چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
من اینجا رئیسم : مال آبجیت مالی نیست بیا ببرش ، سوخت میشه اینجا
من اینجا رئیسم : والده گرامی و خواهر محترمه امشبم پیش من میمونن سود تاخیرشو تقدیم میکنم چیز موشی چون سفید هستن ۵۰ درصد خوبه؟ یا بزارم روش ؟ آخه خیلی راضیه ، ۲۰ سانت تو کار تحویلش دادم
مصطفا : صندلی و مبل چرمی باکلاسه ها ، ولی گمان میکنم توی گرما خیلی داغ باشه...
حمیدرضا : وقتی زده درصورت تکمیل وجه از سامانه حذف هستید دیگه سوال نمیمونه .دقیق اطلاعیه رو بخونید .ولی شما ریسک کن جتا رو انصراف بزن و یه ماشین دیگه انتخاب کن تو این فرصت چندروزه که دادن
J4 : من ۱۷ اردیبهشت J4 ثبت نام کردم و در تاریخ ۲ تیر شماره شاسی اختصاص یافت و فاکتور خورده.اطلاع داره کسی که چقدر بعدش ماشین تحویل میشه؟
S3 : ببخشید چه رنگی بود؟
اطلس یکپارچه : سلام.شرمنده اشتباه تایپ کردم اون شماره درخواستم بوده پذیرش۱۱۵۶۵۶۶۶
شریفی T8 : سلام و عرض ادب .. 24 بهمن ثبت نام کردم T8 هیچ خبری نشد تا اینکه حدود 25خرداد شاسی خورد و سریع فاکتور شد 29خرداد و 31خرداد هم بیمه شد الان هم توی صدور پلاک هست زردرنگ.طرح 60 روزه بوده .الان حدود 130 روز هست پس چرا میگن شصت روزه تحویل می‌دهیم ..دوستان کسی می‌دونه چقد هزینه تاخیر میدن...یعنی چطوری حساب میکنن ..ممنون میشم پاسخ بدید کمکم کنید .. به نظرتون کی تحویل میدن ؟ یکی از نمایندگی های استان کرمان ثبت نام کردم شص
امین جی۴ اردیبهشت مشکی : برای من دیروز اس اومد که شاسی تخصیص داده شده . تو سایت تکمیل وجه سبزه ولی فاکتور نارنجیه . نمایندگی زنگ زدم گفت حدودا دو هفته طول میکشه تحویل بدن . دوستان کسی میدونه از زمان شاسی شدن چقدر زمان میبره تحویل بگیریم. تهران هستم .
احد زاده : چقدر باید پرداخت کنید ؟جزئیات رو می دونید ؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اتومات : سلام واقعا ی مشت دروغگو ب درد نخور گزاشتن اونجا فقط برای پیچوندن،الن شیش ماهه هیچ خبری هیچ تغییری نشده باید تجمع کنیم با تلفن‌کاری ازپیش نمیره
مهدی 70 شیراز سفارشی زمستان : من که هفته گذشته تبدیل زدم به تارا.بنظرم زمستانیها این دیه تبدیل اخره،خیلی خوبه تبدیل 90 روزه به سه نوع ماشین، شایدم من تبدیل نزده بودم ،سورن میزدم،البته صلاح ممکلت خویش را خوسروان دانند.اونایی هم که پیامک نیومده تو کاستومر نگاه کنن یا فردا زنگ بزنن ایران خودرو کد مای رو بگن بهشون میگه مشکل چیه.البته از زمستان نزدیک به 1200 نفر بیشتر نمونده
تکمیل وجه 4 بهمن : میگیم واحد ناجا کجاست شماره ش چنده چرا پلاک نمیکنه حداقل خودمون پیگیری کنیم هیچ جوابی نمیدن حتی درب 16 ایرانخودرو هم رفتم هیچی به هیچی
Am : سلام . تکمیل وجه 1402/10/18 و تحویل 1403/01/19 … 1403/04/02 فاکتور شد (سورن xu7p)
اتومات : سلام واقعا ی مشت دروغگو ب درد نخور گزاشتن اونجا فقط برای پیچوندن،الن شیش ماهه هیچ خبری هیچ تغییری نشده باید تجمع کنیم با تلفن‌کاری ازپیش نمیره
آرمین : سلام ممنون آره من دنا پلاس هم دارم بهتر و از اونه بخدا
دنا دستی پاییز : امروز منو فراخوان کردن برا تحویل بهمن 275 واریز چندتا سوال دارم تحویل 9 ماه بعد چرا سود مشارکت رو زده صفر!!؟ اگه الان پرداخت نکنم ممکنه نزدیک موعدش تحویل فوری فراخوان کنن؟
ساینا اتومات : سلام دوستان خبری از تحویل ساینا اتومات دارید؟
شاپور : بنده خدا دلت خوشه ها . کی میخواد جوابگو باشه. خیلی راحت میگن یا باید بقیه پول و بدی یا انصراف. تمام
شاپور : سلام. دوست عزیز تا مطمان نشدید خبر کذب ندید لطفا . من خودم اردیبهشت امسال ثبت نام کردم و امروز رفتم نمایندگی اب پاکی و ریختن رو دستم. گفتن از ابتدای سال 403 به بعد هر کسی ثبت نام کرده شامل افزایش قیمت جدید میشه و تفاوت قیمت و باید پرداخت کنه. دیگه یا باید پرداخت کنیم یا انصراف متاسفانه