چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سعید : بیشتر وزارت صمت و بانک مرکزی مقصر هستند. بگو اگه ارز ناری چرا پول از مردم میگیرید تا خودرو وارد کنید؟
سعیدبهمن دوگانه : سلام من در سامانه 111ریاست جمهوری و سامانه حمایت از مصرف کننده شکایت مو بخاطر عدم پایبندی سایپا به تعهداتش که پنجاه روزه برای ساینا دوگانه بهمن تکمیل وجه کردم وخبری ازفاکتور نیست ،،شکایت موثبت کردم بقیه هم همینکارو بکنن شاید از خواب بیداربشن ثبت شکایت در دوتا سامانه خیلی هم ساده است یک نسخه ازقراردادو پرینت تکمیل وجه که موعد تحویل سی روزه زده واسکرین شات از وضعیت خودروکه هنوز درمرحله تخصیص هستیم رو هم بعنوان مستندات الصاق کنید از ریاست جمهوری سامانه 111پیام اومد امروز که به سایپا ارسال شد. مورد با شماره پیگیری 57811107 به شرکت سایپا ارجاع شد. نتیجه رسیدگی متعاقبا به اطلاع خواهد رسید. شهروند گرامی جهت اطلاع از نتیجه رسیدگی به شکایت خود به سامانه بازرسی مراجعه نمایید کد پیگیری:524512365 لینک پیگیری:https://samt.124.ir
تارارا : V4 lx هستم فروش فوری تحویل ۱۴۰۳/۲/۱ هنوز فاکتور نشدم اونایی که جلوتر از من هستند لطفا اعلام کنند ببینیم چند نفر موندیم
الناز : ببخشید دوستان من تو پیج حواله یاب دیدم تارا وی پلاس فوری تاریخ تحویل۲۰تیر بود ولی فاکتورشده بود دلیلش چی بوده وقتی خیلی از خردادیا فاکتور نشدن؟؟؟
Kmc x5 اسفند۱۴۰۲ : روزهای کاری کرمان موتور میشه روزهای۵شنبه و جمعه و روزهای تعطیل رسمی رو کم کنین ، اکثرا به ۸۰ روز کاری که میرسه شروع به فاکتور کردن میکنن
رضا : سلام خواهشاً بخدا از غفاری بدتر هستید
اتومات : اقا محمد علی چند روز زمان برد از فاکتور تا تحویل
شاهین : منم پذیرش ۲۳ دی هستم سخا ۲۷ شماره پذیرش ۱۱۶۰۵۲۷۵ هنوز خبری نیست
سپیده : مبارکه چ رنگی؟
اتومات : گفتم فاکتور میشی دادا مبارک باشه
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : حداقل 3 ماه دیگه میشه تحویلش
داود : سلام منم 6 تکمیل وجه وسخا ولی هنوز فاکتور نشدم
سجاد : سلام منم مث شمام نمیدونم کی تحویل میدن یکی میگقت یک ماهه دیگه
وحید دوگانه 100لیتری تحویل 29 اسفند : درود دوستان تکمیل وجه 3 بهمن ما ب التفاوت بیمه هم پرداخت شده تحویل 29 اسفند ولی هنوز فاکتور هم نشدم
ساینا دوگانه بهمن ماهی : سلام 6 اردیبهشت تکمیل وجه 8 سخا هنوز فاکتور نشدم
ابراهیم : سلام منم شرایط شمارو دارم اگه از وضعیتتون اطلاع پیدا کردیدحتما خبر بدید.
ساینادوگانه بهمن : سلام نتیجه تجمع دیروز چی شد کسی خبرداره
حمید : سلام دوستای 9 بهمنی که فاکتور شدن کسی پلاک شده
ارش : همین تحویل ندادن ها از صدتا توقف بد تر شده فعلا
ساینادوگانه اسفند : الان نزدید 4 ماه هس وام گرفتم به نیت تکمیل وجه جرعت نمیکم ی 1000 دست بزنیم از اون طرف هم داریم قسط میدم هنوز بلاتکلیف هفته یک بار دارم سر میزنم به نمایندگی تنهاکاری که ازدستم میادمیگن دست مانیست خدالعنتشون کنه اگرخدای باشه