شاید آسان نباشد که خودرویی نزدیک به 30 سال، جزو پر فروش ترین سدان های خانوادگی باقی بماند، ولی ظاهراً هوندا آکورد این کار را انجام داده و برای چند دهه تحسین منتقدان و مشتریان وفادار را به دست آورده است. اگر این کار آسان بود، خودروسازان بیشتری تلاش میکردند چنان دستورالعمل تمام و کمالی که کمپانی هوندا به کار میبرد را به دست بیاورند. کمپانی هوندا سال های سال است در به کار بردن این دستورالعمل تبحر پیدا کرده تا در نهایت به هوندا آکورد مدل 2015 دست یافته است. میتوان گفت جادوی خودروهای هوندا زیر کاپوت آن نهفته است، حتی نسخه های چهار سیلندر هم ترکیبی خارق العاده هستند از عملکرد بالا و مصرف کم. این موتور قدرتمند به این میبالد که شتاب صفر تا صدی برابر با 7.8 ثانیه دارد و در سیکل ترکیبی نیز فقط 8.83 لیتر بنزین میسوزاند. این اعداد و ارقام برای یک سدان راحت و جادار بسیار چشمگیر به نظر میرسند. مشتریانی که به دنبال مصرف سوخت کمتر هستند، میتوانند نگاهی هم به هوندا آکورد هیبریدی بیندازند که مصرف سوخت 5.82 لیتری آن واقعاً خیره کننده است. هوندا آکورد بسیار راحت است؛ صندلی ها بسیار خوب از کمر سرنشینان حمایت میکنند و صندلی های جلو و عقب از فضای سر و پای مناسبی برخوردارند. این سدان از فهرست بلند بالایی از تجهیزات استاندارد برخوردار است و حتی تیپ پایه آن هم از کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، درگاه USB/iPod و دوربین دید عقب بهره میبرد. این تجهیزات اغلب در خودروهای گران قیمت تر به صورت سفارشی به فروش میرسند. متأسفانه، بعضی از تجهیزات پرطرفدار نظیر گرمکن صندلی و مسیریاب ماهواره ای فقط در صورتی در اختیار مشتریان قرار میگیرند که تیپ های بالاتر و گران تر را خریداری کنند و در این صورت ممکن است تجهیزات دیگری که علاقه چندانی به آن ها ندارند هم به خوردشان داده شوند. این امر باعث میشود، قیمت از آن چه انتظار دارید بالاتر برود و یا تجهیزاتی که علاقه ای به آن ها ندارید روی دستتان بمانند.
البته هوندا آکورد برای مالکانش دردسرساز نیست و در این زمینه از سابقه درخشانی برخوردار است، شاید همین واقعیت بتواند توجیه کننده عدم ارائه تجهیزات دلخواه باشد. با این تفاسیر، هوندا آکورد مدل 2015 با عملکرد بالا، مصرف کم، هندلینگ عالی، کابین جادار و خوشنامی اش، در بخش سدان های متوسط موفق به کسب رتبه "A" گردیده است ولی با این حال، هوندا آکورد تنها گزینه موجود در بازار نیست. نیسان آلتیما مدل 2015 نیز یکی از گل های سر سبد این کلاس از خودروها محسوب میشود و ضمن برخورداری از هندلینگ اسپرت تر و مصرف کمتر (هم با موتور 4 سیلندر و هم با موتور شش سیلندر)، از کابین داخلی بسیار شیک تری نیز بهره میبرد. مزدا 6 نیز دیگر خودرویی است که در حوزه سدان های خانوادگی موفق به کسب رتبه "A" شده است، البته هیوندای سوناتا قدرتمند و فورد فیوژن زیبا را هم نباید از قلم انداخت. فولکس واگن پاسات مدل 2015 و تویوتا کمری مدل 2015 که مورد بازنگری قرار گرفته است، از نظر فضای داخلی با هوندا آکورد برابری میکنند ولی سواری نرم تری دارند. از طرفی، هوندا آکورد کوپه، بخش خودروهای کوپه متوسط را تمام و کمال قبضه کرده است. شاید انتخاب بهترین گزینه از میان خودروهای این بخش کار ساده ای نباشد، ولی اگر یک سدان متوسط میخواهید که همه چیزش درست و به قاعده باشد، هوندا آکورد میتواند در صدر فهرست خرید شما قرار بگیرد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
هوندا آکورد 2015 در دو مدل سدان و کوپه به بازار عرضه میشود. مدل سدان مجهز به موتور چهار سیلندر است و در پنج تیپ تولید میشود که عبارتند از: LX، Sport، EX، EXL و EX-L with Navi. اگر به موتور شش سیلندر و 3.5 لیتری علاقه داشته باشید، این موتور روی سه تیپ از هوندا آکورد نصب میشود و در اختیار شما قرار میگیرد، این سه تیپ عبارتند از: EX-L، EX-L with Navi و Touring. هوندا آکورد کوپه مجهز به موتور چهار سیلندر است و در تیپ های LX-S، EX، EX-L و EX-L with Navi در اختیار مشتریان قرار میگیرد. موتور شش سیلندر نیز فقط روی تیپ های EX-L و EX-L with Navi سوار میشود. تجهیزات تیپ پایه LX با موتور چهار سیلندر عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 16 اینچی، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه ای، ابزارهای تمام برقی، کروز کنترل، نمایشگر 8 اینچی برای سیستم تفریحات و سرگرمی، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، صندلی راننده با قابلیت تنظیم ارتفاع، صندلی تاشو و یک تکه عقب، سیستم صوتی مجهز به سی دی خوان به همراه چهار بلندگو، درگاه USB/iPod و رادیوی اینترنتی Pandora. تجهیزات تیپ اسپرت که موتور آن کمی قوی تر است عبارتند از: رینگ های آلومینیومی 17 اینچی، گرمکن آینه های جانبی، سانروف، دسترسی بدون کلید، صندلی راننده برقی، روکش چرمی فرمان، سیستم هشدار نقاط کور LaneWatch و شش بلندگو برای سیستم صوتی. تجهیزات تیپ EX-L از این قرارند: روکش های چرمی، حافظه تنظیمات صندلی راننده، صندلی برقی سرنشین جلو با قابلیت حرکت در چهار جهت، گرمکن صندلی های جلو، سیستم پیشگیری از تصادف، سیستم هشدار عبور از خط، دوربین دید عقب پیشرفته تر، آینه الکتروکرومیک، سیستم صوتی حرفه ای با هفت بلندگو و نمایشگر لمسی 6 اینچی، رادیوی ماهواره ای و اپلیکیشن HondaLink with Aha برای تلفن همراه. تیپ EX-L with Navi تنها یک مورد به تجهیزات فوق اضافه میکند و آن هم چیزی نیست جز مسیریاب ماهواره ای مجهز به تشخیص صدا. تجهیزات تیپ EX شش سیلندر، مشابه تجهیزات تیپ چهار سیلندر است ولی تیپ شش سیلندر Touring دارای تجهیزات زیادی است و چراغ های LED و کروز کنترل تطبیقی را به امکانات تیپ EX-L with Navi اضافه میکند. در مورد هوندا آکورد کوپه نیز باید گفت که تجهیزات تیپ پایه LX-S شبیه تجهیزات تیپ LX سدان است ولی به جای رینگ های 16 اینچی از رینگ های 17 اینچی بهره میبرد. تیپ های EX کوپه نیز از تجهیزاتی مشابه تجهیزات تیپ های سدان برخوردارند و تنها تفاوت در این است که تیپ شش سیلندر EX-L دارای رینگ های 18 اینچی است.
قدرت و عملکرد موتور
همه تیپ ها و مدل های هوندا آکورد دیفرانسیل جلو هستند و بیشتر آن ها از یک موتور چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری بهره میبرند. این موتور قادر است 185 اسب بخار نیرو و حدود 245 نیوتن متر گشتاور تولید کند. تیپ Sport که به اگزوز دوگانه مجهز است میتواند 189 اسب بخار نیرو و حدود 247 گشتاور تولید کند. گیربکس استاندارد برای همه تیپ های چهار سیلندر (به جز تیپ های EX-L)، یک گیربکس شش سرعته دستی است. تیپ های EX-L، به صورت استاندارد با گیربکس متغیر پیوسته (CVT) عرضه میشوند ولی این گیربکس به صورت سفارشی برای سایر تیپ ها نیز قابل خریداری است. هوندا آکورد در صورتی که به گیربکس CVT مجهز باشد، در سیکل ترکیبی 8.83 لیتر (10.14 لیتر در شهر و 7.60 لیتر در بزرگراه) سوخت مصرف خواهد کرد. مصرف سوخت تیپ Sport با گیربکس CVT نیز در سیکل ترکیبی 9.44 لیتر (10.53 لیتر در شهر و 7.82 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. مصرف سوخت تیپ های چهار سیلندر با گیربکس دستی نیز برابر است با 10.14 لیتر در سیکل ترکیبی (11.40 لیتر در شهر و 8.05 در بزرگراه). موتور شش سیلندر 3.5 لیتری هوندا آکورد قادر است 278 اسب بخار نیرو و حدود 342 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور در کنار گیربکس شش سرعته دستی قرار میگیرد و به این ترتیب مصرف سوخت سدان های مجهز به این موتور و گیربکس به 10.53 لیتر در سیکل ترکیبی (13.03 لیتر در شهر و 8.05 لیتر در بزرگراه) میرسد. مصرف سوخت تیپ کوپه با موتور شش سیلندر و گیربکس دستی نیز برابر است با 12.44 لیتر در سیکل ترکیبی (15.21 در شهر و 9.78 در بزرگراه). بهتر است بدانید حتی با موتور چهار سیلندر در کنار گیربکس CVT نیز، هوندا آکورد از عملکرد نسبتاً بالایی برخوردار است. در تست سرعت، سدان چهار سیلندر EX با گیربکس CVT توانست ظرف 7.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها، زمان مناسبی به شمار میرود گفتنی است موتور شش سیلندر نیز از یکی از پر شتاب ترین موتورهای این حوزه محسوب میشود. در تست سرعت، یک سدان EX-L مجهز به موتور شش سیلندر، توانست ظرف 6.1 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.
ایمنی
تجهیزات ایمنی که به صورت استاندارد برای همه تیپ های هوندا آکورد مدل 2015 ارائه میشوند، عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، پشت سری برقی، کیسه هوای جانبی برای صندلی های جلو، کیسه هوای پرده ای و دوربین دید عقب. سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف نیز فقط روی تیپ های بالا نصب میشوند. سیستم هشدار نقاط کور LaneWatch (که از تیپ EX به بالا ارائه میشود)، وقتی راهنمای سمت راست زده شود، بلافاصله نمایشگر 8 اینچی را به صفحه ای تبدیل میکند که دیدی گسترده از سمت شاگرد به نمایش میگذارد.
یک دوربین که روی آینه جانبی سمت راست تعبیه گردیده است، دیدی عالی و اطمینان بخش در اختیار راننده میگذارد. در تست ترمز انجام گرفته، هوندا آکورد سدان توانست با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت پس از طی 39 متر متوقف شود که برای یک سدان متوسط، مسافتی نسبتاً زیاد محسوب میشود. موسسه ایمنی بزرگراه ها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، عدم آسیب دیدگی از طرفین و مقاومت سقف، رتبه "خوب" را به این سدان زیبا داده است، این در حالی است که مدل کوپه در همین زمینه موفق به کسب رتبه "قابل قبول" گردیده است. طراحی صندلی ها و پشت سری ها نیز "خوب" ارزیابی شده اند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
به جز چند استثناء، میتوان گفت مواد مصرف شده در کابین داخلی هوندا آکورد مدل 2015 بسیار با کیفیت به نظر میرسند. طراحی کلی بسیار شیک است و ساختار قرص و محکم کابین بسیار تأثیرگذار است. بالای داشبورد یک نمایشگر 8 اینچی تعبیه شده است که بسته به تیپ خودرو، اطلاعات مختلفی در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد. ارائه اطلاعات مربوط به سیستم صوتی و مسیریاب ماهواره ای نیز از طریق این نمایشگر صورت میگیرد. زیر این صفحه نمایشگر نیز دکمه های کنترل سیستم صوتی قرار دارند که بسیار ساده اما کارآمد هستند. البته تیپ های EX-L به بالا (علاوه بر نمایشگر بالای داشبورد) از یک صفحه نمایشگر برخوردار میشوند که در جای دسته کنترل سیستم کنترل آب و هوا قرار میگیرد. این نمایشگر لمسی بسیار جالب به نظر میرسد ولی دکمه های قابل لمس و سنتی را از دست خواهید داد، از طرفی ساختار منو نیز ممکن است گاهی اوقات پیچیده و سردرگم کننده باشد.
هم سرنشینان جلو و هم سرنشینان عقب از فضای پا و سر زیادی برخوردار خواهند بود. صندلی عقب مدل سدان، به لطف ترکیب متناسب فضا و راحتی، یکی از بهترین صندلی ها به شمار میرود. صدای تایرها که در مدل های قبلی هوندا آکورد به گوش میرسید، به لطف استفاده از سیستم صداگیر، به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته است. از آن جایی که خط میانی روی بدنه نسبتاً پایین قرار گرفته است و ستون ها نیز باریک هستند، پنجره ها بزرگ میشوند و دید بسیار خوبی از اطراف در اختیار سرنشینان قرار میدهند، چیزی که در خودروهای مدرن و امروزی به ندرت دیده میشود. به عنوان نقطه ضعف هم میشود به صندلی راننده اشاره کرد که برای رانندگان قد بلند زیاد راحت نیست. گنجایش صندوق عقب مدل سدان، 0.45 متر مکعب است که گنجایشی متوسط محسوب میشود، گنجایش صندوق عقب مدل کوپه نیز به 0.38 متر مکعب کاهش پیدا میکند، البته صندلی عقب خم میشود تا فضای بار افزایش پیدا کند ولی برخلاف صندلی عقب سایر رقبا، به نسبت 40/60 خم نمیشود تا هم فضای بار افزایش پیدا کند و هم راحتی سرنشینان حفظ شود.
تجربه رانندگی
بهتر است بدانید بیشتر خریداران هوندا آکورد، موتور چهار سیلندر را انتخاب کرده اند، ولی پشیمان نیستند چون این موتور گشتاور بالایی دارد و نیرویی رضایت بخش تولید میکند. با این که گیربکس های CVT سابقه چندان خوبی ندارند ولی گیربکس هوندا آکورد کارش را بسیار خوب انجام میدهد و هنگام مانور دادن تعویض دنده هایی سریع دارد، هر گاه به شتاب و سرعت بیشتر احتیاج داشتید نیز، با تمام قوا در اختیار شماست. هوندا آکورد توازن بسیار خوبی بین سواری عالی و هندلینگ خارق العاده برقرار میکند. با این که این خودرو ابداً یک خودرو اسپرت محسوب نمیشود ولی مدل جدید آن هنگام عبور از پیچ ها از تعادل بسیار خوبی برخوردار است، فرمان الکتریکی آن نیز سبک احساس میشود ولی بسیار دقیق است و به لذت رانندگی میافزاید. شاید بتوان گفت یکی از نقطه ضعف های هوندا آکورد این است که سواری خشکی دارد و اگر به سواری نرمتر علاقه مندید، ممکن است فورد فیوژن، تویوتا کمری یا فولکس واگن پاسات بهتر بتوانند رضایت شما را جلب کنند.
مشخصات فنی تیپ پایه هوندا آکورد مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
4 |
حجم موتور (لیتر) |
2.4 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
185 |
گشتاور (نیوتن متر) |
245 |
گیربکس |
6 سرعته دستی |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
7.8 |
مسافت توقف از 100 کیلومتر بر ساعت (متر) |
39 |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
10.14 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
0.45 |
قیمت (دلار) |
22,105 |