عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
گزارش
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
حمزه ؟شاهین جی ۷ماه تکمیل وجه کردم : خبری از 14اذر نیست چکار کنیم زنگ می‌زنیم درست جواب نمیدن واقعا نمی‌دونم چکار کنم 7ماه وسیله ندارم
شاهین جی ال : متاسفانه هر کی تحویل میگیره دیگه نمیاد این سایت ،نمیدونیم تا کی شاهین تحویل دادن یا فاکتور کردن
شاهین : 30روز کاری ولی همش دروغه
محمد-:::::::: : نه بابا فکر نکنم حتی ماهایی که تو اردیبهشت تبدیل به gl زدیم فاکتور نشدیم
شاهین : شانزده آذر؟؟؟؟؟؟؟؟
Shahin G : امروز زنگ زدم آشغال میگه مشخص نیست اصلا نگف ک حتی دوسه ماه دیگ هم میدم والا معلوم نیست برنامشون چیه بخدا خودمون خیلی بی عرضه ایم بابد بریم بشینیم تا ماشین ندادن از اونجا تکون نخوریم دوباره بریم تجمع ی ساعت برگردیم فایده نداره فقط بشینیم در سایپا تکون نخوریم باید همه بریزیم تو سایپا
Shahin G : امروز زنگ زدم آشغال میگه مشخص نیست اصلا نگف ک حتی دوسه ماه دیگ هم میدم والا معلوم نیست برنامشون چیه بخدا خودمون خیلی بی عرضه ایم بابد بریم بشینیم تا ماشین ندادن از اونجا تکون نخوریم دوباره بریم تجمع ی ساعت برگردیم فایده نداره فقط بشینیم در سایپا تکون نخوریم باید همه بریزیم تو سایپا
شاهین من کو : سلام عزیزان در گروه دارند برا تجمع ۱۷ برنامه ریزی میکنند از شون ممنونم آقا ما تو شهرمون یه هیئت هست بهشون میگن هیئت جوندگان برن تو یه کوچه و بیان بیرون تواون محل تا یک ماه قحطی میاد دیگه چیزی برا خوردن گیر نمیاد همه را می خورن و می برن حالا این هیئت را هم با خودمون ببریم جلو سایپا
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
اطلس رها : به ما که موعدتحویلمون بهمن پارسال بود افزایش قیمت میخوره یانه
مجید RS : سلام منم فاکتور نشده Rsتکمیل وجه 18/02/1403
واریزی 9 فروردین1404 : از اول تیر این متن را زده ولی فعلا هیچ خبری از فاکتور شدن تیر ماهی ها نیست فعلا خردادی ها موندن دارن قطره چکانی فاکتور میکنن.
فوق العاده بهمن 6بهمن : مرگ بر شیخی زاده
ساینا تبدیل : تبدیل دوگانه به تک سوز با صرفه تر نیست یا دو گانه را نگهدارم
پانا سفید 31 تیر پیش فروش : داداش تبدیل نیومده داخل کاستومر هم نیست اطلاعات دروغ نزارید
مسعود : شرایط تبدیل اومده بعد که میزنی تبدیل بشه مینویسه اطلاعاتی برای نمایش وجود ندارد جریانش چیه کسی اطلاع داره
سورن گنبد : سلام امروز رفتم تو سایت زده قراردادهای دهه ی اول تیر ماه در حال فاکتور شدن هست
مهدی : داداش خداییش راست میگی
Gxl : سلام من 28اسفند تکمیل وجه کردم گفتن داخل سیستم 5 فروردین نشسته واریزیتون تحویل اردیبهشت بودم بعد گذشت چهار ماه هنوز درحال تخصیصه کسی مث من هس؟؟؟