بررسی جگوار XK مدل 2015

بررسی جگوار XK مدل 2015

چنانچه به دنبال خرید یک کوپه یا کروک اسپرت لوکس باشید، در حقیقت به دنبال چیزی فراتر از وسیله‌ای ساده برای رفت و آمد هستید؛ در این حالت، خودرویی مجهز، با عملکرد فوق‌العاده و طراحی زیبا در ذهن همگان تداعی می‌شود. جگوار XK مدل 2015، خودرویی است که تمامی این موارد را دربرمی‌گیرد. نخستین موضوعی که توجه افراد بسیاری را به سوی خود جلب می‌کند، پیشرانه پر قدرتی است که در زیر کاپوت این بریتانیایی زیبا قرار گرفته است. کمپانی جگوار با استفاده از یک موتور هشت سیلندر خورجینی 5 لیتری و تولید قدرتی در حدود 385 تا 550 اسب‌بخار، XK را به پیش می‌راند؛ فشردن پدال گاز این کوپه زیبا، شما را به اوج هیجان و لذت می‌رساند. هندلینگ نیز، مخصوصا در تیپ فول آپشن XKR-S، بسیار خوب می‌باشد. گفتنی است، XK در نهایت یک خودروی Grand Touring یا همان GT است و این امر بدان معنا است که کیفیت رانندگی فوق‌العاده عالی در کنار کابین مجهز و لوکس، رانندگی با این کوپه را در مسافت‌های طولانی به امری لذتبخش تبدیل می‌کند.

بررسی جگوار XK مدل 2015

با وجود تمام این موارد، نقاط ضعفی نیز در جگوار XK مشاهده می‌شود؛ محدود بودن فضای کابین مخصوصا در مدل کروک، از جمله این موارد است. اگرچه این خودرو به صورت استاندارد دارای چهار صندلی می‌باشد، اما صندلی‌های عقب آن عملا مناسب نبوده و از آنها فقط می‌توان به عنوان محلی برای قرار دادن چمدان یا وسایل استفاده کرد. تکنولوژی‌های XK نیز، در مقایسه با برخی رقبا، چندان پیشرفته نبوده و کار با آنها آسان و راحت نیست. عدم ارائه سیستم چهار چرخ محرک از سوی کمپانی سازنده، یکی از مهم‌ترین مواردی است که خریداران را مایوس و دلسرد می‌کند. هنگام صحبت از رقبا نام پورشه 911 با تجهیزات سفارشی فراوان، رانندگی مهیج مخصوصا در پیچ‌ها، و راحتی بی‌نظیر در صدر جدول می‌درخشد؛ بی‌ام‌و سری 6 و مرسدس بنز SL Class نیز، با ارائه پیشرانه‌هایی پر قدرت و کابین‌هایی لوکس و مجهز، از دیگر رقبای XK محسوب می‌شوند. جگوار F-Type مدل 2015  نیز، با ارائه عملکردی عالی، تجهیزات بسیار و قیمت پایه کمتر رقابت تنگاتنگی را با هم‌خانواده خود آغاز کرده است. لازم به ذکر است، کمپانی جگوار مدل 2015 را آخرین مدل XK عنوان کرده است. 

 

طراحی بدنه و امکانات رفاهی

بررسی جگوار XK مدل 2015

کمپانی جگوار، خودروی XK 2015 را در سه تیپ XK پایه، XKR و XKR-S و در دو مدل کوپه و کروک روانه بازار کرده است؛ البته در اواخر سال جاری مدل XK Final Fifty Limited Edition نیز، قرار است در اختیار علاقه‌مندان و خریداران قرار بگیرد. از تجهیزات استاندارد تیپ پایه XK می‌توان به مواردی چون رینگ‌های 20 اینچی، سیستم تعلیق قابل تنظیم، دسترسی و استارت بدون کلید، چراغ‌های جلوی زنون خودکار، چراغ‌های حرکت در روز LED، مه‌شکن‌های عقب، آینه‌های الکتروکرومیک برقی، بادشکن عقب، سنسورهای پارک عقب و جلو، دوربین دید عقب و برف پاک‌کنهای اتوماتیک اشاره کرد.

بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015

تودوزی چرم، صندلی‌های جلوی برقی با قابلیت تنظیم در 10 حالت مجهز به گرمکن و تهویه و حافظه، فرمان تلسکوپی برقی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین مجهز به گرمکن، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطه‌ای، نمایشگر لمسی 7 اینچی، GPS، قابلیت اتصال تلفن همراه و سیستم صوتی از طریق بلوتوث، سیستم صوتی Bowers & Wilkins مجهز به 8 بلندگو با قابلیت پخش CD، رادیو ماهواره‌ای، ورودی صوتی اضافی و رابط iPod/USB تجهیزاتی هستند که به صورت استاندارد در کابین تیپ پایه XK وجود دارند. گفتنی است، در مدل کروک سقف پارچه‌ای برقی و روکش صندلی‌های عقب نیز، به صورت استاندارد عرضه می‌شوند.

بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015
بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015
بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015

از جمله تجهیزات سفارشی تیپ پایه این بریتانیایی اصیل می‌توان به رینگ‌های 19 اینچی، روکش کروم برای آینه‌های جانبی، فرمان اسپرت با روکش جیر مصنوعی، و سقف‌های متنوع با روکش چرم و جیر برای مدل کروک اشاره کرد. در تیپ XKR مواردی چون پیشرانه مجهز به سوپرشارژر، دیفرانسیل ضد لغزش، ترمزهای ارتقا یافته، تزئینات چوبی داخل کابین و رینگ‌های 20 اینچی متفاوت به صورت استاندارد عرضه می‌شوند. با سفارش پکیج Performance Pack تجهیزاتی چون اگزوز اسپرت، تودوزی مرغوب و فرمان با روکش جیر مصنوعی در اختیار شما قرار می‌گیرد. رینگ‌های 20 اینچی متفاوت، افزایش حداکثر سرعت، کاهش ارتفاع خودرو، سیستم تعلیق با تنظیمات تهاجمی تر و کیت بدنه اسپرت مواردی هستند که با سفارش پکیج Dynamic Pack به جگوار XKR افزوده می‌شوند. با سفارش پکیج Black Pack تجهیزاتی چون رینگ‌های 20 اینچی متفاوت، کالیپرهای ترمز مشکی رنگ، و تزئینات مشکی براق برای قسمت‌هایی که در حالت عادی به رنگ روشن یا کروم هستند، در اختیار خریداران قرار می‌‌گیرد. لازم به ذکر است، سیستم اگزوز ارتقا یافته و روکش موتور فیبرکربن مواردی هستند که به صورت جداگانه عرضه می‌شوند.

بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015

کمپانی سازنده در حالی از فروش 50 دستگاه XK Final Fifty Limited Edition خبر می‌دهد که این خودرو با تجهیزات استانداردی چون رنگ مشکی، پکیج‌های Performance و Dynamic، و کاپوت کرکره‌ای قرض گرفته شده از مدل XKR-S GT که دیگر تولید نمی‌شود، در اختیار خریداران قرار می‌گیرد؛ گفتنی است، از این تعداد 25 دستگاه کوپه و 25 دستگاه کروک هستند. پیشرانه مجهز به سوپرشارژر قوی‌تر، رینگ‌های 20 اینچی پهن‌تر به رنگ خاکستری مات، اگزوز ارتقایافته، سیستم تعلیق با تنظیمات تهاجمی تر، اسپلیتر فیبرکربنی در جلو، دیفیوزر آیرودینامیک عقب، باله عقب فیبرکربن، کیت بدنه آیرودینامیک، صندلی‌های اسپرت مجهز به گرمکن و بدون تهویه، و تزئینات داخلی منحصربه فرد، تجهیزاتی هستند که به صورت استاندارد در تیپ XKR-S دیده می‌شوند. با سفارش پکیج Bright Pack می‌توانید از تجهیزاتی چون تزئینات کرومی برای بدنه و رینگ‌های براق بهره‌مند شوید؛ تزئینات فیبرکربنی روی کاپوت، گلگیرها، آینه‌های جانبی و درب صندوق با سفارش پکیج Carbon Fiber Pack مهیا می‌شود. 

 

قدرت و عملکرد موتور

بررسی جگوار XK مدل 2015

پیشرانه هشت سیلندر خورجینی موجود در تیپ پایه جگوار XK مدل 2015 با تولید قدرتی معادل 385 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 515 نیوتن‌متر، این بریتانیایی زیبا را به پیش می‌راند. تمامی تیپ‌های این خودرو به صورت دیفرانسیل عقب و گیربکس شش سرعته اتوماتیک عرضه می‌شوند. سازمان EPA مصرف سوخت تیپ پایه XK را در مدل کوپه حدود 14.41 لیتر در سیکل ترکیبی (17.11 لیتر در شهر و 11.4 لیتر در بزرگراه) و در مدل کروک حدود 15.21 لیتر در سیکل ترکیبی (17.11 لیتر در شهر و 12.44 لیتر در بزرگراه) ارزیابی کرده است. با نصب سوپرشارژر بر روی همین پیشرانه در تیپ XKR، شاهد افزایش قدرت و گشتاور به 510 اسب‌بخار و 625 نیوتن‌متر هستیم. در ارزیابی‌های صورت گرفته، XKR کروک موفق شد طی 4.5 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ گفتنی است، در مدل کوپه به دلیل وزن سبک‌تر آن، شتاب کمی بیشتر می‌شود. سازمان EPA مصرف سوخت این تیپ را برای مدل کوپه حدود 15.21 لیتر در سیکل ترکیبی (18.25 لیتر در شهر و 12.44 لیتر در بزرگراه) و برای مدل کروک حدود 16.1 لیتر در سیکل ترکیبی (18.25 لیتر در شهر و 12.44 لیتر در بزرگراه) عنوان کرده است. تیپ XKR-S با بهره‌مندی از نسخه قوی‌تر پیشرانه 5 لیتری مجهز به سوپرشارژر، با قدرتی معادل 550 اسب‌بخار و گشتاوری در حدود 680 نیوتن‌متر به پیش می‌رود. در ارزیابی‌های صورت گرفته، جگوار XKR-S کوپه موفق شد طی 4.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد؛ اگرچه تفاوت فاحشی میان XKR و XKR-S از نظر شتاب وجود ندارد، اما قدرت و سرعت بی‌نظیر XKR-S تحسین برانگیز است. لازم به ذکر است، مصرف سوخت این خودرو مشابه XKR تخمین زده شده است. 

 

ایمنی

بررسی جگوار XK مدل 2015

کمپانی جگوار با ارائه تجهیزاتی چون سیستم کنترل کشش و پایداری، ترمزهای ضدقفل، کیسه هوای جانبی برای صندلی‌های جلو، محافظ سر فعال برای صندلی‌های جلو، سنسورهای پارک عقب و جلو، و دوربین دید عقب به صورت استاندارد ایمنی XK مدل 2015 را تامین می‌کند. گفتنی است، در این خودرو کیسه هوای پرده‌ای وجود ندارد و در مدل کروک، میله‌های محافظ بازشو دیده می‌شود. در تست ترمز صورت گرفته، XKR کروک با رینگ‌ها و تایرهای 19 اینچی که در این تیپ بدون پرداخت هزینه اضافی ارائه می‌شوند، موفق شد پس از طی مسافتی در حدود 34 متر متوقف شود که برای خودرویی در این کلاس عادی است؛ این مسافت برای XKR-S حدود 33.5 متر ثبت شده است. 

 

طراحی داخلی و تجهیزات خاص

بررسی جگوار XK مدل 2015

کابین جگوار XK با وجود تجهیزاتی چون اهرم چرخان انتخاب دنده که به محض استارت از میان کنسول مرکزی خارج می‌شود، نظر هر بیننده‌ای را به سوی خود جلب می‌کند. با این حال، عدم برخورداری از جاذبه‌های طراحی دیگر مدل‌های جگوار و همچنین، وجود برخی اشکالات در ارگونومی و چیدمان ادوات، از جمله نقاط ضعف این بریتانیایی زیبا محسوب می‌شوند.

بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015
بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015
بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015

عملکرد نمایشگر چندمنظوره در کنترل سیستم‌های صوتی، آب و هوا، مسیریابی و اتصال تلفن همراه، اگرچه خوب است اما همانند نمونه‌های مشابه در رقبا، با کاربر ارتباط برقرار نمی‌کند. تنگ بودن صندلی‌های عقب حتی برای کودکان، از دیگر نقاط ضعف XK به شمار می‌رود.

بررسی جگوار XK مدل 2015 بررسی جگوار XK مدل 2015
بررسی جگوار XK مدل 2015

شیب سقف و پنجره‌های کوچک، کابین XK را کمی تنگ و تاریک و خفقان‌آور می‌سازند و همین اوامر سبب می‌شود داخل این خودرو بیشتر شبیه استون مارتین به نظر برسد تا بی‌ام‌و سری 6. سقف برقی پارچه‌ای XK تنها در عرض 18 ثانیه باز می‌شود و هنگامی که بسته باشد، محیط بسیار آرامی را برای سرنشینان فراهم می‌آورد. جگوار XK کوپه از صندوقی به حجم 331 لیتر برخوردار است که در مقایسه با 911 و مرسدس بنز SL-Class بسیار بزرگ‌تر و البته در مقابل سری 6 کمی کوچک‌تر است. با وجود پایین بودن سقف، XK کروک باز هم از صندوقی با ظرفیت 201 لیتر بهره می‌برد؛ همین امر، عامل اصلی تمایز این خودرو با هم خانواده خود یعنی جگوار F-Type است، چرا که صندوق F-Type چندان قابل استفاده نیست. 

 

تجربه رانندگی

بررسی جگوار XK مدل 2015

هر سه تیپ جگوار XK به نوبه خود از عملکرد فوق‌العاده‌ای برخوردارند، حتی تیپ پایه این بریتانیایی زیبا و اصیل بسیار پر قدرت ظاهر شده و پیشرانه هشت سیلندر خورجینی آن، واکنش‌هایی تقریبا سریع و خوب از خود ارائه می‌دهد. در همین حال، XKR مجهز به سوپرشارژر به طرز تعجب برانگیزی سریع بوده و از این نظر شبیه برخی از بهترین خودروهای اسپرت جهان می‌باشد. هنگام رانندگی با XKR-S همواره این احتمال وجود دارد که با وارد کردن نیروی اضافی به چرخ‌ها سبب هرزگردی آنها شوید و به همین دلیل، همواره باید دقت داشته باشید هنگام بیرون آمدن از پارک پای خود را به آرامی روی پدال گاز فشار دهید.

بررسی جگوار XK مدل 2015

در مجموع می‌توان گفت، رانندگی با چنین خودروهایی نیازمند دقت و توجه می‌باشد و این خودروها نیز، با ارائه عملکرد و قدرت بی‌نظیر پاسخگوی لطف شما خواهند بود. با این وجود، عملکرد XK 2015 در جاده‌های پر پیچ و خم همانند 911 و F-Type رضایت‌بخش نیست. رانندگی با XKR-S اگرچه خشک‌تر از XKR می‌باشد، اما باز هم راحتی و آرامش مطلوبی برای سرنشینان فراهم می‌آورد. 


منبع

Edmunds

برچسب : XKR S , XKR , XK , جگوار , F Type , سری 6 , بی ام و , 911 , پورشه , SL Class , مرسدس بنز , کوپه , کروک , خودروی اسپرت , سوپرشارژر






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

کاربر: ژاوی هرناندز
0

F-Type که از این بهتره
23:59  1394/01/22
پاسخ دادن
حسین
0

دقیقا . بنظرم اگه رو همون F-TYPE کار کنن هم تو مسابقه میشه استفاده کرد و هم تو جاده
13:27  1394/05/20

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبری : سلام دوست عزیز درسته همه ما منتظر شاهینیم ولی آلان از بهار دیگه پیامک برای واریز شاهین نیومده چطور شما ماشین زیر پاتو و طلاهای خانومت رو فروختی. اینا صد درصد بازم اتومات یا جایگزین میفرستن
جواد : خضریان افزود: برخی مردم از صبح امروز با ارسال مدارکی اثباتی عنوان کرده‌اند که اولویت دریافت خودرو در بهار و تابستان ١۴٠٣ بوده‌اند، اما هنوز پیامک واریز وجه برای آنها ارسال نشده است، گویا با این وضعیت غش در معامله صورت گرفته است و خودروسازان برای اینکه قیمت خودروها را در پاییز افزایش دهند، از ارسال پیامک واریز وجه و تحویل خودرو خودداری می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه باید ابلاغیه افزایش قیمت خودرو ابطال شود، گفت: باید دولت و وزارت صمت پیگیری کند تا تمام افرادی که اولویت دریافت خودرو تا پاییز ١۴٠٣ بوده‌اند، با همان قیمت قبلی کارخانه خودروی خود را دریافت کنند.
محمد : پس چرا ما فاکتور نشدیم ماهم ۳۰ مردادیم. کدوم شهری شما پرداخت اولیت برج چند بوده
۱۷ اردیبهشت j4 : دوستان من ۲ آبان پلاک شدم ، هنوز تحویل ندادن ، بقیه هم مثل من هستند یا زیادی طول کشیده؟؟؟
علی : اینا فقط فکر منفعت خودشونن از مردم نبودن و نیستند براشون هم مهم نیست و نبوده ک ۲سال مردم منتظر گذاشتند من اشتباه کردی ۲سال منتظر حلبییییییییی موندم.
J4سفید : سلام 17برج دو ثبت نام کردیم 60روز کاری تحویل هنوز که خبری نیست
T8 شلال : ۲ابان شاسی خورد یکماه بعد تحویل
چانگان cs55 : سلام سارا خانم من زنگ نمایندگی ک انتخاب کرده بودم زدم بهم اینو گفت
عابدی : سایپای عزیز من همه زندگی‌م رو فروختم فرش زیر پامو مبل و آینه کنار تختم رو و هالوژن های اتاق خوابمو و لباس‌های رو و زیرم رو فروختم تا بتونم شاهین ثبت نام کنم. چه بلایی بود سر زندگی ما آوردی آخه؟ انصاف نیست. به شدت من به ۳۳۰ میلیون تومن سود نیاز داشتم ۲۵۰ سود به درد من نمی خوره
اطلسg : آقا من واقعا فاز بعضیاتون نمیدونم داخل پیج خود سایپا زده نصفش حساب میشه باز میای میپرسی کلش یا ن خوشت میاد بیشتر بره تو..مون
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
کامیار : تقریبا 10روز فرصت دارید واسه تکمیل وجه .30روز بعد از تکمیل وجه موعد تحویله ماشینه
ساینا شهریور : سلام 30روز
الهام : منم کوییک اتومات سامانه یکپارچه تحویل پاییز 403 هستم اصلا خبری نیست و ماشینای جایگزین پیشنهاد میشه هر بار. تماس گرفتم با سایپا گفتن دیگه تولید نداریم باید ماشین دیگه بردارید ولی من فعلا منتظر هستم
محمد رحیمی : سلام پذیرش 24شهریور فاکتور شد برام
پراید : سلام نه تا پیام نیاد بهت تحویل نمی دن
رسول : سلام 24شهریورهادارن فاکتورمیشن 90روزها
جعفر : منم مثل شمام خبری شد به من هم خبر بده ممنونم.دناشش دنده پیش فروش سفیدم
جعفر : سلام شرمنده برادر پیش فروش دنا شش دنده .تحویل دی ماه که تکمیل وجه اواخر آبان کردم.تکمیل پرونده و آماده برای فاکتور تیک سبز رنگ خورده و فقط آماده برای فاکتور میچرخه . به نظر شما خیلی طول میکشه فاکتور شم؟متشکرم
بهزاد : فکر کنم کم کم شروع شد 90روزها دارن فاکتور میشن
هادی (دنا شش دنده دستی تحویل 8 آبان) : شما از کجا این اطلاعات رو داری که مشکل تامین قطعه دارن ؟