چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
ارسال تصویر
(اختیاری)

ارسال تصویر فقط برای کاربران ثبت نام شده امکان‌پذیر است.

 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
اطلاعات خودرو
آخرین نظرات اخبار و مقالات
محمدی : اسفندیا هنوز خبری نیس؟🥲
تارا v4 تحویل آذر : سلام و عرض تبریک، لطفا تاریخ واریز وجه اولیه و تکمیل وجه رو ذکر کنید.
تارا ویوان پی : عه به سلامتی ! من تماس گرفتم با نمایندگی بهم گفت، پارکینگ عمومیه و احتمالا فردا یا پس فردا به نمایندگی می رسه. برای کارت طلایی هم سه بار تاحالا تماس گرفتن، من گفتم نمی خوام.9 میلیون پول بیمه بدنه برای تارای صفر زیاده واقعا. حدودا 3 تا 4 میلیون قیمت منصفانه هست.
J7 تحویل ابان : سلام امروز برای من صدور فاکتور به حالت سبز در اومد، و بیمه نامه هم همین امروز بعد دو سه ساعت سبز شد و رفت به مرحله صدور پلاک، امید به خدا که زودتر تحویل بدن
x5 تبریز : سلام کسی ثبت نامی اردیبهشت ماشین تحویل گرفته ایا ؟؟؟
9 اردیبهشت پلاس شاهین پلاک : سلام تکمیل وجه 9 اردیبهشت، شهرستان، 1 آذر فاکتور و الان 10 آذر خدارو شکر پلاک شدم، انشاالله برا همه دوستان زودتر پلاک و تحویل بشه
Hx5 : کلی میگم برای اونهایی که دلالی میخوان کنند، یا گفتن 800 تومن یا یک میلیارد میدم ماشین خوب سوار میشم دوستان عزیزان، تصمیم گیر شما بودید و بس اندازه توان آدم میره بار ور میداره الان اقساطی های تیر 1200 داشتن و ماهی میانگین 50 به بالا باید قسط بدن، اگر خارج از این شرایط باشه که نباید اصلا این ماشین و این قیمت ثبت نام میکردن
حمید : ریحانه شماعجله کردید من شهریوری هستم الان تو۳ماه تاخیر هستیم خبری نیس شما که آذر ماهی فکرنکنم حالاحالاها پیام بیاد
Hx5 : ببخشید دوستان مخصوصا سمیرا، کبکم خروس نمیخونه، واقع گرا هستم شما دیدم چقدر ناراحتی از گران شدن شما رو کسی مجبور کرده بود بری قیمت غیر قطعی بگیرید؟ امثال شما تقاضا دارید هر طوری شده این تیپی بخرید شرکت چیکار کنه دوم اینکه مقصر تصمیم شما درست و غلط با شماست نه کسه دیگه، اشتباه تصمیم گرفتی تو کشوری که هر سال 40 درصد میره روی همه چیز، رفتی ماشین غیر قطعی خریدی؟ حالت خوبه؟ فازت چی بوده؟ بعدش اگر داشتی کل پولش رو که میرفتی از بازار میخریدی، اگر نداشتید که اشتباه کردید این اشتباه هم پای شماست نه کسه دیگه ای اون دوستی هم که گفتی نظر نده، حرفم اشتباه بود بگو اشتباه و با دلیل، اشتباه نبود، لطفا شما سکوت کن، چون احساسی داری حرف میزنی
+ : بسلامتی.چه رنگی بودید؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
محمد : ارشما فاکتور شده
دمپایی دریچه سیمی : عزیز مگه رم تی ار ایکسه ، یه دمپایی ایه دیگه
خاله جان : بچه ها سایپا داره اطلس اس ثبت نام میکنه یک ساعت نکشیده تا فرودین 1405 پر شد پیش ثبت نام 358 میگیده وقتی احمق هایی مثل ما هستن چرا باید ماشین بده از ماست که بر ماست اگر هم ندارن چرا اطلس اس ثبت نام میکنن
فرسوده اذر فولادی : اقا دوتا هست یکی فرم داخل نمایندگی امضا میکند مالک یکی برگ اسقاط که ماشین تحویل دادی برگ را میاری میدی نمایندگی تمام شد
13 اذر مشکی اپشنال : فوری بودم
فوری : انشاالله زود بیاد و همینطور برای همه، خیلی وقته بی ماشینم تو این سرما
علی : سلام دوستان من واریزی19gxl ام سذق تاثیری در فاکتور داره ماشین من sbr نخورده
31شهریور : سلام.به مبارکی.لطفا از کیفیت و ماشین بگید.
سایپا دزد : سلام. چرا الکی داری میگی دعوتنامه مهر اومده. اگه برای من باید مهر ماه میامد که هنوز نیومده
دنا اپشنال اتومات فوری : شما فوری بودی یا پیش فروش