شاید اسم TLX زیاد آشنا به نظر نرسد، علتش هم چیزی نیست جز این که کمپانی آکورا سدانهای متوسط TSX و TL را از خط تولید خارج کرده و آنها را در قالب یک خودرو کاملاً جدید به نام آکورا TLX در هم ادغام کرده است. آکورا TLX از نظر اندازه از آکورا TSX بلندتر و از آکورا TL بلندتر است و به همین خاطر بیشتر توجه خریداران سدانهای لوکس متوسط را جلب میکند. خوشبختانه این سدان جدید بسیاری از ویژگیهای پیشینیانش را به ارث برده است. کمپانی آکورا به خریداران این امکان را میدهد که از بین چهار و شش سیلندر، یکی را انتخاب کنند که هر دو کم مصرف هستند و در کنار یک گیربکس اتوماتیک هشت یا نه سرعته قرار میگیرند. اگر موتور شش سیلندر انتخاب شود این امکان وجود دارد که سیستم چهار چرخ محرک نیز در کنار آن قرار بگیرد. این سیستم پایداری را در هوای نامساعد بالا میبرد و از هندلینگی اسپرت برخوردار است.
آکورا TLX به شما ترکیبی از تجمل و اسپرت بودن ارائه میدهد و از کابینی جادار و تجهیزاتی بسیار پیشرفته بهره میبرد. گفتنی است موتور چهار سیلندر با این که موتوری قوی و قابل است، نمیتواند با موتورهای مجهز به توربوشارژر رقبای این خودرو رقابت کند. اگر به دنبال گزینههای دیگری میگردید، بهتر است به خودروهای چند ستاره این کلاس، یعنی بیامو سری 3 و مرسدس بنز C-Class نگاهی بیندازید. بیامو سری 3 مدل ترکیبی عالی از تجمل و عملکرد اسپرت است، مرسدس بنز C-Class مدل 2015 نیز مورد بازنگری قرار گرفته است و از کابینی تمام و کمال بهره میبرد. با همه این حرفها، آکورا TLX مدل 2015 یک سدان لوکس است که شاید بخواهید به آن هم نگاهی بیندازید.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
آکورا TLX مدل 2015 یک سدان لوکس متوسط است که در سه تیپ به بازار عرضه میشود که عبارتند از: تیپ پایه، تیپ Technology و تیپ Advance. تیپهای Technology و Advance دارای چند پکیج نیز هستند و به صورت دیفرانسیل جلو و یا چهار چرخ محرک تولید میشوند. تجهیزات استاندارد تیپ پایه عبارتند از: رینگهای 17 اینچی، چراغهای جلو و چراغهای ترمز LED، سانروف، گرمکن آینههای جانبی، دسترسی و استارت بدون کلید، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، روکش وینیل، گرمکن صندلیهای جلو، صندلی برقی راننده با قابلیت حرکت در هشت جهت، صندلی شاگرد با قابلیت حرکت در چهار جهت (با موتورهای شش سیلندر در شش جهت)، صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 40/60، فرمان تلسکوپی و آینه الکتروکرومیک. از تجهیزات دیگری که به صورت استاندارد ارائه میشود، میتوان به این موارد اشاره کرد: اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، دوربین دید عقب، سیستم Siri Eyes Free، دو صفحه نمایشگر (یک نمایشگر 8 اینچی و یک نمایشگر 7 اینچی)، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و هفت بلندگو، رادیوی ماهوارهای، اپلیکیشنهای سازگار با تلفن همراه (اپلیکیشنهای Aha و Panadora) و درگاه iPod/USB. اگر پکیج Technology که فقط با موتور شش سیلندر ارائه میشود را خریداری کنید، این تجهیزات در اختیارتان قرار میگیرند: روکش چرمی، حافظه تنظیمات راننده، سیستم هشدار عبور از خط، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار ترافیک عقب، سیستم پیشگیری از تصادف، کنترل صوتی، GPS، سیستم صوتی Acura/ESL به همراه 10 بلندگو، رینگهای 18 اینچی، سنسور پارک جلو و عقب، استارت از راه دور، چراغهای مهشکن LED، آینههای جانبی الکتروکرومیک، مجرای هوای صندلیهای جلو، کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار عبور از خط و ترمز اتوماتیک.
قدرت و عملکرد موتور
آکورا TLX مدل 2015 با دو موتور در اختیار مشتریان قرار میگیرد: یک موتور چهار سیلندر 2.4 لیتری و یک موتور شش سیلندر 3.5 لیتری. موتور 2.4 لیتری 206 اسببخار نیرو و حدود 247 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند. این موتور در کنار دیفرانسیل جلو و گیربکس هشت سرعته دو وضعیتی قرار میگیرد. در تست سرعت، آکورا TLX توانست ظرف 7.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که برای این کلاس از خودروها زمان زیادی به نظر میرسد. مصرف سوخت این سدان با متور 2.4 لیتری و در سیکل ترکیبی 9.78 لیتر (11.40 لیتر در شهر و 7.82 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است که برای خودروهای این کلاس بسیار مناسب است. در مورد موتور 3.5 لیتری نیز باید گفت قادر است 290 اسببخار نیرو و حدود 362 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این موتور شش سیلندر میتواند در کنار دیفرانسیل جلو یا سیستم چهار چرخ محرک قرار بگیرد. در تست سرعت، این موتور توانست ظرف 6.4 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که زمان بسیار خوبی به نظر میرسد ولی هنوز به پای برخی رقبای پر شتاب نمیرسد. مصرف سوخت این موتور با دیفرانسیل جلو و در سیکل ترکیبی 10.95 لیتر (13.03 لیتر در شهر و 8.05 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 10.95 لیتر (13.03 لیتر در شهر و 8.83 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی آکورا TLX مدل 2015 عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، دوربین دید عقب، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای پردهای، کیسه هوای زانوی راننده و پشت سریها برقی برای صندلیها جلو. در تست ترمز، آکورا TLX توانست پس از پیمودن 39.30 متر متوقف بشود که حدود 2.13 متر از مسافت ثبت شده برای این کلاس از خودروها بیشتر است. تجهیزات ایمنی که به صورت سفارشی قابل خریداری هستند عبارتند از: سنسور پارک عقب، سیستم هشدار نقاط کور، سیستم هشدار عبور از خط و سیستم پیشگیری از تصادف به همراه ترمز اتوماتیک. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از جلو، مقاومت سقف و مقاومت طرفین و طراحی کمربند و پشت سریها، به این سدان بالاترین رتبه ممکن، یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است.
طراحی داخلی و امکانات خاص
طراحی داخلی آکورا TLX از طراحی داخلی آکورا TSX و آکورا TL چند قدم جلوتر است. صندلیهای جلو این سدان از پشتیها و نشیمنگاهی ضخیم ولی نرم برخوردارند. صندلیهای عقب نیز راحت هستند ولی فضای سر صندلیهای عقب برای بزرگسالان قد بلند کم است ولی فضای پا در مقایسه با سایر رقبا بسیار زیاد است. کمپانی آکورا مدعی است در این سدان از یک سیستم صداگیر پیشرفته استفاده کرده است. ظاهراً این سیستم خوب کار میکند چون صدای باد و تایرها به هیچ عنوان وارد کابین نمیشوند.
طراحی کلی کابین داخلی مرتب و شسته رفته است. آمپرها راحت خوانده میشوند و صفحه نمایشگر نیز بیشتر اطلاعات ضروری را در اختیار راننده قرار میدهد. استفاده از این نمایشگر آسان است ولی گرافیک آن گاهی اوقات دردسر ساز است. کیفیت مواد اولیه استفاده شده در کابین بسیار خوب است ولی کیفیت بعضی قطعات تزیینی زیاد خوب نیست و به پای تزیینات داخلی آئودی A4 یا مرسدس بنز C-Class نمیرسد. فضای صندوق عقب 0.37 متر مکعب است که برای خودرویی در این کلاس، عادی است.
تجربه رانندگی
کیفیت سواری آکورا TLX مدل 2015 بستگی زیادی به این دارد که به کدام موتور مجهز باشد. موتور چهار سیلند کم مصرف است و نیرویی که تولید میکند برای رفت و آمدهای روزانه مناسب است. اگر حالت Sport را انتخاب کنید، عملکرد به طور قابل توجهی بالا میرود، تعویض دندهها نیز به نرمی صورت میگیرند و به موتور اجازه میدهند قدرت واقعیاش را به نمایش بگذارد. با این حال، موتور بیشتر رقبای این خودرو به توربوشارژر مجهز هستند و اگر با آکورا TLX در جاده پشت سر آنها حرکت کنید، عملکرد آن قدری نا امید کننده است. اگر به سرعت علاقهمند هستید، به طور قطع موتور شش سیلندر برایتان مناسب است. آکورا TLX از آکورا TLسبکتر است و هنگام رانندگی این اختلاف وزن را احساس خواهید کرد.
ترکیب رضایتبخشی از راحتی و قدرت در این سدان به چشم میخورد که میتواند انتظارات شما از یک سدان لوکس و اسپرت را به خوبی برآورده کند. فرمان زیاد حس جاده را منتقل نمیکند، با این حال، آکورا TLX هنگام عبور از پیچها از متانت بینظیری برخوردار است. این واقعیت هم در مورد مدلهای دیفرانسیل جلو و هم در مورد مدلهای مجهز به سیستم چهار چرخ محرک صدق میکند. سیستم چهار چرخ محرک، گشتاور را به هر چهار چرخ منتقل میکند تا خودرو هنگام عبور از پیچها چالاک و با ثبات باشد. به هر حال، صرفنظر از این که خودرو شما به کدام موتور مجهز است، هنگامی که تهاجمی رانندگی کنید، سیستم تعلیق کمی مأیوس کننده است و چسبندگی تایرها نیز نسبتاً کم است. هنگام رانندگی در خیابانهای پر دستانداز شهری، سیستم تعلیق قدری خشک احساس میشود ولی هنگام حرکت در بزرگراه سواری بسیار نرم و تحت کنترل است.