بررسی تویوتا FJ کروزر

بررسی تویوتا FJ کروزر

تویوتا FJ کروزر از آن دست خودروهایی است شما را به یاد خودروهای قدیمی می‌اندازد؛ قیمت پایه این خودرو 47,990 دلار است که با در نظر گرفتن تمامی توانایی های این زیبای ژاپنی قیمتی کاملا مناسب محسوب می‌شود. این خودور دارای پیشرانه شش سیلندر خورجینی 4.0 لیتری با توانایی تولید قدرتی معادل 268 اسب بخار و نیرویی حدود 515 نیوتن متر است؛ خودرویی مناسب با طراحی قدیمی، با سیستم چهار چرخ محرک اما دارای  گیربکس اتوماتیک پنج سرعته و مورد پسند مالکان این زیبای ژاپنی به خریداران عرضه شده است؛ گفتنی است که در تمامی مدل های این خودرو سیستم قفل دیفرانسیل عقب نیز، تعبیه شده است.

بررسی تویوتا FJ کروزر

اخیرا فرصتی برای تست این خودروی زیبا در مسیرهای ناهموار و طولانی کلورادو برای ما فراهم شد؛ علی رغم عدم ایجاد هیچگونه تغییری در این خودرو بعد از ارایه آن در سال 2011 در استرالیا، این زیبای ژاپنی همچنان توانسته است تاثیرگذاری خود را در بازار تجارت و خودروسازی حفظ کند. رانندگیمان را از دنور آغاز و به سمت کوه های Rocky در Ouray آغاز کردیم؛ سپس از آنجا مسیرمان را به سمت جاده های فرعی تغییر دادیم که در این مسیر مجبور به بالا رفتن از صخره ای با ارتفاع 5000 متر شدیم؛ گفتنی است که این جاده خود نیز، دارای ناهمواری های زیادی بود؛ در انتهای مسیر به شش قله با ارتفاعی بیش از 3900 متر رسیدیم؛ به گونه ای که شیب این قله ها و صخره ها در یک سمت بیش از 1000 متر بود؛ این شیب نه محلی برای عبور یک خودروی بزدل و ترسو مناسب بود و نه حتی جایی برای عبور خودروهای ساخته شده جهت حرکت در مسیر هموار.

بررسی تویوتا FJ کروزر

این خودرو می‌تواند جایگزینی ناب برای خودروهای معمولی باشد؛ در نمایشگاه های اتومبیل، جیپ Wrnagler Rubincon و تویوتا FJ کروزر پیشتاز و  دوشادوش یکدیگر حرکت می کنند؛ مطمئنا از آپشن های لندکروز سری 70 می‌توان به قفل دیفرانسیل جلو و عقب و گشتاور بالای آن به دلیل داشتن موتور دیزلی هشت سیلندر مجهز به  توربوشارژر اشاره کرد اما موضوع مورد بحث طرفداران این خودروی چهارچرخ متحرک چیزی فراتر از این تجهیزات است؛ اما من ترجیح می‌دهم که هرگز با این خودرو در ترافیک رانندگی نکنم. خودروی Wrangler Rubicon، در حالی که توانایی فوق العاده ای در جاده های آف رود دارد، ولی از رانندگی خوشایند در جاده کاملا بی بهره است؛ این خودرو در زمان اوج ترافیک علی رغم برخی خودروها که کمی آزاردهنده هستند، عملکرد مناسبی از خود نشان می‌دهد؛ در مجموع می‌توان گفت که این خودرو برای رانندگی در جاده مناسب است. گفتنی است که قیمت بالای این خودرو به دلیل توانایی آف رود آن، یکی از کنایه های وارد شده به این خودرو است.

بررسی تویوتا FJ کروزر

رانندگی در جاده آسفالت بین دنور و Quray نشان داد که FJ Cruiser حرکتی کاملا راحت و بی دغدغه دارد؛ حتی با وجود تهاجمی تر بودن BF Goodrich،  تایر های موجود در خودروهای مورد آزمایش ما، کاملا مناسب بودند؛ به گونه ای که تقریبا هیچ صدایی از وزش باد یا ساییدگی آنها در داخل کابین با سرعت 130 کیلومتر بر ساعت شنیده نمی‌شد. از نکات جالب دیگر این زیبای ژاپنی دامنه دید جلوی بسیار عالی آن و احساس راحتی زیاد، علی رغم وجود صندلی های نسبتا عمود برای مسافت های طولانی است. با وجود تکیه بر گرانترین و عملی ترین پلت فرم پرادو لندکروز، FJ Cruiser از نظر فنی یک موجود شناخته شده و قابل استفاده برای رانندگی روزانه است. برخلاف پرادو، طراحی داخلی غیر تجملی و سودمند FJ به طور قطع کارآمد است. همانگونه که می‌دانید نوشابه به دلیل اسیدی بودن دارای خاصیت پاک کنندگی زیادی است؛ به همین منظور، مقاومت رنگ بدنه این خودرو را با ترکاندن یک قوطی کوکا کولا مورد آزمایش قرار دادند؛ تویوتا می‌گوید که می‌توانید این لکه ها را با استفاده از یک پارچه مرطوب و نرم یا با شلنگ آب پاک کنید، اما برای پاک کردن پلاستیک و لاستیک پارچه های مخملی و ضخیم مناسب تر هستند. 

بررسی تویوتا FJ کروزر

نداشتن آپشن موتور دیزلی یکی از نواقص این زیبای ژاپنی محسوب می‌شود؛ این موضوع به دلیل عدم اهمیت اقتصادی مصرف و ارازن بودن سوخت برای مالکان آمریکایی بی اهمیت، اما برای استرالیایی ها به دلیل گرانی سوخت و با در نظر گرفتن قیمت بالای آن موضوع مهمی محسوب می‌شود؛ این موضوع نشان می‌دهد که موتور بنزینی شش سیلندر خورجینی چند منظوره، تغییرپذیر و عطش آورتر از چیزی نیست که یک ADR با مصرف 11.4 لیتر به ازای هر صد کیلومتر دارد؛ با این وجود، متوجه می‌شوید که این موتور کاربرد بیشتری برای افراد جهت رانندگی در اطراف شهر دارد.

بررسی تویوتا FJ کروزر

در جاده های آف رود حتی تیپ استاندارد این زیبای ژاپنی نیز، در جاده برتر است. خودروهای آزمایشی ما دارای تجهیزات TRD (اما بدون کیت سوپرشارژر) بودند، اما چیزی که بیش از همیشه به آن نیاز دارید مجموعه ای از تایرهای تهاجمی تر جهت آماده سازی شما برای عبور از مسیرهای خطرناک است؛ گفتنی است که جاده مورد آزمایش ما آنقدر خیس و گل آلود نبود که بتوانیم مزایای BF Gs را در آن آزمایش کنیم.

بررسی تویوتا FJ کروزر

همچنین تعویض دنده ها در این خودرو به راحتی صورت می‌پذیرد؛ به گونه ای که تغییر دنده به H4 یا L4 موجب حرکت آسان این خودرو در جاده های ناهموار و عبور از موانع در جاده های آف رود بدون تکان های ناگهانی یا یکور شدن آن می‌شود؛ نکته دیگر اینکه این زیبای ژاپنی قادر به عبور از موانع با سرعت 20 کیلومتر بر ساعت نیز، می‌باشد. از دیگر مزایای این زیبای ژاپنی وجود دیفرانسیل عقب قابل قفل برای جاده های آف رود است؛ به لطف توانایی بالای سیستم چهار چرخ محرک و تایرهای مناسب این خودرو، این زیبای ژاپنی قادر به عبور از دو مرحله سخت مسیر شد.

بررسی تویوتا FJ کروزر

گفتنی است که انتقادهایی نیز، در خصوص عملکرد این خودرو وجود دارد؛ یکی از آنها عدم تبعیت از قابلیت های استاندارد خودروهای آف رود است. به هنگام بالا رفتن از مسیرهای ناهموار، FJ برخلاف خودروهای آف رود دیگری همانند لندکروز 200-Series و 4Runner، عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داد و موفق به کسب نمره قبولی در این خصوصیت شد. زاویه دید عالی و طراحی قدیمی موجب ایجاد حس آرامش راننده و سرنشینان از نظر ایمنی برخورد با هر شیئی را فراهم می‌کند؛ دیگر اینکه ارتفاع بلند و با صلابت این زیبای ژاپنی و شیشه جلوی عمودی به دید وسیع راننده در جاده آف رود کمک کرده است؛ علی رغم این دید مناسب در قسمت جلو، دید عقب به دلیل نوع درب های عجیب آن مناسب نیست. 

بررسی تویوتا FJ کروزر

شاید بتوان گفت که درب های این خودرو یکی از نقاط قوت آن محسوب می‌شوند اما زیاد کاربردی نیستند؛ عدم باز شدن کامل این درب ها، ورود به داخل خودرو را کمی با مشکل مواجه کرده است؛ علاوه بر این، برای دسترسی آسانتر به داخل می‌شود که به دفعات موجب آزار و اذیت سرنشینان آن می‌شود؛ از مزایای دیگر این خودرو، می‌توان به فضای زیاد داخل کابین و راحتی صندلی های ردیف دوم همانند صندلی های جلو اشاره کرد، که احساس راحتی را حتی برای سرنشینان قد بلند نیز، فراهم کرده است. ایزوله شدن کابین برای جلوگیری از ورود خاک به داخل، عدم احساس شدن تکان ها به هنگام عبور از دست اندازها حتی با وجود  سیستم تعلیق کاملا معمولی در این خودرو به هنگام رانندگی در جاده های آف رود از دیگر نکات مثبت آن است.

بررسی تویوتا FJ کروزر

یکی از اعتراضات وارد شده به طراحی داخلی این خودرو، روکش های درب از جنس پلاستیک خشک است؛ زمانی که آرنجتان را روی آن می‌گذارید متوجه سختی زیاد آن نمی‌شوید اما به هنگام عبور از دست اندازها کاملا درد و خشکی آن را احساس می‌کنید؛ این دقیقا چیزی بود که در روز اول با آن مواجه شدیم و کمی برایمان آزاردهنده بود. سیستم صوتی این خودرو چندان تعریفی ندارد، اما در این خودرو به اندازه خود خوب کار می‌کند و به آسانی به بلوتوث تلفنتان وصل می‌شود؛ مالکان FJ Cruiser در آمریکا می‌گویند که آنها به ارتقای سیستم صوتی استاندارد به جای سر کردن با یک سیستم قدیمی علاقه بیشتری دارند. 

بررسی تویوتا FJ کروزر

یکی از نقاط قوت FJ Cruiser وجود صف طویل آپشن های سفارشی حتی در کشوری همانند استرالیا است که ایجاد تغییرات در این خودرو را با مشکل مواجه کرده است؛ گارد محافظ، چراغ های مه شکن، باربند، نردبان، سیستم تعلیق، حالت موتور و تایرها از جمله این تجهیزات هستند؛ گفتنی است که شما هر چیزی را که برای تغییر FJ به یک اسلحه آف رود مخوف نیاز دارید، در آن می‌توانید ببینید؛ جالب اینجاست که اکثر کروزهای اصلاح شده ای که ما در آمریکا دیدیم، با محصولات استرالیایی کاملا متناسب بودند. در مجموع، چیزهای زیاد و دوست داشتنی در خصوص تویوتا FJ Cruiser به ویژه اگر قصد ریسک منظم در جاده های آف رود را دارید، وجود دارد. این خودرو تمامی تجهیزات و توانایی های لازم برای اینگونه جاده ها را دارد. 


منبع

CarAdvice

برچسب : تویوتا FJ کروزر , لندکروز Wrangler Rubicon , لندکروز






مرتب سازی :

نظرات کاربردی همه نظرات

5 نظر

صمد
0

تویوتا بهترین ماشینه اگه اف جی باشه چی میشه ...
13:15  1394/01/03
پاسخ دادن
ali
0

زیبا جادار مطمن
11:58  1393/06/09
پاسخ دادن
کاربر: m&z
24

همه جا شاسی بلند برای لذت بردن و سواری خارج شهر مورد استفاده قرار میگیره توی ایران برعکسه و پولدارایی برای کلاس گذاشتن از این ماشین ها استفاده میکنند که حتی یک بار هم باهاش آفرود نرفتن!
13:08  1393/06/04
پاسخ دادن
رضا
3

ایول خداییش اینو راست میگی
12:02  1393/06/06

مجید
16

من عاشق FJ Cruiser هستم
19:29  1393/06/03
پاسخ دادن
1
صفحه 1 از 1

ارسال نظر
نظر شما بعد از تایید در سایت قرار داده می شود. نظرات با محتوای غیر مرتبط، نامحترمانه و فارسی با نوشتار انگلیسی تایید نخواهند شد.
نام    
نظر شما  
 
مقالات برتر
wait
پربحث ترین خودروی
wait
کاربران برتر سایت طی ماه گذشته
اطلاعات خودرو
پارسا. 58 نظر
7Mosi 20 نظر
آخرین نظرات اخبار و مقالات
نرگس : سلام داداش مال ما از اسفند تا حالا داره میچرخه بسکه چرخید سرگیجه گرفتیم 😒
اکبر رینگ : آقای احمدی من هم امروز با 096550 تماس گرفتم و گفت تا 6 بهمن فاکتور شده و حرف شما رو به اپراتور گفتم اینکه 6 بهمن آخرین فرصت بهمنی ها بوده و پرسیدم مگه بهمنی باقی مونده؟ گفت معیار نوبت فاکتور تایید احراز سکونته و تاریخ واریزی مهم نیست و بهمنی هایی که بعد 6 بهمن احراز سکونت رو ثبت کردن باقی موندن هرچند تعدادشون کمه خودم رو هم مثال زد و گفت شما تایید احراز سکونتت 9 اسفنده و تکمیل وجه 15 اسفند مهم نیست ماشین رو باید 9 فروردین تحویل میگرفتی و از 9 فروردین رفتی تو تاخیر و سود تاخیر هم از 9 فروردین حساب می کنن.
رسول : سلام اکبر آقا (اکبر رینگ) شما برگه ی سخا رو ، روز 9 اسفند تحویل نمایندگی دادین یا 15 اسفند ؟
شاهین پلاس : سلام دوستان ، یه سوال دارم . تاریخ تایید احراز محل سکونت روزیه که آدرس محل سکونت توسط پست یا راهور در سایت سخا تایید میشه ؟ یا تاریخی که برگه سخا رو به نمایندگی تحویل میدیم ،؟
شاهین cvt : سلام من تماس گرفتم گفتن سخا تا آخر بهمن فاکتور شده(کسانی بودند که سخا دیرتر ثبت شده ) و نوبت سخا ۱ اسفند هست که به زودی فاکتور میشه
ریگی : سلام آقا مسعود ماشین شما رو بعد از چند ماه تأخیر تحویل دادند ؟؟
علیرضا ۱ : از بهمنی ها کسی هست هنوز فاکتور نشده باشه ؟؟
سهند دی : سلام دوستان من امروز زنگ زدم به پارس خودرو(02148913595) ، گفتم داخل قرارداد ذکر شده 16 درصد سود مشارکت ، چرا لحاظ نشده .میگه طبق قانون چون ما به شما ماشین ارزون دادیم سود نمیدیم، و قانون هم مقدمه بر قرارداد😐 تهشم گفت قرار نیست سود مشارکتی بدن به کسی ، مگر اینکه بازرسی ورود پیدا کنه که بعید میدونم. تو چه مملکتی داریم زندگی میکنیم ما😐
تارا v4 اتومات تیتانیم تحویل اسفند : سلام اگر تحویل تیر ماه هستین با توجه به شرایط فعلی احتمالا تا مهر ماه تو همین مرحله میمونید من تحویل اسفند هستم هنوز فاکتور نشدم.
شاهین اتومات cvt اسفند : سلام به همه عزیزان دعوتنامه موعد تحویل آذر ماه از تاریخ 20 آبان صادر و تا 4 آذر مهلت تکمیل وجه داشت. همه عزیزانی که در این بازه تکمیل وجه کردند قطعا فاکتور و یا پلاک شدن. از 4 آذر تااااا یکم اسفند هیچ دعوتنامه و تکمیل وجهی نداشتیم. دعوتنامه دی و بهمن ؛ یکم اسفند صادر و تا 13 اسفند مهلت واریز داشت. دعوتنامه اسفند 14 اسفند صادر و تا 26 اسفند مهلت تکمیل وجه داشت. دیگه باید اول اسفند فاکتور بشه. عزیزان طرح عادی اول اسفند اگر فاکتور شدید اطلاع رسانی کنید با نام شهرر و استان. طرح مادران تا 9 اسفند فاکتور شده.
آخرین نظرات اطلاعات خودرو
امیر.دنا اپشنال : سلام دوستان دنا اتومات فوق العاده تکمیل وجه 15 اسفند تحویل 14 خرداد 24 اردیبهشت فاکتور و امروز پلاک شد رنگم سفید
خرزوخان سایپا : مگه میشه باز پول بخان؟؟؟ من فروش فوری هستم و مول کامل رییخام ینی چی مدیران خودرویی که پولش کامل گرفته باز افزایشش که داده باید ازشون بگیره و پیامک داده برای مابه تفاوت مسخره بازیه مگه؟؟؟
مهسا 28بهمن : پارسا 18بهمن چه خبر فاکتور شدی
فاطمه : سلام.خداروشکر
حسین : درسته، افزایش قیمت جدید شامل حال کسایی که تکمیل وجه کردن نمی شه، مگر اینکه آبشن یا چیزی به ماشین اضافه بش که دراون صورت باید پرداختی داشت
مالباخته دزدایران خودرو : لعنت بهشون،بیشرف ها قبل از عید عمدا فاکتور نزدن،چون میدونستن اگه فاکتور بشه و تحویل بعد از عید باشه خودشون باید این مبلغ رو به دولت پرداخت میکردن‌.با این شگرد مردم رو سرکیسه میکنن و اینجوری هر وقت دلشون بخواد ماشین رو تحویل میدن و نهایتا 10 تومن بعنوان دیرکرد میزارن کف دست مشتری بعنوان جریمه تاخیر.خدا ازتون نگذره.چه دلیلی داره دوماه قبل از عید ماشین فاکتور نشه،غیر از این
ثمین : چطور باید شکایت کنیم؟ تو توییتر بزنیم
ساشا اصل : دوست عزیز چرا اطلاعات غلط میدی!!!؟ موتورهای فعلی همه پلاس هستند اون پی که آخر tu5 هست یعنی پلاس در ضمن موتور رانا پلاس ارتقایافته tu5p هست
ایکس33 کراسmt : بعضی ها اینجا حرفهاشون دوروغ ، اخه بی صفت چرا دل مردمو خالی میکنین با این پیام ها ، اخه مگه میشه بخوای 150 میلیون دیون بدی ، ته تهش مابه التفاوت بیمه و پلاک رو ازت میگیرن
مهسا : سلام ،کسی میدونه الان بابد چیکار کنیم ،به کجا مراجعه کنیم و واقعا این مبالغی که اومده دیون هست ؟چطور میشه پیگیری کرد؟