درست هنگامی که تصور میکردیم کمپانی مرسدس بنز راه دیگری برای نشان دادن قدرت و تواناییهایش ندارد، خودروساز آلمانی CLA استیشن 2015 را روانه بازار کرد. این خودروساز پر آوازه، طی سالیان گذشته بازار خودروهای جمع و جور را مورد هدف قرار داده بود و حال بر این باور است که این خودروی استیشن تکمیلکننده مجموعه میباشد. در پی موفقیت CLA کوپه، مرسدس بنز باور دارد که مدل استیشن نیز، به همان موفقیت دست مییابد و خریداران بسیاری را که به دنبال فضا و کارایی بیشتر هستند، به سوی خود جلب میکند.
کمپانی سازنده این خودرو را در چهار تیپ CLA200 با قیمت 52,400 دلار استرالیا، CLA200 CDI با قیمت 52,900 دلار استرالیا، CLA250 Sport 4MATIC با قیمت 66,400 دلار استرالیا، و در نهایت CLA45 AMG 4MATIC با قیمت 89,900 دلار استرالیا در اختیار خریداران قرار میدهد. گفتنی است، در آخرین تیپ یعنی CLA45 AMG 4MATIC همانند CLA45 AMG کوپه، از پر قدرتترین پیشرانه چهار سیلندر جهان استفاده شده است. جالب است بدانید که طبق اظهار نظر کارشناسان فروش کمپانی مرسدس بنز، اغلب خریداران CLA کوپه در سراسر جهان افرادی هستند که به تازگی به جمع خانواده مرسدس بنز پیوستهاند.
بدون شک طراحی بدنه این استیشن آلمانی، زیبا و چشمنواز است و حتی در مقایسه با CLS استیشن و با وجود اندازه کوچکترش، از جذابیت بیشتری برخوردار است؛ طبق اظهارات کمپانی سازنده، طراحی آیرودینامیک این خودرو، کمترین مصرف سوخت را در کلاس خودروهای استیشن برای آن به ارمغان میآورد. با نگاهی به آن متوجه میشوید که این خودرو از طراحی نرم و روانی در تمامی قسمتها برخوردار است؛ بدین ترتیب میتوان گفت CLA استیشن ثابت کرد که طراحی خاص خودروهای استیشن هرگز به معنای حد وسط بودن آنها نیست.
علیرغم شیب زیاد سقف، در مدل استیشن 40 میلیمتر فضای سر بیشتر در مقایسه با کوپه وجود دارد؛ اگرچه نشستن در صندلی عقب برای افراد قدبلند آن هم در سفرهای طولانی کمی خسته کننده و عذابآور میباشد، اما آنچه سبب برتری این خودرو بر مدل کوپه میشود، فضای بیشتر صندلی عقب آن میباشد.
فضای صندوق این استیشن زیبا بسیار انعطاف پذیر و قابل تنظیم است؛ شما میتوانید با قرار دادن پشتیهای صندلی عقب در هر زاویهای، فضای صندوق را، بسته به نیاز خود، از 500 تا 1,400 لیتر (در صورت خم کردن کامل پشتیها) تغییر دهید.
تعادل و هندلینگ نیز، نسبت به مدل سدان، تغییر چندانی نکرده است. شایان ذکر است، تقسیم وزن در مدل کوپه به صورت 60:40 (عقب:جلو) بوده است که در مدل استیشن، به لطف افزایش وزن 30 کیلوگرمی در قسمت عقب و با وجود پلتفرم مشابه، این تناسب به 58:42 تغییر پیدا کرده است.
اگرچه تیپ پایه این خودروی زیبا از شکوه و جلال تیپهای AMG برخوردار نیست، اما باز هم CLA250 با وجود دو پیشرانه بنزینی و دیزلی و قیمت کمتر عملکرد خوبی از خود نشان میدهد و برای افرادی با بودجه محدودتر بسیار مناسب است.
در مجموع میتوان گفت، خوی وحشیگری پیشرانه 2 لیتری AMG با افزایش وزن قسمت عقب کمرنگ نمیشود، چرا که این امر تاثیری بر قدرتمندترین پیشرانه چهار سیلندر جهان ندارد. این پیشرانه با تامین قدرتی در حدود 360 اسببخار و گشتاوری معادل 450 نیوتنمتر، استیشن آلمانی را در عرض 4.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت میرساند و همین امر سبب میشود CLA استیشن با سرعت 240 کیلومتر بر ساعت به راحتی در بزرگراهها به پیش برود.
وجود سیستم چهار چرخ متحرک سبب میشود به راحتی و با آرامش خاطر در جادههای کوهستانی و برفی رانندگی کنید. گیربکس هفت سرعته دوکلاچه AMG Speedshift نیز، با تعویض دندههای نرم و روان شما را همراهی میکند و در کنار پیشرانه پر قدرت عملکردی منحصر به فرد از خود به نمایش میگذارد.
سیستم Stop-Start به خصوص هنگام شروع مجدد حرکت، کمی تاخیر دارد و این موضوع شاید تنها نقطه ضعف CLA استیشن باشد. با بررسی تاثیر افزایش وزن و نوع طراحی خودرو (استیشن) بر روی هندلینگ و عملکرد CLA متوجه شدیم که این مدل از آنچه تصور میکردیم، بهتر است و موجبات رضایت خاطر راننده را بیشتر فراهم میآورد. گفتنی است، تنظمیات جدید سیستم تعلیق و استفاده از کمک فنرهای نرمتر، راحتی و آسایش بیشتر سرنشینان را در پی دارد.
با نشستن بر روی صندلی راننده CLA250 Sport و کمی رانندگی با آن، متوجه میشوید که در این خودرو تعادل خوبی میان قیمت و عملکرد برقرار است و علیرغم قدرت کمتر نسبت به تیپهای AMG، باز هم از عملکرد فوقالعادهای برای استفاده روزانه برخوردار است.
بدین ترتیب میتوان گفت، ارائه چهار تیپ مختلف برای CLA استیشن به معنای همخوانی این خودرو با سلیقه و نیازهای افراد بسیاری میباشد و شما میتوانید با توجه به نیاز و بودجه خود، یکی از این تیپها را انتخاب کنید.