مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در قسمت دوم این مقاله، به معرفی شرایط خودروها، رانندگان و زمان بندی این مسابقات اشاره کردیم. در قسمت سوم قصد داریم تا به رده بندی خودروها و مسیر مسابقه نگاهی داشته باشیم.

 

رده بندی

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در گذشته، مسافت طی شده تعیین کننده نتیجه مسابقات بود؛ یعنی خودرویی که بیشترین مسافت را در مسابقه طی می‌کرد، به عنوان برنده مسابقات معرفی می‌شد. این افتخار در سال 1966 نصیب تیم فورد شد؛ در حالی که کن مایلز (Ken Miles) جلوتر از بروس مک لارن (Bruce McLaren) حرکت می‌کرد، هر دو خودرو سرعت خود را برای امکان عکسبرداری خبرنگاران کم کردند. علی رغم عقب ماندن مک لارن از مایلز در آغاز مسابقه، وی موفق به طی مسافت بیشتری در مقایسه با رقیب خود شد. همین تفاوت حدودا هشت متری، برای مک لارن و هم تیمی اش کریس آمون (Chris Amon) پیروزی را به ارمغان آورد. همچنین مایلز در دو مسابقه استقامت Sebring و Daytona نیز، پیروز شد. در خصوص مایلز می‌توان گفت که وی نه تنها اولین مردی بود که در سه مسابقه به پیروزی رسید، بلکه اولین کسی بود که موفق به کسب این پیروزی ها در یک سال شد. گفتنی است مایلز یکی از کهنه کاران مسابقه در این مسیر بود و اواخر همان سال در تصادفی کشته شد. قانون بیشترین مسافت، بعد از شروع دوره ای شدن مسابقات تغییر کرد و اکنون تعداد دورهای طی شده توسط رانندگان، تعیین کننده برنده مسابقات است. به منظور قرار گرفتن خودروها در لیست مسابقه، یک خودرو باید از خط پایان بعد از 24 ساعت رانندگی عبور کند. به همین دلیل است که در اواخر مسابقه صحنه های دراماتیکی را شاهد هستید؛ به این معنا که خودروهای صدمه دیده درون تعمیرگاه یا در حاشیه مسیر نزدیک به خط پایان بعد از ساعت ها انتظار، مجددا موتورهایشان را آتش می‌کنند و به سوی خط پایان می‌تازند تا بتوانند در لیست قرار بگیرند. البته، این اتفاق و انتظار در تعمیرگاه طی سال های اخیر ممنوع شده است و برای آنکه تیمی بتواند در دسته بندی قرار بگیرد، حد مشخصی تعیین شده است. یکی دیگر از قوانینی که در این مسابقات توسط ACO تغییر یافت این بود که شرکت کنندگان باید 70 درصد مسافت طی شده توسط برنده مسابقات را پشت سر بگذارند. اتومبیلی که موفق به انجام این کار نشود، حتی اگر مسابقه را به اتمام رسانده باشد، در رده بندی جایی ندارد.

 

لمان استارت

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

در گذشته این مسابقات با انجام مراسم لمان استارت، آغاز می‌شد؛ در این مراسم، تمامی خودروها به ترتیب مرتبه ای که از قبل برایشان مشخص شده بود، در طول تعمیرگاه صف می‌کشیدند؛ تا سال 1962، این قرارگیری براساس میزان گنجایش موتور آنها تعیین می‌شد، اما از سال 1963، ترتیب قرار گیری آنها براساس روز تعیین وضعیت آنها مشخص می‌شد. رانندگان، روبه روی ردیف جلو قرار می‌گرفتند و به محض پایین آمدن پرچم که نشانه آغاز مسابقه بود، راننده ها در سراسر مسیر می‌دویدند، وارد خودروی خود می‌شدند و خودروهای خود را بدون هیچ کمکی روشن و شروع به حرکت می‌کردند. اما در اواخر دهه 1960، به دلیل بروز برخی مشکلات برای رانندگان و حتی فوت آنها، ممنوع و روش جدیدی برای شروع مسابقه در نظر گرفته شد. کمپانی پورشه با الهام از این روش، سوئیچ را در سمت چپ غربیلک فرمان قرار داد. بدین ترتیب، راننده می‌تواند با دست چپ استارت بزند و از دست راست خود برای تعویض دنده استفاده و چند صدم ثانیه در زمان صرفه جویی کند.

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

یکی دیگر از روش های ابداعی برای سرعت بخشیدن به آغاز مسابقه، توسط استرلینگ موس (Stirling Moss) ارائه شد؛ خودروی وی در دنده یک قرار داشت و هنگامی که به درون آن پرید، بدون فشردن کلاچ استارت زد. این امر باعث پرش ناگهانی اتومبیل شد، اما به دلیل دور موتور پایین، خودرو روشن نشد. کمتر از چند ثانیه بعد از حرکت، وی با فشردن کلاچ و افزایش دور موتور، خودرو را روشن کرد. همان طور که می‌دانید، این نوع استارت حس ناامنی را در راننده ایجاد می‌کند. در مسابقات سال 1969 جکی ایکس (Jacky Ickx) با پیاده روی در مسیر در حالی که سایر رقبایش در حال حرکت بودند، اعتراضش را نشان داد. در این مسابقه جان وولف (John Woolfe) در اثر تصادف در دور اول، جان خود را از دست داد. این شیوه برگزاری در سال 1970 دستخوش تغییراتی شد. هنوز خودروها در جلوی دیوار تعمیرگاه صف می‌کشیدند، اما رانندگان داخل خودروی خود می‌نشستند و کمربند ایمنی را می‌بستند و زمانی که پرچم سه رنگ فرانسه به سمت پایین حرکت می‌کرد، موتورهایشان را روشن و حرکت می‌کردند. این روش نیز، در سال 1971 برداشته شد، و روش شروع گردشی (که به ایندیاناپولیس شهرت داشت) جای آن را گرفت. 

 

مسیر

مسابقات 24 ساعته لمان (قسمت سوم)

پیست برگزاری مسابقات لمان به نام محل قرارگیری انجمن لمان، پیست سارت (the Circuit de la Sarthe) نام دارد. در این مسیر شاهد دو مسیر ثابت و جاده معمولی هستیم که این جاده در طول انجام مسابقات بسته می‌شود. از سال 1923، این مسیر به دلایل امنیتی تغییر یافت و اکنون حدود 13.629 کیلومتر طول دارد. البته این مسیر در ابتدا وارد شهر لمان می‌شد، اما به دلیل محافظت بهتر از تماشاچیان کمی کوتاهتر شد. همین موضوع منجر به ایجاد پیچ های دانلوپ و Tertre Rouge قبل از پیوستن به مسیر قدیمی مولسان شد. تغییر اساسی دیگر در سال 1990، زمانی که FIA قانونی مبنی بر عدم تایید مسیرهای مستقیم بیشتر از 2 کیلومتر را وضع کرد، در مسیر مستقیم مولسان اتفاق افتاد. همین موضوع  منجر به استفاده از اجسام خاصی به نام chicanes شد که مدت زمان رانندگی با سرعت بالا را کاهش داد. با وجود رکورد سرعت 405 کیلومتر بر ساعت روجر دورچی (Roger Dorchy)، راننده فرانسوی WM P88-Peueot در سال 1988 می‌توان گفت استفاده از این وسایل، ایمنی مسابقات را افزایش داده است. با کاهش مسیر مستقیم، در حال حاضر حداکثر سرعت خودروهای شرکت کننده در مسابقات لمان به 330 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. بخش های عمومی مسیر به ویژه در مقایسه با مسیر بوگاتی (Bugatti Circuit) که درون مسیر سارت قرار دارد، متفاوت است. به دلیل ترافیک سنگین منطقه، مسیرهای عمومی دارای ناهمواری هستند و به خوبی محافظت نمی‌شوند. همچنین به دلیل عدم وجود تایرهای نرم همچون خودروهای مسابقه ای، چسبندگی خودروها با زمین کاهش می‌یابد. گفتنی است، جاده ها تنها چند ساعت در زمان اجرای دوره تمرینی و مسابقه بسته، و به محض اتمام مسابقه باز می‌شوند. کارگران هر ساله مجبور به گذاشتن و برداشتن موانع این قسمت هستند.


منبع

Wikipedia

  

برچسب : مسابقات 24 ساعته لمان , پورشه , فورد , فرمان , گیربکس , تعمیرگاه , لمان استارت , سارت






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

0 نظر

صفحه 1 از 0

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
B : سلام تحویل۱۵ مهر کسی خبر داره کی فاکتور میشه
سلام جناب خوب هستین قربان : چه خبر خانواده خوبن سلامتی والده محترم خانم بچه ها راستی چکار کردین وام جور شد؟ اقساطی که سنگین نیست؟ حالا مدارکش میفرستم واست ممنون میشم رفتید مدارک منم تحویل بدین شاید تا قبل از عید نوبت ما هم شد با نیت خیرتون منم خبر سلامتی چی بگم والا همش گرفتار تعمیرات و بازسازی خونم هرچی پس انداز بود خرج کردم واسه نوسازی خونه حالا اگه بشه تا قبل از عید تموم بشه زنده باشی سلام برسونید تشریف بیارید خوشحال میشیم شبتون بخیر خدانگهدار
T8امیر : سلام ۱۵ آبان پلاک شد مدارک ماشینم رسید دستم ولی خدشه تحویل ندادن نمایندی رستمی شیراز
محیا : سلام چطورشما۲ابان شاسی شدید و الان تحویل گرفتید ومن ۲۳مهر پلاک شدم هنو تو مرحله ی حمل هست ؟تی۸مشکی ثبت نام ۲۵خرداد
X5 اردیبهشت : با سلام ثبت نام اردیبهشت هنوز تو تکمیل وجه مونده من نمیدونم چه فرقی هست که بعضیها میگم ما تحویل هم گرفنیم
حسین... : بازهم یک شیرین کاری بی مزه از مزدوران وجیره خوران سایپا! پس شما آشغالهای مواجب بگیر سایپا که سالی چند بار ماشینهای متفاوت از شرکتتون میگیرین بعداز فروش لباسای خودتون و خانوادتون چی چی تون را خرج تهیه پیش پرداخت ماشینتون میکنید؟
مهسا : دوستان خبری از دعوتنامه آذر ماه ندارید؟؟؟؟؟؟؟؟
ناصر محب نژاد : J4سفید ثبت نام۱۸ اردیبهشت از نمایندگی سلیمانی پور از شهر ری ۶اردیبهشت شاسی ۲۸ارسال مدارک وامروز هم کارت ماشین رافرستادن ماشینو کی تحویل میدن خدا میدونه خسته شدیم
حسین : روزی ۷۵۰ هزار تومان
Mr.p : کسی هست تحویل گرفته باشه از 90 روزه ها
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا : منم تحویل 4بهمن بودم الان شدم 30 بهمن . امروز هم دعوتنامه تکمیل وجه اومد واسم
یاسین : سلام پیام واریز براتون اومد چقدر بوده
سورن دوگانه : سلام ، فاکتور شدم ولی پلاک نشده چند روز طول میکشه پلاک بشه؟
محمد رحیمی : سلام بعد از فاکتور چند روز طول می کشه پلاک شه
قاسم رشیدی : من لیفان 620 1600خریدم بیشتر از 200کیلو بار میزنم داخلش عقب ماشین رو زمین می‌خوابه دلیلش چیه
نیما : سلام برداران وحواله داران عزیزیه تجمع بذاریم سازمان استاندارد که بهانه ایرانخودروتمام بشه مطمئنم ربطی به سازمان استاندارد نداره فقط ما بایدازطرف سازمان استاندارد پیگیری یاتماس بگیریم
حمید x33 cross : پاسخ به مهساfx من تایید لیزینگ 7 تیر تحویلی 17 شهریور مدارکم مشکلی نداره پس چرا وام منو نمیریزه بانک سگ مال شمارو ریخته عجب گیری افتادیم
X33 cvt : سلام دوستان ، کسایی که x33 cvt تاریخ قراردادشون بین اردیبهشت تا خرداد بوده تحویل گرفتن؟ من تقریبا تاریخهای ثبت نامهارو بررسی کردم و از خرداد تا مرداد ثبت نام ایکس33 نبوده . میخوام ببینم اونایی که قبل خرداد ثبت نام کردن تحویل گرفتن؟ میخوام ببینم کی نوبت میرسه به ثبت نامی های بعد مرداد . من تاریخ قراردادم 6شهریور1403 هست و تحویل سیستمی 18دی و همه مدارک هم اومده
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : 90روز عادی
ساینا استاندارد 85 گانه ارومیه : دوستان میدونید بعد 24 شهریور و مهرماه چه تاریخ هایی واریزی داشتیم؟