سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهینcvt_mojtaba : تکمیل وجه 13 اسفند . تازه دیدم فاکتور شده
شاهین : سلام من طرح فرسوده تحویل ۳۱ اردیبهشت ۴۰۴ هستم ولی دعوتنامه صادر نشده.دوستان اطلاع دارن کی صادر میشه و اینکه اخرین اولویت ها مربوط به اسفند هست درسته؟
Amirx5 : مبارک باشه ثبت نام نقدی بودید؟ تحویل سیستمی تون برای کی بوده؟ من ثبت نام نقدی و تحویل ۲۰ روزه ام ۱۱مرداد فاکتور شدم
حمید ۲۵ اسفند : با سلام امیدوار باشید همین الان برای من فاکتور شد
Amirx5 : دوستان چندوقت بعد از اومدن کارت ماشین ،برگ سبز ارسال میشه؟
شاهین اتومات پلاس : سلام. اقا کسی اطلاع داره شاهین اتومات های پلاس بعد از واریز قسط دوم و تکمیل وجه چقدر تاخیر داره؟ آخه اینا که ماشین ندارن چرا دوباره دارن اتومات پلاس قرعه کشی میکنن برای خرداد ۴۰۵
شاهین G تیر ماه : با سلام برای من هم حذف شده ولی برای من مبلغ کلی خودرو زده 645 که نصف باقیمانده را ما باید واریز کنیم که 322 میشود و مبلغ واریزی برای ما 303 است که سود همان 18 میشود البته مبالغ تقریبی است شاید چند هزار بالا پایین باشد. واریز یاولیه هم 296 که آذر ماه واریز شده من اسفند ماه 150 حواله رو گرفتم به من گفتن تا برج 4 نزدیک 50 تومن سودش میشه ولی مثل اینکه تو سود همون برن 2 مانده ....
. : با سلام و درود دوستان اگه ماشین نمیدن از بی عرضگی خودمونه ک نمیتونیم حقمونو بگیریم الکی داریم اینجا برا هم دیگ شاخو شونه میکشیم ،ما از مردم کوفه بدتریم همگی تصمیم به اعتراض میگیریم موقع اعتراض تو سوراخ موش پنهون میشیم ،این شرکت اخرین فاکتورش برا ۳۱ فروردینه برای فوق العاده هاهم برا ۱۲ اذر ،یعنی عملا تو این چند ماه هیچ ماشینی تولید نشده فقط الکی وعده وعید میدن یخورده همت به خرج بدیم بهتره (تجمع مسالمت آمیز) جلوی هر ارگانی که پاسخگوئه یا حق
1 اردیبهشت : اینا روزی ده بیست تا فاکتور میکردن و ماشیناشونو به نمایندگیها نمیدادن تا الان همه به ماشینشون رسیده بودن مشکل اینه ک کلا فاکتور نمیکنن هشتصد تومنو ماهی هشت تومن میخوان بدن هر چی بخرن تو این مدت کلی سود میکنن واسه همین نمیدن
9890 : درپاسخ به جناب شاهین،تو پیج سایپا خبر رو خوندم ،در ضمن سایپا خودرو هم وارد کرده وشرایط فروش گذاشته
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
تحویلی 31تیر : مال ما ک تحویل 31تیر بودیم 16ردیبهشت دعوت نامه اومد واسه پرداخت آخر حدود دوماه و خودره ای زودتر مال تو هم احتمالا آخرای شهریور دعوت نامه برات بیاد
فوق العاده 23بهمن : جواب خودتو چی دادن داداش
22بهمن : برامون ثابت شده ای،نکن اینکارو
ساینا فوق العاده11بهمن : من نمیدونم کی بهت فحش داده چون من خودم چند روزی بیشتر نیست اینجارو پیدا کردم شاید تشابه اسمی باشه به هرحال برادران بحث فاز منفی نیست من خودم دیروز زنگ زدم دوباره گفت چیزی فاکتور نشده و بهمون چیزیم نگفتن بعدش چون مثل اینکه قبلا اومدی گفتی سایپا تعطیلی داره الان خودتو خبرنگار موثق حساب میکنی اونو که تمام ملت میدونستن نکن برادر نکن با اعصاب مردم بیشتر بازی نکن درست نیست مجبوری دروغ بگی چی گیرت میاد
سلین6دنده 31تیر فولادی : هر بار یه برنامه در میارن یا تعطیلات تابستانه دارن یا تعزیرات شکایت دارن برای شهریور چی پلانی دارن ؟دودش هم میره چشم ما مردم
اخبار سایپا(خبر موثق) : من حرفامو زدم،یادمه وقتی گفتم تعطیلات تابستانی داره سایپا یه سریا بهم چرت و پرت گفتن که لایق خانوادشون بود،الانم حرفمو زدم،دوس داشتید باور میکنید دوس نداشتید نمیکنید،منم دیگه اینجا به هیچ عنوان پیام نمیذارم،از این به بعد هر پیامی با اسم بنده فیک هست،و من الله توفیق
سلین6دنده 31تیر فولادی : چرا دستمون جایی بند نیست ؟مرداد ماه هم تموم شد
شیما : حسین آقا مبارکتون باشه.شما با قیمت قدیم بودین؟؟ منم فوری سری دوم ثبت نام کردم 19 مرداد واریز شد سخا و مدارک هم همون روز دادم نمایندگی ولی تا الان داخل کاستوم فقط ثبت نام شد تیک سبز خورده هنوز به مراحل بعدی نرفته چکار بایستی کنم؟؟
تحویلی 31تیر : من تکمیل وجه 24اردیبهشت هستم به نظرتون کی فاکتور میشم
Abolfazl : امروز دارن 21 اردیبهشت رو فاکتور میکنن gxl