چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

چگونه از خودروسازان شکایت کنیم؟

در صورت نارضایتی مصرف‌کنندگان از خدمات عرضه‌کنندگان خودرو، هیات حل اختلاف سه نفره به شکایات مشتریان در این زمینه رسیدگی خواهد کرد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به دلایل مختلف از جمله تاخیر در تحویل، پایین بودن کیفیت خودروها و سطح پایین خدمات پس از فروش خودروها؛ ‌میزان نارضایتی مصرف‌کنندگان از عملکرد خودروسازان و واردکنندکان خودرو در کشور بالاست.
در این زمینه هم‌اکنون مراجع مختلفی به شکایت مصرف‌کنندگان از خودروسازان و واردکنندگان خودرو رسیدگی می‌کنند با این حال در اصلاحیه آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، تشکیل یک هیات حل اختلاف سه نفره در این زمینه پیش‌بینی شده است.
در ماده 63 آیین‌نامه اجرایی این قانون آمده است:"عرضه‌کنندگان خودرو موظفند رضایت مصرف‌کننده را از خدمات ارائه شده خود در دوران ضمانت و تعهد تأمین کنند. چنانچه رضایت مصرف‌کننده تأمین نشود، می‌تواند به هیأت حل اختلاف مربوطه مرکب از نماینده عرضه‌کننده خودرو، کارشناس رسمی دادگستری در رشته مرتبط و کارشناس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی به ریاست کارشناس رسمی دادگستری مراجعه کند.
مرجع حل اختلاف موظف است ظرف 20 روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتبا اعلام رأی کند و ملاک رأی نظر اکثریت اعضای هیأت است. این رأی باید ظرف 10 روز از تاریخ صدور توسط عرضه‌کننده اجرا شود. در صورت اعتراض عرضه‌کننده یا مصرف‌کننده خودرو به رأی صادر شده، موضوع در دادگاه صالح قابل رسیدگی است. دادگاه باید موضوع را خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه رسیدگی و درباره آن انشای رأی کند. این رأی قطعی و از طریق واحد اجرای احکام شعبه صادرکننده حکم قابل اجرا است".
همچنین در تبصره 1 این ماده پیش‌بینی شده که هیات حل اختلاف در انجمن صنفی خدمات پس از فروش خودرو تشکیل می‌شود و طبق تبصره 2، انجمن خدمات پس از فروش خودرو مکلف است ظرف یک ماه از تاریخ تصویب این آیین‌نامه، هیات‌های حل اختلاف مربوط را در محل انجمن‌ها تشکیل دهد.
طبق اصلاحیه‌ آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو، ثبت اعتراض و رسیدگی به آن در هیأت حل اختلاف رایگان است اما حق‌الزحمه کارشناس رسمی که در هیأت حاضر و اظهارنظر می‌کند باید ظرف پنج روز از تاریخ اعلام هیات توسط مصرف‌کننده خودرو پرداخت شود.
همچنین براساس ماده 67 آیین‌نامه این قانون، مسولیت رسیدگی به شکایات مصرف‌کنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول بر عهده عرضه‌کننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضه‌کننده و مصرف‌کننده، موضوع از طریق مراجع حل اختلاف مورد اشاره در ماده 63 این آیین‌نامه رسیدگی خواهد شد.
آیین‌نامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خودرو هم‌اکنون در هیات دولت در دست بررسی است و پس از تصویب، ابلاغ و اجرایی خواهد شد.
 
 
 
 

منبع

ایسنا

برچسب : خودرو , قانون , شکایت , مصرف کننده






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

2 نظر

رحمان
0

با سلام و احترام یک خودرو تیوولی از طریق ثبت نام از شرکت رامک خودرو با تاخیز بسیار طولانی از شرکت رامک خودرو تحویل گرفتم و اعلام کردند بابت تاخیر در تحویل مبلغی حدود ۴ میلیون تومان به شما بدهکاریم که به زودی پرداخت خواهد شد متاسفانه پس از چندین ماه پیگیری اعلام کردند به خاطر اسقاط نمودن ۶ خودرو در ازای هر ۱ خودرو وارداتی شرکت متضرر شده است و سودی به شما تعلق نمی گیرد و اگر ماشین را به شما نداده بودیم ۱۵ میلیون هم از شما اضافه می گرفتیم !!!!! شایان ذکر است شرکت بابت تاخیر تحویل خودرو اظهار می دارد شما باید مدل سال جدید را تحویل بگیری و کلی مبلغ هم اضافه پرداخت کنی . لطفا مسئولین این شرکت پاسخگو باشند و اینجانب را از در برابر زیاده خواهی و طمع خود مجاب نمایند . گرچه این بعید می دانم کسی پاسخگو باشد
13:10  1397/05/01
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
مقالات
سوم بهمن 36 نظر
صابری 1 4 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
سجاد ایلام : سلام مبارکتون باشه من ۲۲خرداد هنوز فاکتور نشده تا بیستم فاکتور شده
شاهین cvt : یعنی اینا ۱۵، ۱۶ اسفند رو هم هنوز فاکتور نکردن؟
فرشته : ۱۸ خرداد جی ال سلام شما کی ماشین فاکتور شد؟ کی پلاک؟ مال من ۱۸دتکمیل ۹شهریور فاکتور ۱۲شهریور پلاک و پیامک امد برام تحویل حضوری ولی هنوز چراغ تحویل روشن نشده بی زحمت اگه امکان داره توضیح مختصر🙏🙏🌹🌹
علی : مبارکه. داداش بهت پیام دادن که فاکتور شده یا سایت رو چک کردی و دیدی که فاکتور شده؟
رضا شاهین : سلام سایپا شاهین را نمیده چون همشون دلال بازارن دارن ماشین بقیمت روز میفروشن الکی پولمان را ریختیم بحسابشون هم ارزش پولمون کم شده هم وسیله نداریم هم به ریشمون میخندن و هیچ مسئولی هم تو این شرایط به دادمون نمیرسه انشالله خدا تقاص مارابگیره راش تجمع وپوشش رسانه تا یک مدت مردم پول بحساب سایپا نریزن
تارا دستی ارومیه : انتخاب نمايندگي 1404/05/01 پرداخت كل وجه 1404/05/01 دريافت پرونده 1404/06/13 آماده براي صدور فاكتور 1404/06/13 فاكتور شده 1404/06/13 تخصيص پلاک در حال انجام آماده جهت تحويل صدور اسناد خودرو حمل خودرو براي تحويل دريافت خودرو توسط نمايندگي تحويل به مشتري رنگ تیتانیوم امروز فاکتور شد تحویل 31,مرداد بود
علی تاراv1p : سلام بعضی دوستانی که تارا v1p فوری سفید و تحویل ۳ شهریور بودند، تو همین کامنتا اعلام کردن که فاکتور شدن، برای شما هم اگه امروز فاکتور نشده باشه، احتمالا دیگه شنبه، یکشنبه فاکتور میشه من هم تارا v1p فوری سفید ثبت نام کردم و موعد تحویلم ۴ شهریوره و منتظرم
شاهین G : ببین اصلا میدن که ما هم سواری بکشیم ازش خدا لعنتشون کنه
مریم : مبارکت باشه ایشالا ، کدوم شهرین؟؟
احسان شاهین دستی : 17خردادتا۴تیر
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
ساینا : دوستان عزیزی که میخواین ساینا ثبتنام کنید اول توصیه من به شما اینه که اصلا ثبتنام نکنید حالا به هر دلیلی خواستید ثبتنام کنید بدونید تاخیر ساینا ی دوگانه بیش تز از 6 ماهه شما با قبول این شرایط دارید ثبتنام میکنید اگه نمیخواین تاخیر داشته باشین کوییک ثبتنام کنید اگه نه با تاخیر کمتر ساینا تک ثبتنام کنید بعدا نیایین مثل اینایی که الان تبدیل میزنن تبدیل بزنین تر بزنین به نوبت افرادی مثل ما که 7 ماهه تو صفیم الان حواستونو جمع کنین که میخواین چه ماشینی دریافت کنید بعدا مشکلی به وجود نیارید به خدا آه و نفرین نصیبتون میشه
ساینا اس بهمن : دوستان روز یک شنبه 1404/06/16 در ساختمان واحد فروش سایپا کیلومتر 11جاده مخصوص به این اعتراض کنید که چرا فروش فوق العاده بهمن و اسفندماه وپیش فروش رو فاکتور نمیکنید و تبدیلهای دوگانه به تکی که تازه تکمیل وجه کردن رو فاکتور میکنید تبعیض قائل میشید وحالا ما هستیم تو 5ماه تاخیر خدارو خوشنیماد این برخورد
دوگانه فوری مرداد : اس مجید همه گذاشته سر کار
آمینا 31تیر فولادی 20 اردیبهشت : از منم همینطوره .ایران خودرو گفت سند کمپانی که بیاد ریز هزینه ها میاد و متوجه میشید
پیش فروش دهه فجر : سلام من ساینا تک نوشتم با استاندارد 85 گانه بهمن فجر نوشتم و 18 تیر هم تکمیل وجه کردم الان الان دو ماهه الافی کسی میدونه کی تحویل میدن خبر موثق جان خبر داری کی فاکتور میشم که برم و اون موقع برگردم آدم اینجا سر میزنه دیوونه میشه خبر موثق لطفا جواب بده
ساینا دوگانه تکمیل وجه 26 اسفند : سلام برادر ما که 6 ماه از تکمیل وجه مون گذشته دیگه نمیشه تبیدل بزنیم ،تکلیفمون چی میشه به نظر شما کی فاکتور میشیم با تشکر
پارسا 31تیر رینگ فولادی : فقط یه سوال ماتقریبا 729میلیون پول دادیم به غیر از این 2تومنی که دیروز کم کردن ولی تو فاکتور نوشته مبلغ قابل پرداخت 715 کسی میدونه این مابه تفاوت به خاطر چی هست؟
فوق العاده : سلام مطئنی 1403.11.11 فاکتور کردن حقیقتا دیگه از این اوضاع خسته شدیم. من از اینکه وقت میزاری.
پارسا 31تیر رینگ فولادی : در پاسخ امیر تارخ انتخاب نمایندگی 23بهمن من دیشب نگاه کردم کاستومر هیچ تغییری نکرده بود حتی تاریخ آماده برای فاکتور همان 30مرداد بود صبحی ساعت 8نگاه کردم دیدم فاکتور شده
207 هیدرولیک پیش فروش آبان : سلام دعوتنامه آبان پیش فروش 207 هیدرولیک اومده یا نه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟