تویوتا Venza مدل 2015 اینجاست تا نشان بدهد حوزه کراس اوورهای متوسط تا چه اندازه میتواند رقابتی باشد. تا همین چند سال پیش، تویوتا Venza با سواری نرم و راحت و تجهیزات فراوانش، یکی از خودروهای محبوب بود ولی امروزه میتوان گفت به خاطر مصرف نسبتاً بالای موتور چهار سیلندر و فقدان تجهیزات ایمنی جدید، کمی از قافله عقب مانده است. با این حال، نمیتوان گفت این خودرو به ناگهان میدان رقابت را ترک میکند. در واقع، موتور شش سیلندر جدید آن همچنان پرچمدار گروه است و در مدل 2015، تجهیزات جدیدی از جمله دوربین 6.1 لمسی و دوربین دید عقب نیز از قلم نیفتادهاند. صندلیها عقب تاشو هستند تا حمل اشیاء بزرگتر امکانپذیر باشد، هر در ردیف صندلی نیز برای نشستن سرنشینان به اندازه کافی جادار هستند. با این حال، اگر به دنبال کراس اوورهای دیگری در همین بازه قیمتی میگردید، میتوانید نگاهی به سوبارو Outback بیندازید که موتور چهار سیلندر آن در بزرگراه بسیار کم مصرف است و از تجهیزاتی شبیه به تویوتا Venza بهره میبرد. فورد Edge و نیسان مورانو مدل 2015 نیز دو رقیب سرسخت هستند که از ظاهری زیبا و تجهیزاتی بسیار پیشرفته بهره میبرند. با این حرفها، تویوتا Venza با موتور قوی و شش سیلندرش همچنان برگ برنده را در دست دارد.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
تویوتا Venza مدل 2015 یک کراساوور متوسط و پنج نفره است که دارای دو ردیف صندلی است و در تیپهای LE، XLE و Limited به بازار عرضه میشود. تجهیزات استاندارد تیپ LE که با موتور چهار سیلندر تولید میشود، عبارتند از: رینگهای 19 اینچی، چراغهای اتوماتیک، چراغهای مهشکن، شیشه دودی عقب، بادشکن عقب، گرمکن آینههای جانبی، کروز کنترل، کنترل آب و هوای اتوماتیک دو نقطهای، صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در هشت حالت، فرمان تلسکوپی با قابلیت خم شدن به بالا و پایین، آینه الکتروکرومیک و صندلیهای تاشوی عقب به نسبت 40/60. تجهیزات الکترونیکی نیز عبارتند از: اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، نمایشگر لمسی 6.1 اینچی، دوربین دید عقب، سیستم صوتی مجهز به شش بلندگو و کنترل صوتی، سی دی خوان، درگاه USB/iPod، رادیو ماهوارهای و رادیو HD.
تیپ XLE این تجهیزات را به تجهیزات فوق اضافه میکند: آینههای تاشوی جانبی، درب صندوق عقب برقی، دسترسی و استارت بدون کلید، حافظه تنظیمات راننده، روکش چرمی، صندلی برقی شاگرد با قابلیت تنظیم در چهار حالت، گرمکن صندلیهای جلو، کامپیوتر سفری و سیستم تفریحات و سرگرمی به روز شده که با GPS و اپلیکیشنهایی مانند Bing، Panadora و Yelp سازگاری دارد. چنانچه این کراس اوور به موتور شش سیلندر مجهز بشود، رینگهای 20 اینچی، اگزوز دوتایی و لوازم یدککشی نیز در کنار آن قرار میگیرند. تیپ Limited نیز مانند تیپ XLE از موتور شش سیلندر (و سیستم چهار چرخ محرک) بهره میبرد و به این تجهیزات مجهز است: چراغهای زنون، نور بالای اتوماتیک، چراغهای LED روزتاب، سقف پانوراما، سنسورهای پارک در جلو و عقب و سیستم صوتی JBL به همراه 13 بلندگو. چنانچه برای تیپ XLE پکیج Premium را خریداری کنید، سقف پانوراما و سیستم صوتی JBL در اختیارتان قرار خواهند گرفت.
قدرت و عملکرد موتور
تیپهای LE و XLE مجهز به یک موتور چهار سیلندر 2.7 است که قادر است 181 اسببخار نیرو و حدود 247 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. گیربکس نیز از نوع شش سرعته اتوماتیک است. دیفرانسیل جلو به صورت استاندارد ارائه میشود و سیستم چهار چرخ محرک فقط به صورت سفارشی قابل خریداری است. میزان مصرف سوخت با دیفرانسیل جلو در سیکل ترکیبی 11.90 لیتر (13.69 لیتر در شهر 10 لیتر در بزرگراه) و با سیستم چهار چرخ محرک 12.44 لیتر (13.69 لیتر در شهر و 10.53 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. در تست سرعت، تویوتا Venza مجهز به موتور چهار سیلندر و دیفرانسیل جلو توانست ظرف 9.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند که تقریباً با شتاب صفر تا صد سوبارو Outback برابر ولی از شتاب کیا سورنتو بیشتر است. مدلهای مجهز به موتور شش سیلندر و دیفرانسیل جلو صفر تا صدی معادل با 7.1 دارند. این عدد در مورد مدلهای شش سیلندر مجهز به سیستم چهار چرخ محرک نیز برابر با 6.9 ثانیه است. گفتنی است این کراس اوور قادر است باری به وزن 1,588 کیلوگرم را یدک بکشد.
ایمنی
همه تیپهای تویوتا Venza مدل 2015 به صورت استاندارد از این تجهیزات ایمنی بهره میبرند: ترمز ضدقفل، کنترل کشش، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلیهای جلو، کیسه هوای زانوی راننده و کیسه هوای پردهای سراسری. دوربین دید عقب و کنترل در سربالایی و سراشیبی نیز به صورت استاندارد عرضه میشوند ولی سنسور پارک فقط مختص به تیپ Limited است. متأسفانه تجهیزات ایمنی بسیار رایج امروزی مانند سیستم هشدار نقاط کور، هشدار موانع عقب و سیستم پیشگیری از تصادف در این خودرو مشاهده نمیشوند.
در تست ترمز، تیپ XLE تویوتا Venza با تایرهای چهار فصل، پس از پیمودن 36.58 متر متوقف شد که کمتر از میانگین مسافت مورد نیاز کراس اوورهای متوسط است، لازم به ذکر است که پدال ترمز نیز بسیار نرم احساس میشود. موسسه ایمنی بزرگراهها در زمینه عدم آسیب دیدگی از میانه جلو، مقاومت طرفین و مقاومت سقف به این خودرو بالاترین رتبه ممکن یعنی رتبه "خوب" را اختصاص داده است. طراحی صندلی و پشت سریها هنگامی که از عقب به خودرو ضربه وارد شود نیز موفق به کسب رتبه "خوب" شدهاند.
طراحی داخلی و امکانات خاص
کابین داخلی تویوتا Venza مدل 2015 هم خاص است و هم کاربردی. این کابین از داشبوردی با طراحی منحصر به فرد بهره میبرد که انحنای آن به زیبایی تا کنسول مرکزی ادامه پیدا میکند. محفظهای بار زیادی نیز به چشم میخورند که محفظه بزرگتر کار جالیوانی را انجام میدهند و محفظههای کوچکتر برای گذاشتن تلفن همراه یا دیگر وسایل شخصی مناسب به نظر میرسد. مواد اولیهای که کمپانی تویوتا انتخاب کرده است زیاد چنگی به دل نمیزنند و ترکیب پلاستیک نرم و با تزیینات چوبنما زیاد با هم جور در نمیآید.
وقتی از راه دور به کابین نگاه میکنید ظاهری خوشایند دارد ولی اگر از نزدیک آن را وارسی کنید، کیفیت ساخت آنقدرها هم خوب نیست. نمایشگر 6.1 اینچی دکمههای مجازی کوچکی دارد ولی کار کردن با آن راحت است ولی از نظر گرافیکی به پای رقبایش نمیرسد. رادیوی ماهوارهای FM/AM کارش را خوب انجام میدهد و با اپلیکیشنهای تلفن همراه نیز سازگاری دارد. از طریق این سیستم میتوان به رادیوی اینترنتی Panadora گوش کرد، بلیط سینما خرید، در رستوران میز رزرو کرد و حتی از طریق جستجوگر Bing در اینترنت جستجو کرد. دکمهها و دستههای سنتی نیز بزرگ و کاربرپسند هستند. گفتنی است صندلیهای جلو برای سفرهای طولانی زیاد راحت نیستند ولی صندلیهای جلو عقب از فضای پای خوبی بهره میبرند، این مزیت را نیز دارند که تاشو هستند. گنجایش فضای بار به 1.03 متر مکعب میرسد که اگر صندلیهای عقب خوابانده شوند تا 1.99 متر مکعب افزایش پیدا میکند.
تجربه رانندگی
تویوتا Venza مدل 2015 پیچها را با آرامش و متانت خاصی پشت سر میگذارد و هندلینگ سواری مانندش را مدیون این است که روی پلفپرم تویوتا کمری سوار شده است. سواری بسیار نرم است و هنگام حرکت در جاده صدای باد یا صدای تایرها وارد کابین نمیشوند. میتوان گفت نکته مأیوس کننده در مورد این کراس اوور موتور چهار سیلندر و کم شتاب آن است که از موتور شش سیلندر ضعیفتر است و میزان مصرف سوخت آن نیز تفاوت چندانی ندارد. از طرفی، موتور شش سیلندر یک موتور به تمام معناست هم برای گشت و گذار در شهر و هم برای حرکت در جاده بینظیر و فوقالعاده است.