سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) با هدف کمک به رانندگان خودروهای شهری و مسابقه‌ای طراحی شد. از جمله خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توان به بی ام و سری M، برخی از محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن مجهز به  سیستم انتقال قدرت مستقیم (برای مثال بوگاتی ویرونپورشه 911 (در حالت Sport++پورشه پانامرا توربو، برخی محصولات کمپانی جنرال موتورز، میتسوبیشی لنسر Evolution X MR/ MR Touring مجهز به گیربکس SST با کلاچ دوگانه در حالت S-Sport اشاره کرد. کمپانی نیسان نیز، اگرچه در مدل GT-R از سیستم Launch Control استفاده می‌کند، اما به دلیل آنکه برخی مشتریان استفاده از این سیستم را معادل غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری و در نتیجه بی اعتبار کردن گارانتی سیستم انتقال قدرت می‌دانند، خودروساز کره‌ای سیستم کنترل شروع حرکت را با نام دیگری معرفی کرده است. شایان ذکر است، در این خودرو شما می‌توانید با قرار دادن سیستم کنترل کشش در وضعیت R، از Launch Control استفاده کنید.

 

عملکرد سیستم کنترل شروع حرکت

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم Launch Control با استفاده از یک پدال گاز برقی و یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند. این برنامه کامپیوتری با توجه به مشخصات موتور خودرو، میزان شتاب را کنترل می‌کند و بدین ترتیب، دور موتور با توجه به قدرت مجاز و به نرمی افزایش می‌یابد؛ این کار از هرزگردی چرخ ها، مشکلات موتور، کلاچ، و گیربکس جلوگیری می‌کند. در خودروهای مسابقه‌ای، به دلیل آنکه راننده در مدت زمان کوتاهی باید به شتاب مناسب برسد، و از طرفی دیگر، انتقال ناگهانی قدرت زیاد به گیربکس و چرخ ها ممکن است مشکل ساز شود و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز، در برخی شرایط نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، از سیستم کنترل شروع حرکت فقط در ابتدای مسابقه (هنگامی که خودروها در خط شروع بی حرکت ایستاده‌اند) استفاده می‌شود؛ در چنین شرایطی، پس از آنکه خودرو به سرعت مشخصی رسید، سیستم غیر فعال می‌شود.

 

تاریخچه

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

پیشرفت صنایع الکترونیکی در دهه 80 میلادی، زمینه ساز تولید و عرضه سیستم کنترل شروع حرکت شد. در سال 1985، کمپانی رنو با ذخیره اطلاعات خودروی مسابقه‌ای RE60 F1 بر روی یک دیسکت و بازیابی آنها در تعمیرگاه، اطلاعات جامع و کاملی در خصوص عملکرد خودرو حین مسابقه در اختیار مهندسان قرار داد. پس از مدتی، سیستم تله متری (دورسنجی) امکان برقراری تماس و ارسال اطلاعات بین تعمیرگاه و خودرو را از طریق امواج رادیویی فراهم کرد. با پیشرفت و توسعه تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در خودروها، مهندسان توانستند تنظیمات برخی پارامترها را حتی در حین مسابقه اصلاح کنند و بدین ترتیب، عملکرد خودرو را بهبود بخشند. خودروی Williams FW15C که سال 1993 در مسابقات فرمول 1 شرکت کرد، علاوه بر برخورداری از این سیستم، از امکانات دیگری همچون گیربکس نیمه اتوماتیک، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش، و سیستم تعلیق فعال برخوردار بود.

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

با این وجود، در سال 1994 فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی با این تصور که این تجهیزات، اهمیت مهارت های راننده را کاهش می‌دهد، استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کرد. دورسنجی دوسویه نیز، اگرچه در آن زمان ممنوع شد، اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد؛ چرا که در صورت عدم استفاده از این سیستم، تجزیه و تحلیل عملکرد خودرو و راننده و یافتن کدهای محرمانه ناقض قوانین، کاری سخت و دشوار بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک و سیستم کنترل شروع حرکت، از مسابقات گرند پری اسپانیا در سال 2001 آزاد شد، اما در سال 2004 و به منظور کاهش هزینه های تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول 1، استفاده از آنها مجددا غیر قانونی اعلام شد.


منبع

WikiPedia

برچسب : کنترل شروع حرکت , Launch Control , کنترل پایداری , کنترل کشش , گرند پری , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
حسن اقا : برو انصراف بده 10 ماهه ماشین مارو ندادن هزار تا استرس داری بعدش جنگ بشه تشه راننده اعتصاب بکنه مدل ماشین 404بزنن 405 بزنن نمی خوای
حمزه : خیلی خوشمزه هستی اگر ترامپ بفهمه میاد ........ خیلی خودتو خار نکون بچه بشین
شاهین : سلام ما دوریم نمیتونیم بیام
تجمع تجمع تجمع : تاریخ تجمع شد سه شنبه 17 تیر ماه صبح ساعت 9 صبح جلو شرکت
محسن : جسارتا کدوم شهر هستین؟؟
محسن : سلام دقیقا منم امروز ظهر رانندگی میکرذم داخل شهر با کولر دو تا خونه از وسط بالا اومد باز میاد پایین این خیلی رو اعصابه باز اگر خاموش کنی ماشینو در حد 5دقیقه یا کمتر میای میبینی دو تا سه خونه از وسط رد میشه نمیدونم چرا انقد دما آب بالا میره نمایندگی رفتم دیاگ زده میگه مشکل نداره .دوستان عزیز که ماشین تحویل گرفتن لطفا از تجربه رانندگی شون و این مشکل دما آب حتما حتما نظر و تجربشون اعلام نمایند باتشکر
شاهین جی : خواهشا شما فضولی نکنید برید پی زندگی خودتون
محمد : دوستان من قبلاهم‌گفتم. تجمع نکنید.... تجمع نکنید..😁😆
شاهین جی : الهی خیر ببینید ما شهرستانیم و دوریم شنا برید انشاالله نتیجه بده چند ساله مارو مسخره کردن خدا ازشون نگذره امام حسین جوابشونو بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
راناتحویل17خرداد : منم نمیدانم اینطورگفتن برای خودمم جای سوال بود ولی حالا شایدبشه
علی باقری : تاریخ تحویل کی بود
سورن 2 تیر : جدی میگی بسلامتی خدا کنه برا هممون زود فاکتور شه
حسین 7 تیر : واقعا؟؟؟؟ پیش فروش یا فروش فوق العاده هستید؟ ؟؟ چه رنگی؟
اطلس دی : ممنون که به فکر ما بودی مبارکتون باشه با سلامتی و دلخوش استفاده کنی بدونه هیچ استرسی برای همه
علی 1 تیر : سلام دوستان بالاخره امروز ماشین فاکتور شده امروزم پلاک شده انشالله واسه شما هم ب زودی فاکتور میشه
ایکس33 کراسmt : سلام دیماه موعد تحویل 28 اردیبهشت ولی هنوز تحویل نگرفتیم کرج
کوییک rs عادی : دوستان اگر فاکتور بشیم برامون اطلاعیه و پیامکی میاد یا باید مدام هی سایت رو چک کنم؟
رانا : روز تعطیل ؟
Fx : محمدایکس33 امروزیکی ازدوستان که تحویل سیستمی17خردادبود،تحویل گرفت نمایندگی همشون دروغ میگن