مزدا 2 جديد در زمان رسيدن به نمايشگاه محلي در ماه نوامبر، به گل سرسبد خودروهای شهری تبدیل میشود. اين دفاع براساس پيش نمايش سومين نسل هاچ بك اين كمپاني ژاپني، درست بعد از زماني كه مزداي استرالیایی ما را براي مشاهده دو پيش توليد نمونه اوليه جديد به ژاپن دعوت كرد، نشات میگیرد. نمونه اوليه مزدا 2 با موتور تيونينگ نشده 73 اسب بخاري و گشتاوري در حدود 135 نيوتن متر كه برای اروپا طراحی شده بود، در ماه ژوئن مورد آزمايش قرار گرفت؛ اما در اين زمان اين خودروها در Tokachi International Speedway در Hokkaido مونتاژ و به سفارش سنگاپور تولید شدند که قرار است تا دو ماه دیگر به بازار عرضه شوند.
قدرت هر دو نمونه اوليه تيونينگ نشده مزدا 2 جديد با موتور بنزيني چهار سيلندر 1.5 ليتري مجهز به سیستم تزریق سوخت مستقيم با توليد 113 اسب بخار قدرت و گشتاوري در حدود 148 نيوتن متر تامین میشود؛ جالب است بدانید که این میزان در تيپ پايه با 105 اسب بخار و گشتاوري در حدود 139 نيوتن متر و در مدل هاي تيونينگ شده با 108 اسب بخار و گشتاوري در حدود 141 نيوتن متر است. نمایندگی مزدا در استرالیا اعلام کرد که مزدا 2 ارایه شده در این کشور از سیستم تعلیق نرم تر و فرمان پذيري تيزتری نسبت به مدل های سفارشی سنگاپور برخوردار هستند و به همین دلیل نمیتوان اظهار نظر کلی در مورد این خودرو ارایه کرد. براساس آزمایشات صورت گرفته مشخص شد که کیفیت و کارایی جزو آخرین مواردی هستند که کمپانی تولید کننده به آنها توجه داشته است.
اين زيباي ژاپني علي رغم واكنش پذيري بيش از حد به ويژه در سرعت هاي بالا، داراي فرمانپذيري سبك، چشمگير و بسيار فرح بخشي است و هنگام رانندگی در مسیر مستقیم عملکرد خوبی از خود نشان میدهد. علی رغم سبک بودن فرمان، این زیبای ژاپنی از قدرت مانور بسیار خوبی برخوردار است. حس رانندگي با مزدا 2 جديد به طور چشمگيري راحت تر و مهار آن در مقايسه با مدل هاي قديمي بسیار نرم و راحت است. در تست پيست اين زيباي ژاپني به اندازه كافي ارزيابي نهايي را در اختيار ما قرار نداد، اما سيستم تعليق تيونينگ شده نرم تر آن موجب رواني حركت مزدا 2 نسبت به قبل شده است.
نمونه اوليه مورد آزمايش ما، به راحتي و آرامي از روي سطوح ناصاف و دست اندازهاي بزرگ عبور كرد. تنظیمات نرم سیستم تعلیق موجب حفظ تعادل این ژاپنی زیبا در مقایسه با مدل های قبلی و هندلینگ بهتر آن شده است؛ اگرچه این خودرو از تعادل خوبی برخوردار است و برای به چالش کشیدن در پیچ ها شما را ترغیب میکند، اما نسبت به مدل های قبلی دارای چرخش بدنه بیشتر و عدم عملکرد مناسبی است. علی رغم تمامی این موضوعات، مدل جدید سبک تر است (کمپانی مزدا هنوز وزن دقیق آن را اعلام نکرده است اما انتظار میرود که وزن آن کمتر از 1000 کیلوگرم باشد). مجددا، قضاوت نهایی را تا زمان تست خودروی استرالیایی در جاده های شهری نگه میداریم.
دیگر نکته مثبت در خصوص این زیبای ژاپنی به موتور آن برمیگردد؛ صدای موتور قدیمی 1.5 لیتری این زیبای ژاپنی بسیار زیاد و نخراشیده است، به گونه ای که میتوان گفت به سختی کار میکرده است؛ اما موتور جدید Skyactiv-G در دور موتور بالا بسیار نرم و با صدای دلنواز کار میکند و هیچ صدایی در داخل کابین شنیده نمیشود. این خودروی زیبا شتاب گیری بسیار خوبی را برای راننده خود فراهم میکند و با حضور سه سرنشین، بسیار راحت به شتاب صفر تا صد دست پیدا میکند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک و پنج سرعته دستی در مدل های قدیمی مزدا 2، راه را برای ورود گیربکس های شش سرعته جدید باز کرد؛ کمپانی مزدا میگوید که از هر پنج استرالیایی، چهار نفر به دنبال گیربکس اتوماتیک هستند و در تست کوتاه ما، پیشنهاد بسیار خوبی محسوب میشود. این گیربکس که در مزدا 3، 6 و CX-5 نیز، وجود دارد، موجب تعویض دنده نرم و سریعی میشود. با این وجود، در حالت Sport در زمان شتاب به زمان بیشتری برای تعویض دنده نیاز است و در زمان ترمز گیری نیز، رفتن به دنده سنگین سخت است.
اگر چه مزدا هنوز اطلاعاتی در خصوص مصرف سوخت محصول جدید خود اعلام نکرده است، اما طبق اظهارات انجام گرفته این مقدار حدود 25 درصد بهبود یافته و به 5 تا 6 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر رسیده است. همچنین کمپانی سازنده به وضعیت رانندگی این خودروی زیبا نیز، دقت داشته و نتایج کاملا مشخص است. این کار را با طراحی داخل کابین و صندلی های راحت با پشتی مناسب برای راننده فراهم میکند. تنظیمات فرمان با قابلیت بالا و پایین شدن نیز، از دیگر قابلیت های مورد توجه کمپانی محسوب میشود. علی رغم وجود ستون C که دید ناچیزی از عقب به راننده میدهد، از دید جلوی بسیار عالی برخوردار میباشد. طراحی زیبای داخل کابین این خودرو که شباهت زیادی به مزدا 3 دارد، و همچنین استفاده از مواد با کیفیت بیانگر اهمیت راننده و سرنشینان برای کمپانی سازنده میباشد.
خودروی کاملا تجهیز شده مورد آزمایش ما دارای صندلی ها، پنل داشبورد، جلوی داشبورد و روکش چرمی درب ها به رنگ کره ای میباشد، در حالی که در قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک نرم و ساتن کرومی لوکس استفاده شده است. همچنین این زیبای ژاپنی سیستم سرگرمی MZD Connect مزدا را از مزدا 3 به ارث برده است؛ در کنار تجهیزات گران قیمت این خودرو، مزدا 2 از نمایشگر 7.0 اینچی به سبک تبلت که از طریق دکمه ای روی کنسول مرکزی کنترل میشود، بهره میبرد. این خودرو میزبان تکنولوژی های جدیدی شامل درگاه قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، تنظیمات با قابلیت فعالسازی از طریق صدا، مسیریاب ماهواره ای، و مجموعه ای از اپلیکیشن های شبکه محور همانند خدمات رادیویی آنلاین Pandora و Stitcher، و Aha که قابلیت خواندن پست های توییتر و فیس بوک را برای راننده فراهم میکند و تکنولوژی های روز دنیا را در اختیار سرنشینان خود قرار میدهد.
نمایشگر مجازی که درست در بالای صفحه کیلومترشمار قرار گرفته است و نیز، انتخاب سیستم ایمنی پیشرفته شامل چراغ نوربالای اتوماتیک، ترمز اضطراری مختص شهر، سیستم هشدار نقاط کور و سیستم هشدار عبور از خط از جمله تجهیزات بیشتر این زیبای ژاپنی محسوب میشوند. طراحی خشک و اسپرت این خودرو و استفاده از زبان طراحی Kodo، همچنین در اولویت بودن راحتی و آسایش راننده برای کمپانی سازنده، سبب میشود علی رغم طول و ارتفاع بیشتر مزدا 2 و برخورداری از فاصله محوری بیشتر نسبت به مدل های قبلی، این خودرو از فضای سر، پا و شانه کمی برای سرنشینان ردیف دوم برخوردار باشد. نشستن در صندلی های ردیف دوم نیز، برای افراد قد بلند راحت نیست.
علی رغم راحتی صندلی های ردیف دوم و استفاده از مواد با کیفیت جهت روکش درب ها، سرنشینان عقب از فقدان محفظه های نگهداری وسایل روی درب ها، دستگیره های سقفی، زیرآرنجی و چراغ رنج میبرند. بدتر از فضای فشرده صندلی های ردیف دوم، فضای بار 220 لیتری آن است که در مقایسه با هوندا Jazz (دارای 350 لیتر فضا)، رنو Clio (دارای 300 لیتر)، فورد Fiesta (دارای 281 لیتر) و فولکس واگن Polo (دارای 280 لیتر) بسیار کم میباشد. قیمت و خصوصیات، قطعه آخر پازل نسل سوم مزدا 2 محسوب میشود. مزدا هنوز صحبتی در خصوص این دو مورد تا زمان ورود آن به بازار در اواخر ماه اکتبر به زبان نیاورده است؛ اما انتظار میرود که قیمت تیپ پایه آن با گیربکس دستی از 16,000 دلار آغاز شود. اگر قیمت و تجهیزات به صورت رقابتی و تیونینگ شده برای جاده مناسب باشد، به راحتی میتواند گوی رقابت را از رقیبانش برباید و یکی از بهترین خودروهای شهری در کشور باشد.