سیستم کنترل فشار تایر (Tire Pressure Monitoring System)

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

سیستم کنترل فشار تایر ابزاری است که به وسیله آن راننده خودرو می تواند از میزان فشار داخل تایرهای خودرو و گاهی از دمای تایرها آگاه شود. فشار و دمای بیش از اندازه کم یا زیاد تایرها می تواند خطرات احتمالی به همراه داشته باشد. این سیستم با کمک حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر و فرستادن اظلاعات از طریق سیگنال های رادیویی به واحد کنترل مرکزی خودرو  عمل می کند و در صورت نیاز با استفاده از هشدارهای صوتی و تصویری راننده را از خطرات احتمالی آگاه می کند. در ادامه به انواع این سیستم های کنترل فشار تایر و نیز اهمیت وجود آن ها در خودرو اشاره ای کوتاه خواهیم داشت.

 

اهمیت سیستم

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

امروزه تعداد بالایی از سوانح جاده ای به دلیل وجود اشکال در تایرهای خودرو رخ می دهد، سوانحی که درصد بالایی از آن ها منجر به مصدومیت یا مرگ سرنشینان اتومبیل می شود. افزودن سیستم کنترل فشار تایر می تواند تعداد این تصادفات را به میزان بالایی کاهش دهد. طبق برآورد سازمان کنترل ترافیک ایالات متحده آمریکا، سالیانه 533 حادثه ناگوار و منجر به مرگ در تصادفات جاده ای به علت مشکل تایرها رخ می دهد. قطعاً اضافه شدن این سیستم به تمامی خودروها از تعداد تلفات و مجروحین حوادث رانندگی می کاهد.

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)

 

اهمیت وجود این سیستم زمانی مشخص می شود که بدانیم، سالیانه حداقل 40 درصد از صاحبان خودرو، فشار تایرها را یک بار هم چک نمی کنند، بنابراین احتمالاً 40 درصد از خودروهایی که در جاده ها در حال حرکت هستند، فشار تایر مناسبی ندارند و مستعد بروز حادثه ای ناگوار هستند. یکی دیگر از دلایل اهمیت وجود این سیستم، افت فشار تایر است که موجب افزایش مصرف سوخت و کاهش عمر تایر می شود. فشار کم باعث مصرف بیش تر 20 میلیون لیتر سوخت در سال می شود که در نتیجه آن، 2 میلیون تن دی اکسیدکربن وارد جو خواهد شد. همچنین سالانه 200 میلیون به تعداد ضایعات تایر افزوده می شود. این ها دلایلی است که قانون استفاده از سیستم کنترل فشار تایرها در برخی از کشورها مانند ایالات متحده امریکا به تصویب رسیده است.

 

انواع سیستم هشدار دهنده فشار تایر

 

سیستم کنترل فشار تایر  (ویدئو)
 

1. غیرمستقیم  (INDIRECT)

در این سیستم از سرعت گردش چرخ ها و سیگنال های ارسالی حسگر سرعت هر چرخ برای هشدار به راننده استفاده می شود. وقتی یک تایر نسبت به تایر دیگر کم فشار تر باشد قطر آن کوچک تر شده و به همین علت برای طی مسافتی معین باید دور بیش تری بزند. بنابراین سرعت گردش آن نسبت به تایر پرفشار بیش تر خواهد بود. سیستم کنترل غیر مستقیم فشار تایر نیز با استفاده از همین اصل وقتی سرعت یک چرخ از  چرخ ها دیگر بیش تر باشد، آن را به عنوان تایر کم فشار نمایش می دهد. نقطه ضعف سیستم کنترل غیرمستقیم این است که می تواند کم فشار بودن حداکثر 3 چرخ را هشدار دهد! یعنی از آن جایی که اساس عملکرد آن مقایسه سرعت چرخ ها است، وقتی که هر چهار چرخ کم فشار باشند، نمی تواند آن ها به عنوان تایرهای کم فشار نمایش دهد.

2. مستقیم (direct)

در این نوع بر خلاف سیستم غیرمستقیم از حسگرهایی استفاده می شود که مستقیما در داخل تایر قرار داده شده اند، حسگرهایی که میزان فشار درون تایر و نیز دمای آن را اندازه می کنند. این حسگرها سیگنال های مربوط به اطلاعات میزان فشار و دما را به وسیله امواج رادیویی به چراغ های هشدار دهنده در جلوی راننده انتقال می دهند. در گذشته حسگرهای تعبیه شده در داخل تایر برای عمل کرد نیازمند باطری بودند، ولی امروزه مهندسین حسگرهایی را تولید کرده اند که بدون نیاز به باطری به کار خود ادامه می دهند و نیازی به باطری ندارند. در فیلم (دانلود) ترجمه و زیرنویس شده زیر در مجموعه 1Car، می توانید نحوه عملکرد سیستم کنترل فشار تایر را مشاهده کنید.

/uploads/Tire Pressure Monitoring System.flv

حال باید دید استفاده از چنین سیستم هایی که برای رانندگی هر چه ایمن تر ساخته می شوند، تا چه حدی در کاهش تصادفات و سوانح رانندگی تاثیر دارند؟ کدام یک نقش مهم تری در کاهش تلفات و مجروحان دارد، تمرکز رانندگان، تولید خودروهایی با سیستم های ایمنی و یا سخت گیری های پلیس راهنمایی و رانندگی کشور؟


منابع

                   Wikipedia   Gizmag   Safercar

برچسب : کنترل , فشار , تایر , فنی






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

کاربر: علی الهایی
4

سلام لطفا در صورت امکان جهت تهیه راهنمایی کنید
متشکرم
17:13  1392/01/17
گزارش
پاسخ دادن
کاربر: فرامرز داودپور
6

ممنون
این فن آوری های کوچک بسیار جالب است
12:24  1392/01/13
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمد ج۴ : منم مثل شمام اگر خبر جدیدی شنیدید لطفا اطلاع بدید
جی ۷ : سلام لطفا متن شکایت نامه جهت تاخیر را هرکسی داره ارسال کنه
علی : سلام دوستان، تارا دنده ای سفید الان 18روزه تو تاخیره، شما که ماشین ندارید چرا هی فروش میذارید، تحويل یک ماهه بوده ولی هیچ خبری نیست
شاهین پلاس+ : خیر شاهبن پلاس اتوماتیک موعد تحویل اسفند ماه 1403 ، که تکمیل وجه اردیبهشت انجام شده و در وضعیت تخصیص باشد برای تحویل تا آخر امسال ، تبدیلی نخواهد داشت مگر دعوتنامه مجدد تکمیل وجه جهت SBR ، یا حذف سانروف
مینا تارا دستی تحویل 9 اذرماه : تارا v1 طرح اسقاط پیش فروش انتخاب نمایندگی 1404/05/20 واریز اولیه 1404/05/25 پیامک اسقاط 1404/07/10 اسقاط خودرو 1404/07/13 دعوت نامه فعلا نیومده ؟ گفت تا دو هفته دیگه میاد تحویل هم که زده 9 اذرماه ☹️ با این روند فکر کنم یه افزایش قیمت هم میخوره به دعوت نامه های جدید
لطیفی : سلام من 2 اردیبهشت تکمیل وجه انجام دادم 28 شهریور تحویل گرفتم، البته ماشین ما اول کار تو نمایندگی واشر سرسیلندر سوزونده بود که قرار شد نمایندگی تعمیر کنه، هنوزم به ما تحویل ندادن
T8 : سلام چطور از ثبت نامی های اردیبهشت T8هیچ خبری نیست کسی هست 90روز کاری که شاسی شده باشه
سالار : کاسبی راه انداختی میخوای از مردم پول دیرکرد شاهین و در بیاری
رها : سلام والا ما ک 18 تیر ماه تکمیل وجه کردیم هفته چهارم شهریور هنوز خبری نشده .کاشکی واسه ما هم پیام تکمیل وجه نمیومد حداقل همون پرایدی هم ک داشتیم الن زیر پامون بود طلا هایی ک فروختم داشتم الن .. هم تابستونمون به فنا رفت هم الن با 2 تا دانش آموز و شرایط بدون وسیلگی ک حتی رفتن سر کار برام خیلی سخت شده با این ک کارگر هستم پول تاکسی و ...سرمایه ای ک از دست دادم ... خدااز باعث و بانیشون نگذره کره این طور مردم به بازی گرفتن و سو استفاده کردن از قشر متوسط و ضعیف جامعه.
x5 کرج : دوستانی که خودرو تحویل گرفتن از زمان پلاک شدن تا تحویل چند روز طول کشید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
فوق العاده : شماره سایپا کاشان بدید
فوق العاده : من 4 اسفند فاکتور شدم
پاسخ به مسعود : چرا واسه ما 16تومن ریختیم
Shahrivar s واقعی : نه هنوز نوبتم نشده😊
محمد : دیگه اتومات فاکتور نمیشه اینجور که بوش میاد ما رفتیم برای دو ماه تاخیر
فوری : به کلی اصلا فاکتور نمیکنه
اصغر : دوهفته اول برج دو تکمیل وجه نداشتیم
سیامک : بابا این حرفها چیه طرف اسم خودشو گذاشته راعی فلان و...شما هم باور میکنید اصلا مسئولین سایپا اینجا چیکار میکنن منم مدیر عامل سایپا هستم بیاید جلوی در دفتر فروش حقتونو بگیرید
بر باد رفته : ممنون از کسایی که مارو انداختن بیرون لطف کردین
پیش فروش بهمن : سلام دروغ میگن والا بخدا ما اخر اردیبهشت تکمیل وجه کردیم با گذشت 4 ماه و خرده ای از زمان تکمیل وجه هنوز هیچ خبری نیست لعنت بر مدیران نالایق سایپا