چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
شاهین : چیزی زدی محمد چه چرت پرتای میگی
علی : سلام گوگل بزن مشاهده وضعیت خودرو شماره پذیرش و شماره ملی و شماره درخواست رو وارد کن مشخص میشه
شاهین : چیزی زدی محمد چه چرت پرتای میگی
دی ماه : والا ماکه دوریم انگار سهند های عزیز خیلی راضین نه حرفی نه پیگیری چیزی اطلس و شاهین همشون رفتند اعتراض حضوری روندشون ازما بهتره بشینیم ببینیم کی فاکتور میشیم لعنت خدا براشون باشه
عادل خان : چجوری بدنم فاکتور شدم
مبینا : ماشین شاهین تا اسفند 1404فروخته فروش قطعی نداره اگر هم بیاد که احتمالش کم میره بره بهار1405
عادل خان : سلام دوستان من ۱۴ اردیبهشت تکمیل وجه کردم چجوری بدونم فاکتور شدم
حامد : راهی ندارین ما شماره میزاریم ارسال نمیشه
احمد تیر دراز : هرچی میزاریم نمیاد
احمد تیر دراز : مثلا اگر نباشد سرت میخوره ب داشبورت چ فرقی میکنه، بلخره تصادفی ک شما میگی ب یچیزی میخوره حالا ب مانیتور نخورد میخوره ب شیشه ب نظرم مانیتور نرم تراز داشبورد هست
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مهران : ما تحویل 31 فروردین هستیم هنوز فاکتور نشدیم دیگ خودت تا تهش بخون
6دنده : تا اخر ماه میاد صدرصد
کیانx33mt : به خدا که دیگه شورشو درآوردن،،،،از برج11 سال1403 پلاک شده ومدارک قبل عید اومده ،،،تاریخ تحویلم هم28اردیبهشت بوده ولی ار مجوز وتحویل خبری نیست باید رید تو سر در مدیران خودرو با نهادهای نظارتی مربوطه،،
خسارت دیده از سایپا : من میام برادر. مث اینکه هفدهم قراره تجمعه. شما منظورت هفدهمه یا نه
اطلس دوران جنگ : هرکسی میخواد بیاد در سایپا بی صاحب شماره تماس بزارید داخل گروه 50 نفر که شد من با همه تماس میگیرم هماهنگ میکنم با کسانی که واقعا میخواهند بیان تاریخ و ساعت حضور میگم . میرم در سایپا با بنر و یک نفر فیلم بردار میاد تا داخل بشیم وقتی رفتیم داخل دیگه با حرف و داستان درست نمیشه میز صندلی شیشه شکسته میشه و به درگیری و پاسگاه دادگاه کشیده بشه هیچ اتفاقی برای کسی پیش نمیاد من قول میدم فقط فیلم درگیری و تجمع داخل شبکه های مجازی پخش میکنیم اگر به شکایت هم برسه که نمیرسد ما همه شاکی میشویم فقط 50 نفر آدم که واقعا خسته شدن پشت هم باشند . وگرنه تو این گروه هی باید حسن حسین قسم بدید و منتظران مهدی بود همه ما بشیم منتظران ظهور اطلس
حامدج : سلام ببخشید من طرح مادران207 پانا تیتانیوم زدم تاریخ تحویل 13خرداد بود متأسفانه فاکتور نشده نهایت تأخیر یشون چقدر می تونه باشه ممنون میشم اگه کسی راهنماییم کنه
زینب : سلام دوستان وقتتون بخیر ببخشید کسی نمیدونه دعوتنامه دنا6دنده تحویل مردادکی میاد ممنونم کسی می دونه جواب بده
فاطمه : اسفند ماه تا چه تاریخی فاکتور شده
یاغی : دی دیرید دیرید دیریییید،با آهنگ بوتان بخونید،انتخابی مطمئن
احسان : تکمیل وجه 26 اسفند بودم