کامیون سنگین میتسوبیشی به تازگی مورد بازنگری قرار گرفته است و به منظور این که توانایی رقابت بیشتری داشته باشند، دستخوش تغییرات زیادی شده است. یک موتور و گیربکس جدید و بسیاری تجهیزات دیگر روی آن نصب شده اند، گفتنی است بسیاری از این تجهیزات از کامیونهای دایملر الهام گرفته شدهاند. کامیون میتسوبیشی Fuso Heavy به لطف این امکانات جدید، بهتر از قبل نیازهای صنعت حمل و نقل امروزی را برآورده میکند. این کامیون در دو مدل FP و FV تولید و به بازار عرضه میشود. برای هر یک از این مدلها، سه موتور دیزل مجهز به سیستم Gross Combination Mass یا به اختصار GCM قابل انتخاب است که قادرند بین 40.000 تا 58.000 کیلوگرم بار حمل کنند.
طراحی بدنه
در سالهای اخیر، شاهد ارائه کامیونهایی جذاب و زیبا بودهایم و نسل جدید کامیون میتسوبیشی Fuso Heavy نمونه خوبی از این طراحیهای زیباست. نسل جدید این کامیون از کابینی آیرودینامیک و سطوحی صاف و صیقلی برخوردار است. چراغهای راهنمای باریک، بالای سپر قرار گرفتهاند، چراغهای جلو نیز پایینتر آمده و از طراحی زیباتر و پویاتری برخوردار شدهاند. سپر از طرحی سیال برخوردار است و با طراحی آیرودینامیک سایر قسمتهای کابین سنخیت دارد، یک پنجره اضافی نیز بالای درب سمت شاگرد تعبیه شده است تا دید راننده از فضای اطراف بالا برود. علاوه بر تغییراتی که کمپانی میتسوبیشی بر روی بدنه خارجی اعمال کرده است، شاسی کامیون نیز سبکتر و محکمتر شده است که کارایی کامیون را بالا میبرد. این کامیون در پیکربندیهای مختلفی به بازار ارائه میشود. مدلهای 2×4 و 4×6 برای انجام ماموریتهای کوتاه و محلی مناسب هستند، مدلهای 4×6 برای این مناسب هستند که کمپرسی روی آنها نصب شود، مدلهای 4×8 نیز از فاصله محوری زیادی برخوردارند و برای توزیع و حمل بارهای سنگین مناسبند.
طراحی داخلی
کابین داخلی نیز مانند بدنه خارجی تغییر کرده است. در داخل کابین، همه چیز جدید است و طراحی خستهکننده قدیمی، جای خودش را به یک طراحی مدرن و امروزی داده است. کیفیت مواد اولیه در مقایسه با نسل قبلی، بهتر و با دوامتر به نظر میرسد. کیفیت ساخت نیز بالاتر است و همه چیز سرجای خودش قرار گرفته است. آمپرها بسیار خوانا هستند و نمایشگری که روی پنل ابزار قرار گرفته است، اطلاعات مختلفی در اختیار راننده قرار میدهد. شاخص مصرف سوخت نیز روی آن به چشم میخورد که میانگین سوخت مصرفی را به نمایش میگذارد تا راننده بتواند کم مصرفترین حالت رانندگی را انتخاب کند. ترمز دستی در نزدیکی صندلی راننده قرار گرفته است تا کار کردن با دکمههای کنترلی آسانتر باشد.
صندلی راننده تنظیمات زیادی دارد و راننده میتواند بهترین و راحتترین وضعیت را انتخاب کند. برای این که راحتی راننده بالا برود، غربیلک فرمان تنظیمات زیادی دارد تا دسترسی و به کارگیری آن آسانتر باشد. همانطور که انتظار میرود، دید راننده از اطراف عالی است چون شیشه جلو بسیار بزرگ است و ستونها نیز بسیار باریک هستند. پنجره بالای درب شاگرد نیز دید راننده را بالا میبرد. چندین جا لیوانی و محفظه بار به درد بخور نیز داخل کابین به چشم میخورند تا راننده هنگام انجام مأموریت از رفاه و راحتی بیشتری برخوردار باشد. تختخواب تاشو و پرده به صورت سفارشی قابل خریداری هستند.
موتور و گیربکس
کامیون میتسوبیشی Fuso Heavy مجهز به یک موتور OM457 است که از کامیونهای مرسدس بنز قرض گرفته شده است. این کامیون به لطف برخورداری از موتور جدید ساخت کمپانی مرسدس بنز، به قویترین کامیون ژاپنی موجود در بازار تبدیل شده است. این موتور در کنار مبدل کاتالیستی SCR قرار میگیرد تا مصرف سوخت کمی داشته باشد و گازهای آلاینده کمی نیز تولید کند. موتور OM457 در سه مدل تولید میشود که قدرتهای مختلفی تولید میکنند. ضعیفترین مدل قادر است 360 اسببخار نیرو و 1850 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. قویترین مدل نیز توانایی تولید 400 اسببخار نیرو و 2000 نیوتنمتر گشتاور را دارد. بار دیگر باید گفت این موتورها جزو قویترین موتورهای موجود در بازار کامیونهای ژاپنی محسوب میشوند. کامیون میتسوبیشی Fuso Heavy هم با گیربکس دستی و هم با گیربکس اتوماتیک به بازار عرضه میشود. این گیربکسها بر اساس گیربکس Powershift AMT که روی کامیونهای مرسدس بنز نصب میشوند، ساخته شده است.
کیفیت سواری و هندلینگ
کمپانی میتسوبیشی برای سری کامیونهای FP و FV، سازهای سبکتر و مستحکمتر تولید کرده است، شاسی نیز به لطف بازنگریهایی که در مورد آن صورت گرفته است، بسیار سبکتر و با دوامتر است. این کامیون برای این که از عهده کارهای مختلف بر بیاید به کمک فنرهای فولادی و سیستم تعلیق بادی مجهز شده است. به منظور بالا بردن کیفیت سواری، کمک فنرهای فولادی در کنار ضربهگیر و متعادل کنندههایی قرار گرفتهاند، به کارگیری این تجهیزات باعث شده است هندلینگ کامیون نیز بالا برود. سواری این کامیون به اندازهای نرم است که جادههای نا همواره هیچ مزاحمتی برای سرنشینان ایجاد نمیکنند. فرمانپذیری نیز بسیار خوب و دقیق است و هم در سرعتهای پایین و هم در سرعتهای بالا بسیار عالی عمل میکند. تجهیزات ایمنی این کامیون زیبا و قوی عبارتند از: کیسه هوای راننده، ترمز موتور، ترمز ضدقفل، کنترل پایداری و سیستم کنترل در سربالایی و سراشیبی.
نتیجهگیری
تا همین اواخر کامیونهای میتسوبیشی، کامیونهایی ضعیف قلمداد میشدند، ولی کامیونهای جدید به موتورهایی بسیار قوی و کارآمد مجهز شدهاند که آماده انجام دادن کارهای بسیار سنگین هستند. کابین جدید بسیار زیبا است و به رغم شکل و شمایل ظریف و ژاپنیاش بسیار راحت است و دکمههای کنترلی نیز بسیار دم دست هستند. علاوه بر این موارد، کیفیت مواد اولیه و کیفیت ساخت نیز جزو بهترین مواردی هستند که در کامیونهای ساخت ژاپن مشاهده میشود.