در سال های اخیر، کمپانی کیا با تولید محصولات مختلف، سعی در قدرت نمایی در کلاس های مختلف خودرویی داشته است؛ کیا سراتو 2014 نیز، که در کشورهای اروپایی و آمریکایی با نام فورته شناخته میشود، تلاش این خودروساز کرهای در بخش خودروهای جمع و جور به شمار میرود. قیمت پایین، عملکرد قابل قبول، و تجهیزات استاندارد بسیار زیاد، سراتو را به یکی از بهترین گزینه های این کلاس تبدیل کرده بود؛ اما پس از مدتی، کیفیت پایین مواد به کار رفته در طراحی داخلی و صدای بیش از حد موتور در هنگام رانندگی، سبب تنزل مقام این سدان کرهای شد. کمپانی کیا به منظور بر طرف کردن این مشکلات، طراحی سراتو را در سال جاری مورد بازبینی قرار داد.
این خودرو همانند گذشته در سه تیپ عرضه میشود: سدان، هاچ بک چهار درب (که با نام فورته 5 شناخته میشود)، و کوپه دو درب (فورته Koup)؛ اما جالب است بدانید که بدون در نظر گرفتن تیپ های مختلف این خودرو، طراحی ظاهری جذاب و دلنشین سراتو، آن را به یکی از بهترین گزینه های موجود در این کلاس تبدیل میکند. شایان ذکر است، طراحی مجدد سراتو، چیزی از عملکرد و کارایی آن نکاسته است؛ به لطف افزایش طول و عرض خودرو، مدل جدید سراتو از فضای داخلی بیشتری نسبت به مدل قبلی برخوردار است؛ فضای پای صندلی های عقب نیز، بسیار مناسب است. کمپانی سازنده، تجهیزات استاندارد بسیار مناسبی برای این خودرو ارائه کرده است؛ برای مثال، حتی تیپ پایه LX نیز، از سیستم بلوتوث و رابط کاربری iPod بهره مند است؛ چراغ های جلو زنون، سیستم دسترسی و استارت بدون کلید، سیستم Voice Command (برای سیستم صوتی و تلفن همراه)، و صندلی عقب مجهز به گرمکن، بخشی از تجهیزات سفارشی سراتو جدید محسوب میشوند.
کیفیت مواد مورد استفاده در کابین نیز، به نحو چشمگیری بهتر شده است. کمپانی کیا با عرضه سه پیشرانه مختلف برای سراتو، این کرهای زیبا را به یکی از سریع ترین خودروهای این کلاس تبدیل کرده است؛ تنها نقطه ضعف این موتورها، مصرف سوخت نه چندان مناسب آنها است. در کلاس خودروهای جمع و جور، انتخاب های دیگری نیز وجود دارند که از جمله آنها میتوان به مدل های 2014 فورد فوکوس و مزدا 3 اشاره کرد که از مصرف سوخت کمتر و حس رانندگی بهتری برخوردارند؛
در این میان، هوندا سیویک و فولکس واگن جتا 2014 نیز، با ارائه تجهیزات مناسب و فراهم کردن راحتی و آسایش سرنشینان، دو سدان قابل قبول به شمار میروند؛ هیوندای الانترا نیز، از ویژگی ها و نکات قابل توجهی برخوردار است. اما با در نظر گرفتن فضای جادار، تجهیزات پیشرفته، موتور پر قدرت، و طراحی جذاب سراتو، میتوان گفت این خودروی کرهای انتخاب بسیار مناسبی در این کلاس به شمار میرود.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
کیا سراتو 2014، به صورت سدان در دو تیپ LX و EX و به صورت هاچ بک (فورته5) و کوپه (Koup) در دو تیپ EX و SX به بازار عرضه میشود. از جمله تجهیزات استاندارد تیپ LX سدان میتوان به رینگ های استیل 15 اینچی، کنترل آب و هوای اتوماتیک، صندلی های برقی، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به چپ و راست، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی عقب با نسبت 60/40، امکان اتصال تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو با قابلیت پخش CD، رادیو ماهواره ای، و درگاه USB/iPod و یک درگاه کمکی اشاره کرد. پکیج Popular که به صورت سفارشی برای تیپ LX عرضه میشود، تجهیزاتی از قبیل رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، آینه های جانبی مجهز به چراغ راهنما، دسترسی بدون کلید، تزئینات داخلی بیشتر، دو بلندگوی اضافی برای سیستم صوتی، کروز کنترل، زیر آرنجی کشویی برای سرنشینان جلو، زیر آرنجی تاشو برای سرنشینان عقب، و یک آینه آرایشی با دو ردیف چراغ در طرفین را در اختیار مالک قرار میدهد.
در تیپ EX، علاوه بر تمامی تجهیزات ذکر شده در بالا، موتور قوی تر، فرمان قابل تنظیم، چراغ های مه شکن، چراغ های حرکت در روز LED، نوارهای کروم برای بدنه، روکش چرم برای فرمان، سیستم اطلاعات-سرگرمی Uvo با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب، زیر آرنجی کشویی برای سرنشینان جلو، و زیر آرنجی تاشو برای سرنشینان عقب نیز، به صورت استاندارد دیده میشود. تجهیزات سفارشی تیپ EX عبارتند از: رینگ های 17 اینچی و دو پکیج Premium و Technology. سانروف، دسترسی و استارت بدون کلید، تودوزی چرم، صندلی های جلو و عقب مجهز به گرمکن، فرمان مجهز به گرمکن، صندلی راننده مجهز به تهویه با قابلیت تنظیم در هشت جهت به صورت برقی (در مدل کوپه، تنظیمات به صورت دستی انجام میشود)، و آینه الکتروکرومیک از تجهیزات پکیج Premium میباشند.
تجهیزات پکیج Technology عبارتند از: چراغ های جلوی زنون، چراغ های عقب LED، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای با دریچه های مخصوص صندلی عقب، و مسیریاب ماهواره ای. تیپ EX مدل های هاچ بک و کوپه، از تجهیزات مشابه تیپ EX سدان برخوردار است؛ اما در تیپ SX علاوه بر این تجهیزات، شما میتوانید از ویژگی های یک خودروی اسپرت همچون موتور مجهز به توربوشارژر، رینگ های 18 اینچی، طراحی منحصر به فرد در جلو و عقب، لوله های اگزوز کرومی، و پدال هایی با روکش فلزی، به صورت استاندارد لذت ببرید. گفتنی است، پکیج های سفارشی کوپه و هاچ بک نیز، مشابه تیپ EX سدان میباشند.
قدرت و عملکرد موتور
سراتو LX با برخورداری از یک موتور چهار سیلندر 1.8 لیتری با قدرت 148 اسب بخار و گشتاوری در حدود 178 نیوتن متر به پیش میرود. قدرت تولید شده از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک یا دستی به چرخ های جلو منتقل میشود. مصرف سوخت این خودرو، چه با گیربکس دستی و چه گیربکس اتوماتیک، حدود 9 لیتر در سیکل ترکیبی برآورد شده است (این مقدار در شهر و بزرگراه به ترتیب عبارت است از 11 و 8 لیتر به ازای صد کیلومتر رانندگی). موتور چهار سیلندر 2 لیتری، قدرتی معادل 173 اسب بخار و گشتاوری در حدود 209 نیوتن متر در اختیار سراتو EX قرار میدهد. شایان ذکر است، هر دو مدل سدان و هاچ بک EX، تنها با گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه میشوند؛ اما کمپانی سازنده، در مدل کوپه، امکان انتخاب گیربکس دستی را نیز، در اختیار خریداران قرار داده است. مصرف سوخت سراتو EX سدان حدود 10 لیتر در سیکل ترکیبی، 11 لیتر در شهر، و 8 لیتر در بزرگراه تخمین زده شده است.
مصرف سوخت مدل های هاچ بک و کوپه مجهز به گیربکس اتوماتیک نیز، در سیکل ترکیبی مشابه مدل سدان میباشد، اما مصرف سوخت آنها در بزرگراه کمی کمتر ارزیابی شده است. مصرف سوخت سراتو EX کوپه مجهز به گیربکس دستی نیز، حدود 10 لیتر در سیکل ترکیبی، 11 لیتر در شهر، و 8 لیتر در بزرگراه برآورد شده است. مدل های کوپه و هاچ بک این خودرو در تیپ SX خود، از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری بهره میبرند که قدرتی معادل 201 اسب بخار و گشتاوری در حدود 264 نیوتن متر در اختیار سراتو قرار میدهد. گفتنی است، در هر دو مدل امکان انتخاب گیربکس شش سرعته اتوماتیک یا دستی در اختیار خریدار قرار داده شده است. مصرف سوخت سراتو SX هاچ بک با هر دو گیربکس حدود 11 لیتر در سیکل ترکیبی، 13 لیتر در شهر، و 9 لیتر در بزرگراه به ازای هر صد کیلومتر رانندگی تخمین زده شده است. در مدل کوپه نیز، مصرف سوخت در سیکل ترکیبی، شهر، و بزرگراه به ترتیب عبارت است از 11، 12، و 9 لیتر به ازای هر صد کیلومتر رانندگی (با هر دو نوع گیربکس). در ارزیابی های انجام شده، شتاب 0 تا 100 سراتو EX سدان 8.1 ثانیه، و SX کوپه مجهز به گیربکس دستی 7 ثانیه ثبت شده است و به همین دلیل، جزو سریع ترین خودروهای این کلاس به شمار میرود.
ایمنی
تمامی مدل ها و تیپ های کیا سراتو 2014 به صورت استاندارد از ترمزهای دیسکی ضد قفل، کنترل کشش و پایداری، کیسه هوای جانبی برای سرنشینان جلو و کیسه هوای پرده ای برخوردارند. طبق آزمایشات انجام شده بر روی سیستم ترمز، سراتو EX سدان توانست با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از طی 37 متر و سراتو SX کوپه پس از طی 36 متر متوقف شوند که کمی از متوسط این کلاس بهتر هستند. در تست تصادف انجام شده نیز، هر دو مدل سدان و هاچ بک این خودرو کرهای توانستند در مجموع 4 ستاره از 5 ستاره ایمنی را از آن خود کنند. در آزمایش تصادف انجام شده توسط موسسه بیمه امنیت بزرگراه، سراتو بالاترین درجه کیفیت ممکن را برای برخورد از جلو، برخورد جانبی و مقاومت سقف کسب کرد.
طراحی داخلی و تجهیزات خاص
کمپانی کیا با استفاده از مواد با کیفیت، کابین سراتو جدید را به قدری عالی و زیبا طراحی کرده است که در تیپ های بالا، این کرهای جذاب در کلاس خودروهای جمع و جور به عنوان پیشرو و پیشگام شناخته میشود. همچنین، تجهیزات سراتو نه تنها به خوبی در کنار هم قرار گرفتهاند و مجموعه کاملی از تکنولوژی های روز دنیا را ارائه میدهند، بلکه استفاده از آنها نیز به راحتی امکان پذیر است.
نمایشگر لمسی و بزرگ سراتو با برخورداری از طراحی منطقی و مناسب، بهترین مثال برای این امر میباشد. روکش ضخیم و با کیفیت صندلی ها، هم در جلو و هم در عقب، راحتی و آسایش مناسبی برای سرنشینان فراهم میکند؛ حتی افراد قدبلند نیز، هنگام نشستن در صندلی عقب دچار ناراحتی نمیشوند.
از نظر فضای صندوق نیز، این کرهای زیبا با خریداران بسیار سخاوتمندانه برخورد میکند و فضای مناسبی جهت حمل وسایل در اختیار آنها قرار میدهد (کیا سراتو سدان: 0.42 متر مکعب، سراتو هاچ بک: 0.66 متر مکعب، و سراتو کوپه: 0.38 متر مکعب). شاید بتوان گفت تنها نقطه ضعف این خودرو، ارتفاع نسبتا زیاد صندلی راننده است که برای افراد قدبلند کمی مشکل ساز میشود.
تجربه رانندگی
موتور چهار سیلندر 173 اسب بخاری سراتو EX مدل 2014 یکی از پرقدرت ترین پیشرانه های این کلاس به شمار میرود؛ البته باید توجه داشته باشید که قدرت بیشتر این پیشرانه، آشکارا سبب افزایش شتاب سراتو نمیشود؛ اما در مجموع میتوان گفت که شتاب سراتو در مقایسه با استانداردهای کلاس خود، بیشتر است. عملکرد خوب گیربکس اتوماتیک این خودرو، سبب تعویض دنده هایی نرم و راحت میشود.
تنها نقطه ضعف این کرهای، صدای زیاد موتور 2 لیتری آن در سرعت های بالا است؛ اما موتور 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر در مدل های هاچ بک و کوپه احساس بهتری به راننده منتقل میکند. اگرچه هر دو گیربکس به خوبی با این پیشرانه هماهنگ هستند، اما گیربکس شش سرعته دستی عملکرد بهتری از خود نشان میدهد. فرمان پذیری عالی و هندلینگ خوب سراتو در پیچها، این خودرو را به یکی از بهترین های کلاس خود تبدیل میکند.
شایان ذکر است، در تیپ های بالاتر، شما حتی میتوانید عملکرد فرمان را از طریق دکمه ای که روی غربیلک قرار دارد در سه حالت نرم/نرمال/اسپرت تنظیم کنید. اگرچه سیستم تعلیق این خودرو در مقایسه با مدل قبلی تغییر چندانی نکرده است، اما در مجموع سراتو از کیفیت رانندگی خوبی برخوردار است و رضایت خریداران را جلب میکند.