عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

سرپرستی تیم های حاضر در مسابقات مختلف اتومبیلرانی مسئولیتی سخت و دشوار است؛ چرا که در قرن 21، این مسابقات به همان اندازه که جنبه ورزشی دارند، از جنبه علمی نیز برخوردارند و مجریان و شرکت کنندگان باید از آگاهی کافی در خصوص مسائل مختلفی که ممکن است در جریان مسابقه پیش بیاید، برخوردار باشند. در مسابقات اتومبیلرانی نیز، همانند دیگر مسابقات و رشته های ورزشی، تکنولوژی حرف اول را می‌زند، از ساخت پیست های 100,000 نفره گرفته تا سیستم های ارتباط بی‌سیم بین راننده و دیگر اعضای تیم. جالب است بدانید که در این مسابقات، برخی مواد مورد استفاده جهت عایق حرارتی کابین خودرو، در اصل برای ناسا طراحی شده است. تغییرات و اصلاحاتی که طی سال ها در خودروهای مسابقه ای رخ داده است، سبب برتری موقت رانندگان نسبت به یکدیگر و کنترل بهتر خودرو در سرعت های بالا شده است؛ از جمله این تغییرات می‌توان به عایق های گرما، بهبود سیستم تعلیق، کاهش وزن خودرو، و طراحی جدید سپرهای جلو اشاره کرد. همان طور که می‌دانید، هر مسیر و هر پیست ویژگی های منحصر به فرد خودش را دارد؛ برای مثال، پیست Indianapolis Motor Speedway، تایرها را می‌جود، یا پیست Atlanta Motor Speedway سریع ترین پیست دنیا است و به همین دلیل، رانندگان باید به منظور کسب نتیجه بهتر، عنان خودروی خود را در دست بگیرند و قدرت آن را کنترل کنند. سرپرست تیم باید از چنین مواردی آگاه باشد تا بتواند اطلاعات لازم را پیش از هر مسابقه در اختیار رانندگان قرار دهد. حال اگر می‌خواهید اطلاعات بیشتری در خصوص تغییر شکل مسیر مسابقه و علل آن بدست آورید، ادامه مطلب را بخوانید.

 

تغییر شکل مسیرهای مسابقات نسکار طی برگزاری مسابقه

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

قرار گرفتن 43 دستگاه خودرو با قدرت حداقل 750 اسب بخار برای هر یک از آنها بر روی پیست و حرکت با سرعتی در حدود 240 کیلومتر بر ساعت در یک مسیر 807 کیلومتری، فشار زیادی بر پیست وارد می‌کند؛ در نتیجه این فشار، پیست مسابقه دچار تغییر شکل اندکی می‌شود؛ شایان ذکر است، این تغییرات بیشتر بر روی آسفالت پیست اتفاق می‌افتند، و با در نظر گرفتن این موضوع که 28 پیست از 31 پیست رسمی مسابقات نسکار با آسفالت پوشیده شده‌اند و تنها 3 پیست از بتون ساخته شده‌اند، این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته توجه داشته باشید که در زیرساخت پیست های آسفالت نیز، از بتون استفاده می‌شود.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

همان طور که می‌دانید، قیر از باقی مانده مواد نفتی حاصل از تبخیر نفت خام به دست می‌آید که در دمای اتاق حالت جامد و با کمی گرم شدن، حالت مایع پیدا می‌کند. اگرچه قیر نقطه ذوب ندارد، اما در دمای بیش از 100 درجه فارنهایت (حدود 38 درجه سانتی‌گراد)، نرم می‌شود و به دلیل خاصیت ویسکوالاستیکی خود، به راحتی تغییر شکل می‌دهد؛ اما سیمان مورد استفاده در ساخت بتون، چنین خاصیتی ندارد و به همین دلیل، تغییر شکل پیدا نمی‌کند. در جریان مسابقه، در نتیجه اصطکاک پیش آمده بین تایر و سطح پیست، دما افزایش و ویسکوزیته (گران روی) قیر کاهش پیدا می‌کند، قیر شل و نرم شده و سطح پیست، حالت چرب و لغزنده پیدا می‌کند. به همین دلیل، هندلینگ و کنترل خودرو به ویژه در پیج ها، سخت می‌شود (یکی از دلایل استفاده از بتون در پیچ های پیست Martinsville Speedway همین امر می‌باشد).

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

لغزندگی ناشی از اصطکاک در مسیرهایی که به تازگی آسفالت شده‌اند، بیشتر دیده می‌شود؛ اما به مرور زمان و با از بین رفتن ذرات هیدروکربن، لغزندگی آسفالت کاهش می‌یابد. با از بین رفتن ماده چسبناک آسفالت، شن و ماسه نرم باقی مانده، مسیر مسابقه را در معرض تغییر دیگری قرار می‌دهند. گرمای حاصل از اصطکاک بین تایر و سطح پیست، تایر را نرم و انعطاف پذیر می‌کند. در این حالت، شن و ماسه نرم سبب فرسایش تایر و پاره شدن بخش های کوچکی از آن می‌شود. نوع و جنس شن و ماسه مورد استفاده تاثیر مستقیمی بر میزان خوردگی لاستیک دارد؛ برای مثال، پیست Darlington Raceway در کارولینای جنوبی به دلیل استفاده از شن و ماسه ساحل، به جوندگی تایرها شهرت دارد.

عوامل تغییر شکل فیزیکی پیست های اتومبیلرانی

فرسایش تایرها از دو جهت حائز اهمیت است: 1. خوردگی لاستیک، میزان مصرف تایر را افزایش می‌دهد (جنبه منفی)؛ 2. چسبیدن لاستیک های خورده شده به سطح جاده، سبب افزایش چسبندگی پیست و در نتیجه کنترل بهتر خودرو می‌شود (جنبه مثبت). البته باید توجه داشته باشید که این چسبندگی، همیشگی نیست و با یک باران شدید، لاستیک های چسبیده به سطح جاده، شسته می‌شوند. اما نگران نباشید؛ چرا که پس از یک مسابقه، سطح پیست دوباره چسبندگی لازم را به دست می‌آورد و شما می‌توانید به راحتی به مسابقه خود ادامه دهید. 


منبع

HowStuffWorks

برچسب : پیست , اتومبیلرانی , تایر , عایق حرارتی , ناسا , نسکار






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات>

2 نظر

1car
0

با تشکر از شما
21:24  1399/12/07
پاسخ دادن
سعید
7

چرا تاثیر می کنه ولی اینطوری :

کاهش قیمت خودرو = لغو تحریم(20%) + کاهش حق گمرک(50%) +
کم شدن نرخ دلار(30%) .
با احتساب هر سه تای این ها ما می توانیم مثل 6 سال پیش یک تویوتا
کمری رو به قیمت 45 میلیون بخریم.
پس هر سه عامل مهم هستند.
15:42  1394/05/21

مجید
0

خیلی جالب بود ممنون از وان کار
17:32  1393/05/14
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
آخرین نظرات اخبار و مقالات
اکبر حواله : سلام از اون کسی که حواله خریدم هم سفته دارم همتومحضر وکالت و اقرار نامه محضری دارم میتونم کاری کنم اما بنده خدا قسم میخوره که برام هیچ پیامکی نیومده حالا موندم حرف سایپا رو باور کنم یا صاحب اولیه حواله رو گرفتار شدم.قبلا از تمامی دوستان که راهنمایی کردن تشکر میکنم
حامد : دوستان من ده روزه مدارک تحویل نمایندگی دادم هنوز تو کاستومر نزده تحویل مدارک این طبیعیه؟؟
تارا سفیددستی اذر : ما که ۲۷ آذریم فاکتور نشده چطوری ۱دی فاکتور شده
چانگان 55 : سلام تنها یک برگه فیزوری
مهدی : سلام بله بستگی داره چه مدارکی ازش گرفته باشی. چک،سفته،قولنامه
Masoud x5 : سلام تشکر به کارمندان نمونه کرمان موتور که همه جا سرک میکشن و حضور دارن و فعالن مرسی که هستین و امیدواری و شایعه پراکنی میکنین سلامم ما به مدیرت برسان بگو قبل عید ماشین گیرمون نیاد کرمان موتور رو سرت خراب میکنیم
سفید مشکی : سلام دوستان پرداخت اول ۱۲ بهمن پرداخت دوم ۱۳ شهریور . ۲۷دی فاکتور یم بهمن پلاک امروز شیراز تخویل گرفتم . خیلی خوش فیس و داخل ماشین شیکه و زیر پاش هم عالی ایشالا روزیه همه.خدانگهدار
چانگان cs55 : سلام دوست عزیز هیچ کاری نمیخواد انجام بدید حداکثر بعد یک ماه تو پروفایل سایپا کرپ میزنه شماره چک و بعد میتونید بپرسید مبلغ رو از سایپا ولی نپرسید هم بعدش براتون پیامک میاد . من ۳۰ دی تحویل گرفتم چکم هم صادر شده گفت تا آخر بهمن برات پیام میاد که اسفند بری اوکی کنی
تارا V1 مشکی (اسفند۴۰۳) : پیش فروش طرح مادران با موعد تحویل اسفند ماه 14030هنوز دعوتنامه تکمیل وجه برای من نیومده دوستان در مورد ارسال دعوتنامه خبری ندارید?
شاهین اتومات : سلام بنده شاهین اتومات سی وی تی مهر ماه ۱۴۰۲ پذیرش شدم احتمال تبدیل به شاهین پلاس وجود داره یا امکان درخواست تبدیل به پلاس هست لطفا کسی اطلاع داره توضیح بده
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
حیدر 17 مهر : به نظرم قرعه شون به پارس خودرو خورده باشه.
متین : سلام ما هم تکمیل 11 آذر تحویل 30 دی ماه هستیم،، هنوز فاکتور نشدیم
سارا : منم 119797 هستم هنوز فاکتور نشدم
رضا : ما واریزی 17 آذریم هنوز فاکتور نشده عجله نکن
تکمیل وجه 21 شهریور : سلام دوستان برامن پیامک دریافت خودرو از پارکینگ کارخانه آومده
مهدی : پذیرش 1198شروع شده یا هنوز رو 97
شهرام85 : 23 بهمن به بعد اگه فاکتور بشه 404 میخوره
رضا : کجا نوشته؟؟؟
سایناتک : سلام الکی میگن فروش فوریهازیادنیستن زورشون زده
رضا : از کجا بفهمیم؟؟؟؟؟؟؟