هر کاری بکنید تا سوار یک مازراتی بشوید ارزشش را دارد؛ این واقعیت در مورد مازراتی Ghibli S Q4 تازه از راه رسیده هم، صدق میکند. خواه در ترافیک ساعت شلوغی یک شهر پر جمعیت در حال حرکت باشید، خواه در حال گشت و گذار در یک دهکده آرام در کوهپایه ها؛ ماجرا هر چه باشد، فرقی نمیکند! آنچه اهمیت دارد این است که سوار یک مازراتی هستید.
روزگاری نه چندان دور، وقتی سوار ماشینی میشدید که لوگوی نیزه سه سر بر روی آن بود، لازم نبود باد به غبغب بیندازید؛ ولی آن دوران دیگر سپری شده است. این برند ایتالیایی، قویتر از همیشه و مجهز به خط تولیدی بازسازی شده است که به تازگی مدل هایی مثل Quattroporte ،GranTurismo ،GranCabrio و حالا هم Ghibli را روانه بازار کرده است.
سال گذشته برای مازراتی سال مهمی بود؛ چرا که این کمپانی خودروساز، به مدد Ghibli و آخرین نسل Quattroporte فروش خوبی در سراسر دنیا داشت. هر دو این خودروها با سیستم چهار چرخ محرک و موتورهای 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر ساخت کمپانی فراری قابل خریداری هستند؛ شایان ذکر است، کمپانی مازراتی برای اولین بار از سیستم چهار چرخ محرک در محصولات خود استفاده میکند.
با بزرگتر شدن اندازه مازراتی Quattroporte، راه برای Ghibli باز شد و بدین ترتیب، جای پای این برند در بازارهایی مانند چین، که بیشتر به کابین خودرو اهمیت میدهند، محکم شد. مازراتی Ghibli از نظر اندازه، یک سدان متوسط است و در برابر رقبایی چون آئودی A6، بی ام و سری 5 و مرسدس بنز E-Class قد علم کرده است. مازراتی Ghibli با سه موتور مختلف به بازار عرضه میشود: یک موتور توربودیزل 6 سیلندر 2 لیتری با 274 اسببخار نیرو و حدود 600 نیوتن متر گشتاور، و دو موتور 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر بنزینی که یکی از آنها، 335 اسببخار نیرو و 500 نیوتن متر گشتاور و دیگری 415 اسببخار نیرو و 550 نیوتن متر گشتاور به چرخ ها منتقل میکند. موتور بنزینی نوع دوم قابلیت سازگاری با سیستم چهار چرخ محرک کمپانی مازراتی را دارد. به این ترتیب میتوان گفت عملکرد عالی Ghibli S Q4 کاملا برازنده مازراتی است.
اگر بخواهید آهسته و سر صبر از منطقه لسآنجلس به پالم اسپرینگ بروید، به طور معمول بین دو تا سه ساعت طول میکشد. فایدهای که این سفر دارد این است که به یادتان میاندازد مردم به بهانه های مختلفی سوار ماشین میشوند و این بهانه ها آن قدرها هم که در آگهی های تبلیغاتی خودرو نشان داده میشوند، فریبنده و مسحور کننده نیستند. البته اگر زمان رانندگیتان با کارهای روزمره دیگری تداخل پیدا میکند، حتماً جاهای دیگری هم هستند که بودن در آن ها ارزش بیشتری داشته باشد. لذت رانندگی هم به قدرت نسبتاً کم موتور 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر محدود شده است.
هنگام استفاده از پدل شیفتر و تعویض دنده از یک به دو، صدای انفجاری ناگهانی از اگزوز به گوش میرسد که شبیه یک فریاد پنج ثانیهای است. چند ماه بعد از عرضه Quattroporte ، مازراتی Ghibli S Q4 به بازار عرضه شد که از ثبات بیشتری در هنگام رانندگی برخوردار است؛ با این خودرو میتوان به دل کوه های پوشیده از برف آلپ رفت؛ از مدل های چهار چرخ محرک Ghibli و Quattroporte هم، میتوان برای رفتن به پیست های اسکی استفاده کرد.
اگرچه هر دو مدل از نظر فنی بسیار شبیه هم هستند و معماری شاسی، موتور و سیستم تعلیق آن ها یکی است، ولی مدل Ghibli با اندازه کوچکتر، وزن سبکتر و سرو صدای کمتر توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب کرده است؛ این ادعا منطقی به نظر میرسد، چرا که مازراتی کوچکتر، اشتیاق بیشتری برای حرکت دارد و وزن کم آن باعث میشود راحتتر بر اینرسی غلبه کند. در واقع، رانندگی با این خودرو در جاده های برفی بسیار لذتبخش است؛ حتی اگر همه ابزارهای کمکی راننده هم خاموش باشند، چرخ های جلو مازراتی Ghibli قدرتی باورنکردنی دارند. گفتنی است، در شرایط عادی، تمام نیرو به چرخ های جلو منتقل میشود ولی در شرایط غیر عادی و سخت، نیمی از نیرو به چرخ های عقب منتقل میگردد؛ حاصل کار یک خودروی سدان است که لذت رانندگی با چرخ های جلو را با چسبندگی و ایمنی سیستم چهار چرخ محرک ترکیب میکند.
اما پرسشی که در اینجا مطرح میشود این است که، آیا یک سدان ایتالیایی میتواند مثل خودروهای اسکاندیناویایی تیز و فرز باشد؟ پاسخ این سوال مشخص است: بله! چرا که یکی از ویژگی های مهم Ghibli S Q4 سرعت آن است که ظرف 4.8 ثانیه از صفر به صد کیلومتر بر ساعت میرسد که برای خودرویی در این کلاس واقعاً قابل توجه است. بدون تردید، Ghibli S Q4 حتی در جاده های پوشیده از یخ و برف که چسبندگی و اصطکاک بسیار مهم است نیز، قدرت و عملکرد بالایی از خودش نشان میدهد.
شنیدن فریاد اگزوز هیجانآور است و دلهره ایجاد میکند. چرخ های جلو با بیباکی هوای زمستانی را میشکافند و پیش میروند. موتور 6 سیلندر مجهز به توربوشارژر با مشارکت کمپانی فراری تولید شده است، ولی سیستم چهار چرخ محرک واقعاً یک دورخیز بیفایده است. وقتی دیگر توانایی های خودرو را در نظر بگیریم، به موارد بیشتری بر میخوریم که شایسته تحسین هستند؛ برای مثال،، طراحی خارجی به گونهای است که در آن سلیقه همگانی مد نظر قرار گرفته شده است. اگرچه مازراتی Ghibli شاید مثل GranTurismo با شکوه به نظر نرسد، ولی ظاهراً توازن خوبی بین احساسات ایتالیایی و کارآمدی روزمره ایجاد کرده است.
همانند بسیاری از همکلاسان خود، فضای داخل کابین و صندوق عقب آن زیاد بزرگ نیستند؛ با این وجود، کابین داخلی یک محیط راحت و لوکس است که مانند کابین داخلی Quattroporte افراطی به نظر نمیرسد. فرمان مازراتی Ghibli کمی گیج است؛ صندلی های چرمی و قطعات تزیینی، مجلل و گران قیمت هستند؛ همانطور که انتظار میرود، دسته دنده و کنسول وسط طوری طراحی شدهاند که راحت بتوان از آن ها استفاده کرد. صفحه نمایشگر سیستم مسیریاب بیش از حد بزرگ است، ولی این روزها بیشتر صفحات نمایشگر بزرگ هستند. هنوز هم حرف های زیادی در مورد مازراتی Ghibli S Q4 ناگفته باقی مانده است؛ به عبارتی، آن قدرها حرف هست تا سدان های آلمانی را سرگرم کند. البته، قیمت استثنایی این خودرو هم خودش یک برگ برنده است، چون ارزانترین ماشینی در دنیاست که با موتور فراری به فروش میرسد. راستش، به هیچ عنوان نمیتوان روی آن قیمت گذاشت.