کمپانی بی ام و باز هم محصولی تولید کرده است که اسم و مدل آن با هم سنخیتی ندارند. این محصول جدید که از خودروهای سری 4 به شمار میرود، فقط نام کوپه را به دوش میکشد ولی در واقع یک سدان چهار در است. شاید منصفانه باشد که بگوییم این سدان چهار در از سدان های بی ام و سری 3 زیباتر است، از طرفی اسپرت تر و پهن تر است و چهره ای تهاجمی تر نیز دارد. این سدان زیبا صندوق عقبی به سبک و سیاق خودروهای هاچ بک دارد که باعث میشود بارگیری و تخلیه اسباب و اثاثیه، کار آسانی باشد. موتور این محصول جدید تفاوتی با موتور مدل های قدیمی تر ندارد. مدل 428i موتوری شبیه موتور بی ام و 28i دارد که موتوری است بسیار قوی، چهار سیلندر و مجهز به توربوشارژر که قادر است 240 اسب بخار نیرو تولید کند، این در حالی است که روی مدل 435i یک موتور شش سیلندر مجهز به توربوشارژر نصب شده است. یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک نیز در کنار این دو موتور قرار میگیرد و بیشترین نیرو و عملکرد را از آن ها بیرون میکشد.
با در نظر گرفتن ابعاد و چهره منحصر به فرد این سدان ، میتوان گفت هیچ رقیب جدی و سرسختی ندارد. سدان های جمع و جور و کوپه شکلی مانند آئودی A3 و مرسدس بنز CLA-Class خیلی از بی ام و Gran Coupe کوچکترند. واقعیت این است که رقبای اصلی این سدان، خودروهایی از خانواده خودش هستند. این سدان، صندوق عقب جاداری دارد و درب آن نیز زیاد باز میشود و همین امر باعث شده به رغم قیمت گرانش، از سدان بی ام و سری 3 کاربردی تر باشد. البته کسانی که فضای بار بیشتری میخواهند میتوانند بی ام و استیشن واگن سری 3 را خریداری کنند.
طراحی بدنه و امکانات رفاهی
بی ام و سری 4 Gran Coupe یک خودرو هاچ بک اما با شکل و شمایل یک کوپه است که چهار در است و میتواند پنج سرنشین را در خودش جا بدهد. این خودرو در دو تیپ به بازار عرضه میشود: تیپ 428i و تیپ 435i. تجهیزات استاندارد تیپ 428i عبارتند از: رینگ های 17 اینچی، سانروف، چراغ های زنون، چراغ های مه شکن، برف پاک کن های حساس به باران، درب صندوق عقب برقی، آینه بغل و آینه عقب الکتروکرومیک، روکش وینیل، صندلی های جلو برقی با قابلیت حرکت در هشت جهت، حافظه تنظیمات راننده، آینه الکتروکرومیک دو نقطهای، نمایشگر 6.5 اینچی، سیستم iDrive، اتصال سیستم صوتی و تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی مجهز به سد دی خوان به همراه نه بلندگو، درگاه USB/iPod و رادیوی HD. تجهیزات تیپ 435i نیز دقیقاً شبیه همین تجهیزات است و تنها تفاوت آن با تیپ 428i این است که از رینگ های 18 اینچی و موتوری قویتر بهره میبرد. بعضی از پکیج هایی که به صورت سفارشی در اختیار خریداران قرار میگیرند عبارتند از: پکیج Luxury، پکیج Sport و پکیج M Sport. این پکیج ها انواع مختلفی از رینگ (رینگ های 17 و 18 اینچی)، تودوزی ها و روکش هایی با رنگ ها و طرح های مختلف در اختیار مشتریان قرار میدهند. پکیج های Luxury و Sport دارای این تجهیزات هستند: تایرهای تابستانی، سیستم تعلیق عملکرد بالا و صندلی های برقی جلو با قابلیت حرکت در 10 جهت. تیپ M Sport غربیلک فرمان اسپرت را نیز به تجهیزات فوق اضافه میکند. تجهیزات پکیج Premium عبارتند از: درب صندوق عقب برقی، روکش چرمی، صندلی برقی جلو با قابلیت حرکت در 4 جهت، دسترسی بدون کلید و رادیوی ماهواره ای. پکیج Technology این تجهیزات را در اختیار مشتریان قرار میدهد: مسیریاب ماهواره ای به همراه نمایشگر 8.8 اینچی، صفحه لمسی برای سیستم iDrive، نمایشگر مجازی و اپلیکیشن مخصوص بی ام و برای تلفن های هوشمند. پکیج Lighting چراغ های LED و نور بالای اتوماتیک در اختیار خریداران قرار میدهد. پکیج Cold Weather مجهز به گرمکن صندلی های جلو و غربیلک فرمان است. پکیج Driver Assistance دوربین دید عقب و حسگرهای پارک در جلو و عقب را به خریداران عرضه میکند. چنانچه پکیج Driver Assistance Plus را خریداری کنید سیستم های هشدار نقاط کور، هشدار عبور از خط، پیشگیری از تصادف و دوربین دید گسترده نیز در اختیارتان قرار میگیرد. در آخر هم پکیج Dynamic Handling قرار دارد که عملکرد خودرو را بالا میبرد و به آن حالتی اسپرت میدهد.
قدرت و عملکرد موتور
بی ام و سری 4 با دو موتور به بازار عرضه میشود که هر دو در کنار یک گیربکس هشت سرعته اتوماتیک قرار میگیرند. این خودرو به صورت استاندارد دیفرانسیل عقب است ولی سیستم چهار چرخ محرک نیز به صورت سفارشی قابل خریداری است. نیروی پیشران تیپ 428i را یک موتور 2 لیتری چهار سیلندر تأمین میکند که قادر است 240 اسب بخار نیرو و حدود 345 نیوتن متر گشتاور تولید کند. میزان مصرف این موتور در کنار دیفرانسیل عقب 10 لیتر در سیکل ترکیبی (12 لیتر در شهر و 9 در بزرگراه) و به همراه سیستم چهار چرخ محرک نیز حدود 11 لیتر (12 لیتر در شهر و 9 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است. تیپ 435i از یک موتور شش سیلندر و مجهز به توربوشارژر بهره میبرد که قادر است 300 اسب بخار نیرو و حدود 406 نیوتن متر گشتاور تولید کند. مصرف سوخت آن با دیفرانسیل عقب نیز در سیکل ترکیبی حدود 11 لیتر (13 لیتر در شهر و 9 لیتر در بزرگراه) برآورد شده است.
ایمنی
تجهیزات ایمنی استاندارد بی ام و سری 4 Gran Coup عبارتند از: ترمز ضدقفل، کنترل پایداری، کیسه هوای صندلی های جلو، کیسه هوای پرده ای و کیسه هوای زانو. سیستم ارتباطی BMW Assist که شامل سیستم پیشگیری از تصادف و سیستم هشدار عبور از خط میباشد نیز به صورت استاندارد عرضه میشود. سیستم Remote Services که به صورت سفارشی قابل خریداری است میتواند خودرو مسروقه را بیابد و از طریق اپلیکشن BMW Remote درب ها را قفل یا باز کند. سایر تجهیزات ایمنی عبارتند از: حسگرهای پارک در جلو و عقب، دوربین دید عقب، سیستم های هشدار نقاط کور، هشدار عبور از خط، پیشگیری از تصادف، ترمز خودکار و سیستم پارک خودکار.
طراحی داخلی و امکانات خاص
شاید طراحی بدنه خارجی این مدل از بی ام و سری تازگی داشته باشد ولی کابین داخلی شباهت زیادی به کابین بی ام و سری 3 دارد. آمپرهای آنالوگ و کلاسیک میراث بی ام و را حفظ میکنند، در عین حال، پکیج های، بنا به خواست و سلیقه مشتری امکانات متنوعی در اختیار خریداران قرار میدهند. شاید بتوان گفت این سدان لوکس خصوصیات و سبک و سیاق یک کوپه را دارد، از طرفی امکانات یک سدان یا هاچ بک را در اختیار خریداران قرار میدهد.
سقف خوش قیافه و شیبدار فضای سر را در صندلی های عقب کاهش نمیدهد و بزرگسالانی که جثه متوسطی دارند به راحتی روی آن مینشینند. صندوق عقب این خودرو 0.48 متر مکعب گنجایش دارد و اگر صندلی های عقب خم بشوند این فضا افزایش پیدا خواهد کرد.
تجربه رانندگی
البته هنوز هیچکس با مدل 2015 این خودرو رانندگی نکرده است، ولی از شخصیت پویای آن میتوان انتظار داشت کیفیت سواری اش در حد و اندازه سدان های بی ام و سری 3 و از نظر عملکرد نیز به کوپه بی ام و سری 4 شباهت داشته باشد. ابعاد این سدان بسیار شبیه ابعاد یک خودرو کوپه است. در واقع، 0.5 اینچ از خودروهای کوپه بلندتر و 1.6 اینچ از خودروهای سدان کوتاه تر است، به این ترتیب انتظار میرود در جاده های پر پیچ و خم سواری لذت بخشی داشته باشد. انتظار دیگری که از آن میرود این است که مانند یک سدان به جاده بچسبد و مانند یک کوپه نرم باشد. حتی موتور چهار سیلندر تیپ 428i نیز از عملکرد بالایی برخوردار است و گیربکس اتوماتیک هشت سرعته نیز چه در حالت تمام اتوماتیک و چه در حالت دستی که با پدل شیفتر و توسط راننده کنترل میشود، بسیار عالی کار میکند.