واضح است که خودروهای کوپه بنا به دلایلی، کاربرد کمتری نسبت به خودروهای سدان دارند، ولی بعضی افراد فقط خودروهای دو درب را میپسندند. از طرفی خودروسازان نگران آنند که فروش خودروهای کوپه همیشه پایین تر از خودروهای سدان است، به این ترتیب بهترین راهکار این است که خودروهای کوپه را به امکانات سدان های مجهز و لوکس تجهیز کنند تا آن ها را همچنان جذاب نگه دارند. وقتی داخل لکسوس RC 350 بنشینید احساس میکنید که چیزی بیشتر از یک نسخه دو درب از سدان لکسوس IS به شمار میرود. این خودرو ساختار سدان لکسوس GS را با ویژگی های کوپه IS C ترکیب میکند، قسمت انتهایی آن نیز به سدان لکسوس IS شباهت دارد. این ترکیب هوشمندانه منجر به تولید یک کوپه قوی و منحصر به فرد شده است که حساب بانکی خریداران را نیز خالی نمیکند. ظاهراً لکسوس RC 350 خیال رقابت با آئودی A5، بی ام و سری 4 و مرسدس بنز C-Class را در سر دارد. فاصله محورهای این سدان 107.5 (حدود 273 سانتی متر) است که یک تار مو از فاصله محور رقبایش کمتر است، ولی طول کل آن به 184.8 بالغ میشود که از طول کل همه رقبای آلمانی اش بیشتر است. اگر فکر میکنید این طول زیاد باعث میشود ظرفیت صندوق و صندلی های عقب افزایش پیدا کند، باید گفت سخت در اشتباهید، چون گنجایش 0.29 متر مکعبی صندوق عقب این کوپه، آن را از رقبا عقب میاندازد. ارتفاع لکسوس RC 350 به 139 و عرض آن به 184 میرسد که از این لحاظ به سایر رقبایش شباهت دارد. این کوپه زیبا چهار سرنشین را در خودش جا میدهد و قیمت پایه آن از 43,715 دلار برای مدل دیفرانسیل عقب شروع و برای مدل عملکرد بالا و 8 سیلندر RC F تا 63,325 دلار افزایش پیدا میکند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
لکسوس RC 350 در دو مدل دیفرانسیل عقب و چهار چرخ محرک به بازار عرضه میشود. متأسفانه، هیچکدام از مدل های RC به همراه گیربکس دستی ارائه نمیشود. همگی این مدل ها از لکسوس چنانچه دیفرانسیل عقب باشند مجهز به یک گیربکس اتوماتیک هشت سرعته و چنانچه چهار چرخ محرک باشد به یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک مجهز است. تأمین نیروی پیشران لکسوس RC 350 بر عهده موتور آشنای 3.5 لیتری و 6 سیلندر تویوتا گذاشته شده است. این موتور قادر است 306 اسب بخار نیرو و حدود 376 نیوتن متر گشتاور تولید کند. یک نسخه قوی تر از این این کوپه نیز وجود دارد که "F Sport" نامیده میشود و دارای این تجهیزات است: سپرهای تطبیقی، فرمان پذیری متغیر، ترمزهای بزرگتر، رینگ های 19 اینچی، سیستم تعلیق تطبیقی عقب و بسیار تجهیزات عجیب و غریب دیگر. نسخه عملکرد بالای RC F نیز ظاهراً قصد دارد در زمینه تجهیزات با رقبایی چون آئودی RS 5، بی ام و M4 و مرسدس بنز C63 AMG کوپه دست و پنجه نرم کند. لکسوس RC F برای دستیابی به این هدف به شدت مورد بازنگری قرار گرفته است تا موتور هشت سیلندر 5 لیتری آن 467 اسب بخار نیرو و 527 نیوتن متر گشتاور تولید کند. از دیگر موارد برجسته فنی میتوان به سیستم تعلیق قویتر، ترمزهای بزرگتر، سیستم محدود کننده سرعت Torsen، سیستم هدایت گشتاور، رینگ های 19 اینچی BBS و تایرهای تابستانی اشاره کرد.
کیفیت سواری
اگر با لکسوس RC 350 F رانندگی کنید، اولین چیزی که توجه شما را به خودش جلب میکند سیستم تعلیق جدید است که به شدت خشک و سفت احساس میشود، به ویژه هنگامی که خودرو پر از سرنشین باشد و از پیچ عبور کنید. البته خودرو هنگام عبور از آسفالت های ترک خورده هیچ تکان و لرزشی ندارد، با این حال لکسوس RC 350 F بدون خطا عمل میکند و ضمن برخورداری از فرمان پذیری دقیق، هنگام عبور از پیچ ها نیز هیچ تکان و لرزشی ندارد. شاید نقطه ضعف این سیستم تعلیق خشک این باشد که وزن کل خودرو را به 1700 کیلوگرم میرساند که برای خودرویی در این کلاس وزن زیادی محسوب میشود. بهتر است بدانید هندلینگ این خودرو به گونه ای است که این وزن بالای آن محسوس نیست، انتقال نیرو نیز که جای خود دارد. کمپانی لکسوس مدعی است این خودرو قادر است ظرف 5.8 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند ولی به طور قطع آن قدر شتاب ندارد که بی ام و 435i که قویتر و سبکتر است را پشت سر بگذارد. گفته میشود گیربکس اتوماتیک تا اندازه ای هوشمند عمل میکند ولی هنگام حرکت در جاده گاهی اوقات لازم است راننده حالت دستی را فعال و از پدل شیفترها استفاده کند. حالت اتوماتیک بیشتر برای جاده های کفی مناسب است که پیچ و خم کمی دارند و گشتاور کمی مورد نیاز است. موتور نیز آرام و ملایم است و هنگامی که پدال گاز را با شور و هیجان فشار میدهید، سرعت رفته رفته افزایش پیدا میکند.
اگر مدل RC F را روی جاده امتحان کنید، متوجه خواهید شد از نظر سرعت و عملکرد تفاوت زیادی بین آن RC 350 وجود دارد، به ویژه از نظر چسبندگی به زمین و قدرت. قسمت جلوی لکسوس RC F سنگین تر است (55 درصد از سنگینی قسمت جلو به چرخ ها مربوط میشود) و هنگام عبور از پیچ ها توزیع وزن بهتر صورت میگیرد و توازن و تعادل خودرو بهتر حفظ میشود. گاهی اوقات هنگام عبور از پیچ ها با سرعت زیاد، ممکن عقب خودرو از مسیر خارج شود، ولی به راحتی قابل کنترل است. شاید این امر برای راننده های حرفه ای سرگرم کننده و لذت بخش باشد، البته تازه کارها را نیز اذیت نخواهد کرد. دیفرانسیل هدایت کننده گشتاور نیز حس خاصی به راننده میدهد، برخی افراد نیز ممکن است از عملکرد سیستم Torsen رضایت داشته باشند. اگر قصد دارید با این خودرو روی پیست رانندگی کنید ابتدا باید اطمینان حاصل کنید لنت ترمزها کاملاً نو هستند چون به شدت ساییده میشوند. اگر هم قد شما بلندتر از 183 سانتی متر است و میخواهید کلاه کاسکت سر بگذارید، بهتر است سانروف را باز کنید.
طراحی داخلی
در یک کلام باید گفت طراحی داخلی بسیار جذاب است. چرم نرم تقریباً همه سطوح را پوشانده است، چیدمان نیز بسیار عالی و چشم نواز است. طراحی کنسول و پنل ابزار از لکسوس LFA تأثیر زیادی گرفته و چیدمان کابین به گونه ای است که همه دکمه های کنترلی دم دست هستند و استفاده از آن ها آسان است. صدای باد یا تایرها نیز به هیچ عنوان وارد کابین نمیشوند. با وجود این که پنجره های لکسوس RC 350 بسیار کوتاه و کوچک هستند ولی دید راننده به هیچ عنوان محدود نمیشود. صندلی ها برای رفت و آمدهای روزمره بسیار راحت هستند و خیلی خوب از کمر سرنشینان حمایت میکنند.
|
|
نمایشگر چند رسانه ای بسیار خوب با داشبورد یکپارچه شده است و به وسیله یک صفحه لمسی که وسط کنسول قرار گرفته است کنترل میشود، به این ترتیب، استفاده از آن را بسیار آسان است. این کوپه زیبا از تجهیزات خوبی برخوردار است و دسترسی بدون کلید، چراغ های LED، کروز کنترل تطبیقی، گرمکن صندلی، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم صوتی 835 وات Mark Levinson جزو تجهیزات استاندارد آن به شمار میروند. میزان مصرف سوخت مدل دیفرانسیل عقب لکسوس RC 350 در سیکل ترکیبی 12.44 لیتر (14.41 لیتر در شهر و 9.78 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است در حالی که مدل چهار چرخ محرک این خودرو به 13.03 لیتر ( 14.41 لیتر در شهر و 10.53 لیتر در بزرگراه) بالغ میشود. مصرف سوخت مدل RC F نیز در سیکل ترکیبی 14.41 (17.11 لیتر در شهر و 10.95 لیتر در بزرگراه) تخمین زده میشود.
رقبا
آئودی A5: سیستم چهار چرخ محرک و گیربکس دستی به صورت استاندارد برای این خودرو ارائه میشوند. دو نوع موتور نیز قابل خریداری هستند.
بی ام و سری 4 کوپه: این خودرو سردمدار این گروه است و آمیزه ای است از سرعت، قدرت و راحتی. در این خودرو یک موتور 6 سیلندر که به طور سفارشی به دو یا چهار توربوشارژر مجهز میشود، در کنار یک گیربکس دستی قرار میگیرد و ترکیبی نیرومند به وجود میآورد.
مرسدس بنز C-Class کوپه: این کوپه از خانواده مرسدس بنز C-Class نیز با چهره ای محتاطانه با دو موتور به بازار عرضه میشود و به اندازه رقبایش اسپرت نیست.
با این تفاسیر، میتوان گفت قیمت لکسوس RC 350 در مقایسه با دیگر رقبایش جذاب به نظر میرسد، از طرفی از کیفیت سواری بهتر و کابین زیباتری نیز برخوردار است. مدل چهار چرخ محرک با آب و هوای سرد سازگار است و مدل RC F نیز عملکرد بسیار بالایی دارد.
مشخصات فنی تیپ پایه لکسوس RC 350 مدل 2015
|
تعداد سیلندر |
6 |
حجم موتور (لیتر) |
3.5 |
قدرت موتور (اسب بخار) |
306 |
گشتاور (نیوتن متر) |
376 |
گیربکس |
8 سرعته اتوماتیک |
شتاب 0 تا 100 (ثانیه) |
5.8 |
مصرف سوخت به ازای 100 کیلومتر رانندگی در سیکل ترکیبی (لیتر) |
12.44 |
گنجایش صندوق بار (لیتر) |
0.29 |
قیمت (دلار) |
42,790 |