سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control) با هدف کمک به رانندگان خودروهای شهری و مسابقه‌ای طراحی شد. از جمله خودروهایی که از این سیستم استفاده می‌کنند می‌توان به بی ام و سری M، برخی از محصولات گروه خودروسازی فولکس واگن مجهز به  سیستم انتقال قدرت مستقیم (برای مثال بوگاتی ویرونپورشه 911 (در حالت Sport++پورشه پانامرا توربو، برخی محصولات کمپانی جنرال موتورز، میتسوبیشی لنسر Evolution X MR/ MR Touring مجهز به گیربکس SST با کلاچ دوگانه در حالت S-Sport اشاره کرد. کمپانی نیسان نیز، اگرچه در مدل GT-R از سیستم Launch Control استفاده می‌کند، اما به دلیل آنکه برخی مشتریان استفاده از این سیستم را معادل غیر فعال کردن سیستم کنترل پایداری و در نتیجه بی اعتبار کردن گارانتی سیستم انتقال قدرت می‌دانند، خودروساز کره‌ای سیستم کنترل شروع حرکت را با نام دیگری معرفی کرده است. شایان ذکر است، در این خودرو شما می‌توانید با قرار دادن سیستم کنترل کشش در وضعیت R، از Launch Control استفاده کنید.

 

عملکرد سیستم کنترل شروع حرکت

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

سیستم Launch Control با استفاده از یک پدال گاز برقی و یک برنامه کامپیوتری کار می‌کند. این برنامه کامپیوتری با توجه به مشخصات موتور خودرو، میزان شتاب را کنترل می‌کند و بدین ترتیب، دور موتور با توجه به قدرت مجاز و به نرمی افزایش می‌یابد؛ این کار از هرزگردی چرخ ها، مشکلات موتور، کلاچ، و گیربکس جلوگیری می‌کند. در خودروهای مسابقه‌ای، به دلیل آنکه راننده در مدت زمان کوتاهی باید به شتاب مناسب برسد، و از طرفی دیگر، انتقال ناگهانی قدرت زیاد به گیربکس و چرخ ها ممکن است مشکل ساز شود و حتی رانندگان حرفه‌ای نیز، در برخی شرایط نمی‌توانند آن را مدیریت کنند، از سیستم کنترل شروع حرکت فقط در ابتدای مسابقه (هنگامی که خودروها در خط شروع بی حرکت ایستاده‌اند) استفاده می‌شود؛ در چنین شرایطی، پس از آنکه خودرو به سرعت مشخصی رسید، سیستم غیر فعال می‌شود.

 

تاریخچه

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

پیشرفت صنایع الکترونیکی در دهه 80 میلادی، زمینه ساز تولید و عرضه سیستم کنترل شروع حرکت شد. در سال 1985، کمپانی رنو با ذخیره اطلاعات خودروی مسابقه‌ای RE60 F1 بر روی یک دیسکت و بازیابی آنها در تعمیرگاه، اطلاعات جامع و کاملی در خصوص عملکرد خودرو حین مسابقه در اختیار مهندسان قرار داد. پس از مدتی، سیستم تله متری (دورسنجی) امکان برقراری تماس و ارسال اطلاعات بین تعمیرگاه و خودرو را از طریق امواج رادیویی فراهم کرد. با پیشرفت و توسعه تجهیزات الکترونیکی مورد استفاده در خودروها، مهندسان توانستند تنظیمات برخی پارامترها را حتی در حین مسابقه اصلاح کنند و بدین ترتیب، عملکرد خودرو را بهبود بخشند. خودروی Williams FW15C که سال 1993 در مسابقات فرمول 1 شرکت کرد، علاوه بر برخورداری از این سیستم، از امکانات دیگری همچون گیربکس نیمه اتوماتیک، ترمز ضد قفل، سیستم کنترل کشش، و سیستم تعلیق فعال برخوردار بود.

سیستم کنترل شروع حرکت (Launch Control)

با این وجود، در سال 1994 فدراسیون بین المللی اتومبیل رانی با این تصور که این تجهیزات، اهمیت مهارت های راننده را کاهش می‌دهد، استفاده از آنها را غیر قانونی اعلام کرد. دورسنجی دوسویه نیز، اگرچه در آن زمان ممنوع شد، اما پس از مدت کوتاهی دوباره آزاد شد؛ چرا که در صورت عدم استفاده از این سیستم، تجزیه و تحلیل عملکرد خودرو و راننده و یافتن کدهای محرمانه ناقض قوانین، کاری سخت و دشوار بود. استفاده از گیربکس اتوماتیک و سیستم کنترل شروع حرکت، از مسابقات گرند پری اسپانیا در سال 2001 آزاد شد، اما در سال 2004 و به منظور کاهش هزینه های تیم های شرکت کننده در مسابقات فرمول 1، استفاده از آنها مجددا غیر قانونی اعلام شد.


منبع

WikiPedia

برچسب : کنترل شروع حرکت , Launch Control , کنترل پایداری , کنترل کشش , گرند پری , فرمول 1






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

0 نظر

1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 60 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اشکان شوریده x5 : مشهدی هستین شما ؟‌
رضا : سلام تماس گرفتم ایران خودرو به خاطر تارا دستی کارشناسشون گفت تا آخر اردیبهشت اکثر تحویلی های اسفند فاکتور میشن
کرمان موتور بفرست : منم همین جوره آخه این چه دردیه ماشینی که الان ۱۵ روزه پلاک روش نصب شده را واسه چی نگه داشتند خوب بفرستین دیگه
رامین : سلام دوستان امروز قیمت کارخانه لاماری افزایش یافت بالای 2 میلیارد قیمت کارخانه اش شد
ناجی : کاربر محمد سلام خدمت شما مرحله اول چند پرداخت کردید؟ و الان برای تبدیل به جی ال چند پرداخت کردید؟کلا با سود ۱۶درصد مشارکت؟؟
حامد : سلام موافقم واقعا لذت‌بخشه خیلی نرم و راحت میشه رانندگی کرد بدون خستگی تو سرعت بالا حس خوبی میده
bac x3 : با سلام دوستان این چند روز گذشته برای کسی bac x3 شاسی شده؟ ثبت نام ۱۹ آذر اقساطی رنگ خاکستری
عارف هریوندی : سلام خسته نباشید خانم الهام میخواستم بدونم شما با درس خوندن تونستین ماشین بخرین ؟ ببخشید اگه فضولیه ولی میخواستم بدونم تو زندگیم اشتباه کردم یا نه
آیدین سالاری : سلام بارا این که ماشین شاسی بقوله باید کجا بلم؟
J7بهمن : سلام و عرض ادب جسارتا شما تاریخ ثبت نامتون کی بوده؟
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
رانا تیر1404 : دوستان تبدیل بزنید به سمند واشر وگرنه همینم از کفتون میره باید برید پولتونو پس بگیرید
دوستان اتو : خدا لعنت کنه تحویل آبان هنوز خبری نیست
31خرداد : شما کی تکمیل وجه کردین
خراسان : رانا پلاس دیگر تولید نخواهد شد فقط و فقط تبدیل به سمند واشر
سورن پلاس،31 خرداد : ما،1اردیبهشت واریز کردیم. از 18یا19فروردین شروع شده بود،اگر روند فاکتور متوقف نشه وبا سرعت تحویل 31 خرداد هر روز به ترتیب واریز وجه فاکتور انجام بشه،هفته آینده شاید واریز اردیبهشت فاکتور بشه.
علیرضا : ممنون میشم شماره تماس بزارین جهت راهنمایی
سورن پلاس تک گانه 31 خرداد : با سلام دوستان بنده هم تحویل 31 خرداد هستم فاکتور نشدم
داود کوییک از اس : سلام نامه سخا از صدور به مدت یک سال اعتبار دارد
شادمهر : تو سایت سخا نگاه کن ببین اطلاعات کامله هم راهورت هم پست تایید شده فقط بیاد نمایندگی واست بارگزاریش کنه تمام
محسن : سلام به همه کسی میدونه بیمه نامه و سند چه موقع نمایندگی تحویل میده