چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
جی تحویل اردیبهشت : شاهین جی دنده چرا پیامی نمیزارن بیان بالا ببینیم چند چندین تا کی فاکتور شده خودم واریزی11اردیبهشت هنوز خبری نیست
لعنت به حبیب زاد : این بی شرف چرا حرفاش همش دروغه باید بریم داداستانی تجمع کنیم
شاهین : هرکی شاهین جی فاکتور شده مال اذر ماه فروش فوق العاده خبری بزاره تا بدونیم
شاهین : سلام دوستان من ۱۲ اذر تکمیل وجه کردم بازم خبری نیست انگار قصد ندارند شاهین جی بدن به مردم لعنت خدا بهشون
X5 مشکی بهمن کرمانشاه : سلام دوستان ثبت نام ۲۳ بهمن امروز شاسی شد
سعید : سلام کسی از دوستان هست بین 5 تا 20 شهریور تاریخ تحویلشون باشه؟
شاهین cvt : سلام ما تکمیل وجه ۱۴ اسفند بودیم ولی چون شب تکمیل وجه کردیم پول صبح به حساب نشسته و سایپا گفت بخاطر همین جزو ۱۵ اسفند ها محسوب می‌شید امروز فاکتور شد .
شاهین پلاس۱ : هر دم از این باغ بری میرسد گفتم و بازم میگم اینا حالا حالا ها ماشینامونو نمیدن اگر قرار بود بدن حداقل یکی میومد میگفت فاکتور شدم فاکتوری در کار نیست معلوم نیست چه گ میخورن
T9 اسفند ماه : سلام لطفا دقیقتر بفرمایید جزییات رو
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا پیش فروش : سلام به نظرم سایت رو برای پیش فروشا به روزرسانی کردن احتمالا تا شنبه یکشنبه تعداد زیادی پیش فروش رو فاکتور کنه البته به گفته یکی از کارشناسای سازمان فروش
امین : سلام فروش فوق العاده پرداختی 17 فروردین ، موعد تحویل قرار بود 13 تیر باشه ، اما 13 شهریور تحویل گرفتم ؛ سورن بنزینی سایت مازندران دریچه گاز برقی ، مونتاژ خودرو ضعیف ، شتاب ضعیف ، انتظار آنچنانی نداشته باشید ♥♥ جریمه تاخیر مبلغ 22 میلیون
ساینا اس بهمن : اینها دارن از هر طرحی دارن فاکتور میکنن فقط بخاطر دادستان بود که شنبه مهلت شون تمام میشه می خوان بگن آره ما تمام طرحای تاخیر خورده رو فاکتور داریم میکنیم بعد دوباره همون گوه قبلی میشن
محمد رضا پانا اتومات : سلام دوستان، من یه حواله 207 اتومات پانا خریدم توی مرداد ماه تحویل آبان ماه بود همون روزای اول تو کاستومر رو فاکتور شده می چرخید الان چند روزیه یه مرحله برگشته عقب بعد میزنه تکمیل وجه نمی باشد، به نظرتون میخواد فاکتور بشه؟؟
ساینا پیش فروش : خب یه اطلاعات بده پیش فروش بودی فوق العاده بودی
31 تیرماه : شما کی فاکتور شدین؟
توحید دوگانه فوری : امروز سبز شد و به دستم هنوز نرسیده است
سورن پلاس 18 مرداد مادرانه : با سلام واحترام به تمامی دوستان سورن پلاس جسارتا امروز 18مرداد فاکتور شده؟؟؟؟؟خواهشا اعلام فرمایید ممنون
کمال : وای بالاخره منم فاکتور شدم12219153
سجاد ایلام : سلام اره همونه ولی چند ماه بعد ی پیام میداد همون کد و میبری بانک