اولین نسل از کامیون رنو Magnum در سال 1990 به بازارهای جهانی عرضه شد و این کامیون فرانسوی از آن زمان به بعد به محصولی تأثیرگذار در این بخش تبدیل شده است. از ویژگیهای بارز این کامیون میتوان به کفی کاملاً تخت، فضای سر زیاد و کابین جادار اشاره کرد که باعث میشوند به یکی از راحتترین کامیونهای این کلاس تبدیل بشود. این کامیون مدت کمی پس از ورودش به بازار موفق به کسب عنوان "بهترین کامیون سال" گردید. این کامیون از آن زمان به بعد و در طول تاریخ 25 سالهاش، پیوسته ارتقاء یافته و شاهد پنج به روز رسانی عمده بوده است. کامیون رنو Magnum در سه تیپ تولید میشود که عبارتند از: تیپ Privilege، تیپ Excellence و تیپ Vega.
طراحی داخلی
مدل جدید کامیون رنو Magnum از ظاهر مدرنتری بهره میبرد. طراحی سقف تغییر کرده است و بادگیرهای شیشه حالتی آیرودینامیک دارند و دستگیرهای جدیدی روی دربها به چشم میخورند. سپر سه تکه نیز به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته و از مواد بسیار سخت ساخته شده است. این سپر به همراه نردبان کناری، برای تناسب و هماهنگی بیشتر به رنگ جلو پنجره در آمدهاند. از طرفی، روکش های کروم، چراغهای LED و جلو پنجره نیز هماهنگی بینظیری با سپر دارند. کابین بزرگ نیز از مزایای زیادی برخوردار است. پلکان عمودی کنار کابین باعث میشود سوار و پیاده شدن کار آسانی باشد. بیشتر ناهمواریهای سطح جاده نیز جذب میشوند و نمیتوانند راهشان را به سوی کابین پیدا کنند.
این طراحی تأثیرگذار خارجی در کنار طراحی ارگونومیک داخلی قرار میگیرد. وزن قسمت جلویی کامیون به طور کامل روی محور جلو افتاده است تا اطمینان حاصل شود روی جاده عملکرد بهتری دارد. کابین دارای یک کفی کاملاً تخت است، فاصله سقف تا کف نیز بیش از 2 متر است و به رانندهها اجازه میدهد بتوانند کاملاً بایستند. صندلی راننده ارتفاع زیادی دارد که وقتی در کنار شیشه بزرگ و عمودی جلو قرار میگیرد دید بسیار خوبی از جاده در اختیار راننده قرار میدهد. آینههای جانبی نیز ممکن است از بیرون کوچک به نظر برسند ولی کارشان را خیلی خوب انجام میدهند. کابین دارای 1,000 لیتر محفظه بار است که به شکل محفظههای مختلفی در اطراف کابین به چشم میخورند. به این ترتیب، سرنشینان برای جادادن اسباب و اثاثیهشان هیچ مشکلی نخواهند داشت. در داخل کابین یک تختخواب تاشو بزرگ با ابعاد 750×2000 میلیمتر قرار دارد که برای مسافرتهای طولانی بسیار راحت و کاربردی است. موارد دیگری نیز برای راحتی راننده وجود دارد که از میا آنها میتوان به وجود یک یخچال در زیر تختخواب، صندلی بادی راننده، قفل و باز کردن دربها از راه دور، صندلی شاگرد گردان به همراه تکیهگاه پا ، سیستم صوتی مجهز به سیدی خوان و پخش CD و بلوتوث.
قدرت و عملکرد موتور
کامیون رنو Magnum به یک موتور 12 سیلندر دیزل DXi31 مجهز است که در دو نسخه تولید میگردد. نسخه اول قادر است 480 اسببخار نیرو و حداکثر 2,400 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نسخه دوم قویتر است و میتواند 520 اسببخار نیرو و 2,550 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. 19 درصد از توان موتور ظرف کمتر از دو ثانیه در دسترس قرار میگیرد و 24 سوپاپ به کار رفته در موتور باعث ایجاد شتاب بینظیری میشوند که با شتاب دیگر رقبا قابل مقایسه نیست. هر دو نسخه از موتور اصل و نصبی سوئدی دارند و حتی هنگامی که کامیون کاملاً پر از بار است نیز عملکردی عالی از خودش نشان میدهد. این موتورها در کنار یک گیربکس اتوماتیک Optidriver+ قرار میگیرد که به کامپیوتری متصل است که سواری نرم و مصرف پایین را تضمین میکند. این کامپیوتر به صورت اتوماتیک و بسیته به سرعت و بار کامیون، ضریب دنده را تنظیم میکند، به این ترتیب احتمال جا رفتن دنده نامناسب به حداقل میرسد.
شاسی کامیون رنو Magnum از آلومینیوم ساخته شده است و بخشی از سیستم تعلیق روغنی محسوب میشود. این کامیون به رغم ارتفاع زیادش از هندلینگی بسیار خوب برخوردار است و به لطف برخورداری از سیستم تعلیق بادی، تکانهای بسیار کمی دارد. بیشتر پستی و بلندیهای جاده جذب میشوند و کابین تقریباً به اندازه کابین یک خودرو سواری چهار نفره نرم و راحت است. عایقبندی صدای کابین نیز بسیار عالی است و سطح صدای داخل کابین به زیر 70 دسیبل میرسد. فرمان سبک و دقیق است ولی به علت وضعیت رو به جلوی محور جلو، بیش از حد تیز به نظر میرسد. در مورد ترمزها هم هیچ شکوه و شکایتی وجود ندارد چون دیسکها به صورت الکترونیکی مدیریت میشوند و نیروی متوقفکننده شگفتآوری تولید میکنند. سیستم ترمز علاوه بر ترمز ضدقفل و ترمز EBS به سستم ضد لغزش، کنترل در سربالایی و سراشیبی و ESP نیز مجهز است.
نتیجهگیری
کامیون رنو Magnum حاضر و آماده است بارهای سنگین را به مسافتهایی طولانی حمل کند. این کامیون در سالهای اخیر به طور کامل مورد بازنگری قرار گرفته است و اکنون بیشتر آمادگی تا از عهده انجام وظایف سنگینش بر بیاید. موتورها قوی و کارآمد هستند، گیربکس جدید و نوآورانه Optidriver+ نیز یکی از بهترین گیربکسهای موجود در بازار محسوب میشود. کابین حتی در ناهموارترین جادهها نیز بسیار راحت است و ارگونومی آن نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد. کامیون رنو Magnum به لطف پیکربندی و سیستم تعلیق مناسب از هندلینگی خوب و فرمانی سبک و دقیق بهره میبرد.