گاهی اوقات خودروسازان در راه دستیابی به موفقیتهای بزرگ و خلق یک محصول بینظیر، اصول و سنتها را زیر پا میگذارند و اگرچه ممکن است با شکستها و ناکامیهایی نیز مواجه شوند، اما به راه خود ادامه میدهند. سیتروئن C4 پیکاسو 2015 نیز، به همین شیوه تولید شده است. از هر جهت که به این کجاوه فرانسوی نگاه کنید، نقطه اشتراکی با دیگر خودروها در آن پیدا نخواهید کرد. این خودرو که از آن تحت عنوان یک خودروی چند منظوره (MPV) یاد میشود، در حقیقت چیزی است مابین یک هاچبک سقف بلند و یک کراساوور SUV. در یک جمله میتوان گفت C4 پیکاسو خودرویی است که با آن در هر شرایطی میتوان رانندگی کرد و طراحی خاص و منحصربه فرد این فرانسوی، از نقاط مثبت آن به شمار میرود. شایان ذکر است، سیتروئن C4 پیکاسو با سیتروئن C4 گرند پیکاسو متفاوت است؛ گرند پیکاسو، خودرویی بزرگتر با ظرفیت هفت سرنشین است که با پیشرانه دیزلی عرضه میشود، اما پیکاسو با ظرفیت پنج سرنشین و با پیشرانه بنزینی در اختیار علاقهمندان قرار میگیرد.
این فرانسوی کوچک در شهر و هنگام رفت و آمدهای روزانه بسیار چابک و چالاک بوده و عملکرد بسیار خوبی از خود به نمایش میگذارد. طراحی تیز و لبهدار C4 پیکاسو، نه تنها سبب تمایز شما در میان دیگر خودروها میشود، بلکه کارایی آن را نیز افزایش میدهد. جالب است بدانید که بیامو سری 2 اکتیو تورر و مرسدس بنز B-Class از جمله رقبای C4 پیکاسو به شمار میروند. شایان ذکر است، قیمت این خودرو از 40,990 دلار استرالیا شروع میشود و با افزودن تجهیزات سفارشی قیمت آن افزایش پیدا میکند. برای مثال، با سفارش پکیج Clever Driver Assistance که تجهیزاتی چون سیستم هشدار عبور از خط، آینه الکتروکرومیک، تنظیم نوربالای هوشمند، کروز کنترل فعال، کمربندهای ایمنی فعال و هشدار تصادف را در اختیار شما قرار میدهد، مبلغی در حدود 2,000 دلار به قیمت خودرو افزوده میشود؛ از آنجایی که C4 پیکاسو بیشتر یک خودروی خانوادگی است، سفارش این پکیج کاری هوشمندانه به نظر میرسد.
از جمله تجهیزات استاندارد این خودرو میتوان به دوربین دید عقب و 360 درجه، چراغهای حرکت در روز LED، چراغهای عقب 3D LED، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، چراغها و برف پاککنهای اتوماتیک، هشدار نقاط کور، کروز کنترل مجهز به سیستم کاهش سرعت، نمایشگر لمسی 7 اینچی مجهز به DAB+ و یک حافظه 8 گیگابایتی، سنسورهای پارک عقب و جلو به همراه سیستم کمکی، و سانروف پانوراما دودی رنگ اشاره کرد. گفتنی است، در صندوق این خودرو فضایی مجزا برای قرار دادن لاستیک زاپاس در نظر گرفته شده است.
با نگاهی به C4 پیکاسو متوجه میشوید که با وجود شیشههای جانبی فراوان، سانروف پانوراما، شیشه عقب و جلوی بزرگ، سرنشینان از دید بسیار خوبی نسبت به محیط اطراف برخوردارند. نمایشگر مرکزی بزرگ با ارائه تصاویری شفاف، اطلاعات را به خوبی در اختیار راننده قرار میدهد و استفاده از سیستم GPS را بسیار آسان و راحت ساخته است. نمایشگر کوچکتر قرار گرفته در قسمت پایین کنسول مرکزی، اطلاعات مربوط به سیستم صوتی، کنترل در سربالایی و سراشیبی، و سیستم Stop-Start را به نمایش میگذارد.
اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث به آسانی صورت میگیرد و فقط کافی است یک بار آن را تنظیم کنید. تنظیمات منوی اصلی نیز، کار سخت و دشواری نیست و به راحتی انجام میشود. کار با رابط iPod نیز، بسیار راحت و آسان است و امکان جستجوی سریع را برای شما فراهم میآورد.
پیشرانه چهار سیلندر 1.6 لیتری مجهز به توربوشارژر e-THP، علیرغم اندازه کوچکش، پر قدرت ظاهر شده و به خوبی با گیربکس شش سرعته اتوماتیک هماهنگ شده است. تعویض دندهها بدون توجه به سرعت، نرم و روان انجام میشود و پس از اینکه به اهرم تعویض دنده ظریفی که در قسمت بالا-سمت راست میل فرمان قرار گرفته است، عادت کردید، تعویض دنده به امری لذتبخش برای شما تبدیل میشود. گفتنی است، این پیشرانه با تامین قدرتی در حدود 165 اسببخار و گشتاوری معادل 240 نیوتنمتر C4 پیکاسو را به پیش میراند.
به منظور دستیابی به حداکثر توان، نیازی نیست هنگام رانندگی در شهر دور موتور را به حداکثر برسانید؛ چرا که ترکیب فوقالعاده پیشرانه و گیربکس حتی در دور موتور پایین نیز، راندمان خوبی را برای شما فراهم میآورد و شاید به همین دلیل است که این فرانسوی کوچک هیچگاه پیر و فرتوت به نظر نمیرسد. اگرچه ممکن است حداکثر سرعت 210 کیلومتر بر ساعت و شتاب 9.3 ثانیه در این کلاس بی اهمیت و پیش پا افتاده جلو کند، اما با در نظر گرفتن مصرف سوخت 5.6 لیتری C4 پیکاسو در سیکل ترکیبی میتوان گفت این خودرو برای افرادی که از نظر مالی با محدودیت مواجه هستند، گزینه بسیار خوبی محسوب میشود.
کیفیت خوب رانندگی با این خودروی چندمنظوره همگان را تحت تاثیر قرار میدهد؛ راحتی و سکوت داخل کابین از جمله عواملی هستند که بر این امر تاثیر بسزایی دارند. با وجود عملکرد خوب سیستم تعلیق در جذب ضربات و ناهمواریها، سرنشینان هیچ ضربه یا تکانی را در داخل کابین احساس نمیکنند.
فرمانپذیری عالی و دایره گردش کم، رانندگی با این خودرو را در داخل شهر بسیار مطلوب میسازد. قابلیت تنظیم صندلی راننده در حالتهای مختلف که دید بسیار مناسبی را برای وی فراهم میآورد، در کنار هندلینگ دقیق راحتی و آسایش راننده را موجب میشود.
گفتنی است دید مناسب راننده، رانندگی با پیکاسو را در جادههای باریک و یا پارکینگهای کوچک بسیار آسان و راحت میسازد؛ حتی باز کردن آفتابگیرها نیز، خللی در دید راننده ایجاد نمیکنند. آفتابگیر سانروف نیز، از ورود اشعههای خورشید به داخل و در نتیجه گرم شدن کابین جلوگیری میکند که این امر در مناطق آفتابی از اهمیت بسیاری برخوردار است.
با نشستن در صندلیهای تک نفره ردیف دوم متوجه میشوید که فضای پای مناسب و دید خوب سرنشینان، حس فوقالعادهای در آنها ایجاد میکند. گفتنی است، با عقب و جلو بردن صندلیها میتوانید فضای پا یا بار را به دلخواه خود تغییر دهید و بهترین شرایط را برای خود فراهم آورید. با عقب بردن صندلیها فضایی به حجم 537 لیتر برای قرار دادن وسایل در اختیار شما قرار میگیرد که با جلو کشیدن آنها این مقدار به 630 لیتر و در صورت خم کردن صندلیها به 1,851 لیتر افزایش مییابد. لازم به ذکر است، در صورت جلو کشیدن صندلیها باز هم فضای پای کافی برای کودکان وجود دارد. بدین ترتیب شاید بتوان گفت بزرگترین مزیت C4 پیکاسو آن است که نه فضای پا را فدای فضای بار میکند و نه فضای بار را فدای فضای پا و در هر شرایطی شما میتوانید بهترین حالت را برای خود ایجاد کنید.
گارانتی شش ساله و بدون محدودیت کیلومتر کمپانی سیتروئن و شش سال خدمات با هزینه محدود، آسودگی خاطر خریداران را در بر دارد. عدم امکان سفارش موتور دیزلی، قدرت کم پیشرانه بنزینی در مقایسه با برخی رقبای اروپایی، و صندلیهای جداگانه عقب مواردی هستند که ممکن است برخی افراد را از خرید این فرانسوی زیبا منصرف کنند. با این حال، وجود نکات مثبت بیشمار در C4 پیکاسو که از جمله آنها میتوان به رانندگی عالی در شهر، کابین جادار، فضای بار مناسب، و راحتی و آرامش آن اشاره کرد، افراد بسیاری را به خرید این خودروی خانوادگی تشویق میکند.