپ اجازه داده است رنگلر MOJO از نظر مکانیکی، با همان قطعات جیپ Performance Parts و جیپ رنگلر Level Red کار بکند. این قطعات عبارتند از: فاصله دو اینچی چرخ ها از گلگیر، رکاب، اکسل های Dana 44 در جلو و عقب، و گیربکس Rock-Trac 4:1. شایان ذکر است، قدرت هر دو کانسپت از یک موتور 6 سیلندر 3.6 لیتری تامین میشود.
کمپانی جیپ میگوید حروف OJ در عبارت MOJO، نشان دهنده رنگ نارنجی جیپ (Orange Jeep) است. وقتی حداکثر توان موتور را به کار میگیرید، کمک فنرها و تایرهای 37 اینچی از این بدنه نارنجی محافظت میکنند. چراغ های LED و چراغ های مهشکن، مسیر پیش روی این نارنجی پوش را روشن میکنند؛ گلگیرهای بزرگ عقب هم، طبق معمول از بدنه خودرو بیرون زدهاند.
جیپ رنگلر Maximum Performance
اسم این خودرو، به تنهایی گویای همه چیز است. جیپ رنگلر Maximum Performance، علاوه بر چرخ های بزرگ و قوی، در بسیاری از قطعات نیز، با دیگر مدل های رنگلر شریک است. این مدل چهار چرخ محرک، مجهز به یک گیربکس Rock-Trac 4:1 و اکسل Dana 60 میباشد که به طور الکتریکی قفل میشود.
شایان ذکر است، فاصله 4 اینچی چرخ ها تا گلگیر، سپر Stinger در جلو، رکاب های Rubicon، و گلگیرهای برآمده، ایمنی این خودرو را بالا میبرند. ترکیب رنگ مشکی جلو پنجره با رنگ آبی بدنه، که از جیپ Mopar الهام گرفته شده است، در چرخ ها و تایرهای 37 اینچی BFGoodrich M/T نیز، به چشم میخورد.
جیپ گرند چروکی EcoDiesel Trail Warrior
این خودرو دیزل، روی سیستم تعلیق Quadra-Lift سوار شده است که برای رینگ های آلومینیومی 20 اینچی و تایرهای همه جا رو، جای کافی دارد. باربند روی سقف از Mopar قرض گرفته شده و قلاب های یدک کش و رکاب ها هم، در اصل متعلق به جیپ Performance Parts هستند.
تزیینات سیاه رنگ هم، بدنه Mojave Sand را به یادمان میاندازند. در کابین داخلی نیز، همانند جیپ Mopar، لوگوی جیپ بر روی چارچوب ها دیده میشود. این خودرو که از تجهیزات آف رود زیادی برخوردار است، یک کانسپت سنگین و موقر میباشد که ارزش بررسی دارد.