مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در قسمت دوم این مقاله، به معرفی شرایط خودروها، رانندگان و زمان بندی این مسابقات اشاره کردیم. در قسمت سوم قصد داریم تا به رده بندی خودروها و مسیر مسابقه نگاهی داشته باشیم.

 

رده بندی

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در گذشته، مسافت طی شده تعیین کننده نتیجه مسابقات بود؛ یعنی خودرویی که بیشترین مسافت را در مسابقه طی می‌کرد، به عنوان برنده مسابقات معرفی می‌شد. این افتخار در سال 1966 نصیب تیم فورد شد؛ در حالی که کن مایلز (Ken Miles) جلوتر از بروس مک لارن (Bruce McLaren) حرکت می‌کرد، هر دو خودرو سرعت خود را برای امکان عکسبرداری خبرنگاران کم کردند. علی رغم عقب ماندن مک لارن از مایلز در آغاز مسابقه، وی موفق به طی مسافت بیشتری در مقایسه با رقیب خود شد. همین تفاوت حدودا هشت متری، برای مک لارن و هم تیمی اش کریس آمون (Chris Amon) پیروزی را به ارمغان آورد. همچنین مایلز در دو مسابقه استقامت Sebring و Daytona نیز، پیروز شد. در خصوص مایلز می‌توان گفت که وی نه تنها اولین مردی بود که در سه مسابقه به پیروزی رسید، بلکه اولین کسی بود که موفق به کسب این پیروزی ها در یک سال شد. گفتنی است مایلز یکی از کهنه کاران مسابقه در این مسیر بود و اواخر همان سال در تصادفی کشته شد. قانون بیشترین مسافت، بعد از شروع دوره ای شدن مسابقات تغییر کرد و اکنون تعداد دورهای طی شده توسط رانندگان، تعیین کننده برنده مسابقات است. به منظور قرار گرفتن خودروها در لیست مسابقه، یک خودرو باید از خط پایان بعد از 24 ساعت رانندگی عبور کند. به همین دلیل است که در اواخر مسابقه صحنه های دراماتیکی را شاهد هستید؛ به این معنا که خودروهای صدمه دیده درون تعمیرگاه یا در حاشیه مسیر نزدیک به خط پایان بعد از ساعت ها انتظار، مجددا موتورهایشان را آتش می‌کنند و به سوی خط پایان می‌تازند تا بتوانند در لیست قرار بگیرند. البته، این اتفاق و انتظار در تعمیرگاه طی سال های اخیر ممنوع شده است و برای آنکه تیمی بتواند در دسته بندی قرار بگیرد، حد مشخصی تعیین شده است. یکی دیگر از قوانینی که در این مسابقات توسط ACO تغییر یافت این بود که شرکت کنندگان باید 70 درصد مسافت طی شده توسط برنده مسابقات را پشت سر بگذارند. اتومبیلی که موفق به انجام این کار نشود، حتی اگر مسابقه را به اتمام رسانده باشد، در رده بندی جایی ندارد.

 

لمان استارت

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در گذشته این مسابقات با انجام مراسم لمان استارت، آغاز می‌شد؛ در این مراسم، تمامی خودروها به ترتیب مرتبه ای که از قبل برایشان مشخص شده بود، در طول تعمیرگاه صف می‌کشیدند؛ تا سال 1962، این قرارگیری براساس میزان گنجایش موتور آنها تعیین می‌شد، اما از سال 1963، ترتیب قرار گیری آنها براساس روز تعیین وضعیت آنها مشخص می‌شد. رانندگان، روبه روی ردیف جلو قرار می‌گرفتند و به محض پایین آمدن پرچم که نشانه آغاز مسابقه بود، راننده ها در سراسر مسیر می‌دویدند، وارد خودروی خود می‌شدند و خودروهای خود را بدون هیچ کمکی روشن و شروع به حرکت می‌کردند. اما در اواخر دهه 1960، به دلیل بروز برخی مشکلات برای رانندگان و حتی فوت آنها، ممنوع و روش جدیدی برای شروع مسابقه در نظر گرفته شد. کمپانی پورشه با الهام از این روش، سوئیچ را در سمت چپ غربیلک فرمان قرار داد. بدین ترتیب، راننده می‌تواند با دست چپ استارت بزند و از دست راست خود برای تعویض دنده استفاده و چند صدم ثانیه در زمان صرفه جویی کند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

یکی دیگر از روش های ابداعی برای سرعت بخشیدن به آغاز مسابقه، توسط استرلینگ موس (Stirling Moss) ارائه شد؛ خودروی وی در دنده یک قرار داشت و هنگامی که به درون آن پرید، بدون فشردن کلاچ استارت زد. این امر باعث پرش ناگهانی اتومبیل شد، اما به دلیل دور موتور پایین، خودرو روشن نشد. کمتر از چند ثانیه بعد از حرکت، وی با فشردن کلاچ و افزایش دور موتور، خودرو را روشن کرد. همان طور که می‌دانید، این نوع استارت حس ناامنی را در راننده ایجاد می‌کند. در مسابقات سال 1969 جکی ایکس (Jacky Ickx) با پیاده روی در مسیر در حالی که سایر رقبایش در حال حرکت بودند، اعتراضش را نشان داد. در این مسابقه جان وولف (John Woolfe) در اثر تصادف در دور اول، جان خود را از دست داد. این شیوه برگزاری در سال 1970 دستخوش تغییراتی شد. هنوز خودروها در جلوی دیوار تعمیرگاه صف می‌کشیدند، اما رانندگان داخل خودروی خود می‌نشستند و کمربند ایمنی را می‌بستند و زمانی که پرچم سه رنگ فرانسه به سمت پایین حرکت می‌کرد، موتورهایشان را روشن و حرکت می‌کردند. این روش نیز، در سال 1971 برداشته شد، و روش شروع گردشی (که به ایندیاناپولیس شهرت داشت) جای آن را گرفت. 

 

مسیر

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

پیست برگزاری مسابقات لمان به نام محل قرارگیری انجمن لمان، پیست سارت (the Circuit de la Sarthe) نام دارد. در این مسیر شاهد دو مسیر ثابت و جاده معمولی هستیم که این جاده در طول انجام مسابقات بسته می‌شود. از سال 1923، این مسیر به دلایل امنیتی تغییر یافت و اکنون حدود 13.629 کیلومتر طول دارد. البته این مسیر در ابتدا وارد شهر لمان می‌شد، اما به دلیل محافظت بهتر از تماشاچیان کمی کوتاهتر شد. همین موضوع منجر به ایجاد پیچ های دانلوپ و Tertre Rouge قبل از پیوستن به مسیر قدیمی مولسان شد. تغییر اساسی دیگر در سال 1990، زمانی که FIA قانونی مبنی بر عدم تایید مسیرهای مستقیم بیشتر از 2 کیلومتر را وضع کرد، در مسیر مستقیم مولسان اتفاق افتاد. همین موضوع  منجر به استفاده از اجسام خاصی به نام chicanes شد که مدت زمان رانندگی با سرعت بالا را کاهش داد. با وجود رکورد سرعت 405 کیلومتر بر ساعت روجر دورچی (Roger Dorchy)، راننده فرانسوی WM P88-Peueot در سال 1988 می‌توان گفت استفاده از این وسایل، ایمنی مسابقات را افزایش داده است. با کاهش مسیر مستقیم، در حال حاضر حداکثر سرعت خودروهای شرکت کننده در مسابقات لمان به 330 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بخش های عمومی مسیر به ویژه در مقایسه با مسیر بوگاتی (Bugatti Circuit) که درون مسیر سارت قرار دارد، متفاوت است. به دلیل ترافیک سنگین منطقه، مسیرهای عمومی دارای ناهمواری هستند و به خوبی محافظت نمی‌شوند. همچنین به دلیل عدم وجود تایرهای نرم همچون خودروهای مسابقه ای، چسبندگی خودروها با زمین کاهش می‌یابد. گفتنی است، جاده ها تنها چند ساعت در زمان اجرای دوره تمرینی و مسابقه بسته، و به محض اتمام مسابقه باز می‌شوند. کارگران هر ساله مجبور به گذاشتن و برداشتن موانع این قسمت هستند.


منبع

Wikipedia

  

برچسب : مسابقات 24 ساعته لمان , پورشه , فورد , فرمان , گیربکس , تعمیرگاه , لمان استارت , سارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین جی : فرقی نداره دوتاش باید دو سال بمونی تو نوبت مث من بدبخت
مهدی پلاس : سلام امروز زنگ زدم سایپا امپراتور گفت تا25اسفند فاکتور شده گفتن شماهم صبور باشید تافاکتوربشیدبهش گفتم چقدر صبور باشیم هرچه گفتم چه مشکلی هست که فاکتور نمیکنید فقط گفت صبورباشیم صبوردیگه بنظرم زنگ نزنیم سنگین ترهستیم
ارزو : بنز بی ام وه با اون همه عظمت تقاضا اینقدر تاخیر تو تحویل ندارن حالا فرقون سازی سایپا نزدیک ۳ ساله خون مارو کرده تو شیشه
شاهین Gl : چون کسی فاکتور نشده
شاهین Gl : مبارک باشه نهایتا ی هفته تا دو هفته بستگی داره کی بارش کنن
شاهین 1404 : اخه کجای دنیا ماشین ۹ ماه تو تأخیره اگه خودمون می خواستیم ماشین رو سر هم کنیم زودتر به دستمون رسیده بود اگه الان این اتفاق تو ی کشور درست حسابی افتاده بود درش تخته کرده بودن
زری : الهی روز خوش نبینید مدرسه ها داره کم کم باز میشه ما هم با بچه مدرسه ایی بی وسیله تو سرمای پاییز چ فکرا داشتیم ک ماشین دیه میاد فقط خدا زجرتون بده .100گرم طلام رفت باد هوا خدا ب زمین گرم بزنتون انشالله این نفرینها گریبان گیرتون بشه
اردی پلاس : احسان خان،قرار داد رو با دقت بخوان 16%سود مشارکت است که هنگام پرداخت مبلغ تکمیلی از کل قیمت خودرو کسر کردند و تسویه شد.سود تاخیر 12% است ،که به کل مبلغ پرداختی( مثلا 800 میلیون) تعلق میگیرد،اما چون در هنگام تکمیل وجه ، بشما اعلام کردند تحویل خودرو یکماه دیگر،این سود تاخیر از یکماه بعد از تکمیل وجه شما تا موعد تحویل خودرو پرداخت میشود،مثلا اکر شما اول اردیبهشت تکمیل وجه کرده باشی و مثلا اول مهر خودرو را تحویل بگیری،از اول خرداد تا پایان شهریور( چهار ماه) به آن 800 م تومان سود تاخیر 12 درصد سالانه تعلق میگیرد، برای 4 ماه جمعا یه مبلغی حدود 32 میلیون تومان.بر خلاف تصور عموم ،مبلغ زیادی نیست و آن مبالغ بالا که بعضی دوستان گفتند صحیح نیست.،تازه آن را هم 6 تا 7 ماه بعد ( اگر موجودی داشته باشند)پرداخت میکنند. خلاصه کلام:رویش خیلی حساب نکن،اصل تحویل ماشین است.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
پاسخ به احمدجنوب : داداش دعوت نامه مرداد که اوایل تیربود اومد من دعوتنامه شهریورهستم تکمیل وجه کردم بعد شما میگی مرداد هنوز نیومده؟؟؟؟
علی رض بودا : سلام . شماره پذیرشت چند بود؟
متین : کجا زنگ زدی سایپا مگه تعطیل نیست چرا دروغ میبافی
ساینا اس پیش فروش : مال من سایناست تیر اومد دعوت نامه تیر 5
isac : یکی توضیح بده این مراحل وارد شدن و دیدن اینکه چراغ چه مرحله ای روشن هست رو
رحمان : سلام دوستان ببخشید من ماشین تعویل گرفتم پول لازم شدم میخام بفروشم ولی کارت ماشین نیومده میتونم بفروشم تعویز پلاک برم بقیه مدارک آمده ممنون
سامیار : رحیم جان ،چه تاریخی تکمیل وجه کردی؟
isax : چه سایتی؟همین saipa.iranecar?
رحیم : سلام خدمت دوستان من امروز رفتم توسایت چراغ فاکتوربرام روشن شده بود پارسال آذرمبلغ اولیه روزدم ماه پیش تبدیل دوگانه به تک اومد قبول کردم توبرگه هم زده بودتحویل30روزه،ممنون ازسایپا...ایشالاقسمت همه دوستان باذ ذات دار
راهب : برو ماشینتو بیار .همین وبس