عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

1 نظر

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 61 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
کد رهگیری mina j7 : سلام جناب صدرا تشریف ببرید تو سایت سخا بعد قسمت استعلامات بعد قسمت مدارک خودرو مبلغ 6200 پرداخت میفرمایید کد رهگیری سند و کارت ماشین رو خدممتون اعلام میکنه
خریدار : دوستانی که جی سون دارین،گارانتی جی ۷ ۵ ساله هست یا ۳ ساله؟!
مهدی صدرا : سلام و عرض ادب برای بنده هم کارت دیروز آمد . خواستم خواهش کنم ، راهنمایی بفرماید ، کد رهگیری سند را چگونه می توانم بدست آورم .
اصغر ابان ۳ : سلام ماشین خوب و کم مصرفی من ۶ماه سوارم فقط یه خورده ایراد موقع روشن شدن و حرکت دنده یک ماشین ریپ می زنه
قلی نیا : سلام از طریق بازرسی کل کشور برید تو سایت مشخصه
Minaj7 : سلام دوستان برای من کارت ماشین رسیده اما کد رهگیری سند رو میزنم فقط تو مرحله تولید بارکد هست شما سند ماشین هم دریافت کردید؟ بعد کارت سوخت هم باید خودم اینترنتی سفارش بدم درسته؟ مدارک دبگه ای هست پیگیز باشم؟
بهمن j4 : درود.هنوز ثبت نامی های دی و بهمن تکلیفشون روشن نشده
هادی : اوایل تولید شاهین رنگ نقره ای و نوک مدادی و مشکی و حتی رنگ اطلسی (من دیدم) میزد. الان 99 درصد سفید میزنن . بعضا خیلی خیلی کم مشکی
ارزو : طرح مادران کی فاکتور میشن ممنون
مرتضی j4 : سلام دوستان . کسی اسفند ماه j4 ثبت نام کرده که مرحله دومش سبز شده باشه . ممنونم از شما . انشاالله همه زودتر به ماشین هاشون برسن . من که به خدا خیلی نیاز دارم و دارم اذیت میشم .
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
مجید : دمت گرم جعفر خان، خیلی خندیدم از جوابت
فاکتورر : اگر میتونستم افشاگر رو فاک توری میکردم
ساینا : سلام من الان با شرکت تماس گرفتم گفت تا 20بهمن فاکتور شده و گفتن به خاطر شلوغی فاکتور را بر اساس سخا انجام میدهند پرسیدم کمبود قطعه دارید ساینا گفتن نه شلوغه
جعفر : خدا به الاغ و گوسفندات صبر بده...
امیر : سلام ما را هم به مادر گرامی برسان
حسین : برای منم اومده ولی من بازش نکردم ، اجباریه؟؟
رادمهر : گزینه تغییررنگ زدم،همون رنگ سفیدفقط هستش،ایران خودرو زنگ زدم کارشناس میگه احتمالابروزرسانی سیستم هست
وحید : اگه میخوای تحویل تیر باشه فروش فوری بگیری بهتره فروش فوری الان 60 تومنه دنا اتو . 6 دنده تحویل تیر 90 تومن پیش فروش
فرهاد : شرکت محترم مدیران خودرو روز خوشی را برای شما مشتریان ارجمند آرزو میکند این شرکت عزیز از قدردانی شما بسیار سپاسگزار است
مجید : آخرین فاکتور کی بوده؟