کمپانی سانگ یانگ با عرضه رکستون W به عنوان یک خودروی قدرتمند و گردن کلفت در سال 2014 سعی کرد جایگاه خوبی در کلاس خودروهای SUV برای خود دست و پا کند؛ اما به دلیل عدم مطابقت با استانداردهای آلایندگی یورو 5 یک وقفه نه ماهه در تولید این خودرو روی داد که پس از مدتی و با انجام اصلاحات مورد نیاز از سوی کمپانی سازنده، تولید این شاسی بلند کرهای از سر گرفته شد. علاوه بر طراحی جدید چراغ ها و جلوپنجره که ظاهر خشن تری به این خودرو بخشیده است، استفاده از یک پیشرانه جدید در کنار ارائه تجهیزات و آپشن های فراوان تویوتا لندکروزر و کابین جاداری چون مرسدس بنز GL و صد البته قیمت پایین این کرهای در مقایسه با رقبایش، رکستون W را به خودرویی ایدهآل برای بسیاری از خریداران تبدیل میکند. اما آیا قیمت پایین این خودرو منافاتی با کیفیت و کارایی آن ندارد؟ گفتنی است، قیمت پایه این SUV از 21,995 پوند شروع میشود و به 25,995 پوند برای تیپ فول آپشن EX میرسد که در مقایسه با خودروهایی چون فولکس واگن گلف DSG، شما با پرداخت مبلغ کمتری میتوانید لذت رانندگی با یک شاسی بلند مجهز را تجربه کنید.
کمپانی سازنده با قرار دادن یک پیشرانه شش سیلندر خطی 3 لیتری بنزینی و تامین قدرتی معادل 220 اسب بخار و گشتاوری در حدود 312 نیوتن متر، رکستون 2,013 کیلوگرمی را با حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت به پیش میراند. گفتنی است، این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته اتوماتیک تیپترونیک به هر چهار چرخ منتقل میشود (چهار چرخ محرک دائم با امکان انتخاب حالت زمستانی) و شتاب 12 ثانیه ای را برای رکستون به ارمغان میآورد؛ با این وجود، عملکرد گیربکس چندان رضایت بخش نبوده و به خصوص در ترافیک شهری و هنگام تعویض دنده های مداوم، راننده را آزرده خاطر میسازد. همچنین، مصرف سوخت 14.2 لیتر در سیکل ترکیبی (19.3 لیتر در شهر و 11.2 لیتر در بزرگراه) برای خودرویی با این وزن و ابعاد 1,760x1,870x4,720 میلی متر به ترتیب برای طولxعرضxارتفاع بسیار زیاد میباشد.
همان طور که پیش از این اشاره شد، طراحی جدید جلوپنجره و چراغ های جلو با قابلیت تنظیم سطح روشنایی بر اساس وزن خودرو، شیشه های جلو ضد اشعه های مضر (سولار)، چراغ های مه شکن، ریل های سقفی، و چراغ های عقب LED ظاهر زیبایی به این شاسی بلند کره ای بخشیدهاند. از دیگر تجهیزات استاندارد این شاسی بلند 7 نفره میتوان به فرمان تلسکوپی هیدرولیک حساس به سرعت با قابلیت تنظیم به صورت دستی، شیشه های برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، کروز کنترل، تهویه هوای اتوماتیک، سانروف برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، غربیلک فرمان مجهز به پدل شیفتر و کنترل سیستم صوتی، کامپیوتر سفری (مدیریت پیمایش سفر)، گرمکن صندلی راننده و سرنشینان، آینه الکتروکرومیک، برف پاک کن مجهز به حسگر باران و سیستم یخ زدا، تنظیم برقی صندلی راننده در 8 جهت و سرنشین جلو در 4 جهت، آینه های جانبی تاشو اشاره کرد.
قابلیت ذخیره وضعیت صندلی راننده و سرنشین در 3 حالت، تنظیم اتوماتیک آینه های جانبی هنگام دنده عقب، کمک فنرهای گازی، سیستم پخش DVD به همراه 6 بلندگو، آینه های جانبی دارای حافظه، و دوربین دید عقب نیز، از جمله تجهیزات سفارشی رکستون به شمار میروند.
اما با نگاهی به داخل کابین، اینطور به نظر میرسد که کمپانی سانگ یانگ کیفیت را فدای کمیت کرده است؛ تزئینات چوبی نامرغوب، طراحی قدیمی، کیفیت پایین نمایشگر LCD سیستم کنترل آب و هوای اتوماتیک، عدم وضوح دکمه های کنسول مرکزی زیر نور خورشید یا خیابان از جمله مواردی هستند که بر عدم هماهنگی طراحی داخلی این خودرو تاکید میکنند. بزرگ بودن فرمان، بخش زیادی از فضای قسمت جلو را اشغال کرده و راننده را در تنگنا قرار داده است؛ شاید بتوان گفت بزرگترین مشکل این کره ای 4.7 متری نیز، همین فضای نامناسب داخل کابین آن باشد. لازم به ذکر است، تمامی تیپ های رکستون W به صورت استاندارد با ظرفیت هفت سرنشین ارائه میشوند؛ اما شما میتوانید بدون پرداخت هیچ گونه هزینه اضافی، این خودرو را به صورت پنج سرنشین سفارش دهید.
|
|
وجود تجهیزاتی چون قفل ایمنی کودک، ترمزهای دیسکی خنک شونده با هوا مجهز به سیستم ضدقفل، ایموبیلایزر، کنترل کشش و پایداری، سیستم ضد واژگونی (ARP)، سیستم توزیع الکتریکی نیروی ترمز، هشدار دهنده موانع در دنده عقب، 10 کیسه هوا و قفل شدن درب ها در سرعت بالا به صورت استاندارد و فلاپ روی گلگیرها به همراه رکاب زیر درب ها و سیستم کنترل در سراشیبی به صورت سفارشی، ایمنی رکستون را تامین میکنند.
اما با وجود سیستم تعلیق مکفرسون دو جناغی در جلو و چند میلهای با میله تعادل در عقب، رکستون عملکرد خوبی از خود به نمایش نمیگذارد و شما را از خرید چنین خودرویی پشیمان میکند؛ چرا که با رفتن روی کوچکترین دست اندازی تمام کابین متلاطم میشود و ضربات را به سرنشینان منتقل میکند؛ فرمان پذیری و هندلینگ نیز، چندان رضایت بخش نیست و آنطور که باید و شاید، نیازهای راننده را برطرف نمیکند. اگرچه کمپانی سازنده این خودرو را به عنوان حد فاصل کیا سورنتو و هیوندای سانتافه تولید و عرضه کرده است، اما با این تفاسیر مسئولان سانگ یانگ نیز امید چندانی به موفقیت رکستون W ندارند. اما ظرفیت حمل بیش از سه تن بار به همراه گارانتی 60 ماهه یا 150,000 کیلومتری و قابلیت های خوب آف رود، خرید این شاسی بلند کرهای را قابل تحمل میسازد. در حال حاضر این خودرو توسط شرکت رامک خودرو و با محدوده قیمت 184 تا 187 میلیون تومان به خریداران عرضه میشود.